Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Lazybird

@Frank2 ik lees je topic met veel plezier, ik ben benieuwd hoe je de kabels gaat vergelijken. Ik had hier een audio fabrikant en die stelde dat kabels bij een wisseling weer een paar dagen tot rust moesten komen tot het optimale geluid. De vraag is natuurlijk hoe je tot een goede vergelijking komt dat blijkt altijd weer erg lastig.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

frank2

Citaat van: Lazybird op maart  1, 2013, 21:00:29
@Frank2 ik lees je topic met veel plezier, ik ben benieuwd hoe je de kabels gaat vergelijken. Ik had hier een audio fabrikant en die stelde dat kabels bij een wisseling weer een paar dagen tot rust moesten komen tot het optimale geluid. De vraag is natuurlijk hoe je tot een goede vergelijking komt dat blijkt altijd weer erg lastig.

Dat klopt in principe wel, bij los halen hebben de kabels vooral als je ze gebogen e.d. hebt last van "stress," meestal geven ze dan minder rust weer en iets meer hoog, maar aangezien ik de bruggen voor de woofers gebruik zal ik daar weinig last van hebben. Bovendien kun je het horen maar is het niet echt groot. Als dit het enige verschil zou zijn tussen de kabel en de Cardas, zou ik de Vicol niet kopen, het zou mij te marginaal zijn.

Pas bij duidelijke verschillen ga ik tot aankoop over.
Na 240 uur luister je een paar nrs met de cardas en daarna met de Vicol. Dan heb je al een hele goede indicatie. De volgende dag herhaal je het weer, je gemoedsrust is dan meestal anders, is het voor beide keren een positief resultaat dan ga ik tot koop over.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Lazybird

Hoi Frank, Bedankt voor de terugkoppeling ik ben benieuwd wat de keuze gaat worden
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Snowmaster

Citaat van: Lazybird op maart  1, 2013, 21:32:21
Hoi Frank, Bedankt voor de terugkoppeling ik ben benieuwd wat de keuze gaat worden

Gewoon de Vicol, dat is toch logisch.
Meer consistentie en minder weerstand verbeteren (bijna) altijd de weergave.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

Dat is wel de verwachting, ik heb nu netjes 22 uur gespeeld met de Vicol bruggen, tot op heden valt op dat de diepe, zeer diepe bas tonen volledig eruit komen, dat heb ik nog nooit ervaren sinds ik deze speakers heb, maar het kan een ïnspeelboost" zijn. Ik trek geen conclusies, maar vind het wel goed klinken.

aanvulling: heb even zonder de Cardas gespeeld, de diepe bas komt van de Vicol, de "hogere"bas komt duidelijk van de cardas, de Vicol geeft dat nog niet voldoende, inspeelkwestie. Maw. het helpt zeler beide bruggen tegelijkertijd erop.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

VPI

Een wonderlijke manier van inspelen.

Stroom kiest de weg van de minste weerstand...in de cardas brug zit geen enkele soldeerverbinding.
Haal de cardas bruggen er gewoon uit dan worden de Vicol bruggen gewoon ingespeeld.

John Wx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Snowmaster

Natuurlijk, vooral zo blijven redeneren. Brengt je misschien wel nieuwe inzichten  ::).
Als ik zo had gedacht afgelopen jaren, dan had ik niet meer gepeeld met mijn set.
Gewoonweg te weinig kwaliteit en te "oud".
Frank en ik hebben vanmorgen een M&G met hopelijk voor hem bijzondere ontwikkelingen. Dit weet hij alleen nog niet  :D. Helaas ben ik zelf snipverkouden en hoor slecht. Hij moet het dus alleen doen.
Frank, ik ga nu de A1 opdraaien.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Kijk nu eens wie er dit topic volgt  :P.
Effe knippe en plakke...

Snowmaster, Raphie, frank2 en 0 gasten bekijken dit topic.

Verveel je je op zondagmiddag Raphie?

frank2

Het was een interessante morgen/middag met Snowmaster. We hebben de zekeringhouder van AHP en HFT en de zekeringen van de Groef en HFT getest, zijn blok getest en de zekering in de Belles vervangen, daarnaast ook een andere stroomkabel.
Resultaat: meer of minder resolutie, en van een relatief saai surround naar een surround met een goede beleving en spanning in geluid dmv. 1 kabel.
Mijn idee dat alleen koper hier thuis nog goed zou zijn is ook de grond ingeboord, want ook zilver in zekeringen doet het hier thuis goed.

Het was een dag die we nogmaals gaan doen als de Vibex ingespeeld is. Trouwens het snowmaster blok is dermate goed dat hij sws beter is dan de Vibex....

Deleted member

Ben benieuwd hoe dit verder gaat! Mooi te zien dat je overal voor open staat Frank!
Stereo-fan for life!

frank2

Oh dat is niet zo moeilijk; ik ga voor verbetering; dus tzt zal ik ook 1 ander stroomsnoer hier implementeren. Dat geeft een grotere beleving, en wwe gaan de diepte verbeteren tevens de plaatsing. Alles moet echter wel heel nauwkeurig gebeuren anders heb ik te snel last van teveel mid-hoog; uithalen van stemmen, die zitten onder de "gevaren" grens maar komen er gemakkelijk overheen. Maar dat het mogelijk is hebben we al gehoord....

Eerst het nieuwe blok inspelen, wat nog moet komen, dan zijn we al gauw op 2 april....

aanvulling:(gebaseerd op de luistersessie van Snowmaster en mij op mijn set):
HFT+de Groef: scherper geluid, teveel hoog in de stemmen bij uithalen
AHP+de Groef: mooier hoog, geen scherpte
AHP+HFT zek: zachter mid-hoog, rustiger, verlies van resolutie

Verschil tussen glaszekering en HFT zekering in de EV ; minder "hardheid"

Ik heb nu de AHP+de Groef erin zitten en ga daar eerst een paar dagen naar luisteren, dan probeer ik ook de HFT zekering. De AHP is sws wel in mijn set de meest prettige.

Snowmaster

Hé Frank, ben je al terug van Van der Poel ?   Dan moet Anita nu aan het ijs zitten  :pompom:.

Het was inderdaad een hele leuke ochtend.
Frank wilde graag van zijn (geringe) surplus aan hoog af. Natuurlijk mag dit bij hem nooit ten koste gaan van een andere kwaliteit in de weergave, daarvoor is Frank veel te perfectionistisch.
In mijn achterhoofd had ik ook nog de opmerking van Henk Onder dat er niet zo veel diepte was, maar dat hij surround wel erg mooi vond bij Frank. 
Natuurlijk ken ik ondertussen Frank zijn wensen. Ik ken ook zijn set erg goed en weet dat hij altijd vooruit wil.  Daarom zijn wij vandaag samen eens lekker aan het sleutelen geslagen.
Niet om direct de definitieve oplossing te vinden, maar om te kijken of wij het hoog konden beteugelen zonder iets van het geluidsbeeld in te leveren.

Omdat wij hier thuis bezig zijn met verbouwen is mijn complete stroomvoorziening ontkoppeld. Dit was dus een mooie gelegenheid om een groot deel daarvan bij Frank2 te installeren en te kijken wat de invloed was op zijn set. Voor mij was het een mooie gelegenheid om te zien of alles op zijn set net zo goed zou uitpakken als bij mij thuis. Tegelijkertijd had ik dan de gelegenheid om Frank zijn mening te horen over mijn selfmade stekkerblok (met zelfontwikkelde bedrading).  Sterbedrading is in mijn ogen nl. een commercieel prietpraat verhaal.
Onder het genot van een heerlijke kop koffie gingen wij aan de slag.
Het tempo waarin ik de zaken installeerde of aan Frank vroeg om iets te wijzigen lag hoog.  Sorry Frank, ik snap nu dat het veel was... ;) 
De weergavekwaliteit van bepaalde geluidsfragmenten wijzigde voortdurend en Frank's mondhoeken gingen soms flink omhoog. Het surplus aan hoog bleek namelijk te beteugelen en er kwam ook meer diepte en oplossing in het geluid.   
Nu speelt Frank zijn set al op een erg hoog niveau, dus wij hebben het hier over marginale verbeteringen en geen schokkende verschillen. Deze verschillen zijn echter wel belangrijk voor de beleving.  Als er irritaties zijn bij de weergave dan hoort een seteigenaar dit altijd.  Het oplossen van deze irritaties betekent meestal dat de seteigenaar daarna extra kan genieten van zijn stapje vooruit. 

Bij de vorige M&G hadden forumgenoten een andere beleving bij de surroundweergave dan ik altijd heb bij Frank.
Waarom?  Mijn volledig doorgetweakte pingpongsetje brengt meer beleving. Thuis ben ik gewend om opgesloten te zitten in een metersdikke bubble met veel dynamiek, waarbij het geluid flink aan mij sleurt op een laag db niveau.  Geluiden bewegen zich van links naar rechts en cross door de bubble.  Bij Frank kwam er altijd gewoon geluid uit de speakers. Weliswaar erg hard en in een betere geluidskwaliteit dan bij mij, maar dat is ook geen wonder met die Ushers en die dikke Belles eindtrap. Thuis draai ik op rustig geluidsniveau (voetbalwedstrijdsterkte), maar de dynamieksprongen bleken bij mij thuis groter op de DB meter dan bij Frank twee maand geleden. Beiden vonden wij dit niet logisch, dus ook daar lag nog een uitdaging.
Afgelopen tijd bleek Frank al de nodige wijzigingen te hebben doorgevoerd en de surroundweergave was flink verbeterd. Aan de geluidskwaliteit kon ik nu echt niet meer tippen, maar aan de beleving wel.
Nog steeds was er in mijn ogen geen echte bubble en vond ik het niet spannend.
Aan het begin van de middag hadden wij alles al weer losgekoppeld toen mij dit plots te binnen schoot.  Er schuilde echter één gevaar in....dynamiek en beleving is bij filmkijken helemaal top, maar kan bij muziek juist over de top gaan.
Veel luisteraars houden bv. van een laidback weergave.  Dat is heerlijk met een wijntje in de hand en een kaarsje aan, maar bij film wil ik op het puntje van mijn stoel zitten.  Bij film moet ik de geluidsdruk van het mid en hoog op mijn lichaam voelen, dan wil ik eigenlijk door de bubble gesleurd worden. Ik wil spanning en adrenaline voelen in mijn lijf.  Dit is heel iets anders dan met veel db's draaien !  Een set moet juist op zacht geluidsniveau al druk geven en liefst iets upfront spelen in HT.
Mijn set klinkt voor geen meter in stereo en is volledig afgestemd op surround.
Stereo en HT kunnen dus hele tegenstellende eigenschappen hebben en daarom is het combineren hiervan in één set soms erg lastig.
Frank wil graag beiden in zijn set optimaal hebben. 
In mijn achterhoofd bespeurde ik toen het kleine jongetje in mij. Ik ken nl. Frank's stelligheid, maar ook zijn openheid, eerlijkheid en testdrang.  Hij was al Batman Dark Knight aan het draaien.....toen ik hem herinnerde aan nog wat "kabeltjes" in het plastic zakje. 
Wat bleek ?  Een kabel en nog wat ander materiaal dat enige tijd geleden nog voor problemen zorgde, bracht nu dynamiek, een vettere surrondbubble, plaatsing en een grote grijns op onze gezichten.
Dit was waar wij samen naar zochten.....dit was puur kijkplezier  :D.

Frank, het was weer ouderwets gezellig met goede koffie en een lekkere cake van Anita. 
Beiden hebben wij vanmorgen weer iets opgestoken en zijn wij weer een stapje verder met onze hobby.  Opnieuw bedankt voor je gastvrijheid.

frank2

en vooral beleving! d'r zat spanning in de muziek..... ja dat was erg lekker. Bij de volgende meeting testen we dat nogmaals die rode kabel, als het dan in stereo en surround zo goed doet als vandaag.... 

Lazybird

@snowmaster ster bedrading is volgens jou commerciële onzin, de ham vraag is hoe moet het dan wel daar ben ik erg benieuwd naar.

Snowmaster

Citaat van: Lazybird op maart  3, 2013, 19:09:03
@snowmaster ster bedrading is volgens jou commerciële onzin, de ham vraag is hoe moet het dan wel daar ben ik erg benieuwd naar.

Iedereen wil sterbedrading, jij toch ook  ;).

Zonder gekheid...ik snap je vraag, maar ik ga dat niet prijsgeven, te veel ontwikkeltijd ingestoken.
Misschien ga ik er ooit nog iets mee doen want tot nu toe heb ik nog geen beter blok gehoord.
Volgens Frank ziet hij er ook nog professioneel en mooi uit.

Lazybird

@snowmaster begrijpelijk, ik heb een standaard stekerblok. Dus nee geen sterbedrading. Maar ik sta open voor verbeteringen waneer kom je langs  :D

Snowmaster

Citaat van: Lazybird op maart  3, 2013, 19:51:36
@snowmaster begrijpelijk, ik heb een standaard stekerblok. Dus nee geen sterbedrading. Maar ik sta open voor verbeteringen waneer kom je langs  :D

Sterbedrading geeft alleen maar aan dat het geen parallelle bedrading of railsysteem is.
De laatste twee hebben vaak merkbaar nadelen. De eerste outlets zijn beter dan de achterste als het blok vol zit met "stroomtrekkers".  Ook bij sterbedrading is dit nadeel niet verdwenen maar minder merkbaar.  Het is allemaal niet schokkend, maar alle kleine beetjes.... ;D

thepioneer

Misschien lees ik het wel verkeerd maar er valt dus iets te verbeteren aan de dynamiek, plaatsing en het hoog?

Dat had ik jaren geleden met mijn pioneer instap reciever. Dat punt ben ik allang overheen. Dit klinkt misschien wel hard maar als er zoveel verbeterpunten zijn dan komt er toch iets niet goed. Ik begrijp,best dat perfectie ook mee speelt maar vind het hier altijd om behoorlijke uitspraken gaan.

Surround en stereo beide op top niveau dat is bijna niet mogelijk. Ik heb veel surround recievers gehad maar heb daarnaast altijd een stereo setup gehad. Zelfs met recievers van 5k+.

Als de dynamiek bij films niet aanwezig is staat de compressie wel goed ingesteld dan, of dus juist niet. Als de compressie uit staat dan moet er gewoon dynamiek zijn. Of de bubble klopt is een ander verhaal. Maar dynamiek moet weer gegeven kunnen worden.

Als er in kabelbruggen al zoveel verschil zit, stroom kabels en alles word tot in de treure getest dan begrijp ik niet dat de Anthem voor stereo word gebruikt. Een goede stereo voorversterker brengt vele malen meer.

Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Lazybird

@Thepioneer het is wel mogelijk ik vondt/vindt dat de pre/processor primare SP32HD en A30.7 dichtbij komt maar daar hangt wel een prijs kaartje aan. Uiteindelijk ben ik toch weer terug bij dedicated stereo omdat ik dat toch beter vond klinken. Het blijft een kwestie van smaak. Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord :)

HTip

Citaat van: frank2 op maart  3, 2013, 16:08:35
Oh dat is niet zo moeilijk; ik ga voor verbetering; dus tzt zal ik ook 1 ander stroomsnoer hier implementeren. Dat geeft een grotere beleving, en wwe gaan de diepte verbeteren tevens de plaatsing. Alles moet echter wel heel nauwkeurig gebeuren anders heb ik te snel last van teveel mid-hoog; uithalen van stemmen, die zitten onder de "gevaren" grens maar komen er gemakkelijk overheen. Maar dat het mogelijk is hebben we al gehoord....

Eerst het nieuwe blok inspelen, wat nog moet komen, dan zijn we al gauw op 2 april....

aanvulling:(gebaseerd op de luistersessie van Snowmaster en mij op mijn set):
HFT+de Groef: scherper geluid, teveel hoog in de stemmen bij uithalen
AHP+de Groef: mooier hoog, geen scherpte
AHP+HFT zek: zachter mid-hoog, rustiger, verlies van resolutie

Verschil tussen glaszekering en HFT zekering in de EV ; minder "hardheid"

Ik heb nu de AHP+de Groef erin zitten en ga daar eerst een paar dagen naar luisteren, dan probeer ik ook de HFT zekering. De AHP is sws wel in mijn set de meest prettige.
Mooi overzicht Frank. Als ik het goed heb begrepen zit De Groef-vlakdraad in de meterkast en de AHP in je versterker? Ik heb nu namelijk HFT in de meterkast en Snowmaster heeft mij een tijdje gedleden de vlakdraadzekering van De Groef aangeraden. Dus ik lees graag wat je verdere bevindingen zijn.

Veel plezier met testen :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frank2

Citaat van: thepioneer op maart  4, 2013, 08:02:46
Misschien lees ik het wel verkeerd maar er valt dus iets te verbeteren aan de dynamiek, plaatsing en het hoog?

Surround en stereo beide op top niveau dat is bijna niet mogelijk. Ik heb veel surround recievers gehad maar heb daarnaast altijd een stereo setup gehad. Zelfs met recievers van 5k+.

Als de dynamiek bij films niet aanwezig is staat de compressie wel goed ingesteld dan, of dus juist niet. Als de compressie uit staat dan moet er gewoon dynamiek zijn. Of de bubble klopt is een ander verhaal. Maar dynamiek moet weer gegeven kunnen worden.

Surround en stereo is wel mogelijk via en HT reciever, je moet wel een goede hebben. Mijn aparte VV was niet noemenswaardig beter als deze HT reciever koste wel 200% meer (4500 euro)
Compressie staat bij mij nooit aan.
Ik raad je aan mijn topic eens door te lezen, heb het idee dat je niet alles goed hebt begrepen.

Citaat van: HTip op maart  4, 2013, 09:07:31
Mooi overzicht Frank. Als ik het goed heb begrepen zit De Groef-vlakdraad in de meterkast en de AHP in je versterker? Ik heb nu namelijk HFT in de meterkast en Snowmaster heeft mij een tijdje gedleden de vlakdraadzekering van De Groef aangeraden. Dus ik lees graag wat je verdere bevindingen zijn.

Veel plezier met testen :pompom:

Het verschil tussen de Groef en HFT zekering in een AHP module; de groef is oplossender, meer open, de HFT is rustiger, minder open maar daardoor ook verlies aan detaillering, bijv. wegsterven van echo's.
Weliswaar kleine verschillen, maar toch.. Let wel in mijn set!
Beide zekeringen in de AHP module.

De zekering in de Belles (HFT) is weer een kleine verbetering tov. de glaszekering

frank2

Hoewel hij op maandags gesloten is, is wenw wel vaak bereikbaar, meestal is Karel er wel. Aangezien ik daar mijn nieuwe stekkerblok heb besteld, de Vibex One Koper.
Hij heeft mij verzekerd dat dit blok deze week binnenkomt. Ben benieuwd, dan begint het inspelen weer, ik heb de oude recentie van de rodium versie nog even nagelezen, daarin stond uitdrukkelijk vermeld dat de basweergave pas echt begon bij 210 uur... hopelijk is dat bij de koper versie anders...

Pas als de bruggen en het blok ingespeeld zijn kan ik weer verder, dat zal dan ongeveer begin april zijn.
Kijken of ik dan ten eerste de bruggen houd, die kans is groot, en of ik nog wat aan andere stroomsnoeren moet werken, iets wat ik wel verwacht, maar ook dat is weer afhankelijk welke zekering ik definitief in de zekeringhouder stop.

Ik heb er nu de HFT in gestopt, de De Groef is meer open en geeft hier een mooi open geluid maar ik vind het hoog iets teveel, al is het niet scherp, het is zeer zuiver.

De HFT is duidelijk meteen een normaal hoog, zeker niet teveel, maar ik ben benieuwd of de resolutie nog voldoende overeind blijft, ik zal iets inleveren maar hoeveel, dat ga ik straks beluisteren. (en daarnaast natuurlijk de plaatsing, diepte v.h. geluidsbeeld e.d.)
Beide in de AHP Module die nu aangesloten is.

nb: het huidige stekkerblok is ook een Vibex koper alleen een oude versie, (geleend van wenw audio) aangezien ik hier 2 dagen van iemand de nieuwe versie (vibex one koper)  heb gehad, weet ik dat de oude versie iets frisser is en de nieuwe versie een ander midden heeft tov. de oude versie, is dit proberen alleen voor mijn eigen idee even belangrijk. Na inspelen (van het nieuwe blok) zal ik dit geheel nogmaals herhalen.

thepioneer

Ik heb alles wel goed begrepen behalve het anthem verhaal. Ik heb nu pas voor het eerst een ht processor die het in stereo beter doet dan al hetgeen wat ik hiervoor had.

Als een kabel of stekker meer verschil in de set brengt als een dedicated stereo voorversterker die vele malen duurder is als de surround voorversterker dan ben ik het inderdaad even kwijt.
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

frank2

Citaat van: thepioneer op maart  4, 2013, 19:34:25
Ik heb alles wel goed begrepen behalve het anthem verhaal. Ik heb nu pas voor het eerst een ht processor die het in stereo beter doet dan al hetgeen wat ik hiervoor had.

Door mijn huis, heb ik een tekort aan midbass, door de ARC v.d. anthem klinkt het hier nu mooier. Qua resolutie is het geen verslechtering tov. de VV die ik eerst had/

Citaat van: thepioneer op maart  4, 2013, 19:34:25
I
Als een kabel of stekker meer verschil in de set brengt als een dedicated stereo voorversterker die vele malen duurder is als de surround voorversterker dan ben ik het inderdaad even kwijt.

Dat is nergens geschreven