Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juli 29, 2013, 20:44:45
Met kaketoeen bedoelde ik het op en neer gaan met je hoofd, zodat je beter kan bepalen waar de sweetspot is. Ik zie Lynch en jou gewoon zo voor me wiegen, grappig beeld. :laugh:
Frank vond het zeer vermakelijk om te zien ::)
;D ;D deed ik al heel lang liefhebber van de details in muziek als ik ben. 8)

@Jumping Jack en Frank2
Als de soort muziek er om vraagt houd ik van een beetje volume;

Wat blijft er over van marcus miller op laag niveau? :(

Het liefst luister ik op het natuurlijke niveau. In het geval van Mahler 8 wordt dat een beetje lastig  ;D

@Jeroen GRT
Dank

@LPlover: details zeggen niet zoveel voor het muzikale plaatje
Volledig oneens. Zonder de details is er geen muziek en mis je de uniciteit van bijvoorbeeld een stem of zoals in het geval van de flügelhorn één van de karakteristieken van een instrument.

@Vik
dank. Eerlijkheid is wat Frank vroeg en wellicht goed om nog een keer aan te geven dat het mijn indruk is van de set van Frank. Hij kan daar mee en zal ook zeker doen wat hij wil. Het is zijn set en en als het even kan moet die set doen wat hij wil.

Gr
Henk

twani

Fraai en oprecht geschreven Henk :clapping:  De complexiteit van de set lijkt ervoor te zorgen dat jullie lastig kunnen duiden waar nu het probleem zit van de kwalitatief wisselende weergave....

Robiwan

Citaat van: Onder013 op juli 29, 2013, 21:04:46

@LPlover: details zeggen niet zoveel voor het muzikale plaatje
Volledig oneens. Zonder de details is er geen muziek en mis je de uniciteit van bijvoorbeeld een stem of zoals in het geval van de flügelhorn één van de karakteristieken van een instrument.

Gr
Henk

Volledig oneens. details maken deel uit van het geheel en moeten niet onnatuurlijk op de voorgrond treden.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juli 29, 2013, 21:13:43
Volledig oneens. details maken deel uit van het geheel en moeten niet onnatuurlijk op de voorgrond treden.
Ik ben het wel met je eens LPlover, maar ook met Henk. Bij de set van Henk vond ik details soms teveel op de voorgrond treden waardoor het voor mij teveel details om de details werd. Tegelijkertijd ben ik het geheel eens dat details een wezenlijk onderdeel zijn in de muziekbeleving en dat er zonder nuances veel verloren gaat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Citaat van: LPlover op juli 29, 2013, 20:41:46
Mooi verslag. Henk is een detailfreak en dat is voor het kritisch beoordelen van een set wellicht goed maar voor het "muzikale" plaatje zegt het niet al teveel :D. Inderdaad vreemd dat het laag nauwelijks aanwezig was met Roger Waters, dat klinkt hier met die kleine Neat's zelfs vet. Ligt het aan de DSP, akoestiek, luisterplek?

Grappig een dame die meepraat over hifi, die zijn extreem zeldzaam, 1 op de 6 miljoen? :D

Om even op de laagweergave terug te komen; het gaat hier om een specifieke toon die bij Roger Waters nr. 3 te horen moet zijn, voor mijn speakers in principe geen probleem alleen Henk en Lynch hoorde deze niet.

Waar dat aan ligt weet ik niet, ik ken het nr niet. (anders, dan dat hij zo klinkt)

Verder is er een maar, in het gehele verhaal wat onduidelijk is; de zekering heeft een flink aantal uren gedraaid, maar ik weet niet op deze er "al is".  Ik heb een ingespeelde zekering gehoord en in mijn beleving klonk dat net nog wat anders, in ieder geval zei Snowmaster toen dat de set muzikaal klonk. Neemt niet weg dat ik het wel eens ben met wat Henk geschreven heeft.

Er zal verder aan gewerkt worden om deze laatste "dingen" ook op te lossen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Ik meen me te herinneren dat je vorige week schreef dat de zekering ingespeeld was aangezien je geen veranderingen meer hoorde.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: chansig op juli 29, 2013, 21:33:42
Ik meen me te herinneren dat je vorige week schreef dat de zekering ingespeeld was aangezien je geen veranderingen meer hoorde.

Gr Hans
Kan gebeuren, kleine terugval in de ggzekering.  Lastig om iedereen te geloven.

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op juli 29, 2013, 21:13:43

daar hebben we het toch helemaal niet over :o

twani

Citaat van: frank2 op juli 29, 2013, 21:26:53

Verder is er een maar, in het gehele verhaal wat onduidelijk is; de zekering heeft een flink aantal uren gedraaid, maar ik weet niet op deze er "al is". 

En dit is nou zó jammer, ging het net weer lekker en dan dit :nopompom:

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juli 29, 2013, 21:22:14
Ik ben het wel met je eens LPlover, maar ook met Henk. Bij de set van Henk vond ik details soms teveel op de voorgrond treden waardoor het voor mij teveel details om de details werd. Tegelijkertijd ben ik het geheel eens dat details een wezenlijk onderdeel zijn in de muziekbeleving en dat er zonder nuances veel verloren gaat.

Waar het om gaat is waar je voorkeur naar uit gaat. Volgens mijn oren wordt bij sommige merken alles onder het mom van de eigenschappen van een merk geschoven. Prima als men daar mee kan leven / het fraai vindt. Naar mijn mening gaat er dan veel verloren. Zo heb ik meerdere keren repetities van een symfonieorkest bijgewoond. Het is ongehoord hoe vaak afgetikt wordt om een klein stukje van de partituur net even wat anders te spelen. Daar zegt niemand dat het detail ondergeschikt is aan de muzikaliteit.
Het detail maakt de muzikaliteit in dat geval.

Gr
Henk

frank2

Citaat van: twani op juli 29, 2013, 21:47:03
En dit is nou zó jammer, ging het net weer lekker en dan dit :nopompom:

Wees gerust, ik neem alles wat er bij mij gezegd is zeker mee, maar wacht nog even voordat ik stappen onderneem. Pas als ik zeker weet dat de zekering geen boosdoener is in dit geval ga ik verder.
Er zijn nog genoeg opties die ik kan uitvoeren en sommigen zijn erg simpel.

Als voorbeeld heb ik vanmiddag de stroomtoevoer even veranderd van HFT kabel naar belden kabel. Geen gigantisch verschil, maar er was zonder dat je op je hurken hoefde te zitten op mijn luisterpositie meer beleving, de klankkleur was groter. Het was een korte test, die ik misschien later nog eens uitvoer en dan langer.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

twani

Dat jij, met al dat getweak, nog tijd overhoud om lekker relaxt te luisteren Frank :P

alexander2

Ik vind het verfrissend om dit alles te lezen en de volgende keer foto's. ;)

rovinggecko

Mooi hoor zo'n verslag. Juist de details sporen aan om dezelfde nummers eens op te zoeken en te kijken wat ik thuis zelf hoor. Vindt zo'n verslag dus zeer motiverend!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

frank2

Citaat van: twani op juli 29, 2013, 22:27:17
Dat jij, met al dat getweak, nog tijd overhoud om lekker relaxt te luisteren Frank :P

Genoeg tijd, maar ik probeer altijd `het` nog mooier te krijgen en `fouten` uit het systeem te krijgen.

alexander2

Citaat van: frank2 op juli 29, 2013, 22:46:39
Genoeg tijd, maar ik probeer altijd `het` nog mooier te krijgen en `fouten` uit het systeem te krijgen.

Heb een goede vriend die precies is zoals jij, altijd op zoek naar beter.
Ik vind het doodvermoeiend maar het is altijd een feestje als ik hem een tijdje niet heb gezien.

Raphie

Frank2 heeft dus een harde kamer, met een set speakers die een accent op het hoog hebben (net als bijv B&W)
hierdoor klinken neutrale opnames sprankelend en sprankelende opnames gewoon te scherp. Daar moet je niet te moelijk over doen, zijn geen speakers in de wereld die beiden perfect doen en niks te wensen overlaten. want iedere opname is namelijk anders.

dit probeert Frank2 wel enigsinds te dempen met tuning, maar dat wil nog niet voor 100% lukken.
Roomcorrectie is ook geen vervanger voor je akoestiek aanpakken en kan rare comb filtering effecten geven waardoor subtiele details verloren gaan
Q sound kan trouwens prima op CD weergegeven worden, het is een mixtechniek waar men speelt met fase om de oren te beduvelen.

Als Frank2 op een hoger plan wil spelen met een strakker laag dan is absorptie & diffusie essentieel. Niet een kleedje hier en daar, maar m2's met rockwool, basstraps, diffusors de hele mikmak.

Tot die tijd blijft de huiskamer één galmbak waar op hogere volumes hoog te scherp doorjankt en de kamer vol loopt met laag.
Wanneer Frank dit SERIEUS zou aanpakken, ipv geneuzel in de marge met diverse tweaks, kan hij de performance van zijn set zo met 50% VERBETEREN.

Nog één tip Frank2, room correctie ALLEEN cutten, NOOIT boosten, niet alleen om het vermogen, maar het klinkt gewoon ook niet. De fysiek van de kamer klinkt zoals die is, daar iets in wegknippen kan, maar toevoegen gaat nagenoeg ALTIJD fout
JBL PRX Power!

Deleted member

Leuk verslag maar wat ik erg vreemd vind om te lezen is dat iemand een systeem gaat beluisteren op een andere plek dan de plek waarvoor het systeem mét DSP is ingeregeld. Zeker omdat Frank, als ik 't goed heb, tot 400Hz laat corrigeren krijg je m.i. een onvoorspelbaar resultaat in het laag/mid op die plek. In elk geval niet het complete/beoogde resultaat. Ik weet niet of alles op die plek verder is beluisterd.

Ook begrijp ik de "truc" niet /niet helemaal. Ik ga er van uit dat Frank zijn luidsprekers zo heeft gepositioneerd dat op de luisterplek de optimale (of door Frank gezochte) focus bestaat en dat dat exact tussen de luidsprekers is en op gelijke afstand van beide luidsprekers. Door nu uit 't midden te gaan zitten hoor je faseverschillen en dus een 'out of focus' plaatje lijkt me. Nou kan dat wellicht de suggestie geven dat het plaatje dan meer 3D is maar ook dit lijkt me nooit optimaal.

frank2

@ Antoine: klopt,  op de luisterplek is alles precies ingeregeld, maar dan zit je precies naast het muurtje, als je iets verder naar voren gaat zitten heb je iets meer beleving, dan zit je "in" de kamer, voor het muurtje. De correctie is tot 600 Hz. Eerlijk gezegd is het verschil met en zonder niet heel groot, dus van de plek af zitten geeft geen geheel andere sound, maar wel accenten in het geluid, wat zich vertaalt in meer beleving.

@ralphie: helaas heb je het volkomen mis, al klinkt wat je schrijft erg logisch, ik heb geen harde kamer en het is hier totaal niet een galmbak. De akoestiek is hier redelijk tot goed. Wel is het zo dat de set is getuned op helderheid met een vleug warmte in het geluid, het is wel gemakkelijk om dat iets rustiger te krijgen. Ik heb geen hoogprobleem, alleen op dit moment een accent op de vrouwenstemmen met name in de S/T klanken en niet altijd soms. Als je naar een interview op tv kijkt merk je dat, wanneer de microfoon dicht bij de persoon is, ( een te harde S/T) of wanneer met een hengel microfoon het geluid opgenomen is.(precies goed)  Verder is het geluid hier geheel naar wens. Zoals je misschien weet wordt vaak een freq. curve dusdanig gemaakt dat de lagere tonen iets versterkt worden en het hoog iets afloopt, dat laatste kan ik niet veranderen en wordt ook zeker afgeraden door o.a. Keyser, het laag is hier iets verstert met 2,6 db en kan gemakkelijk iets verminderd worden door de roomgain iets aan te passen. Die versterking is echter minder dan als ik de DSP uitzet. Het is dus minimaal, maar als je erg hard draait zou ik zeker de roomgain verminderen, maar zo hard als Henk draait, zal ik nooit doen want dat vind ik te hard.

twani

Roger Waters, three wishes: deze track geeft door middel van Q-sound een aantal effecten mee die via een normale stereo cd niet weergegeven kunnen worden. Zo zou in deze track links ter hoogte van de luisterplek (waar ik nog steeds op mijn hurken zit) een zeer lage vervormde stem hoorbaar moeten zijn. Ondanks dat deze set allemachtig veel laag kan produceren, lukt het niet om het beoogde effect te laten horen (zelfs niet een klein beetje). Zeer opmerkelijk

Paolo Fresu op flugelhorn (soort trompet): kenmerkend voor de bijzondere trompet en de speelwijze van Paolo Fresu is dat er in het zeer rijke geluid van dit instrument scherpe randjes zitten zoals je die ook wel hoort van Miles Davis.
Ondanks dat de set zoals we gehoord hebben in de track van Tanita Tikaram "uitstekend" scherpe randjes kan weergeven, blijft het hier achterwege. Opnieuw zeer opmerkelijk en neemt helaas ook weer een essentieel element van de weergave weg terwijl die informatie wel in de muziek zit.

Delen uit de symphonie nr8 van Mahler met orkest, dames, heren en kinderkoor: een opname met een bezetting van circa 1000 musici die zeer complex is, sfeervol, mysterieus en groots, wordt ondanks al het vocaal en instrumentaal geweld wat ingehouden gepresenteerd. Wel wordt de mysterieuze sfeer perfect met behoud van details en plaatsing weergegeven.

Als je bovenstaand nog eens naleest is het toch maar moeilijk te geloven dat dít dezelfde set is die kan laten horen dat een zekering er precies 200uur inzit.

Raphie

Frank, het hoog probleem kan je met "klap eens in je handjes" perfect testen, wedden dat je er een fluttercho achteraan hoort?
En de speakers hebben i.d.d. geen "probleem" maar zijn gewoon aan de heldere kant, waardoor zoals aangegeven, neutrale opnames mooi helder overkomen maar heldere opnames gewoon te schel zijn. Dit constateer je met heldere CD's, speakers die wat donkerder zijn geven deze opnames weer "goed" weer, maar zullen naar jouw smaak "te dof" klinken met opnames die neutraal zijn. Niets mis mee dus.

Wat ik probeer aan te geven is dat als je een spectrum aan opnames beluisterd je óf aan de ene, of aan de andere kant van het spectrum een compromis sluit.
En er géén set is die beiden goed doet. Bij jou slaat de set misschien iets door naar het heldere. je kan daarvan niet willekeurig het luister materiaal de schuld van geven, het is 1 op 1 het gevolg van een heldere set.
Wel kan je dus het hoog in je kamer aanpakken d.m.v van diffusie, waardoor deze tonen meer pinpoint en focussed tot je komen, blijft nog steeds het laag probleem, waar ALLEEN absorbtie of spelen op lagere volumes zal helpen
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: twani op juli 30, 2013, 07:40:01
Als je bovenstaand nog eens naleest is het toch maar moeilijk te geloven dat dít dezelfde set is die kan laten horen dat een zekering er precies 200uur inzit.
Maar de hele sessie is toch gewoon suggestief luisteren geweest, ik vind de omschrijvingen allemaal prachtig hoor, maar ik zou doodmoe worden, als iemand zou komen luisteren met een ensemble aan clichés die hij graag op zijn manier terug zou willen horen.

met hele metalige hoog van Frank met het accent op de pijnlijke 10Khz geleidende vullingen hoog, zal koperwerk altijd goed klinken, de harde kamer zorgt ervoor dat je het ervaart alsof je recht voor de fanfare staat.

Ik vind de verslagen van Keyser dan leuker om te lezen, zijn een stuk minder abstract en meer feitelijk, Maar besef me goed dat een ieder audio op een andere manier beleeft.
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: Raphie op juli 30, 2013, 07:41:59
Frank, het hoog probleem kan je met "klap eens in je handjes" perfect testen, wedden dat je er een fluttercho achteraan hoort?

Het is gelukkig geen dooie kamer, maar er is nauwelijks een echo.

Ben het wel eens dat Usher speakers eerder helder klinken dan dof. Want daar heb ik echt de pest aan. Voor mij is het een uitdaging om toch beide goed te krijgen, vind ik leuk en dan heb ik precies wat ik wil.

oh, je slaat de plank wel mis mbt de laagweergave net zoals je schrijft metalig hoog; dat is hier totaal niet.

nb: gipswanden en plafond zoals hier thuis hebben een geven een andere akoestiek dan stenen wanden.

chansig

Zijn de punten zoals men ze heeft beleefd ook de punten zoals jij ze al voor hun toekomst beleefde ?

Dit omdat je volgens mij een week of 2 weken terug aangaf dat bv het stereobeeld en de diepte eigenlijk waren zoals het hoorde.

Nu lees ik dat het op de luisterbank eigenlijk niet perfect is maar dat iets naar voren moet gaan zitten voor het beste plaatje. Ik zou zeggen...schuif de bank iets naar voren...maar dat is mogelijk lastig.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Bas Akkerman

Citaat van: Raphie op juli 30, 2013, 07:48:35
Maar de hele sessie is toch gewoon suggestief luisteren geweest, ik vind de omschrijvingen allemaal prachtig hoor, maar ik zou doodmoe worden, als iemand zou komen luisteren met een ensemble aan clichés die hij graag op zijn manier terug zou willen horen.

met hele metalige hoog van Frank met het accent op de pijnlijke 10Khz geleidende vullingen hoog, zal koperwerk altijd goed klinken, de harde kamer zorgt ervoor dat je het ervaart alsof je recht voor de fanfare staat.

Ik vind de verslagen van Keyser dan leuker om te lezen, zijn een stuk minder abstract en meer feitelijk, Maar besef me goed dat een ieder audio op een andere manier beleeft.
Grappig, ik vind de verslagen van keyser juist abstracter. Het zal komen door mijn gebrekkige technische kennis. Keyser schrijft het wel heel helder en duidelijk op. Maar dan nog lijkt mijn kritisch luisteren eerder op dat van Henk als dat van keyser. Afgaande op de verslagen dan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten