Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

John Wx

Citaat van: vik op april  1, 2013, 11:50:53
Jongens in ieder geval nog een fijne paasdag.

Om een beetje de humor er in te houden.  ;)

Leuk die kat van je  ;D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

BuSpu

Citaat van: John Wx op april  1, 2013, 12:02:23
De reply van BuSpu is er ook een waarmee je weer alle kanten op kan en wil, Frank heeft zijn Anthem begrensd op ........ (ja dan denk ik ook van  :threadclosed: , is niet persoonlijk bedoeld BuSpu had ook iemand anders kunnen zijn die vertelde dat Frank bv: nieuwe dikke gordijnen had ipv vitrage)
Ik snap niet helemaal waar je op doelt. Dat Frank zijn Anthem begrensd heeft daar is een hoop voor te zeggen. Hij heeft dit ooit geschreven dat een correctie over het hele frequentiebereik niet goed klonk. Dus alleen onderin is dan logischer zeker omdat zijn akoestiekprobleem daar zit. Dat je dan het verschil tussen netkabels wel hoort en de correctie niets daaraan doet dat zou dan kunnen. Ik reageer dus inhoudelijk.

John Wx

Citaat van: BuSpu op april  1, 2013, 12:12:49
Ik snap niet helemaal waar je op doelt. Dat Frank zijn Anthem begrensd heeft daar is een hoop voor te zeggen. Hij heeft dit ooit geschreven dat een correctie over het hele frequentiebereik niet goed klonk. Dus alleen onderin is dan logischer zeker omdat zijn akoestiekprobleem daar zit. Dat je dan het verschil tussen netkabels wel hoort en de correctie niets daaraan doet dat zou dan kunnen. Ik reageer dus inhoudelijk.

Bedoel te zeggen dat er steeds weer info komt wat andere niet meer weten of weten, was misschien niet het sterkste voorbeeld daarom begon ik ook later over de vitrage  ;)  hoop dat je me begrijpt zo niet ga ik me best doen

En in principe is alles inhoudelijk want het doet toch iets met mensen positief of negatief 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Nooff

Citaat van: BuSpu op april  1, 2013, 12:12:49
Ongeacht de begrenzing via de Anthem brengt elke verandering een akoestische verandering teweeg. Hoe de Anthem daar op reageert is heel moeilijk om te bepalen. In welke mate verandert het netsnoer akoestisch gezien de parameters en hoe reageert de Anthem hier dan op? Dat is niet te bepalen simpelweg door de correctie aan of uit te zetten. Daar wringt dus het één en ander en dat is nu juist weer interessant om op door te gaan.

Kingpin

Om 'verschillen' waar te nemen zou je in beide gevallen tussen een tweak de arc uit moeten schakelen en dan bepalen wat de tweak doet.
Arc opnieuw inregelen geeft altijd wisselende verschillen omdat je nooit exact de mic op de vorige metingsplaats kunt bepalen.
Hetzelfde heb ik met m'n sub, de mic een klein beetje omhoog geeft een heel andere curve.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Martin!!!

Kan het niet zo zijn dat de arc na het opnieuw inregelen iedere tweak weer grotendeels ongedaan maakt?

Hoe ervaar je dit zelf Frank?

mainly British stuff

BuSpu

frank2

Citaat van: Martin!!! op april  1, 2013, 12:49:04
Kan het niet zo zijn dat de arc na het opnieuw inregelen iedere tweak weer grotendeels ongedaan maakt?

Hoe ervaar je dit zelf Frank?

De Anthem heeft een zeer goede DSP regeling aan boord die vlgs diverse testen beter is dan de normale DSP regelingen. Het voordeel van deze regeling is dat er diverse parameters zijn die naderhand aan te passen zijn.
Ik heb na uitvoerig testen de DSP ingesteld op correctie tot 1100 Hz, wat inhoudt dat het stemmengebied en het hoog ongemoeid gelaten wordt.
Nadat hier in huis een nieuwe stroomkabel is ingespeeld wordt deze vergeleken voor aankoop met de oude situatie, (kabel) zonder nieuwe arc meting.  Bevalt dat dan meet ik opnieuw in. Daarna luister ik net als voorheen met en zonder DSP (dus ARC aan en uit) of ik verschillen hoor. Bevalt de kabel dan nog wordt deze gekocht.

De kwaliteit / klankkleur van een stroomkabel blijft overeind of je nu de DSP gebruikt of niet. Wat wel enigzinds veranderd bij aan of uit schakeling van de ARC/DSP is de plaatsing van de instrumenten in de ruimte, bij ARC aan wordt alles een fractie anders neergezet, iets meer naar voren. Nogmaals het is een zeer klein verschil, en niet storend of slechter, slechts anders.

Wat hier gesuggereerd wordt dat de ARC alles dusdanig aanpast dat een eenvoudige kabel net zo goed is als een betere kabel qua klankkleur is onjuist. Het maakt dus degelijk verschil.

nb: plaatsing van de microfoon; deze staat altijd op dezelfde hoogte en ongeveer op dezelfde plaats, doordat er min. 5x gemeten wordt is plaatsing v.d.microfoon wel belangrijk maar zoals ik ergens las op de mm, dat is echt onzin, er wordt immers een gemiddelde gemaakt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kwabbernoot

Het stemmen gebied ligt bij jou boven 1100Hz? Hmmm.

Groeten...

Kingpin

Citaat van: Kwabbernoot op april  1, 2013, 13:45:17
Het stemmen gebied ligt bij jou boven 1100Hz? Hmmm.

Groeten...
Elke menselijke zangstem heeft een bepaald bereik (de afstand tussen de laagste en hoogste toon die men kan zingen). Een mannenstem bestrijkt een lager gebied dan een vrouwenstem. Het gemiddelde bereik van een menselijke geschoolde zangstem beslaat omstreeks 2 à 2,5 octaaf, wat overeenkomt met ongeveer 24 à 30 tonen. Er zijn vocalisten met een uitzonderlijk groot stembereik, zoals Whitney Houston (5 octaven), Ella Fitzgerald (4 octaven), Freddie Mercury (4 octaven) en Chris Cornell (4 octaven). Een mannenstem valt gewoonlijk binnen 110 en 440 Hertz, een vrouwenstem binnen 200 en 900 Hertz. Het bereik van een stem kan door training wel worden vergroot, maar het centrum van de eigen klankkleur blijft hetzelfde omdat deze vooral afhankelijk is van fysieke afmetingen.

bron: wiki
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Ik vraag mij af of dat ook zo is bij zang, dit lijkt mij erg laag namelijk. Ik ben/was altijd in de veronderstelling dat het stemmengebied (zang dus) zo rond de 1000 Hz en hoger lag.  Aangezien ik de ARC op 1100 Hz heb gezet, stopt daar de correctie, echter dat doet de ARC niet ineens maar geleidelijk dus vanaf ongeveer 900 Hz naar geen correctie bij 1100 Hz. Overigens is die correctie meestal hooguit 1 Db dus bij mij thuis wordt er behalve in enkele laaggebieden weinig gecorrigeerd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Kingpin

Citaat van: frank2 op april  1, 2013, 14:37:22
Ik vraag mij af of dat ook zo is bij zang, dit lijkt mij erg laag namelijk. Ik ben/was altijd in de veronderstelling dat het stemmengebied (zang dus) zo rond de 1000 Hz en hoger lag.  Aangezien ik de ARC op 1100 Hz heb gezet, stopt daar de correctie, echter dat doet de ARC niet ineens maar geleidelijk dus vanaf ongeveer 900 Hz naar geen correctie bij 1100 Hz. Overigens is die correctie meestal hooguit 1 Db dus bij mij thuis wordt er behalve in enkele laaggebieden weinig gecorrigeerd.
Vocal Range

edit:
In terms of frequency, human voices are roughly in the range of 80 Hz to 1100 Hz (that is, E2 to C6) for normal male and female voices together.

frank2

Weer wat geleerd. Dat wist ik dus niet. Toch als je naar je speakers luistert hoor je in de hoge tonen speaker ook het hoog van een stem en deze is bij mij op 3,4 Khz en hoger afgeregeld...

jossie

Grondtonen gaan tot ongeveer 1100 Hz. Boventonen makkelijk tot 10 kHz.
Omni !

Staaled

Ik wil er nog aan toevoegen dat in spraak en zang meer dan alleen de stembanden bijdragen/klinken.
Zo zijn er ook nog de mondgeluiden en niet te vergeten de ademteugen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

frank2

Zoals bekend heb ik nu nog sporadisch "last" van S klanken, die uit de hoge tonen speaker komen. (vandaar ook de verheldering voor mij over het stemmengebied)
Nu heeft de Anthem bij het DSP gedeelte nog iets wat ik al een keer geprobeerd heb maar toen geen succes bleek omdat het geluid te flauw/saai werd. Namelijk "Reference Level Offset".
Wat ik begrepen heb bij het zoeken op internet hierover schijnt het te maken te hebben met standaardwaarden die bepaald zijn door Dolby e.d.

Nu staat die waarde standaard op -1. Waardoor alle frequenties met +1 DB verhoogd worden. Maar je kunt deze veranderen van 0 t/m -3.
Waarbij -3 dus betekend dat alle freq. geboost worden met 3 DB in de plus. Aaardig voor mensen die een set hebben die erg flauw klinkt.

Ik heb deze instelling (net vandaag dus) van standaard -1 veranderd naar 0 waardoor mijn curve van ongeveer 1500 Hz tot 15000 Hz praktisch op de 0 lijn ligt ipv. bijna overal  +1 DB.

Ik ga er nu eens een paar dagen zo naar luisteren of ik veel mis. Mijn eerste indruk is van niet waarschijnlijk veroorzaakt door de betere Alpha3 kabel die er nu aan hangt. (met de Lapp kabel was dit toen ik het ooit probeerde geen succes het werd zo saai....)

frank2

Ik heb gewoon de radio aan staan, eigenlijk de gehele dag al, eerste wat opvalt is dat de stemmen natuurlijker en voller overkomen.  Alsof alles echter is.  Als dan een stuk muziek begint tsja er lijkt meer definitie te zijn. Het valt mij dus niet tegen, eerder mee.

Kwabbernoot

Citaat van: jossie op april  1, 2013, 14:55:18
Grondtonen gaan tot ongeveer 1100 Hz. Boventonen makkelijk tot 10 kHz.
Op YouTube staat een filmpje met een 10 kHz toon. Mag jij mij vertellen wie dat na kan doen.

Groeten...

Kingpin

BuSpu

Citaat van: Kwabbernoot op april  1, 2013, 20:00:30
Op YouTube staat een filmpje met een 10 kHz toon. Mag jij mij vertellen wie dat na kan doen.

Groeten...
Het gaat niet om de grondtonen maar om de harmonischen. Niemand kan een toon van 10 kHz zingen maar filter boven de 10 kHz alles weg en dat hoor je meteen. De basisnoot blijft maar de kleur zal enorm veranderen. Wat basisinfo: als iemand een noot zingt van 400 Hz dan klinkt er niet alleen 400 Hz maar ook allerlei verdubbelingen daarvan dus ook 800 Hz, 1200Hz etc. Dat is niet alleen met een stem maar met alle akoestische instrumenten. Dat maakt filteren in audio ook zo lastig. Voor je het weet verander je de verhouding tussen de grondtoon en de harmonischen en dat hoor je dus terug als klankverandering.
Dat maakt DSP gebruik ook tricky.

BuSpu

Citaat van: frank2 op april  1, 2013, 15:50:53

Ik heb deze instelling (net vandaag dus) van standaard -1 veranderd naar 0 waardoor mijn curve van ongeveer 1500 Hz tot 15000 Hz praktisch op de 0 lijn ligt ipv. bijna overal  +1 DB.
Wow, +1dB over dat gebied dat hoor je meteen lijkt mij. Dat maakt het geheel een stuk frisser/puntiger/of hoe je dat wilt noemen.

frank2

De standaardwaarde die Anthem aanhoudt is reference level -1. Dus over het gehele bereik heb je dus +1 Db.
Nu staat hij op 0 en dat hoor je inderdaad, het geheel is voller geworden, dus meer wat anderen waarschijnlijk neutraal vinden. Ik had het geluid dus inderdaad "frisser".

Heb net om 5 uur een uurtje geluisterd en ik vind de sound zo als eerste indruk beter. Wel snap ik dat Anthem de waarde standaard op -1 zet. Ik neem aan dat er niet veel mensen zijn die speakers zoals ik heb achter een Anthem zetten. (behalve ArjanR1, maar die heeft versie 2 van mijn speakers en die klinken wat warmer)

Kwabbernoot

@Kingpin: kun je mij vertellen wat de gele, rode en zwarte balken zijn? Zo zegt het mij niet zoveel.

@Frank: als je over het gehele bereik 1dB meer geeft met de ARC, is dat dan in feite niet hetzelfde als de volume knop net iets verder open draaien?

Groeten...

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op april  1, 2013, 21:51:42

@Frank: als je over het gehele bereik 1dB meer geeft met de ARC, is dat dan in feite niet hetzelfde als de volume knop net iets verder open draaien?

Groeten...

Nee dus:

Citaat van: frank2 op april  1, 2013, 21:01:32
De standaardwaarde die Anthem aanhoudt is reference level -1. Dus over het gehele bereik heb je dus +1 Db.
Nu staat hij op 0 en dat hoor je inderdaad, het geheel is voller geworden, dus meer wat anderen waarschijnlijk neutraal vinden. Ik had het geluid dus inderdaad "frisser".