Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Nou ken ik ook wel katholieken die zeggen 'het feit dat je het niet kunt zien wil niet zeggen dat het niet bestaat...'.  :worship:  :D

Ja ja, diepzinnig zo tussen de ontbijtvlokken en koffie door...
Stereo-fan for life!

CZ79

Nogal oncharmant dat je in zo'n diepzinnige discussie aan de ontbijtvlokken en koffie zit  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

chansig

Geen grapjes aub. >:(   ;D

Dat van die lampen en wat er gebeurt (fel worden en dan plof)..ik denk dat het allemaal uit te leggen is en dat de natuurkunde een handje bij gaat helpen. Mogelijk ook bij het verklaren dat een lamp anders schijnt in het begin dan aan het einde...al heb ik het idee dat dit met slijtage te maken heeft en niet met inspelen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

thepioneer

Misschien verouderd ons apparatuur en kabels zo snel dat we daarom het excuus inspelen gebruiken. Dat na 150 a 200 uur eigenlijk al hoorbare slijtage is opgetreden :)
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Syphon

Citaat van: Martin!!! op maart 24, 2013, 19:30:34
In mijn geval met de Chord Indigo Digital, de demo kabel klonk fantastisch. De nieuwe daarentegen bij het aasluiten koud uit het kistje bagger. Schel, geen dynamiek, raar stereobeeld enz. Nadat ik deze kabel 24/7 heb laten spelen hoorde ik iedere ochtend een verbetering tov de vorige ochtend en na goed een week, hoorde ik geen verschillen meer. Ik ben er nu meer dan tevreden over. Voor de demo van deze kabel geloofde ik ook niet in de 'extreme' verschillen tussen kabels en voor de aanschaf van de kabel ook niet echt in het 'inspeel verhaal'.

Inmiddels weet ik beter........... tja er zijn er hier genoeg gerenomeerde leden die anders beweren, excuses aan hen!

Kwam toevallig dit tegen, zit wel wat in. Vooral de tweede alinea zit wel wat in.

Citeer
Apparatuur en bekabeling moet eerst inspelen, tot wel 2weken
Fout. Geef mij 1 (ja ééntje maar!) technische reden waarom en wat er dan zou moeten veranderen.
Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen èn kunnen onderbouwen wat er wijzigd in een kabel of elektrisch apparaat.
Ik heb er maar één verklaring voor: psycho-akoustiek. Wanneer je iets wilt horen, ga je je er psychisch op instellen om het te horen. Dit kun je onderverdelen in 2 punten.
Ten eerste: door geconcentreerd te luisteren ga je dingen 'horen' waar je eerder niet op lette (omdat je niet zo geconcentreerd was). Zo ga je inderdaad nieuwe dingen horen in muziek die je anders niet hoorde, maar wat al wel in de muziek aanwezig was. Dit had je ook kunnen horen als je voorheen net zo geconcentreerd had geluisterd.

Ten tweede: het verbeelden dat er iets nieuws te horen is. Als je twee weken lang muziek aanhoort met de gedachte 'dit klinkt beter', dan weet je na 2 weken niet beter of het is ook zo (mede omdat je referentie vervaagt
De periode heeft tot gevolg dat je gaat wennen aan een 'ander' geluidsbeeld. Het hoeft technisch niet eens beter te zijn, zolang je maar denkt dat het beter is!
Dus na de 2 weken ben je al helemaal ingesteld op een 'andere' manier van luisteren.
Iemand zei eens als reaktie op inspelen: 'waarschijnlijk zijn die kabels dan van dermate lage kwaliteit dat ze moeten wennen om een signaal te vervoeren'. Tja...

http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl

Om terug te keren naar het topic

Frank, wat zijn je toekomst plannen? Nog bepaalde upgrades in gedachten?
Ga je ooit voor een HT installatie ipv stereo?

frank2

Uit het andere topic over stroom en stekkerblok is mij al gebleken dat inspelen voor jouw niet bestaat net zoals verschillen in hdmi kabels van welk merk dan ook niet bestaat.

dus wat doe je hier? nogmaals een statement maken wat al bekend is van je?

je moet toch eens beter lezen ik heb een HT en stereo in een. Beide spelen zeer goed.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martin!!!

Citaat van: Syphon op maart 26, 2013, 10:01:40
Kwam toevallig dit tegen, zit wel wat in. Vooral de tweede alinea zit wel wat in.

Mijn tweede alinea?  ;D

Of die uit het andere stukje?  :P

Ik heb geen idee waar je heen wilde met je post! Je drukt je nog al wat warrig uit (nog niet ingespeeld zeker  ;D zo vroeg op de ochtend)!
mainly British stuff

johnhifi

Maar wat nu als je een kabel hebt die vers van de winkelier perfect klinkt en na 200 uur inspelen ineens volkomen ruk is? Kan dat ook?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Deleted member

Ben ik nog niet tegen gekomen, maar het zou kunnen. Ik hou het er maar op dat op moleculair niveau zich nog het een en ander moet "zetten". Je kunt zo'n ader in een kabel wel mooi in elkaar persen, maar dat wil nog niet zeggen dat op moleculair niveau alles mooi opgelijnd is. Door er stroom doorheen te jagen komt dat wel goed. Hiermee is het mogelijk dat een kabel in eerste instantie perfect zal klinken in jouw oren op jouw set in jouw luisterruimte, maar dat de eigenschappen hiervan minder goed stroken met een ingespeelde kabel. In de regel klinkt een niet ingespeelde kabel meestal kaler, meer ongebalanceerd is mijn idee.

Ik merk in ieder geval een groot verschil met de Vicol kabel die ik nu dag en nacht aan het inspelen ben... (arm setje... de hele dag en nacht Skyradio...  :blink:)
Stereo-fan for life!

frank2

Citaat van: johnhifi op maart 26, 2013, 13:20:30
Maar wat nu als je een kabel hebt die vers van de winkelier perfect klinkt en na 200 uur inspelen ineens volkomen ruk is? Kan dat ook?

Dat kan zeker, als je een kabel welke nieuw is aansluit en meteen gaat luisteren; vaak begint een nieuwe kabel met een ïnspeelboost" zodat alles lekker vet klinkt, daarna wordt hij vaak kalig, plakkend aan de speaker e.d. en na het inspelen klinkt hij dan toch anders dan de eerste keer toen je 'm aansloot.

Als ik stroomkabels test wil ik ook het liefst ingespeelde kabels hebben.

Ik heb hier 2 kabels op proef, een ervan was geheel nieuw, ik heb net omdat deze nieuwe kabel eindelijk ingespeelt was ze beide kunnen vergelijken.
Een ervan zal ik houden de andere gaat terug, beide tegelijk op de anthem en de EV klinkt hier thuis te fel in het mid-hoog, probleemkindje hier thuis, en de ene kabel heeft een kalig midden maar een vettere bas. Maar ik vind de prijs/kwaliteit niet goed, hoewel het verder wel een redelijk goede kabel is.

De testkandidaten waren: Furutech Alpha 3 met furutech F11 stekkers en de oliekabel van wenw audio met furutech F11 stekkers.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Het vergelijk tussen mijn Lapp kabels en de Furutech Alpha 3. De Lapps zijn voorzien van  Iego Gold stekkers. De Alpha met Furutech F11 stekkers. Kabels op de Anthem, op de EV zit de Lapp kabel.
De test heb ik gedaan met een stukje opgenomen tv materiaal van de wereld draait door, radio 2 en nummers van de HDD, een stuk klassiek met viool, een groot orkest, en nog een paar nummers.

Het resultaat:

Eerst de oude situatie: Lapp anthem en Lapp op EV:
- rustig/saai
- beetje toonloos, veilig niets mis mee
- zeer rustig hoog, geen diepe bas
- deken over de set
- donker
- geen ruimtelijkheid, alles klinkt gelijkmatig.

Furutech alpha op anthem:

- open/helder
- smooth hoog, wel af en toe S klanken maar niet storend
- meer direct
- ruimtelijkheid/ diepte
- stemmen vol en meer op de voorgrond
- eerlijk
- bas droog/ gelaagd/ geen benadrukking

chansig

Klinkt alsof je 2 verschillende sets krijgt met het aansluiten van een andere kabel.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: chansig op maart 26, 2013, 14:54:28
Klinkt alsof je 2 verschillende sets krijgt met het aansluiten van een andere kabel.

Gr Hans

Hans ik heb maar 1 set geen 2.

chansig

Nou zal ik hem dan maar uitleggen.:D

Je beschrijft 2 verschillende ervaringen qua weergave van dezelfde set. Er zijn mensen die 2 sets hebben zodat ze kunnen switchen..jij hoeft alleen maar een netsnoer te verwisselen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

johnhifi

Citaat van: chansig op maart 26, 2013, 15:18:23
Nou zal ik hem dan maar uitleggen.:D

Je beschrijft 2 verschillende ervaringen qua weergave van dezelfde set. Er zijn mensen die 2 sets hebben zodat ze kunnen switchen..jij hoeft alleen maar een netsnoer te verwisselen.

Gr Hans

Nondejuu als ik dat geweten had, dan had ik met een set kunnen volstaan! Ik wil ook zulke kabels!
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op maart 26, 2013, 14:32:42
...
De test heb ik gedaan met een stukje opgenomen tv materiaal van de wereld draait door, radio 2 en nummers van de HDD, een stuk klassiek met viool, een groot orkest, en nog een paar nummers.
...

Dus de opname mag best ruk zijn? Wil je dat hiermee zeggen?

Rare test maar van de andere kant, het verschil bij een goede opname moet überwerelds zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je nog dergelijke dure speakers hebt als je alle problemen kunt oplossen met kabels.

Groeten...

frank2

Citaat van: Kwabbernoot op maart 26, 2013, 16:23:25
Dus de opname mag best ruk zijn? Wil je dat hiermee zeggen?

Rare test maar van de andere kant, het verschil bij een goede opname moet überwerelds zijn. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je nog dergelijke dure speakers hebt als je alle problemen kunt oplossen met kabels.

Groeten...

Waar staat geschreven dat ik alles kan oplossen met kabels? Complete onzin wat je beweert !

Kwabbernoot

Dan heb ik het tenminste in het juiste draadje geplaatst.  :dry:

Groeten...

Syphon

Citaat van: frank2 op maart 26, 2013, 14:32:42
Het vergelijk tussen mijn Lapp kabels en de Furutech Alpha 3. De Lapps zijn voorzien van  Iego Gold stekkers. De Alpha met Furutech F11 stekkers. Kabels op de Anthem, op de EV zit de Lapp kabel.

Het resultaat:

Eerst de oude situatie: Lapp anthem en Lapp op EV:
- rustig/saai
- beetje toonloos, veilig niets mis mee
- zeer rustig hoog, geen diepe bas
- deken over de set
- donker
- geen ruimtelijkheid, alles klinkt gelijkmatig.

Furutech alpha op anthem:

- open/helder
- smooth hoog, wel af en toe S klanken maar niet storend
- meer direct
- ruimtelijkheid/ diepte
- stemmen vol en meer op de voorgrond
- eerlijk
- bas droog/ gelaagd/ geen benadrukking

Sorry Frank maar als je dit leest dan kan jezelf toch niet serieus nemen of hou je iedereen voor de gek?
Verder gebruik je de meest rare termen, wat is een eerlijk geluid? Wat is een donker geluid? deken over de set?

Je blijft me iedere keer weer verbazen wat jij allemaal hoort. Telkens denk ik dat je alles hebt verandert en het zijn telkens maar de kabels.

Pjotr27

Tjonge wat een commentaar allemaal... om moedeloos van te worden.
Als je een beetje geoefend luisteraar bent dan weet je precies wat Frank bedoeld
En natuurlijk wordt een set niet 2x zo goed met een andere kabel, maar het kan wel net het verschil tussen aangenaam of vervelend opleveren.
Op de Engels show was het precies zo, sommigen hadden het goed voor elkaar, bij anderen zou een kleine aanpassing 20% beter resultaat hebben gegeven.
Maar laat a.u.b. Frank in zijn waarde, hij weet precies te omschrijven wat de verschillen zijn en dat kunnen er niet veel...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

johnhifi

Citaat van: Pjotr27 op maart 26, 2013, 17:19:07
hij weet precies te omschrijven wat de verschillen zijn en dat kunnen er niet veel...

Klopt! Ik wou dat ik die literaire gave had die sommigen hier hebben. Ik kom niet veel verder dan 'klinkt lekker!'.  :D

Pjotr27

Citaat van: johnhifi op maart 26, 2013, 17:21:37
Klopt! Ik wou dat ik die literaire gave had die sommigen hier hebben. Ik kom niet veel verder dan 'klinkt lekker!'.  :D
;)
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

johnhifi

Citaat van: erik s. op maart 26, 2013, 17:34:55
de term nuances is sommigen hier vreemd.

Ah, maar het zit denk ik eerder zo dat wanneer Frank nuances beschrijft hij dat in een bepaalde stijl (hyperbool!) doet die doet vermoeden dat het verschillen van dag en nacht betreft terwijl het toch eerder de door jou benoemde nuances (nuanceverschillen) zijn. En dat kan bevreemdend overkomen. En dan krijg je dit soort topics.  :D

(En een zin hoor je niet met 'en' te beginnen!)

frank2

Na 344 pagina's verwacht ik dat mensen mijn schrijfstijl ondertussen wel kennen.
Natuurlijk is het geen dacht en nacht verschil wat je bijvoorbeeld hebt als ik hier een buizenversterker neer zou zetten. We praten hier over stroomkabels, en ja dat maakt voor mij een behoorlijk verschil, zoals Pjotr27 schrijft lekker muziek met diepte of muziek waar je je aan irriteert en die geen diepte heeft.
Bij kabels praat je over nuance verschillen dat lijkt me nogal logisch. Maar de verschillen zijn voor mij dusdanig goed waarneembaar dat ik enkele posts geleden de verschillen opschreef omdat ik de verschillen goed kon horen.