Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 13:43:54
staat hierboven.

Ok mooi  :)

Eens een beetje brainstormen, hopenlijk kan iemand meer ervaren als keyser hier ook een duit in het zakje doen  :)

Ik vind de piek links bij ~47Hz? en de dip rechts bij ~95Hz erg interessant, die kunnen weleens aan elkaar gerelateerd zijn. Sterker nog, als ik de plattegrond van je woonkamer pak wordt de piek links veroorzaakt door de 3.6 meter lengte van de muur aan de linkerkant (staande golf), kan niet missen, de vraag is hoe je aan de cancellatie van de harmonische 95Hz (van 47Hz) komt. TENZIJ dat bij toeval een gat is veroorzaakt door de afstand muur links van je luisterpositie tot de rechtermuur (de keuken in ofzoiets neem ik aan). Als dat iets van 3,6-3,8 meter is dan is dat de verklaring. Kun je dat nameten?

Aan de rechterkant heb je eigenlijk 7,2 meter wat een piekje veroorzaakt op 47Hz, en die zie je terug op beide kanten. Niet zo erg  :)

De plaatsing van je luidsprekers zie je mooi terug rond de 285 Hz (1.2 meter). Nu heb je daar eigenlijk een gat zitten van ~200Hz tot ~600Hz. Vandaar een relatief dunne weergave, helemaal zonder arc. Je hebt een beetje een loudness effect daar, meer laag/hoog, minder midlaag. Ik kan me voorstellen dat je dan gehoormatig op die 1.2 meter afstand uitkomt, dan vul je het onderste deel van het 200-600Hz gat vast wat op. Als je dit gat nu wat verder op zou willen vullen wordt het iets vervelender, dan moet je OF je speakers 1.8 meter van de achtermuur zetten, dan vul je zowel 200 als 400Hz wat op, MAAR je hebt al een piekje links op 200Hz, dus toch maar niet :) Of je moet naar 90 cm van de zijmuur en 1,2 meter van de achtermuur houden.

Als ik het zo zie vraag ik me af, gezien de assymetrie van de kamer, of het niet beter is je speakers ook asymmetrisch te plaatsen.

Een iets radicaler idee:

Je speakers verder naar voren schuiven om het gat op 250Hz mee te pakken, stel je gaat voor 260Hz opvullen, dan moet je op 1.3 meter gaan zitten afstand achtermuur. Dan ga je rechts voor de 300Hz dip opvullen, 1.15 meter tot zijmuur dus. En links ga je dan wat meer naar 400Hz, zeg 90 cm afstand zijmuur. Waarschijnlijk wil je dan wat meer indraaien, maar dat is prima  :)

Is hier iets van haalbaar?

chansig

Oke...maar daar zou je Anthem toch ook op in kunnen stellen..2.1 ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted member

Citaat van: Onder013 op juli 30, 2013, 09:38:24
<knip>
@Antoine: vreemd om niet op de luisterplek waarop is ingeregeld te gaan luisteren.
Je hebt gelijk. We hadden consequent op die plek moeten luisteren. Echter, als we dat hadden gedaan hadden we gemist wat de set kan in die kamer op dat moment.
Wellicht dat in het verslag wat minder tot uitdrukking komt hoeveel kracht je ervaart bij de weergave. Dat geldt niet alleen in het laag, ook hoog en midden stralen macht en kracht uit.
Binnen deze ervaring gelden de opmerkingen bij de muziek zoals geplaatst.
<knip>

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 06:33:16
@ Antoine: klopt,  op de luisterplek is alles precies ingeregeld, maar dan zit je precies naast het muurtje, als je iets verder naar voren gaat zitten heb je iets meer beleving, dan zit je "in" de kamer, voor het muurtje. De correctie is tot 600 Hz. Eerlijk gezegd is het verschil met en zonder niet heel groot, dus van de plek af zitten geeft geen geheel andere sound, maar wel accenten in het geluid, wat zich vertaalt in meer beleving.

Gaat hard in dit topic maar helemaal helder mannen! :thumbs-up:

Als ik zo de response zie in bovenstaande grafieken dan mag Frank wat mij betreft zijn handen dichtknijpen (tevreden zijn) met dergelijke full range luidsprekers in een woonkamer. Meestal is de response tenslotte een stuk grilliger. Wel ben ik benieuwd hoe de som is van beide luidsprekers oftewel een meting wanneer beiden tegelijk spelen. Kun je die ook maken Frank?

AbZ

Citaat van: chansig op juli 30, 2013, 14:21:02
Oke...maar daar zou je Anthem toch ook op in kunnen stellen..2.1 ?

Gr Hans
Lijkt een goed plan, iig als experiment, maar ik kan me ook voorstellen dat frank2 met speakers van dit (hoge) niveau niet op een sub zit te wachten.  Helaas is fullrange geen garantie voor succes...

Raymond187

Dan kan makkelijk aangepast worden in ARC software. Max 15 min. werk.

Misschien een andere soort speaker die beter tot zijn recht komt in deze ruimte zonder alle akoestische aanpassingen?

Hifi Addict

Het is jammer dat de arc alleen tot 600Hz corrigeert. anders zou je de gehele doel curve lager kunnen zetten en zodoende uiteindelijk minder "gaten" overhouden. Ik zou sowieso ipv 1.2/1.2 meter 1.3/1.15 meter proberen en dan nog eens meten.

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 14:19:23
Ok mooi  :)

Eens een beetje brainstormen, hopenlijk kan iemand meer ervaren als keyser hier ook een duit in het zakje doen  :)

Ik vind de piek links bij ~47Hz? en de dip rechts bij ~95Hz erg interessant, die kunnen weleens aan elkaar gerelateerd zijn. Sterker nog, als ik de plattegrond van je woonkamer pak wordt de piek links veroorzaakt door de 3.6 meter lengte van de muur aan de linkerkant (staande golf), kan niet missen, de vraag is hoe je aan de cancellatie van de harmonische 95Hz (van 47Hz) komt. TENZIJ dat bij toeval een gat is veroorzaakt door de afstand muur links van je luisterpositie tot de rechtermuur (de keuken in ofzoiets neem ik aan). Als dat iets van 3,6-3,8 meter is dan is dat de verklaring. Kun je dat nameten?

Aan de rechterkant heb je eigenlijk 7,2 meter wat een piekje veroorzaakt op 47Hz, en die zie je terug op beide kanten. Niet zo erg  :)

De plaatsing van je luidsprekers zie je mooi terug rond de 285 Hz (1.2 meter). Nu heb je daar eigenlijk een gat zitten van ~200Hz tot ~600Hz. Vandaar een relatief dunne weergave, helemaal zonder arc. Je hebt een beetje een loudness effect daar, meer laag/hoog, minder midlaag. Ik kan me voorstellen dat je dan gehoormatig op die 1.2 meter afstand uitkomt, dan vul je het onderste deel van het 200-600Hz gat vast wat op. Als je dit gat nu wat verder op zou willen vullen wordt het iets vervelender, dan moet je OF je speakers 1.8 meter van de achtermuur zetten, dan vul je zowel 200 als 400Hz wat op, MAAR je hebt al een piekje links op 200Hz, dus toch maar niet :) Of je moet naar 90 cm van de zijmuur en 1,2 meter van de achtermuur houden.

Als ik het zo zie vraag ik me af, gezien de assymetrie van de kamer, of het niet beter is je speakers ook asymmetrisch te plaatsen.

Een iets radicaler idee:

Je speakers verder naar voren schuiven om het gat op 250Hz mee te pakken, stel je gaat voor 260Hz opvullen, dan moet je op 1.3 meter gaan zitten afstand achtermuur. Dan ga je rechts voor de 300Hz dip opvullen, 1.15 meter tot zijmuur dus. En links ga je dan wat meer naar 400Hz, zeg 90 cm afstand zijmuur. Waarschijnlijk wil je dan wat meer indraaien, maar dat is prima  :)

Is hier iets van haalbaar?

Achter de bank (luisterpositie) heb je links een schuifdeur zitten, dus daar kan de bank niet staan.

die afstand is omdat het een schuine muur is 3,6 meter max., dus links muurtje waar de bank staat tot de schuine muur waar de hal begint

de  afstanden v.d. speakers 1,2 meter van de achtermuur van waaraf gemeten, van de voorzijde vvan de speaker? (want dat staan ze nu al)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: Raymond187 op juli 30, 2013, 14:30:54

Misschien een andere soort speaker die beter tot zijn recht komt in deze ruimte zonder alle akoestische aanpassingen?

Ik roep het al jaren.

Luidsprekers kopen die wél geschikt zijn voor een modale Nederlandse woonkamer ipv Amerikaanse balzalen...

Bij alles wat er is geprobeerd zijn als enige blijvertjes die Usher's...

...en het is nog steeds niet naar volle tevredenheid.  ::)

AbZ

HifiDinges benadert het nogal tweedimensionaal.  Misschien ook eens met de hoogte rekenen...
maar ik zou de speakers niet aan het plafond hangen.

frank2

Citaat van: S@m op juli 30, 2013, 14:37:24
Ik roep het al jaren.

Luidsprekers kopen die wél geschikt zijn voor een modale Nederlandse woonkamer ipv Amerikaanse balzalen...

Bij alles wat er is geprobeerd zijn als enige blijvertjes die Usher's...

...en het is nog steeds niet naar volle tevredenheid.  ::)

ik ben voor 95% tevreden heb ik geschreven en dat is ook zo. Speakers gaan niet weg vind ze te goed.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

fokke-gerrit

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 14:17:19
Ralphie heeft geen gelijk, ik heb gipswanden die absorberen echt anders dan steen. Verder een wollen vloerkleed van 2 x 3 meter en stenen plavuizen. En als ik handen klap doe geen echo.

Ik heb deze speakers bij wenw gehoord (slechter) en bij ArjanR1 in een stenen huis. (iets minder hoog)
Akoestische maatregelingen kunnen niet want het is en blijft een huiskamer. Onder de linker bank ligt wel een akoestische demping. Maar nogmaals de akoestiek is hier niet slecht, eerder beter dan in veel andere huizen. Een van de eerste opmerkingen toen de dealer hier voor het eerst binnenkwam.

Gipsplaten absorberen niet! Dat wil niet zeggen als je in je handen klapt en geen echo hoort dat je geen akoestische probleem zou kunnen hebben
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

evilniek

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 14:12:58
Hier komt geen sub in huis. Mijn vrouw is er op tegen en ik zie het nut niet en heb er te weinig plaats voor. Bovendien is het voor basweergave of diepe tonen bij surround echt niet nodig.
Citaat van: chansig op juli 30, 2013, 14:14:51
Nog maar een keer dan: Toevoeging van de sub zou dan niet voor het extra laag zijn.

Niet dat bovenstaand argument er iets toedoet aangezien hij toch niet in huis gaat komen.

Gr Hans

Ok, jammer dat je vrouw erop tegen is, maar in iedergeval is het, zoals chansig ook aangeeft, zeker niet bedoeld voor extra laag maar echt voor beter laag.

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 14:18:54
Dat weet ik Hans, maar in stereo speelt een sub niet mee bij anthem dan moet je 'm in een surround mode zetten.

Hoe kom je daar nou bij? Je kunt wel degelijk 2.1 stereo spelen met een Anthem, ik doe het zelf ook. Speakers op small zetten en spelen maar. Of ben ik nou gek?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Deleted member

Citaat van: fokke-gerrit op juli 30, 2013, 14:41:08
Gipsplaten absorberen niet! Dat wil niet zeggen als je in je handen klapt en geen echo hoort dat je geen akoestische probleem zou kunnen hebben

In het laag wel (als paneelabsorbers), zie ook: http://www.kuleuven.be/bwf/onderwijs/absorptie/N_prak_rich_abso_1.htm

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 14:37:18
Achter de bank (luisterpositie) heb je links een schuifdeur zitten, dus daar kan de bank niet staan.

die afstand is omdat het een schuine muur is 3,6 meter max., dus links muurtje waar de bank staat tot de schuine muur waar de hal begint

de  afstanden v.d. speakers 1,2 meter van de achtermuur van waaraf gemeten, van de voorzijde vvan de speaker? (want dat staan ze nu al)

gemeten vanaf de woofer (voorkant). dus voorkant woofer naar achtermuur 1.3 meter, midden speaker naar zijmuur 1.15 meter  :)

Citaat van: AbZ op juli 30, 2013, 14:38:55
HifiFreak benadert het nogal tweedimensionaal.  Misschien ook eens met de hoogte rekenen...
maar ik zou de speakers niet aan het plafond hangen.

Ik zie niet echt een vervelende piek op pak em beet 150 Hz, maar het zou kunnen bijdragen aan het gat tussen 200-600hz.

Beste mensen, andere speakers en/of een subwoofer gaat echt niets veranderen aan de roommodes.

Maximus_Aurelius

Ralphie heeft geen gelijk, ik heb gipswanden die absorberen echt anders dan steen. Verder een wollen vloerkleed van 2 x 3 meter en stenen plavuizen. En als ik handen klap doe geen echo.

Ik heb deze speakers bij wenw gehoord (slechter) en bij ArjanR1 in een stenen huis. (iets minder hoog)
Akoestische maatregelingen kunnen niet want het is en blijft een huiskamer. Onder de linker bank ligt wel een akoestische demping. Maar nogmaals de akoestiek is hier niet slecht, eerder beter dan in veel andere huizen. Een van de eerste opmerkingen toen de dealer hier voor het eerst binnenkwam.

Ik haak even in op het zwart gedrukte.
Je weet zelf dat dit een beetje te kort door de bocht is of niet ;), akoestische maatregelen kan in elke woonkamer en in elke ruimte alleen ligt het eraan hoe je het wilt aanpakken en doen. Dat een woonkamer een woonkamer moet blijven ben ik met je eens. Maar ik zie op de foto al mooie schilderijen aan de achterwand hangen, kan ook zijn dat het canvas is, op de foto niet te zien wat het exact is. Er is namelijk ook zoiets van opdrukken op absorbers etc etc, dan creëer je eigenlijk een schilderij of beter gezegd een canvas look. Je ziet niet dat het iets met akoestisch te maken heeft en buitenstaanders zullen echt niet binnenkomen en zeggen resp. wijzen, Frank wat heb je daar lelijke akoestische dingen aan de muur hangen :D. Het ziet er gewoon uit al een schilderij.
Het kost wel wat meer maar dan heb je ook wat en kom op zeg wanneer je 10K en meer kunt uitgeven voor je hele set dan zijn zo'n aanpassingen die jezelf tweaked peanuts. Maar helaas komt het zoveel tegen dat men het gewoon niet wilt en bij het punt houden woonkamer moet woonkamer blijven. Dat fabeltje gaat niet meer helemaal op. Iedereen heeft wel schilderijen of iets dergelijks aan de wand hangen, dan kan zoiets ook die volledig aangepast is naar eigen smaak. De prijs is inderdaad wat duurder maar wie zoekt die vind en nogmaals wanneer iemand bakken met geld kan uitgeven aan een set kan ook makkelijk dat doen ;).

Maar let op (kleine) akoestische aanpassing o.a. absorber (tweaken in je eigen kleur, foto etc, om maar even je favoriete bezigheid te blijven :D ) doet meer dan bijna elke tweak die jij uitgevoerd heb.

Dit wilde ik toch even kwijt en is puur alleen een reactie op zwart gedrukte reactie. ;)

Maar nogmaals de akoestiek is hier niet slecht, eerder beter dan in veel andere huizen. Een van de eerste opmerkingen toen de dealer hier voor het eerst binnenkwam.

Leg me dan eens even uit waarom bij jou zoveel aanpassingen moeten plaats vinden om de sound goed te krijgen?
Wanneer de akoestiek niet slecht is hoeft ik niet zoveel te corrigeren en door te tweaken ;).
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 14:47:57
gemeten vanaf de woofer (voorkant). dus voorkant woofer naar achtermuur 1.3 meter, midden speaker naar zijmuur 1.15 meter  :)

Ik zie niet echt een vervelende piek op pak em beet 150 Hz, maar het zou kunnen bijdragen aan het gat tussen 200-600hz.

De rechter speaker staat nu op 1,2 meter v.d. achtermuur en ook 1,2 meter van de zijmuur. Zet ik 'm verder naar rechts dan wordt de basweergave slechter ipv beter. De dip wordt dieper maar wel smaller. Verder krijg ik in het middengebied vervelende verschijnselen, dat is waarom Keyser destijds de rechter speaker nog iet verder naar voren had staan en meer naar links toe, ongeveer 20 cm.

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 15:14:13
De rechter speaker staat nu op 1,2 meter v.d. achtermuur en ook 1,2 meter van de zijmuur. Zet ik 'm verder naar rechts dan wordt de basweergave slechter ipv beter. De dip wordt dieper maar wel smaller. Verder krijg ik in het middengebied vervelende verschijnselen, dat is waarom Keyser destijds de rechter speaker nog iet verder naar voren had staan en meer naar links toe, ongeveer 20 cm.

Ja dat klopt, het voorstel is dan ook om de speaker tegelijkertijd 10 cm naar voren en 5 cm richting de muur te schuiven  :)

frank2

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli 30, 2013, 15:00:53
Ik haak even in op het zwart gedrukte.
Je weet zelf dat dit een beetje te kort door de bocht is of niet ;), akoestische maatregelen kan in elke woonkamer en in elke ruimte alleen ligt het eraan hoe je het wilt aanpakken en doen. Dat een woonkamer een woonkamer moet blijven ben ik met je eens. Maar ik zie op de foto al mooie schilderijen aan de achterwand hangen, kan ook zijn dat het canvas is, op de foto niet te zien wat het exact is. Er is namelijk ook zoiets van opdrukken op absorbers etc etc, dan creëer je eigenlijk een schilderij of beter gezegd een canvas look. Je ziet niet dat het iets met akoestisch te maken heeft en buitenstaanders zullen echt niet binnenkomen en zeggen resp. wijzen, Frank wat heb je daar lelijke akoestische dingen aan de muur hangen :D. Het ziet er gewoon uit al een schilderij.
Het kost wel wat meer maar dan heb je ook wat en kom op zeg wanneer je 10K en meer kunt uitgeven voor je hele set dan zijn zo'n aanpassingen die jezelf tweaked peanuts. Maar helaas komt het zoveel tegen dat men het gewoon niet wilt en bij het punt houden woonkamer moet woonkamer blijven. Dat fabeltje gaat niet meer helemaal op. Iedereen heeft wel schilderijen of iets dergelijks aan de wand hangen, dan kan zoiets ook die volledig aangepast is naar eigen smaak. De prijs is inderdaad wat duurder maar wie zoekt die vind en nogmaals wanneer iemand bakken met geld kan uitgeven aan een set kan ook makkelijk dat doen ;).

Maar let op (kleine) akoestische aanpassing o.a. absorber (tweaken in je eigen kleur, foto etc, om maar even je favoriete bezigheid te blijven :D ) doet meer dan bijna elke tweak die jij uitgevoerd heb.

Dit wilde ik toch even kwijt en is puur alleen een reactie op zwart gedrukte reactie. ;)

Leg me dan eens even uit waarom bij jou zoveel aanpassingen moeten plaats vinden om de sound goed te krijgen?
Wanneer de akoestiek niet slecht is hoeft ik niet zoveel te corrigeren en door te tweaken ;).

Ik ben een perfectionist en wil graag het geluid nog mooier proberen te krijgen vandaar alle tweaks. Er is meettechnisch 1 probleem, akoestiek afhankelijk zoals je kunt zien en dat is de rechterspeaker. Gehoormatig hoor je het niet.

Het klinkt hier ook netjes met standaard snoer of belden kabels met eenvoudige stekkers.... ik tweak om dat geluid te verbeteren en mooier te krijgen...

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 15:22:17
Ik ben een perfectionist en wil graag het geluid nog mooier proberen te krijgen vandaar alle tweaks. Er is meettechnisch 1 probleem, akoestiek afhankelijk zoals je kunt zien en dat is de rechterspeaker. Gehoormatig hoor je het niet.

Het klinkt hier ook netjes met standaard snoer of belden kabels met eenvoudige stekkers.... ik tweak om dat geluid te verbeteren en mooier te krijgen...

Frank onthou een ding goed ook al is het moeilijk in onze hobby. Perfectie geeft het niet en bestaat niet  ;). Je zal het nooit perfect krijgen wel heel goed.  Er blijven dingen naar voren komen die problemen (kunnen) veroorzaken.Of dingen die niet te realiseren vallen en verschillende oorzaken kunnen hebben, die niet altijd met onze hobby hoeft te maken hebben. ;).

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Raymond187

Perfectie is een moment opname. Een nummer kan in jouw oren perfect klinken ander nummer "bagger".

Accepteren dan kom je het dichtbij perfectie.

frank2

Citaat van: Raymond187 op juli 30, 2013, 15:51:16
Perfectie is een moment opname. Een nummer kan in jouw oren perfect klinken ander nummer "bagger".

Accepteren dan kom je het dichtbij perfectie.

van mijn gehele collectie klinken de nummers nu redelijk tot zeer goed. Er is maar 1 nummer wat echt bagger is.

Raymond187

Dat nummer deleten van je hardeschijf :thumbs-up:

Lekker genieten van de muziek. Ik heb je eerdere reacties gelezen dat je die Pliniusdinges in huis hebt gehaald en dat was alleen vol lof. Nou mooier ga je het amper krijgen en als dat gebeurd zullen het details zijn.

Perfectie is een 10/10 en betekend dat het niet beter kan. Alles kan beter van sex tot je audio installatie en zelfs het gedrag van Raphie :D

frank2

Citaat van: Raymond187 op juli 30, 2013, 16:35:51

Lekker genieten van de muziek. Ik heb je eerdere reacties gelezen dat je die Pliniusdinges in huis hebt gehaald en dat was alleen vol lof. Nou mooier ga je het amper krijgen en als dat gebeurd zullen het details zijn.

Perfectie is een 10/10 en betekend dat het niet beter kan. Alles kan beter van sex tot je audio installatie en zelfs het gedrag van Raphie :D

Raymond ik ben het volkomen met je eens.

Raphie

Dat klopt wel, perfect krijg je het nooit er zal altijd wel een track zijn die "het" niet doet.
Maar wanneer je gewoon happy bent en "rust" hebt, klinkt alles sowieso al zo veel beter.
JBL PRX Power!

alexander2

Citaat van: Raymond187 op juli 30, 2013, 16:35:51

Mooi geschreven en je slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft Ramond 187.  :headbanging: