Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op februari 20, 2013, 10:13:52
Frank, dit onderwerp is al meerdere keren aan bod geweest. Je kamer heeft er mogelijk ook een invloed op, maar jouw BE10 heeft van zichzelf toch wel een wat terughoudend lager middengebied, zeg tussen ongeveer 200 en 700 hz. Net boven 1 khz lijkt er juist weer een subtiele benadrukking. De BE10 van ArjanR1 heeft dit laatste weliswaar ook, maar die speaker heeft niet de dip in het lagere middengebied. Daardoor klinkt de speaker van Arjan een stuk warmer dan de jouwe.
Zo ervoer ik het ook, een wat teruggetrokken middengebied waardoor het lijkt alsof het hoog teveel aanwezig is. Ik vond het wel wat aan klankkleur ontbreken in het hoog, maar dat is weer een ander verhaal.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: keyser op februari 20, 2013, 10:37:36
Nee, daar komt het niet door. De DMD en BE tweeters verschillen maar een klein beetje.

Qua specificaties of
Qua meetresultaten of
Qua klank?

Vik

Frank, dit onderwerp is al meerdere keren aan bod geweest. Je kamer heeft er mogelijk ook een invloed op, maar jouw BE10 heeft van zichzelf toch wel een wat terughoudend lager middengebied, zeg tussen ongeveer 200 en 700 hz. Net boven 1 khz lijkt er juist weer een subtiele benadrukking. De BE10 van ArjanR1 heeft dit laatste weliswaar ook, maar die speaker heeft niet de dip in het lagere middengebied. Daardoor klinkt de speaker van Arjan een stuk warmer dan de jouwe.

Zou het verbeteren van het filter (Usher) geen uitkomst kunnen bieden?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

frank2

Vlgs mij is dit puur akoestiek probleem veroorzaakt door mijn houtskeletbouw huis. Overigens corrigeert de ARC dit erg goed dus ik heb er geen last van. Wat ik verder heb geleerd ondertussen is dat de Belles hier ook een beetje schuld aan is, deze EV is enorm strak in z'n geluid. Als ik de Anthem als versterker gebruik is het geheel wat vloeiender, eerlijk gezegd vind ik dat mooier, maar er is geen geld voor een nieuwe EV.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op februari 20, 2013, 10:47:39
Zo ervoer ik het ook, een wat teruggetrokken middengebied waardoor het lijkt alsof het hoog teveel aanwezig is. Ik vond het wel wat aan klankkleur ontbreken in het hoog, maar dat is weer een ander verhaal.

klopt, dat is er nu wel weer, het rodium blok maakte hier alles te hoog waardoor er geen klankkleur meer te bespeuren was, nu is het met het geleende Vibex One koper blok van Martin, wel geheel goed, het hoog is zijdeachtig... heb ik nog niet eerder zo gehoord. En de uithalen van de damesstemmen zijn nu eindelijk op goed nivo, dus geen irritatie meer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: vik op februari 20, 2013, 11:01:40
Zou het verbeteren van het filter (Usher) geen uitkomst kunnen bieden?

compleet overbodig, de BE tweeter geeft een "harder, minder romantisch geluid" dan de DMD, qua specs is er geen of nauwelijks verschil waardoor het filter niet hoeft te worden aangepast.

frank2

Door het stekkerblok is er ook weer diepte, al is het nog te weinig. (ook de plaatsing v.d. speakers is hier weer veranderd, omdat te optimaliseren) Ruimtelijkheid is nu wel goed.

Martijn M

Citaat van: Onder013 op februari 20, 2013, 11:00:08
Qua specificaties of
Qua meetresultaten of
Qua klank?

Ze zijn sowieso qua constructie bijna identiek. De BE-versie heeft een wat hogere gevoeligheid en geen break-up onder 30k, terwijl de DMD-versie een resonantie op ongeveer 23k heeft (dan vraag je je af, is dit werkelijk een diamanten dome?). Verder denk ik dat je ze bijna hetzelfde moeten kunnen klinken, mits je in het filter compenseert voor het verschil in gevoeligheid. Naar mijn mening zijn het beide uitstekende tweeters.

EDIT:

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 11:15:44
compleet overbodig, de BE tweeter geeft een "harder, minder romantisch geluid" dan de DMD, qua specs is er geen of nauwelijks verschil waardoor het filter niet hoeft te worden aangepast.

De BE speelt inderdaad ongeveer 2 dB luider.
Dutch & Dutch

Deleted Member 2

Citaat van: keyser op februari 20, 2013, 11:20:28
Ze zijn sowieso qua constructie bijna identiek. De BE-versie heeft een wat hogere gevoeligheid en geen break-up onder 30k, terwijl de DMD-versie een resonantie op ongeveer 23k heeft (dan vraag je je af, is dit werkelijk een diamanten dome?). Verder denk ik dat je ze bijna hetzelfde moeten kunnen klinken, mits je in het filter compenseert voor het verschil in gevoeligheid. Naar mijn mening zijn het beide uitstekende tweeters.

EDIT:

De BE speelt inderdaad ongeveer 2 dB luider.

Je zegt dat je in het filter moet compenseren. De BE speelt 2dB luider.
Als je dat zou doen, versterk je dan niet het probleem van zoals Frank dat noemt "schreeuwerigheid"?
Hij geeft aan dat het nu is opgelost, maar hij worstelt hiet al zeer lang mee en al meerdere keren heb ik gelezen dat het opgelost is.

Groet,

Henk

Vik

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 11:15:44

Ik bedoel eigenlijk hoogwaardige audiofiele componenten in je filters zoals bijvoorbeeld Mundorf caps/ andere onderdelen  in samenwerking met iemand die die deze filters kan aanpassen en jouw probleem gebied kan aanpassen.

Ik ben niet geheel thuis in dit gebeuren maar ik weet van mensen dat daar een behoorlijke winst te boeken is.

Maar goed je hebt al aangegeven dat het probleem zo goed als opgelost is.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Martijn M

Citaat van: Onder013 op februari 20, 2013, 11:58:43
Je zegt dat je in het filter moet compenseren. De BE speelt 2dB luider.
Als je dat zou doen, versterk je dan niet het probleem van zoals Frank dat noemt "schreeuwerigheid"?
Hij geeft aan dat het nu is opgelost, maar hij worstelt hiet al zeer lang mee en al meerdere keren heb ik gelezen dat het opgelost is.

Groet,

Henk

Ik wil eerst even melden dat ik al geruime tijd niet bij Frank heb geluisterd. Met de Anthem is het probleem vast al wat verminderd, doordat het gat in het lage middengebied wat wordt opgevuld. De laatste keer dat ik Franks BE10 heb gemeten, zat hier de BE-tweeter nog in. Met die tweeter is de response boven 1 khz best wel netjes, maar met een subtiele benadrukking van de energie tussen pak 'm beet 800 hz en 3 khz. Kijk je naar de response op de luisterplek, dan zie je hoofdzakelijk een piekje net iets boven 1 khz. Het hoog was met de BE-tweeter in vergelijking tot het gebied dat door de middentoner wordt weergegeven niet te luid. Als het nu 2 dB zachter staat (wat het volgens mij zou moeten doen, gezien de lagere gespecificeerde gevoeligheid), dan is het hoog feitelijk iets te zacht. Het zou goed kunnen dat het hogere middengebied hierdoor juist nog wat nadrukkelijker wordt ervaren.
Dutch & Dutch

Pinohelmond

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 11:06:56
klopt, dat is er nu wel weer, het rodium blok maakte hier alles te hoog waardoor er geen klankkleur meer te bespeuren was, nu is het met het geleende Vibex One koper blok van Martin, wel geheel goed, het hoog is zijdeachtig... heb ik nog niet eerder zo gehoord. En de uithalen van de damesstemmen zijn nu eindelijk op goed nivo, dus geen irritatie meer.

Dus een switch van het gebruikte stekkerblok zorgt ervoor dat damesstemmen nu eindelijk op goed niveau zijn, de eerder geconstateerde irritatie is zelfs weg.  :butbut:
Wat kost zo'n stekkerblok?? Sowieso, een set met een kostprijs van een leuke middenklasser (auto) word gemaakt of gebroken door een stekkerblok?! You've lost me here.  :withstupid:
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

frank2

Citaat van: Pinohelmond op februari 20, 2013, 12:28:18
Dus een switch van het gebruikte stekkerblok zorgt ervoor dat damesstemmen nu eindelijk op goed niveau zijn, de eerder geconstateerde irritatie is zelfs weg.  :butbut:
Wat kost zo'n stekkerblok?? Sowieso, een set met een kostprijs van een leuke middenklasser (auto) word gemaakt of gebroken door een stekkerblok?! You've lost me here.  :withstupid:

Stekkerblok kost 485 euro, ik had de rodium versie van 660 euro, die benadrukte de hoge midden en hoge tonen (bij mij) waardoor het ism de vicols die erg open zijn gewoon teveel wordt. Dit was in eerste instantie verdoezeld doordat ik mijn tv en sat tuner ook aangesloten had op de Vibex, door deze eruit te halen kwam de "ware" aard naar boven. TV en sat tuners zijn erg grote vervuilers.
Door een koper blok te gebruiken wordt niets benadrukt, wat ik door mijn keuze van apparaten ook niet nodig is.
En je moet niet denken dat het met het rodium blok nergens naar klonk, het klonk fantastisch alleen teveel hoog en midhoog.
Ik heb al eerder geschreven dat stroom erg veel uitmaakt, kabels en stekkerblok, het kan in feite een set maken of breken. Als test heb ik laatst een gewoon stroomkabeltje aan de sat tuner gehangen en in de WCD gedaan, als je hoort wat er dan van het geluid overblijft..... en toch draaien de meeste mensen zo. 
Om een idee te geven Vibex rodium in mij set en met mijn akoestiek gaf een teveel aan hoog en midhoog van +12 (treble knop  op de anthem , geen schaal), nu is dat weg alleen door een koperen versie van hetzelfde blok te proberen. (plus paar andere kleine wijzigingen)

Lex Groningen

Ik weet je bent tot zover erg tevreden over je Ushers, maar nooit eens gedacht om eens andere luidsprekers te gaan beluisteren? Kan me toch niet voorstellen dat je iedere keer met kabeltjes en stekkerblokken aan de gang wilt blijven, terwijl er luidsprekers zijn die er misschien voor zorgen dat ze gelijk het geluid geven waar jij al zo lang naar op zoek bent.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Martijn M

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 12:44:51
Om een idee te geven Vibex rodium in mij set en met mijn akoestiek gaf een teveel aan hoog en midhoog van +12 DB, nu is dat weg alleen door een koperen versie van hetzelfde blok te proberen.

Dat is een enorm effect!  ;D

EDIT:

EDIT2: Ik probeer even een ander stukje muziek

... En ik blijf ruzie houden met de software :p .

Probeer deze maar 's.

1.mp3
2.mp3
Dutch & Dutch

Pinohelmond

Citaat van: Alex Groningen op februari 20, 2013, 12:51:42
Ik weet je bent tot zover erg tevreden over je Ushers, maar nooit eens gedacht om eens andere luidsprekers te gaan beluisteren? Kan me toch niet voorstellen dat je iedere keer met kabeltjes en stekkerblokken aan de gang wilt blijven, terwijl er luidsprekers zijn die er misschien voor zorgen dat ze gelijk het geluid geven waar jij al zo lang naar op zoek bent.

"Probleem" lijkt mij dat elke tweak en verandering zowel positieve als negatieve punten met zich mee brengt. Hop, we doen de Vicol luissprekerskabel waardoor het geluid meer open is om vervolgens er achter te komen dat de hoge en middentonen teveel benadrukt worden. Vervolgens ga je dat "probleem"weer oplossen door een ander stekkerblok aan te schaffen. Over een tijdje is de eindversterker aan de beurt om vervangen te worden en zo blijf je door gaan. Wat bereikt is door de Vicol en vooral waarvoor die aangeschaft is is wellicht helemaal niet meer van toepassing bij een andere eindversterker of andere verandering. Zo kom je toch een beetje in een vicieuze cirkel, weliswaar heel leuk om te blijven experimenteren maar ook erg kostbaar en vermoeiend. Van het één blijft het andere komen..

Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

frank2

Citaat van: Alex Groningen op februari 20, 2013, 12:51:42

Oh ja hoor ze zijn er ook wel; wilson watt puppy's of focus audio70 maar ik ben nog steeds zeer tevreden met de Usher sound, ik heb al zeer veel speakers beluistert ook Canton weliswaar een goedkoper type, maar er zijn maar weinig speakers waarvan ik zeg wow... mijn speakers geven een diepe bas wat ik erg lekker vind, een open geluid, detailrijk, power, niet rustig... een dynaudio vind ik zo easy niets aan, een SF vind ik enorm donker, en ga zo maar door.. ik kom steeds weer uit op Usher... al heb ik nooit een betere/duurdere Canton gehoord. Maar ik wil eigenlijk geen nieuwe speakers, je kunt met mijn speakers alle kanten op.... ze laten wat ervoor zit aan kabels en apparaten duidelijk horen... dus kun je ook "gemakkelijk" het geluid beïnvloeden.

frank2

Citaat van: Pinohelmond op februari 20, 2013, 13:15:38
"Probleem" lijkt mij dat elke tweak en verandering zowel positieve als negatieve punten met zich mee brengt.

Klopt, maar zoals ik al eerder schreef dit midhoog probleem bestaat al 8 jaar, alleen ik heb het altijd willen verdoezelen, door donkere kabels e.d. Nu wil ik het aanpakken en nu weet ik ook waar het van komt.
En dat is naast de akoestiek, en de speakers vooral het gebruik van zilver in kabels e.d. Dat moet ik hier thuis eigenlijk niet hebben, zonder zilver of rodium, in ieder geval een extra toevoeging bij het koper,  heb ik geen problemen. Er worden nog meerdere stappen gedaan. Maar kom er maar eens achter. Furutech blokken hebben zilver of geven hier meer hoog, of zijn korrelig. Een echt koperen goed stekkerblok heb ik hier nog niet gehad, en door de aanmerkelijk betere ls kabels zorgt koper er niet voor dat alles hier donker wordt. Systemmatching..

Kingpin

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 13:19:24
Oh ja hoor ze zijn er ook wel; wilson watt puppy's of focus audio70 maar ik ben nog steeds zeer tevreden met de Usher sound, ik heb al zeer veel speakers beluistert ook Canton weliswaar een goedkoper type, maar er zijn maar weinig speakers waarvan ik zeg wow... mijn speakers geven een diepe bas wat ik erg lekker vind, een open geluid, detailrijk, power, niet rustig... een dynaudio vind ik zo easy niets aan, een SF vind ik enorm donker, en ga zo maar door.. ik kom steeds weer uit op Usher... al heb ik nooit een betere/duurdere Canton gehoord. Maar ik wil eigenlijk geen nieuwe speakers, je kunt met mijn speakers alle kanten op.... ze laten wat ervoor zit aan kabels en apparaten duidelijk horen... dus kun je ook "gemakkelijk" het geluid beïnvloeden.
En toch 'proef' ik steeds maar weer die 'onrust', ik kan het mis hebben maar telkens wanneer je zegt dat het in jouw ogen(oren) goed is en je weer een luistersessie heb gehad waar mensen in hun oren opmerkingen bij plaatsen ga je als een bezetene alles weer omgooien en hoor je dingen die je daarvoor niet had.
Lekker laten zoals het in jouw oren goed was en genieten, je kan gewoonweg niet een set in huis hebben die iedereen mooi vind, hoe duur dit ook moge zijn.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Citaat van: Kingpin op februari 20, 2013, 13:28:43
En toch 'proef' ik steeds maar weer die 'onrust', ik kan het mis hebben maar telkens wanneer je zegt dat het in jouw ogen(oren) goed is en je weer een luistersessie heb gehad waar mensen in hun oren opmerkingen bij plaatsen ga je als een bezetene alles weer omgooien en hoor je dingen die je daarvoor niet had.
Lekker laten zoals het in jouw oren goed was en genieten, je kan gewoonweg niet een set in huis hebben die iedereen mooi vind, hoe duur dit ook moge zijn.

Ben ik wel met je eens, maar als anderen iets benoemen wat je zelf ook al weet dan wil ik dat oplossen of verbeteren. Ik wil nog steeds meer diepte in het geluid.... wordt fase 2.

Het klinkt hier ook erg dramatisch maar dat is het niet, maar verbeteringen zijn welkom.

Former member 78

Frank, waarom ga je niet gewoon lekker veel films kijken en mooie concerten kijken op Blu Ray?
Sinds ik de Anthem heb en wat extra speakers luister ik echt vrij weinig stereo muziek. En als ik dat doe,
klinkt het echt erg goed, al kunnen mijn speaker veel mooier klinken. Maar niet in mijn ruimte.

Een concert vind ik persoonlijk mooier en leuker dan alleen luisteren, meer beleving dan alleen muziek
luisteren. Accepteer gewoon dat het is zoals het is, en er is rust :D Bouw een leuke sub, en ga gewoon genieten.
Ik heb een iNuke over, die mag je wel lenen ;)

frank2

Citaat van: ArjanR1 op februari 20, 2013, 13:38:48
Frank, waarom ga je niet gewoon lekker veel films kijken en mooie concerten kijken op Blu Ray?
Sinds ik de Anthem heb en wat extra speakers luister ik echt vrij weinig stereo muziek. En als ik dat doe,
klinkt het echt erg goed, al kunnen mijn speaker veel mooier klinken. Maar niet in mijn ruimte.

Een concert vind ik persoonlijk mooier en leuker dan alleen luisteren, meer beleving dan alleen muziek
luisteren. Accepteer gewoon dat het is zoals het is, en er is rust :D Bouw een leuke sub, en ga gewoon genieten.
Ik heb een iNuke over, die mag je wel lenen ;)

we kijken bijna elke dag film....  en daar wordt echt van genoten... geen sub hier misschien ooit eens maar voorlopig zeker niet

twani

Citaat van: Pinohelmond op februari 20, 2013, 12:28:18
Nu pas? :P

thepioneer

Ik begrijp niet dat er zoveel problemen zijn in de set. Als iedere stekker, stekkerblok al zoveel verschil maken moet een oplossing toch makkelijk te vinden zijn. Als je last hebt van hoog en midhoog zou ik het echt in de kabels zoeken. Je hebt zilver kabels en je zegt dat dat niet in jou set moet. Niet alle zilver kabels zijn scherp in het hoog. Er zijn juist ook warme zilver kabels te koop. Ik heb zelf ook zilver en het bevalt me super. En dit terwijl ik een hoog probleem had eerder.

Daar komt bij dat ik niet begrijp dat een reciever alle problemen weghaalt door een dsp oplossing. Een dsp haalt alleen maar iets weg om zo een "slechte" combi van ruimte,componenten en speakers recht te trekken. Ik lees dat iedereen zo gek is van anthem recievers met arc meet systeem. Ik begrijp best dat als je een probleem hebt en dat opgelost wordt door dsp je het al prettig ervaart maar er word in feite iets weg gelaten omdat de basis niet goed is.

Zelf gebruik ik nooit geen dsp omdat het hier niet nodig is. De luidpsrekers passen perfect in mijn ruimte en misschien zou ik een slag groter kunnen maar dat doe ik niet omdat ik dan misschien ook problemen kan krijgen.

Volgens mij moet het gezocht worden in de combi van luidsprekers en ruimte.
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

erik s.

helaas kan niet iedereen een huis om zijn luidsprekers bouwen.
elke luidspreker heeft het moeilijk in een moeilijke ruimte.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B