Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2 en 3 gasten bekijken dit topic.

Deleted Member 2

Citaat van: thepioneer op juli 30, 2013, 12:07:50
Ik mag toch aannemen dat het niet de stem is bij 2 min en 3.20 min enz.? Op de track three wishes?

Nee, dat zou ik niet zonder meer aannemen. Daar gaat het wel om en dan specifiek het laag dat rond de stem zit.

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 12:31:52

Ik bedoelde eigenlijk afstand tussen de schoorsteen en de achtermuur. Die 70 cm correspondeert met +/- 500 Hz golflengte. Hmm alhoewel keer 2 is 250Hz, nahhh, agh misschien komen we hier helemaal niet uit  8)

Tussen de schoorsteen en de achternuur is 1,10 meter. Voor het idee kijk even op pag. 1 daar staat wel een foto. Precies NA de foto komt de schoorsteen, is ook een eerste reflectiepunt. Kan er wel even een foto van maken.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 11:10:48... een bepaald probleem wat Henk niet kan duiden en ik trouwens ook niet ...
Bij 1 nummer hoor je een bepaalde bastoon niet die je normaal wel hoort.
Dat zal dan wel een specifiek dipje zijn bij jou?  (of een piek bij Henk,
zodat het hij het luider gewend is?)  Lijkt me iig niet zo mysterieus.

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 13:02:55
Tussen de schoorsteen en de achternuur is 1,10 meter. Voor het idee kijk even op pag. 1 daar staat wel een foto.

Daar zie ik eigenlijk je schoorsteen niet zo goed op  :)

Maar hoe dan ook 90 en 100 Hz hebben golflengtes van +/- 3.8 en 4.3 meter. Daar krijg je gaten als b.v. je woofers (of je luisterpositie) 0,95 resp. 1,08 meter van een muur afstaan (of 2,85/3,25 naar een andere verder gelegen muur). Wat ook zou kunnen is dat je door het naar voren schuiven van je luidspreker de afstand naar ZOWEL je zijmuur als je achtermuur op of dichterbij 1/4 golflengte 90 of 100hz brengt, wat dan het effect versterkt. Wat is eigenlijk de afstand woofers naar achtermuur en zijmuur? En waar heb je het naartoe geschoven? Waarschijnlijk moet je ze dan niet alleen naar voren schuiven maar ook de afstand naar de zijmuur veranderen. Meten is sneller maar je kunt ook best aardig wat uitrekenen. Het is en blijft uiteindelijk gewoon natuurkunde, net als powercords  :devil:

Edit: wat zijn eigenlijk de afstanden luisterpositie naar alle (6) muren(+plafond/vloer).

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 13:15:28Meten is sneller maar je kunt ook best aardig wat uitrekenen. Het is en blijft uiteindelijk gewoon natuurkunde, net als powercords  :devil:
Tja rekenen  ::)
Het is nogal een verschil in orde van grootte, akoestiek en powercords...

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 13:15:28
Daar zie ik eigenlijk je schoorsteen niet zo goed op  :)

Maar hoe dan ook 90 en 100 Hz hebben golflengtes van +/- 3.8 en 4.3 meter. Daar krijg je gaten als b.v. je woofers (of je luisterpositie) 0,95 resp. 1,08 meter van een muur afstaan (of 2,85/3,25 naar een andere verder gelegen muur). Wat ook zou kunnen is dat je door het naar voren schuiven van je luidspreker de afstand naar ZOWEL je zijmuur als je achtermuur op of dichterbij 1/4 golflengte 90 of 100hz brengt, wat dan het effect versterkt. Wat is eigenlijk de afstand woofers naar achtermuur en zijmuur? En waar heb je het naartoe geschoven? Waarschijnlijk moet je ze dan niet alleen naar voren schuiven maar ook de afstand naar de zijmuur veranderen. Meten is sneller maar je kunt ook best aardig wat uitrekenen. Het is en blijft uiteindelijk gewoon natuurkunde, net als powercords  :devil:

Edit: wat zijn eigenlijk de afstanden luisterpositie naar alle (6) muren(+plafond/vloer).

voorzijde woofer tot achtermuur: 1.20 meter
voorzijde woofer tot zijmuur: 1,20 meter beide rechter speaker

luisterpositie: 15 cm van zijmuurtje, verder zie foto, afstand speaker luisterpositie is 3,5 meter. Dit huis is van 1994 dus geen extra hoog plafond, alles is van gipsplaat, behalve de schoorsteen. Zie nieuwe foto's hierboven.

Ik heb hooguit 10 a 15  cm met de speaker geschoven in alle richtingen.

nb: de achtermuur is 2,8 meter van de luisterpositie, de rechter zijmuur loopt een stukje schuin, is ook 2,7 van de L positie.

EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Hifi Addict

Ah ok duidelijker  :) Kun je voor het gemak ook nog eens zo'n ongecorigeerde meting uploaden?  :)

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 13:30:03
Ah ok duidelijker  :) Kun je voor het gemak ook nog eens zo'n ongecorigeerde meting uploaden?  :)

De ARC geeft in rood ongecorrigeerd aan en in groen gecorrigeerd aan. Zal de laatste gebruikte zo uppen.
Heb je nog meer gegevens gegeven hierboven.

Raphie

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 13:02:55
Tussen de schoorsteen en de achternuur is 1,10 meter. Voor het idee kijk even op pag. 1 daar staat wel een foto. Precies NA de foto komt de schoorsteen, is ook een eerste reflectiepunt. Kan er wel even een foto van maken.
Frank2, je woning is keihard, dat zie je toch zo? gipsen muren, laminaat vloer, strakke fineer meubels, niks noemenswaardig op vloer of muur, waarom steek je nou zo je kop in het zand?!? je grootste winst, ZEKER 50% van de prestaties van je huidige set zit in de akoestiek, de rest is echt allemaal geneuzel in de marge tot dat dat is opgelost.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 11:42:43
Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, ohmse weerstand en karakteristieke impedantie. De ohmse weerstand is afhankelijk van lengte, de impedantie blijft gelijk onafhankelijk de lengte (er vanuit gaande dat de kabel recht ligt, dus niet opgerold is ofzo  ;) ).

De ohmse weerstand wordt veroorzaakt door de pure weerstand van de geleider.

De impedantie door de reactieve weerstanden, capaciteit en inductie.

Een voorbeeld, een coaxiale 75 ohm digitale kabel heeft een impedantie van 75 ohm, maar een weerstand van een paar milliohm.
Bij die impedantie (van bijv 75 Ohm voor HF kabels) ga je wel uit van een theoretisch oneindige lengte.

fokke-gerrit

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 12:00:07
echte flauwekul die site, complete onzin.

Citaat van: keyser op juli 30, 2013, 12:04:06
Boude uitspraak. Hij brengt het wellicht op een voor audiofielen wat prikkelende wijze, maar het gros van de technische informatie op zijn site is wel degelijk correct.

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 12:31:52
Volgens mij was dat sarcastisch bedoeld  ;D

Tja hoop dat het sarcastisch bedoelt is!
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

thepioneer

Citaat van: Onder013 op juli 30, 2013, 12:35:01
Nee, dat zou ik niet zonder meer aannemen. Daar gaat het wel om en dan specifiek het laag dat rond de stem zit.

Ik verdenk dat de anthem dit veroorzaakt of de bron.  Want de luidsprekers en versterker kunnen het wel weergeven. 
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

frank2

Citaat van: Raphie op juli 30, 2013, 13:35:13
Frank2, je woning is keihard, dat zie je toch zo? gipsen muren, laminaat vloer, strakke fineer meubels, niks noemenswaardig op vloer of muur, waarom steek je nou zo je kop in het zand?!? je grootste winst, ZEKER 50% van de prestaties van je huidige set zit in de akoestiek, de rest is echt allemaal geneuzel in de marge tot dat dat is opgelost.

Goed jij je zin. Ik weet gelukkig beter en Keyser ook. En Snowmaster ook enz.

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op juli 30, 2013, 13:36:12
Bij die impedantie (van bijv 75 Ohm voor HF kabels) ga je wel uit van een theoretisch oneindige lengte.

Tot afsluitweerstand. Bij 75 ohm is de "zender" laagimpedant, de ontvanger getermineerd op 75 ohm, nietwaar?

Stel ideale situatie: Primaire impedantie (afsluitweerstand) van de transformator is 30 ohm, impedantie van de bekabeling ervoor ook 30 ohm, impedantie in de meterkast laagimpedant  :) Helaas in de praktijk onhaalbaar  8) Maar wat nu met hoogfrequente reflecties op verandering van impedantie? Interessant vraagstukje toch? In ieder geval eens wat dichter bij een theoretisch te onderbouwen verklaring voor invloeden van powercords  :ph34r:

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 13:30:03

staat hierboven.

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 13:42:54
Tot afsluitweerstand. Bij 75 ohm is de "zender" laagimpedant, de ontvanger getermineerd op 75 ohm, nietwaar?

Stel ideale situatie: Primaire impedantie (afsluitweerstand) van de transformator is 30 ohm, impedantie van de bekabeling ervoor ook 30 ohm, impedantie in de meterkast laagimpedant  :) Helaas in de praktijk onhaalbaar  8) Maar wat nu met hoogfrequente reflecties op verandering van impedantie? Interessant vraagstukje toch? In ieder geval eens wat dichter bij een theoretisch te onderbouwen verklaring voor invloeden van powercords  :ph34r:
De afsluitweerstand is er alleen omdat die oneindige kabel er meestal niet aan hangt.

Voor die theoretische 'onderbouwing' (verklaring) vd invloed van powercords en dergelijke zou ik eerst vragen of het verschijnsel dat je wil verklaren wel zo robuust is, gegeven de mogelijke orde van grootte van die invloed versus de lastige SNR die je ook bij waarnemingen hebt...

frank2

Tijdens het luisterbezoek en in henk's verhaal zegt hij dat de bank naar voren moet, dit is geen probleem, en daardoor kom ik "in" de huiskamer te zitten, voor de kleine muur aan de linkerzijde. Hierdoor maar dat moet ik meten via de arc zal de dip in de rechter speaker ook minder moeten worden, aangezien dan de luisterafstand ipv 3,5 meter naar 2,7 meter gaat.

evilniek

Ik heb wel het idee dat ARC behoorlijk veel moet boosten, vooral je rechter speaker laat een paar nare dips zien, de regel van kappen niet opvullen word in iedergeval niet nageleefd. Is een subwoofer niet een idee?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

AbZ

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 13:42:36en Keyser ook. En Snowmaster ook enz.
Dan heb je idd beide uiteinden van het common sense spectrum wel gehad.

cardas49

Citaat van: Raphie op juli 30, 2013, 13:35:13

Raphie, learn how to disagree without being disagreeable. Maar wellicht heb je wel een punt.   

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 13:42:36
Goed jij je zin. Ik weet gelukkig beter en Keyser ook. En Snowmaster ook enz.

Keyser noemde onlangs in JumpingJack z'n topic dat de "bewezen" toegevoegde waarde van ARC, vooral lag bij het verbeteren van de laagweergave. Voor mid en hoog lag dat anders. Dat zou betekenen dat je ruimte, ondanks ARC, wellicht baat zou hebben bij specifieke akoestische verbeteringen voor deze 2 gebieden. Heb je de BE-10's wel eens in een andere (akoestisch sterke) ruimte gehoord? Toen ik mijn eigen set onlangs bij BB&G hoorde, werd ik wel erg getroffen door het verschil (beter bij BB&G).
Nvidia Shield | Arcam AVR11
Revel M106, C205, S206 | Klipsch R-115SW
Epson TW9200W | Kingpin TAB270
Schiit Gungnir MB | Jotunheim 2 | Hifiman Edition XS

frank2

Citaat van: evilniek op juli 30, 2013, 14:05:30
Ik heb wel het idee dat ARC behoorlijk veel moet boosten, vooral je rechter speaker laat een paar nare dips zien, de regel van kappen niet opvullen word in iedergeval niet nageleefd. Is een subwoofer niet een idee?

Hier komt geen sub in huis. Mijn vrouw is er op tegen en ik zie het nut niet en heb er te weinig plaats voor. Bovendien is het voor basweergave of diepe tonen bij surround echt niet nodig.

chansig

Nog maar een keer dan: Toevoeging van de sub zou dan niet voor het extra laag zijn.

Niet dat bovenstaand argument er iets toedoet aangezien hij toch niet in huis gaat komen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: mark235 op juli 30, 2013, 14:12:28
Raphie, learn how to disagree without being disagreeable. Maar wellicht heb je wel een punt.   

Keyser noemde onlangs in JumpingJack z'n topic dat de "bewezen" toegevoegde waarde van ARC, vooral lag bij het verbeteren van de laagweergave. Voor mid en hoog lag dat anders. Dat zou betekenen dat je ruimte, ondanks ARC, wellicht baat zou hebben bij specifieke akoestische verbeteringen voor deze 2 gebieden. Heb je de BE-10's wel eens in een andere (akoestisch sterke) ruimte gehoord? Toen ik mijn eigen set onlangs bij BB&G hoorde, werd ik wel erg getroffen door het verschil (beter bij BB&G).

Ralphie heeft geen gelijk, ik heb gipswanden die absorberen echt anders dan steen. Verder een wollen vloerkleed van 2 x 3 meter en stenen plavuizen. En als ik handen klap doe geen echo.

Ik heb deze speakers bij wenw gehoord (slechter) en bij ArjanR1 in een stenen huis. (iets minder hoog)
Akoestische maatregelingen kunnen niet want het is en blijft een huiskamer. Onder de linker bank ligt wel een akoestische demping. Maar nogmaals de akoestiek is hier niet slecht, eerder beter dan in veel andere huizen. Een van de eerste opmerkingen toen de dealer hier voor het eerst binnenkwam.

chansig

Ik dan ook beamen..het klinkt alles behalve "hard" bij Frank.

Dus schijn bedriegt.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: chansig op juli 30, 2013, 14:14:51
Nog maar een keer dan: Toevoeging van de sub zou dan niet voor het extra laag zijn.

Gr Hans

Dat weet ik Hans, maar in stereo speelt een sub niet mee bij anthem dan moet je 'm in een surround mode zetten.