Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 11:23:44
Klopt ik heb het destijds bij jouw gehoord en dat klonk toen goed. Alleen kon ik toen nog geen koppeling maken met mijn speakers. maw. ik was daar nog niet aan toe. Maar je hebt wel vaker gelijk dat is mij ondertussen wel bekend. Jij bent met audio iets eerder begonnen dan ik, dus je hebt meer ervaring. Daarom waardeer ik je opmerkingen ook zeer.

Oh no worries. Je moet alleen Karel niet alleen teveel kudo's geven. Jij hebt ook je ervaringen bij anderen ;).
Ik denk niet dat ik meer ervaring heb dan jij, ik denk alleen dat ik jouw smaak heel goed ken. Maar gelukkig niet jouw ongenoegen heb met Ushers.
Ik weet dat electrostaten niet je ding zijn (je hebt de acoustats gehoord van Arjen toch?), maar toch geniet ik er meer van qua muziek.
Ik heb geen schreewerigheid meer, veel meer detaillering nog dan met de BE tweeters (jawel ArjanR1!) en totaal niks gedaan aan dedicated stroomvoorzieningen.
De CA-platen halen de versmering uit het geluid waardoor je focussing echt enorm opknapt en zelfs snelheid met electrostaten. Bij mij is een stem een stem en dit is enorm goed te horen bij goede opnamen.
Niet groot, terwijl het geluidsbeeld wel lekker groot kan zijn, maar dat hoeft niet. Een kleine setting blijft klein, maar een Vogue van Madonna (waarschijnlijk Q sound denk ik) of een Peter Gabriel met Growing up dat ik dingetjes hoor naast me voor me om me heen, links en rechts achter. Ik zit in de muziek ipv dat ik bij de Ushers velen malen minder had, zonder aan muzikaliteit onder te doen.
Ik heb nog nooit zo mooi gespeeld als nu.
De grootste upgrade? De DAC van NAD op een CA-plate!

Frank we gaan elkaar binnenkort zien!! ;)
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Voque van Madonna is inderdaad Q sound, dat gaat inderdaad ver, behoorlijk ruimtelijk.  Echter ik heb geen ongenoegen met Usher hoor, ben er nog steeds tevreden mee, en inderdaad electorsats heb ik Nooit gehoord en vind ik niet mooi.

Ik wist niet dat je niets aan stroom had gedaan, ik wel dus ben benieuwd of die CA plates dan nog hetzelfde doen als bij jou, zonder negatieve dingen te gaan ontwikkelen. Maw. dat het TE wordt.  Maar we gaan het meemaken.
Moet wel zeggen dat bij Voque ik geen dingetjes naast me hoor, wel bij bijv. Pink en roger waters.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Lynch en Onder13 als jullie zondag hier zijn ben ik van plan om 1 test te doen, ik heb via de Anthem de mogelijkheid om de Offset Refrence Level te wijzigen. Normaal staat deze bij iedereen op -1. Ik heb 2 indentieke curves gemaakt, behalve dat dit Level bij de een op -1 staat en bij de ander op 0.
Dit maakt voor de sound een groot verschil, de ene is helderder, briljanter, de ander is meer basic, natuurgetrouwer. Beide klinken goed al heb ik op dit ogenblik een kleine voorkeur voor de basic versie, omdat ik die eerlijker, natuurgetrouwer vind klinken. Het geheel duurt 5 minuten om in te lezen en dan kun je het beoordelen.
Heeft ook iets te maken met de aplitude van de speaker maar dat zegt mij weer niets.

Wat er gebeurd, over de gehele range v.h. freq. spectrum verlaagd de ref level 0 de freq. met 1 Db.
Zie voorbeelden voor de linker speaker hieronder.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Hifi Addict

He Frank,

Een aantal Acourate (roomcorrectie) gebruikers beweren dat een correctiecurve recht tot 1Khz en dan een dB of 6-8 afval richting de 20KHz het best klinkt. Kun je dat instellen en/of heb je dat weleens geprobeerd? (ik zelf nog niet  ;) ).

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 12:54:57
Lynch en Onder13 als jullie zondag hier zijn ben ik van plan om 1 test te doen, ik heb via de Anthem de mogelijkheid om de Offset Refrence Level te wijzigen. Normaal staat deze bij iedereen op -1. Ik heb 2 indentieke curves gemaakt, behalve dat dit Level bij de een op -1 staat en bij de ander op 0.
Dit maakt voor de sound een groot verschil, de ene is helderder, briljanter, de ander is meer basic, natuurgetrouwer. Beide klinken goed al heb ik op dit ogenblik een kleine voorkeur voor de basic versie, omdat ik die eerlijker, natuurgetrouwer vind klinken. Het geheel duurt 5 minuten om in te lezen en dan kun je het beoordelen.
Heeft ook iets te maken met de aplitude van de speaker maar dat zegt mij weer niets.

Wat er gebeurd, over de gehele range v.h. freq. spectrum verlaagd de ref level 0 de freq. met 1 Db.

Frank, stel in zoals jij vindt dat je set het beste klinkt. We zullen vervolgens - onverbloemd - aangeven wat we er van vinden.
Vervolgens kan jij je even uitleven met anthems, zekeringen en wat al niet. Als je dan vindt dat je zo ver bent kunnen we weer luisteren en je feed-back geven.

Is dat wat?

frank2

Bij anthem kun je de roomgain handmatig veranderen, dus vanaf +/- 400n Hz naar 20 Hz stijgt de lijn naar 20 Hz. Deze stijging kun je tot 4 cijfers achter de komma instellen.  Keyser heeft mij ook eens uitgelegd dat een afval in het hoog en en stijgende lijn richting de zwaarste bastonen te prefereren is. Afval in hoge tonen kan niet ingesteld worden, wel die stijgende lijn. Velen hebben bij roomgain iets van 3 tot 3,9 db staan het kan geloof ik tot 6 db. Maar in mijn geval loop je bij 3 db gain gillend weg vanwege de super zware bastonen. Bij mij is het mooi rond 2,3 db. Zo is deze ook ingesteld. Anthem zelf zegt dat bij stereo 0 db gain te prefereren is, dus vlak.

frank2

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 13:07:57
Frank, stel in zoals jij vindt dat je set het beste klinkt. We zullen vervolgens - onverbloemd - aangeven wat we er van vinden.
Vervolgens kan jij je even uitleven met anthems, zekeringen en wat al niet. Als je dan vindt dat je zo ver bent kunnen we weer luisteren en je feed-back geven.

Is dat wat?

alleen de instelling v.d. anthem, de level wil ik een keer laten horen, verder gaan we niet klungelen tenzij jij of Frank nog een John van gent interlink hebben, die zou ik wel eens willen horen.

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 13:11:03
alleen de instelling v.d. anthem, de level wil ik een keer laten horen, verder gaan we niet klungelen tenzij jij of Frank nog een John van gent interlink hebben, die zou ik wel eens willen horen.

Ik heb geen JvG. Wel een AQ Colorado.

Toch stel ik voor dat jij de set laat horen zoals jij vindt dat deze het beste klinkt. Daarna kan je bijvoorbeeld het level aanpassen en/of eventueel de andere interlink proberen.

frank2

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 13:17:16

Toch stel ik voor dat jij de set laat horen zoals jij vindt dat deze het beste klinkt. Daarna kan je bijvoorbeeld het level aanpassen en/of eventueel de andere interlink proberen.

Dat doe ik sws, ik laat de set horen zoals ik vind dat hij het beste klinkt.

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 13:09:08
Bij anthem kun je de roomgain handmatig veranderen, dus vanaf +/- 400n Hz naar 20 Hz stijgt de lijn naar 20 Hz. Deze stijging kun je tot 4 cijfers achter de komma instellen.  Keyser heeft mij ook eens uitgelegd dat een afval in het hoog en en stijgende lijn richting de zwaarste bastonen te prefereren is. Afval in hoge tonen kan niet ingesteld worden, wel die stijgende lijn. Velen hebben bij roomgain iets van 3 tot 3,9 db staan het kan geloof ik tot 6 db. Maar in mijn geval loop je bij 3 db gain gillend weg vanwege de super zware bastonen. Bij mij is het mooi rond 2,3 db. Zo is deze ook ingesteld. Anthem zelf zegt dat bij stereo 0 db gain te prefereren is, dus vlak.

Ah ok dan houdt het op  :)

erik s.

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 13:17:16

ik heb hier ook nog een leuk nieuw model interlink die jullie in de toekomst maar eens moeten uitproberen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

johnhifi

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 12:41:55
en inderdaad electorsats heb ik Nooit gehoord en vind ik niet mooi.

Niet mooi qua uiterlijk dan? Want qua klank kun je het dan niet beoordelen..?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

frank2

Citaat van: johnhifi op juli 22, 2013, 17:31:15

Niet mooi qua uiterlijk dan? Want qua klank kun je het dan niet beoordelen..?

inderdaad qua uiterlijk.

frank2

Citaat van: erik s. op juli 22, 2013, 17:20:33
ik heb hier ook nog een leuk nieuw model interlink die jullie in de toekomst maar eens moeten uitproberen.

zal ik doen als ik zover ben.

frank2

De zekering is eindelijk ingespeeld na 250 uur. Ik zit nu op 280 uur en er is niets veranderd. Op zich geen echt nieuws, maar gisteren en eergisteren had ik het vermoeden dat ik opnieuw de ARC moest instellen. Ik weet ondertussen uit ervaring dat als je de ARC off zet en daarna weer op On, dat er kleine verschillen zijn, meestal is met on een fractie voller, maar dat moeten kleine verschillen zijn. Omdat ik aan het inspelen ben controleer ik vaak of de sound nog wel klopt, als de kleine verschillen groter worden dan moet ik opnieuw inmeten.
Gisteren en eergisteren merkte ik dat, dus vandaag een 7 punts meting maar gedaan en ja dat scheelt, is zelfs zichtbaar. Maar je hoort het beter dan dat je het kunt zien.
Dus als Henk en lynch hier zijn hoeven we nu niet meer te wisselen met de Ref Levels.
Wat valt het meest op na deze meting: de rust in de muziek, bijzondere ervaring dat heb ik nog niet eerder hier thuis gehoord.

Raymond187

Citaat van: frank2 op juli 22, 2013, 12:54:57

De dips die je hebt tussen 200 en 500hz is dat vanwege de akoestiek in de kamer?

frank2

Citaat van: Raymond187 op juli 23, 2013, 14:52:15
De dips die je hebt tussen 200 en 500hz is dat vanwege de akoestiek in de kamer?

Ja, maar die worden door de anthem netjes opgevuld.

thepioneer

Een dip die er uit word getrokken? Heeft die anthem een vooraad hz'en voor het opvullen?
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

erik s.

Citaat van: thepioneer op juli 26, 2013, 22:00:17
Een dip die er uit word getrokken? Heeft die anthem een vooraad hz'en voor het opvullen?
dat heet een DSP.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

Citaat van: erik s. op juli 26, 2013, 22:15:21
dat heet een DSP.
Het laatste redmiddel voor sets die maar niet willen klinken :P. Ook wel "Dead Sound Processor" :D

twani

Oh ja, is weinig serieus gewauwel allemaal, ik weet het.  Anders krijgen we dat weer :P

Deleted member

Met die DSP's van ons kunnen we trouwens wanneer we willen onszelf gewoon een paar Monkey Coffins a.k.a. Harbeth's geven hoor, simpelweg door het laag rond de 100Hz een bult te geven/een aantal dB's te boosten, al 't laag daaronder sterk af te laten vallen en net daarboven tot zo'n 1kHz een paar dB te verzwakken!  ;) It's very simple, je hebt er zeker geen rood haar voor nodig. :D Als je wat meer betaald voor een grotere Monkey Coffin komt de bult in 't laag wat lager te liggen.

LS3/5A:

CiteerThe woofer is 6dB down at a reasonable 60Hz, with a 2.5dB hump between 120Hz and 180Hz, this adding warmth and a semblance of power to orchestral sound.

30:

40.1:

Deleted Member 2

Zou een leuke en interessante test zijn of Theo het karakter van zijn geliefde harbeth's terug hoort via jouw set.

Deleted member

Het is andersom wel een keer getest door Keyser met Frank en Arjan als ik 't me goed herinner. Verschillende luidsprekers zijn volledig vlak afgeregeld en vervolgens is er blind getest, resultaat de luidsprekers waren zeer lastig uit elkaar te houden.  ;)

Máár uiteraard chargeer ik e.e.a. in bovenstaande post, net als Theo doet hier en in 't Harbeth topic.  :)

Deleted Member 2

Dat snap ik, maar het blijft dat het een interessante test zou zijn.