Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: Kwabbernoot op april  1, 2013, 21:51:42
@Kingpin: kun je mij vertellen wat de gele, rode en zwarte balken zijn? Zo zegt het mij niet zoveel.

@Frank: als je over het gehele bereik 1dB meer geeft met de ARC, is dat dan in feite niet hetzelfde als de volume knop net iets verder open draaien?

Groeten...
Kijk hier even, als je je muis over de kleuren beweegt dan krijg je extra info wat het betekend.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

chansig

Citaat van: frank2 op april  1, 2013, 22:05:49
Nee dus:

Met dB wordt toch het volume uitgedrukt....als hij dus over de hele range +1 of 0 doet dan heb je dus gewoon je versterker wat harder/zachter gezet ?

Er wordt dus niets aangepast alleen wat harder of zachter gezet. Wel een hoorbaar verschil overigens. Ik begrijp dat 0,2 dB zelfs hoorbaar kan zijn...dit is dan wel afhankelijk van in welke frequentie dit gebeurt.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

johnhifi

Citaat van: frank2 op april  1, 2013, 22:05:49
Nee dus:

Ik doe heel erg mijn best dit anders te lezen dan: ik zet de versterker (oftewel de ARC over heel het bereik) een dB harder of zachter. Ik wil het heel graag begrijpen maar ik kom niet verder dan dit.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

frank2

Citaat van: BuSpu op april  1, 2013, 20:50:08
Wow, +1dB over dat gebied dat hoor je meteen lijkt mij. Dat maakt het geheel een stuk frisser/puntiger/of hoe je dat wilt noemen.
Citaat van: johnhifi op april  2, 2013, 08:33:41
Ik doe heel erg mijn best dit anders te lezen dan: ik zet de versterker (oftewel de ARC over heel het bereik) een dB harder of zachter. Ik wil het heel graag begrijpen maar ik kom niet verder dan dit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

johnhifi

Citaat van: frank2 op april  2, 2013, 08:47:10

Ah dus als ik het goed begrijp had ik het stukje info over het hoofd gezien dat zegt dat de ARC niet het gehele hoorbare bereik aanpast maar slechts een deel daarvan, en als je dat deel aanpast hoor je het genoemde verschil uiteraard. Duidelijk!  :D
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Kwabbernoot

Citaat van: Kingpin op april  1, 2013, 22:24:00
Kijk hier even, als je je muis over de kleuren beweegt dan krijg je extra info wat het betekend.

Dank je.  :worship:

Het is het ruizen bij het ademhalen dus wat op kan lopen tot 8 kHz. Grappig, zal wel een rokert zijn.  :P

Groeten...

frank2

Bijgaand de linker grafiek met de verschillende ref. levels na correctie v.d. ARC

Ref level -1 is de "normale" situatie, dus de  oude
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

jossie

Citaat van: Kwabbernoot op april  2, 2013, 08:53:27
Dank je.  :worship:

Het is het ruizen bij het ademhalen dus wat op kan lopen tot 8 kHz. Grappig, zal wel een rokert zijn.  :P

Groeten...

Kijk nog 's goed Kwabbernoot.
Omni !

Deleted Member 2

Dus de -1, o, +1 is een aanpassing van de regel om binnen de pieken en de dalen een zo recht mogelijke karakterestiek te maken? Dus bij -1 wordt meer naar de waarde van de dalen geregeld en bij +1 meer naar de  pieken? Bij +1 worden de pieken zwaarder meegenomen en bij -1 de dalen?

frank2

Citaat van: Onder013 op april  2, 2013, 09:25:38
Dus de -1, o, +1 is een aanpassing van de regel om binnen de pieken en de dalen een zo recht mogelijke karakterestiek te maken? Dus bij -1 wordt meer naar de waarde van de dalen geregeld en bij +1 meer naar de  pieken? Bij +1 worden de pieken zwaarder meegenomen en bij -1 de dalen?

Het werkt als volgt: de gehele freq. curve wordt bij 0, min 1 DB naar beneden getrokken; daarna wordt de meetgegevens erover heen gedaan, waardoor correcties anders uitvallen dan bij Ref level -1. Omdat ik de correctie heb begrenst tot 1100 Hz wordt daarboven niets gedaan.

Door dit geheel krijg je hoorbaar een vollere sound. En de ARC kan max. +3 DB corrigeren bij dalen, bij pieken meer.

Kwabbernoot

Citaat van: jossie op april  2, 2013, 09:11:49
Kijk nog 's goed Kwabbernoot.
Dank voor de correctie. Het kan zelfs oplopen tot 16 kHz.

Groeten...

BuSpu

Citaat van: frank2 op april  2, 2013, 08:54:28
Bijgaand de linker grafiek met de verschillende ref. levels na correctie v.d. ARC

Ref level -1 is de "normale" situatie, dus de  oude

Waar komt die daling van 2dB in de curve tussen 80 en 400 Hz vandaan? Verder zie ik een enorme hoogafval vanaf 10 kHz, daar filter je toch niet?

frank2

Citaat van: BuSpu op april  2, 2013, 10:46:39
Waar komt die daling van 2dB in de curve tussen 80 en 400 Hz vandaan? Verder zie ik een enorme hoogafval vanaf 10 kHz, daar filter je toch niet?

daling van 2 DB: plaatsing  speakers/ roomakoestiek. Heb je geen last van. Bij de rechter speaker zit een zeer smalle dip van -10 DB zelfs dat valt niet op, ik kan deze wel wegkrijgen, maar dan staat een speaker niet symetrisch met de ander.
Hoogafval: beperking ARC voor het hoog, de Arc kan max. corrigeren tot 5000 Hz. Dus of de microfoon (bijgeleverd) of de ARC zelf "kijkt" daar niet naar, is immers voor de meting niet belangrijk, hij kan toch niet verder dan 5000 Hz corrigeren.

BuSpu

Ok, zal de hoogafval van de microfoon zijn. Voor mijn begrip, wat is de groene curve en wat is de blauwe stippellijn?

frank2

De groene lijn is de gecorrigeerde ARC meting, er staat normaal ook een rode op die heb ik weggelaten, dat is de ongecorrigeerde meting. De blauwe lijn is de ideale curve.

Bijgaand de curve ongecorrigeerd en gecorrigeerd (rood en groen) van Ref. Level 0

nb: zeer kleine dippen worden door de ARC niet gecorrigeerd, waarom weet ik niet

John Wx

Citaat van: frank2 op april  2, 2013, 11:02:35

nb: zeer kleine dippen worden door de ARC niet gecorrigeerd, waarom weet ik niet

omdat hij denkt dat je ook zelf wat mag doen  ;D

succes Frank
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

frank2

Krijg donderdag de demo kabels van Furutech Alpha 3 en nog een ander type binnen. Deze ga ik testen op mijn EV en sat tuner.

AbZ

Citaat van: Kwabbernoot op april  2, 2013, 10:09:04
Dank voor de correctie. Het kan zelfs oplopen tot 16 kHz.

Groeten...
Dat tabelletje moet je met een korrel zout nemen.  Het zegt niets over het relatieve belang vd frequenties.  Hoogbereik van sommige instrumenten (viool trompet enz.) hangt ook af van speeltechniek.  Als je heel hoog zingt heb je ook weer minder boventonen.  Daarom kan bv een sopraan soms moeilijker verstaanbaar zijn dan een tenor.

Kingpin

Citaat van: AbZ op april  2, 2013, 14:56:04
Dat tabelletje moet je met een korrel zout nemen. 
Er zijn wel meer dingen die je met een korreltje zout kunt nemen ;D
Het is een leidraad, en volgens mij klopt het aardig.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

AbZ

Citaat van: Kingpin op april  2, 2013, 15:10:19
1 Er zijn wel meer dingen die je met een korreltje zout kunt nemen ;D
2 Het is een leidraad, en volgens mij klopt het aardig.
1 Behoeft hier geen betoog. 
2 Niets mis met wat er wel in staat.

twani

Citaat van: AbZ op april  2, 2013, 15:16:10
1 Behoeft hier geen betoog. 
2 Niets mis met wat er wel in staat.
1 welkom terug in hét topic Abel.

vanzomereng

Citaat van: twani op april  2, 2013, 20:02:07
1 welkom terug in hét topic Abel.

Verrek, nu je het zegt ....

wat heeft ie in die tussentijd allemaal wel niet uitgespookt  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

twani

Deleted member

Z'n leven heeft een week volledig stil gestaan waarschijnlijk!  ;D

AbZ

Citaat van: Antoine op april  2, 2013, 23:58:29
Z'n leven heeft een week volledig stil gestaan waarschijnlijk!  ;D
Tja waar zouden we zonder forum zijn  :D  alsof er niets anders is  :nowink:
maar misschien beter om dat niet in dit topic te bekleppen  :coffee: