Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 10:59:32

Citaat van: thepioneer op Vandaag om 10:58:29

Als je dit zo leest is het een waardeloze set. Beetje vreemd

klopt het is troep. Maar ik doe het er wel mee

zucht.. onnodig negatief commentaar  ::)

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 11:02:22
Nee de speakers staan goed. Staan ze verder in de kamer krijg ik midbass problemen, dips namelijk

Dan moet je of je luisterpositie ook wijzigen, of wat aan basabsorptie gaan doen waarschijnlijk achter je luidsprekers, in de hoeken is meestal het meest effectief. Dips komen namelijk van geluidsgolven die weerkaatsen op je achtermuur en dan in tegenfase komen te staan met je "directe" geluidsgolven. Als je deze weerkaatste golven afdempt verminder je de "sterkte" van de tegenfase golven en krijg je minder sterke dips.

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 10:55:23
Hoe los ik dat op dan?

Je betoog snap ik volkomen over breedbandige oplossingen voor een smalbandig probleem.

Hmm ja de beste oplossing is meten/analyseren, maar dat is nogal een klus  ;D

Zoals ik eerder zei is een eenvoudiger oplossing meer op safe te gaan door lager impedante netsnoeren te proberen. En dat hoeft natuurlijk niet duur te zijn. Gebruik je nu allemaal belden? of HFT? Staan er ergens specs van die HFT? Desnoods alleen aderdiameter, dieelectricum, geometry? Dan vaklt het in ieder geval te benaderen.

erik s.

ik meen hier regelmatig te hebben gelezen dat de dips komen door de houtbouw.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Hifi Addict

Citaat van: erik s. op juli 30, 2013, 11:33:19

Ja maar als dat DE oorzaak zou zijn zouden ze ook aanwezig moeten zijn bij het dichter plaatsen van de speakers bij de muur nietwaar?

oh Frank, klein foutje, de "dunne" belden is iets van 90 ohm, de dikkere van Karel 80 ohm.. Met name op front-end gebied met 30-60VA trafo's zou de dikkere een (klein) voordeel kunnen bieden..

erik s.

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 11:35:09

oh Frank, klein foutje, de "dunne" belden is iets van 90 ohm, de dikkere van Karel 80 ohm.. Met name op front-end gebied met 30-60VA trafo's zou de dikkere een (klein) voordeel kunnen bieden..
dat is per km?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raymond187

De apparatuur staat in Frank zijn huiskamer cq leefruimte. Kan het zo aangepast worden dmv panelen of absorptie materiaal, zodat de kamer nog steeds leefbaar en huiselijk blijft?

Ik betwijfel of een set perfect kan klinken in een leefruimte.

chansig

De meting van de ARC laat toch een mooie lijn zien ? Of zijn die dips daar ook op te zien ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

lynch1979

Ik zelf ben van mening dat op elke set wel iets aan te merken valt.

Het zeer zeker ook een groot deel persoonlijke smaak.

Maar het gaat erom wat vindt de persoon in kwestie van zijn set (in dit geval Frank), het is altijd prettig om te weten wat anderen ervan vinden, maar zelf ben je degene die er naar moet luisteren.

Hifi Addict

Citaat van: erik s. op juli 30, 2013, 11:35:59
dat is per km?

Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, ohmse weerstand en karakteristieke impedantie. De ohmse weerstand is afhankelijk van lengte, de impedantie blijft gelijk onafhankelijk de lengte (er vanuit gaande dat de kabel recht ligt, dus niet opgerold is ofzo  ;) ).

De ohmse weerstand wordt veroorzaakt door de pure weerstand van de geleider.

De impedantie door de reactieve weerstanden, capaciteit en inductie.

Een voorbeeld, een coaxiale 75 ohm digitale kabel heeft een impedantie van 75 ohm, maar een weerstand van een paar milliohm.

cardas49

Citaat van: Onder013 op juli 29, 2013, 17:54:54
Het vervolg op het verslag van het luisterbezoek aan Frank en zijn drie dames.....

-- knip --

Zoals beloofd nog aandacht en hulde voor de derde dame die heerlijk met ons kon meepraten over audio tijdens de pauzes die we namen. De maaltijd die we geserveerd kregen maakt het alleen al waard om naar het verre oosten te gaan.
Zeer veel dank en waardering voor jullie gastvrijheid. :thumbs-up: :thumbs-up:

Gr
Henk

Indrukwekkend verslag. Veel analyse in het luisteren, hoop dat er ook ontspannen geluisterd en genoten is :)
Nvidia Shield | Arcam AVR11
Revel M106, C205, S206 | Klipsch R-115SW
Epson TW9200W | Kingpin TAB270
Schiit Gungnir MB | Jotunheim 2 | Hifiman Edition XS

Hifi Addict

Citaat van: lynch1979 op juli 30, 2013, 11:39:45
Ik zelf ben van mening dat op elke set wel iets aan te merken valt.

Het zeer zeker ook een groot deel persoonlijke smaak.

Maar het gaat erom wat vindt de persoon in kwestie van zijn set (in dit geval Frank), het is altijd prettig om te weten wat anderen ervan vinden, maar zelf ben je degene die er naar moet luisteren.

De spijker op zijn kop ;D Frank ervaart de weergave van zijn set ook anders dan anderen, wie heeft nu exact hetzelfde gehoor? Mijn gehoortest was 95% op alle frequenties behalve 4KHz, daar hoor ik maar 80%, sja? 

Martijn M

Citaat van: erik s. op juli 30, 2013, 11:33:19

Naar mijn idee wordt er (m.n. door Frank) te veel toegeschreven aan de houtskeletbouw. In elke kamer heb je te maken met staande golven en een zekere mate van demping. In de metingen die ik bij Frank gedaan heb, viel mij nooit iets afwijkends op.

Citaat van: Raymond187 op juli 30, 2013, 11:36:29
Ik betwijfel of een set perfect kan klinken in een leefruimte.

Perfect is misschien een groot woord, maar de akoestiek van een huiskamer kan wel degelijk zeer geschikt zijn om muziek te luisteren. In een moderne kamer met weinig natuurlijke demping zul je al gauw naar speciale middelen moeten grijpen, maar vaak kom je een heel eind met gordijnen, een vloerkleed en stoffen bankstellen voor de nodige demping en flink wat meubels om enige mate van diffusie te krijgen.

In een ruimte met wat meer galm kun je overigens ook wat sterker bundelende luidsprekers overwegen. Het gros van de conventionele luidsprekers op de markt straalt betrekkelijk breed af, wat betekent dat er veel geluid de kamer ingestuurd wordt voor een gegeven niveau van het directe geluid. Een meer bundelende luidspreker stuurt meer geluid in de richting van de luisteraar en relatief minder de kamer in. Een andere optie is om te overwegen is simpelweg dichterbij te gaan zitten, zoals Henk en Frank (Lynch) deden bij Frank thuis.
Dutch & Dutch

erik s.

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 11:42:43
Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt, ohmse weerstand en karakteristieke impedantie. De ohmse weerstand is afhankelijk van lengte, de impedantie blijft gelijk onafhankelijk de lengte (er vanuit gaande dat de kabel recht ligt, dus niet opgerold is ofzo  ;) ).

De ohmse weerstand wordt veroorzaakt door de pure weerstand van de geleider.

De impedantie door de reactieve weerstanden, capaciteit en inductie.

Een voorbeeld, een coaxiale 75 ohm digitale kabel heeft een impedantie van 75 ohm, maar een weerstand van een paar milliohm.
ah, die.

fokke-gerrit

Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 11:35:09
Ja maar als dat DE oorzaak zou zijn zouden ze ook aanwezig moeten zijn bij het dichter plaatsen van de speakers bij de muur nietwaar?

Er is bij de rechter speaker een grote dip, bij 90 en 100 Hz van -8 db. Als ik de speaker verder naar achteren zet wordt de dip smaller en dieper, zet ik 'm naar voren wordt de dip minder diep en breder. Zal te maken hebben met de schoorsteen van steen die daar staat.

Maar verder zijn hier geen echte problemen zoals Keyser al aangeeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: fokke-gerrit op juli 30, 2013, 11:53:13
Misschien leuk om dit te lezen over kabels http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm of de hele site eens bekijken

Dank U, daar staat ook mooi in wat ik nu tracht te beargumenteren, alhoewel ik eigenlijk tracht te beargumenteren dat deze effecten ook voor netkabels gelden :)

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: mark235 op juli 30, 2013, 11:42:55
Indrukwekkend verslag. Veel analyse in het luisteren, hoop dat er ook ontspannen geluisterd en genoten is :)

Beide (ontspannen, genoten) was aanwezig. Luisteren is voor mij je laten meeslepen door de muziek en genieten van alle elementen in die muziek. Bij live concerten komt daar nog het bezig zien van de musici bij.
Kritisch luisteren is voor mij echter een soort recherchewerk: hoe zit het muziekstuk in elkaar, hoor ik wel wat ik behoor te horen samen met hoe klinkt het geheel en pakt de muziek je.
Ik kan je verzekeren dat op deze manier luisteren heel veel energie en concentratie kost. Ik houd dat maar een uurtje of zo vol. Dan komt als vanzelf het ontspannen en genieten vooropgesteld dat de set en de muziek dat mogelijk maken. Bij de set van Frank valt er gelukkig veel te genieten en dat hebben we dan ook volop gedaan.

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 11:58:07
Er is bij de rechter speaker een grote dip, bij 90 en 100 Hz van -8 db. Als ik de speaker verder naar achteren zet wordt de dip smaller en dieper, zet ik 'm naar voren wordt de dip minder diep en breder. Zal te maken hebben met de schoorsteen van steen die daar staat.

Maar verder zijn hier geen echte problemen zoals Keyser al aangeeft.

Wat is de afstand muur-schoorsteen?

contour3.0

Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

S@m

Citaat van: Onder013 op juli 30, 2013, 12:00:15
Kritisch luisteren is voor mij echter een soort recherchewerk: hoe zit het muziekstuk in elkaar, hoor ik wel wat ik behoor te horen samen met hoe klinkt het geheel en pakt de muziek je.

Met wat als referentie?

Martijn M

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 12:00:07
echte flauwekul die site, complete onzin.

Boude uitspraak. Hij brengt het wellicht op een voor audiofielen wat prikkelende wijze, maar het gros van de technische informatie op zijn site is wel degelijk correct.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 12:00:47
Wat is de afstand muur-schoorsteen?

schoorsteen staat schuin voor de speaker, rechts en is 70 cm van de speaker af.

thepioneer

Ik mag toch aannemen dat het niet de stem is bij 2 min en 3.20 min enz.? Op de track three wishes? 
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Peerless Monster

Citaat van: thepioneer op juli 30, 2013, 12:07:50
Ik mag toch aannemen dat het niet de stem is bij 2 min en 3.20 min enz.? Op de track three wishes? 

De geest uit de fles zeg maar...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Hifi Addict

Citaat van: keyser op juli 30, 2013, 12:04:06
Boude uitspraak. Hij brengt het wellicht op een voor audiofielen wat prikkelende wijze, maar het gros van de technische informatie op zijn site is wel degelijk correct.

Volgens mij was dat sarcastisch bedoeld  ;D

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 12:04:24
schoorsteen staat schuin voor de speaker, rechts en is 70 cm van de speaker af.

Ik bedoelde eigenlijk afstand tussen de schoorsteen en de achtermuur. Die 70 cm correspondeert met +/- 500 Hz golflengte. Hmm alhoewel keer 2 is 250Hz, nahhh, agh misschien komen we hier helemaal niet uit  8)