Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: John Wx op juli 17, 2013, 18:42:31
Nee je maakt alleen de kap open, jouw kap, en plaatst daar een andere zekering in met de zelfde specs.
Zit wat in. Misschien ben ik gewoon te voorzichtig ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Hifi Addict

Hey Frank,

Dit is nog eens een zekering  :headbanging:

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raymond187

Zou het beter klinken ZONDER zekering? Het is sws een extra overbrenging.

frank2

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2013, 09:22:10

Snowmaster heeft dat eens geprobeerd bij hem thuis, dus alles rechtstreeks aangesloten zonder zekering, vlgs hem is dat beter, er is een dynamiek winst. Maar ja, wil wel graag een zekering houden voor de veiligheid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 18, 2013, 09:20:24
Ik heb ze liever iets kleiner en van hifi tuning ;D

Hifi tuning verkoopt ze ook  ;D kijk maar op hun site in de "news" rubriek.

The first gs-class range in the market 40,- €
Cryo silver plated fuse holder 30,- €

Niet eens zo heel gek geprijst, ik heb er 4 gekocht, wel een iets ruigere uitvoering maar kom ook op die prijs uit ongeveer (incl. cryo).

Hifi Addict

Citaat van: Raymond187 op juli 18, 2013, 09:22:10

Absoluut, maar als je kortsluiting in je kabel/wandcontactdoos/netkabel krijgt zorgt die zekering voor dat je stop doorslaat ipv dat er ergens brand uitbreekt. Een verzekeringsmaatschappij zou je b.v. een oor aan kunnen naaien als ze erachterkomen dat er brand is instaan in een kabel/wandcontactdoos en die onafgezekerd was.. Nog erger is dat zoiets s'nachts gebeurd en jij nietswetend in je bed ligt te dromen en het leven laat  :o Maw laat die zekering alsjeblieft lekker zitten  8)

GS class is ook "kabelbeveiliging" ..

Je aangesloten apparatuur is weer voorzien van een eigen zekering om brand te voorkomen bij b.v. kortsluiting in je transformator.

JANJWJMC

Citaat van: Hifi Addict op juli 18, 2013, 09:28:20

Niet eens zo heel gek geprijst, ik heb er 4 gekocht, wel een iets ruigere uitvoering maar kom ook op die prijs uit ongeveer (incl. cryo).

Zijn ze wel geschikt voor thuis gebruik rating is 510 volt ?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 18, 2013, 09:28:20

Heb je ze vergeleken met de "gewone" HFT zekeringhouder met HFT zekering?

Hifi Addict

Die HFT verkoopt kosten 11,45 ex btw bij de groothandel, die op mijn foto zijn 26,50 ex btw. Het voltage maakt niet uit, dat heeft met doorslag van de isolatie te maken, het gaat om het amperage, je kunt de zekeringen kopen van 2-160A in deze range, misschien ook leuk eens in een aparaat te proberen ipv die lullige draadzekeringen.

Frank2, het is een ander principe, geen dun draadje met een (relatief) hoge weerstand maar een massieve staaf verzilverd (volgens mij koper) die 160A kan geleiden dus equivalent +/- 40mm2 kabel. In het midden van deze staaf zijn gaatjes geboord waar een metaal met lage smeltwaarde (tin misschien) in zit, hoe lager het amperage hoe groter en/of hoe meer gevulde gaten. Als de staaf dan opwarmt door het geleiden van een bepaald amperage smelt het "tin" waardoor er een hotspot ontstaat in de staaf waarna die doorbrand. Maar goed zolang je dus onder het amperage blijft is de weerstand equivalent aan 40mm2 kabel ipv 3 cm haardraad. Het is dus appels met peren vergelijken. Ik moet ze nog inbouwen maar een kennis van me heeft ze er al in zitten en had het over een schokkend verschil, we zullen zien  8) 

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 18, 2013, 09:49:53
Die HFT verkoopt kosten 11,45 ex btw bij de groothandel, die op mijn foto zijn 26,50 ex btw. Het voltage maakt niet uit, dat heeft met doorslag van de isolatie te maken, het gaat om het amperage, je kunt de zekeringen kopen van 2-160A in deze range, misschien ook leuk eens in een aparaat te proberen ipv die lullige draadzekeringen.

Frank2, het is een ander principe, geen dun draadje met een (relatief) hoge weerstand maar een massieve staaf verzilverd (volgens mij koper) die 160A kan geleiden dus equivalent +/- 40mm2 kabel. In het midden van deze staaf zijn gaatjes geboord waar een metaal met lage smeltwaarde (tin misschien) in zit, hoe lager het amperage hoe groter en/of hoe meer gevulde gaten. Als de staaf dan opwarmt door het geleiden van een bepaald amperage smelt het "tin" waardoor er een hotspot ontstaat in de staaf waarna die doorbrand. Maar goed zolang je dus onder het amperage blijft is de weerstand equivalent aan 40mm2 kabel ipv 3 cm haardraad. Het is dus appels met peren vergelijken. Ik moet ze nog inbouwen maar een kennis van me heeft ze er al in zitten en had het over een schokkend verschil, we zullen zien  8)

Als ik het dus goed begrijp zorgt deze zekering voor minder weerstand uiteindelijk waardoor de muziek dynamischer, grootser zal klinken.

Laat aub weten wat de effecten/verbeteringen zijn, ben zeer geintresseerd, snowmaster ook dat weet ik al zeker.

Vraag mij wel af hoe je dit aansluit in de meterkast

Hifi Addict

Nou om eerlijk te zijn zet ik persoonlijk vraagtekens bij het absolute weerstand aspect, ja het heeft minder weerstand, maar dat is als grootheid wel een miniem verschil op de hele keten. Ik geloof zelf wat meer in vervorming van de sinus door b.v. vibratie energie, elektro magnetische inductie, capacitieve koppeling e.d. Voor wat het waard is, deze zekeringen zijn zo dood als een pier  ;)

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 18, 2013, 09:54:47
Vraag mij wel af hoe je dit aansluit in de meterkast

Simpel kabel in, zekering houder, kabel uit

frank2

Houd mij aub op de hoogte, als het zoals je kennis schrijft schokkend is ben ik zeer geintresseerd, misschien een volgende upgrade.... Ben benieuwd naar je ervaringen.

Hifi Addict

Doe ik  ;) Kan wel even duren, ben net bezig nieuwe voedingen te bouwen voor usb->spdif en aktief crossover, niet teveel tegelijk wijzigen he ;)

Hifi Addict

Hmm bedenk me net dat mijn ervaringen misschien niet geheel representatief zullen zijn daar ik 96mm2 van meterkast naar installatie heb lopen. Die kennis gebruikt gewoon belden 19364 (14awg, 2,1 mm2).

frank2

Je zult de ervaring van de kennis met die van jou wel kunnen vergelijken, dus daar vertrouw ik op. Ik gebruik ook Belden en Hifi tuning kabel naar de stekkerblokken.

frank2

Citaat van: Hifi Addict op juli 18, 2013, 10:53:09
Doe ik  ;) Kan wel even duren, ben net bezig nieuwe voedingen te bouwen voor usb->spdif en aktief crossover, niet teveel tegelijk wijzigen he ;)

Inderdaad een gouden regel. Ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen beide zekeringen en houders...

Wat vond de kennis schokkend? waar uitte zich dat in? Hoe veranderde de sound? wat gebeurde er?

Hifi Addict

Hij brabbelde er enthousiast op los, wat ik me kan herinneren was iets van een gordijn weg en veel meer impact. We zullen zien  ;)

frank2

Hifi Addict

Deze zekeringen zijn er ook in 2,4,6,8,10A etc, als het bevalt ga ik ze denk ik ook eens in wat apparaten proberen 8) Ik gebruik momenteel padis zekeringen met cryo behandeling dus effectief furutech zekeringen  ;)

frank2

Ik ben net met de Supreme van HFT bezig om deze in te spelen in de Plinius, dat doet tov een glaszekering best wel wat, meer openheid, ruimtelijkheid, diepe bas, gestoken hoog, ietswat fluwelig. En hij is er nog niet. (na 180 uur)

Ik snap werkelijk niet hoe de grote jongens in een apparaat passen...

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 18, 2013, 12:03:26
Ik snap werkelijk niet hoe de grote jongens in een apparaat passen...

Dat vergt enige creativiteit  ;)

frank2

mmm, kan dus al niet bij de plinius, die heeft onder de iec inlet zo'n plastic houdertje zitten waar de zekering in moet. Nu zit ik daar eerlijk gezegd ook niet op te wachten, maar in de meterkast vind ik een ander verhaal.

Hifi Addict

Nee joh, laat lekker zitten in die plinius, creativiteit in dit geval zou voor mij inhouden: zekering verwijderen en de nieuwe zekering dan tussen IEC inlet en uitgang zekeringhouder plaatsen of de zekeringhouder bypassen. Voor mij is het anders, ik heb geen enkel commercieel apparaat, allemaal zelfbouw en/of modules..