Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op februari  9, 2013, 17:33:42
Kalm aan Bassie  :D  .... de post van Henk heb ik net gezien in jouw topic, hier reageer ik wellicht nog op !

Behalve "forummen", bestaan er ook nog zaken zoals moutainbiken, boodschappen doen etc..
Ik zit niet niet continue achter mijn computer...   ;)
Mmm, ik gaf mijn eigen topic als voorbeeld van een topic waar de TS tevreden is. Ik had ook een ander topic kunnen pakken en het ging me om het principe. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Zo, tijd voor de tweede luistersessie van de Vicol luidsprekerkabel, dus hierbij de review part 2.

Een lekkere bak koffie erbij, kids spelen boven en vrouwlief ligt uitgebreid in bad met smeerseltjes, cremes en poedertjes. Het uitgelezen moment om een eindoordeel te vellen over de Vicol kabel welke Erik S me ter beschikking heeft gesteld (waarvoor dank...)

Dit is een aanvulling op de "first look" die ik eerder in deze thread heb gepost, en wederom zal ik aan de hand van specifieke tracks aangeven wat de bevindingen zijn, gevolgd door een voorzichtige conclusie. Ook heb ik de Vicol afgezet tegen de Van de Hul McD 385 Hybrid, de vorige luidsprekerkabel.

Alle tracks zijn beluisterd via de Pioneer SC-LX 90 als voor- en eindtrap (Pure Direct, dus zonder Phase control en MCACC) op de Elac CL-330 Jet. Als bron heb ik een Logitech Squeezebox met standaardvoeding gebruikt, welke via een Wireworld Starlight Gold 5 op coax verboden is met een Musical Fidelity M1 DAC, waarna het analoge signaal via een AudioQuest Colorado naar de LX-90 gaat. De LX-90 wordt van stroom voorzien door een AudioQuest NRG-10 en de DAC wordt gevoed middels een Belden netsnoer met custom connectors. Alle tracks zijn FLAC-bestanden welke ik zelf heb geript vanaf eigen CDs middels dB PowerAmp, en alle tracks zijn "accurate" geript. Er wordt geen subwoofer gebruikt.

Hieronder de tracks, met de bevindingen:

Pink Floyd, Comfortably Numb (Delicate Sound of Thunder): Het ging me hierbij uiteraard vooral om de solo (met extreem kippevel-moment op 7:37). Even buiten dat dit naar mijn bescheiden mening de allerallerallerallerallerallermooiste gitaarsolo allertijden is, is het ook een solo waarbij er zo hier en daar wat schelle klanken uit kunnen springen. Eerste wat nu opvalt, is dat het geheel "licht" klinkt. Zo ken ik het niet. De focus ligt nu meer op midden en hoog, waardoor de solo wat frisser en energieker overkomt dan dat ik gewend ben. Niet dat het laag het onderspit delft, maar het laag speelt een minder voorname rol dan het midden en hoog. Ook blijven de accenten die gezet worden in de "gitaarbrei" op het einde van de solo behouden. Genieten!

John Hopkins, the Wider sun / Vessel (Insides): Vervolgens de eerste twee tracks van het album "Insides" waarin het laag, warmte, ruimtelijkheid, fase, harmonie, plaatsing, snelheid, detail en dynamiek naar voren komen. Buitengewoon prachtige tracks, die heel veel over een set kunnen onthullen. De eerste track "the Wider Sun" opent met een kale-bijna mono klinkende- strijker waarbij je de vezels op de strijkstok kunt tellen. Na een paar seconden trekt het geluidsbeeld open en de track groeit in harmonie, waarbij het afsluit met een heerlijk warme synthesizer-string die langzaam uitfade en opgaat in de volgende track. Dit klinkt heerlijk op de Vicols! Zo warm en "echt" heb ik het met de Van de Hul kabels nog niet gehoord.
De tweede track "Vessel" sluit direct aan op de eerste track, maar bouwt veel sneller op. De opening met de piano is een snelle opzet naar een licht agressieve track, vol met kleine geluidjes, details en het is heel gelaagd qua opbouw. De bijgeluiden klinken heerlijk ruimtelijk en diep. Een diepte die ik eerder minder ervaren heb. Hier gebeurt heel snel heel veel, en de gelaagdheid van de track sprint er echt uit. Op de 3e en 4e tel van iedere 4e maat zit bijvoorbeeld een lage synth-bas die er echt uitspringt. Als de track dan op 3: 42 ineens explosief wordt gebeurt er heel veel. Wederom blijft het detail bewaard en het geheel klinkt uitermate beheersd, maar niet bekrompen. Lastig uit te leggen, vooral als je deze track niet kent. Wat me hier zeer opviel in ieder geval is dat -ook op hoog volume- het detail erin bleef, en ik heb de woofers van m'n luidsprekers extreme dingen zien doen! ;-p Het laag klinkt mooi energiek en krachtig, zoals het -denk ik- hoort en zoals ik het graag hoor.

Paul Simon, Diamonds on the Soles of her Shoes (Graceland): Heerlijk open klank, waarbij de stem van Paul wat van zijn vlakheid verloren lijkt. De stemmen van Ladysmith Black Mombazo klonken altijd prima, maar de stem van Paul klonk altijd wat vlak. Dat is nu een heel stuk verbeterd; nog niet optimaal, maar dat zal ook aan de opname liggen.

Paul Simon, Homeless (Graceland): Wederom klinken de mannen bijzonder open, eerlijk en echt, ook bij delen waar ze echt losgaan. Het stereobeeld is heerlijk fris, open en duidelijk gedefinieerd. Het geheel klinkt "schoner" en meer als een studio-opname van met de Van de Hul-kabels. De bijgeluidjes (smakken e.d.) maken het "echt"; je ziet haast voor je hoe dat gasten bezig zijn met hun vak.

Orchestral Manoeuvres in the Dark, The Romance of the Telescope (Architecture and Morality Extended and Remastered): De toms klinken wat vlak, maar de dissonantie in de hoorns / trompetten (wat zijn het eigenlijk?) komt heerlijk uit de verf. Het is niet de beste opname ooit, maar klinkt zeer ruimtelijk. De toms klinken verder naar voren geplaatst, terwijl de claps meer naar het midden-achter geplaatst zijn. Een detail dat me eerder niet is opgevallen. Ook kon de stem van Andy Mc Cluskey en het gesamplede koor op momenten wat schel klinken, zeker op hoger volume. De Vicols brengen het er hier echter prima vanaf, maar het zou nog iets beter kunnen. Het is een minder goede opname en deels zal ook in de opname zitten, maar het koor heeft nog wel wat scherpe kantjes. Het is ook geen koor dat live staat te zingen maar gesampled is en uit een synthesizer komt. Goed, maar niet perfect dus.

Orchestral Manoeuvres in the Dark, Forever Live and Die (The Pacific Age): Hier mis ik een beetje de definitie in het laag. Wederom klinkt het midden en hoog lekker sprankelend en fris, maar ik mis de "punch" van het laag. Het zit er wel, maar ik moet het meer "opzoeken" dan dat ik me kan herinneren. Misschien iets dat met MCACC op te lossen is, maar dan worden er ook weer direct heel veel andere zaken beinvloed, dus... Lastig.

Klause Schulze and Lisa Gerrard, Liquid Coincidence Part 1 (Farscape): In de opening klinkt het al warmer en levendiger dan voorheen. De strijkers leven meer en zweven breder rond, de kleine geluidjes komen meer tot leven en hebben wat meer diepte. Het laag is hier prima aanwezig, maar niet dominant. Lisa klinkt bezwerender dan ooit en het geheel lijkt wat meer samenhangend.

Chicane, no Ordinary Morning (Behind the Sun): Wederom wordt de breedte in het geluidsbeeld duidelijk. De Vicols trekken de boel goed open. De mono-achtige drums in de opening wordt na de eerste 4 maten met allerlei effecten heerlijk de breedte in getrokken. Het laag wordt gevormd door een simpel basloopje, maar hier zit ook een verraderlijke lage string overheen waardoor het op hoog volume kan gaan drukken. Dat is niet meer met de Vicols. Ook op hoog volume blijft alles heerlijk in de pas lopen en beheersd klinken. De scherpe S-klanken van de (monotone) zang blijven ook goed in bedwang en het geheel klinkt fris en beheersd.

The Art of Noise, Ode to Don Jose (In No Sense - Nonsense!): Ook hier weer een heerlijk fris klinkend geheel, met een mooie ruimtelijkheid en veel detail. Ik begin een patroon te herkennen ;-p. Ook valt op dat de percussie hoog boven de rest van de track uitzweeft. De hihats en bijgeluidjes lijken zich van de rest van de muziek te hebben losgemaakt.

The Art of Noise, Moments in Love (Who's Afraid of the Art of Noise): Plaatsing is duidelijk, en het laag hakt er dit keer echt in. De baslijn wordt nu strak en snel neergezet. Bij eerdere tracks (OMD) was het laag wat minder uitgesproken, maar nu is het juist het laag dat de track draagt.

Tanita Tikaram, Preyed Upon (Ancient Heart): Deze track baarde me een beetje zorgen voor wat betreft de Vicol kabels. Ik heb hier ook expres even mee gewacht en ben deze niet als eerste gaan beluisteren. Van hoog tot laag is alles aanwezig, waarbij het hoog al snel scherp kan gaan klinken. Eens temeer daar mijn Pioneer versterk een hang heeft naar het hoog, en ook de Elacs met de Jet tweeter gek zijn op hoog. Leuk, want het geeft me een gevoel van detail, maar niet als het schel gaat klinken. Als Tanita dan uithaalt op 2:49 ("unless it's all alone... ") domineert de S:-klank. En met de reverb die eroverheen ligt wordt het alleen nog maar erger. Op hoog volume, maar ook op laag volume. Hoe vaak ik het ook luister, het blijft overdreven geslis. Het zit ook in de track op deze manier, want ook op laag volume clipt het bijna door de S:-klank, en zowel met de Van den Hul als met de Vicol domineert de S. Dezelfde uithaal op 4:19 is een stuk minder erg. Details als bijvoorbeeld het kraakje in haar stem op 1:25 ("I'm not choosy...") is duidelijk te horen. De strijker in deze track klinken frisser dan voorheen. Met de Van de Hul kabel lijken ze wat "zieliger en triester" te klinken, waardoor de track wat meer meeslepend wordt. Het kabbelende basloopje op 3:58 komt duidelijk naar voren en klinkt absoluut niet zompig, wat het eerder met de Van de Hul kabel wel deed.

Jean Michel Jarre, Pleasure Principle (Geometry of Love): De opening begint met water dat door grint spoelt. Ook hier weer: Heerlijk fris, en het water klinkt "schoner" dan met de Van de Hul. De sparkle-geluiden (luchtbelletjes? ) verderop klinken energiek en levendig. De breedte in het geluid is zeker aanwezig, met een zeer duidelijk links- rechts definitie. Het laag en alle bijgeluiden klinken enorm samenhangend en het werkt echt als een symbiose. Werkelijk schitterend!

Jean Michel Jarre, Geometry of Love Part 1 (Geometry of Love): Hier laat het laag het wat afweten. De impact en punch van het basloopje blijft hier wat achter bij hoe ik het van de Van de Hul gewend ben, maar wederom klinkt het midden-laag en stereobeeld heerlijk!

Jean Michel Jarre, Oxygene Part 2 (Oxygene Live in your Livingroom): De gelaagdheid van de diverse instrumenten springt er hier uit. De diepte is er ook helemaal: Alle geluidseffecten komen vanuit de diepte op je af of komen van rechts naar links op de achtergrond voorbij.

Tomita, Bolero (The Best of Tomita): De track bouwt voorzichtig op en komt stilaan steeds meer tot expressie (of moet ik zegge "orgasme"? :P), totdat het op het einde losbarst. het typische ritme-loopje wordt heerlijk breed -ver buiten de luidsprekers- links en rechts weergegeven. De baslijn op 1:38 komt er beschaafd maar duidelijk inzetten en de dissonanten zitten in een laag onder de melodielijn. Mooi! De breedte in de geluidseffecten achter de melodielijn vanaf 2:30 is opvallend. Het kerkorgel op 3:15 klinkt heerlijk krachtig en ruimtelijk. Die reverb lijkt nooit uit te sterven! Het laag vanaf 6:05 klinkt erg plomp en wordt wat feller weergegeven dan met de Van de Hul kabel. Zo fel zelfs dat het volume even terug moet! Zoveel laag is me eerder niet opgevallen!

Vangelis, L'enfant (Opera Sauvage): Wat een heerlijke track blijft dit toch. Al heel oud, maar het blijft fascineren en het blijft spreken. Helaas is de geluidskwaliteit abominabel en is de opname niet alleen voorzien van de nodige ruim, maar blijft deze ook heel vlak. Geen actie, geen avontuur, gewoon een dooie boel qua geluidservaring. De tingels en pingels springen er wel uit en worden heerlijk helder weergegeven door de Vicols.

Conclusie:
De Vicol is een fantastische kabel om te zien. Je ziet de kwaliteit eraan af en de kabel klinkt als een klok! Bijna letterlijk klinkt de kabel als een klok, want hij heeft een hang naar het hoog. Mijn persoonlijke voorkeur qua geluid ligt in het midden-hoog, met een wat warme klank (warme strijkers met hoge tingeltjes en een strakke kick eronder vind ik prachtig...). Deze Vicol kabel doet dat ook, met als extra bonus dat het stereobeeld aanzienlijk verbreed wordt. De diepte die deze kabel weergeeft is zeer behoorlijk, want bij tracks van bijvoorbeeld The Art of Noise en Jon Hopkins gebeurt er een heleboel, ook in de diepte.

Oudere en slechte opnamen zijn niet aan de Vicol besteed. Met name schelle opnames zorgen ervoor dat het teveel aan hoog nog duidelijker benadrukt wordt waardoor het op momenten gewoon minder lekker kan klinken. Deels zal dit op te lossen zijn met MCACC, ARC of welke processor dan ook, maar ikzelf ben geen fan van externe geluidsbeinvloeding.

Positief:
De Vicol kan het geluidsbeeld heerlijk opentrekken. Tracks als "The Wider Sun" van Jon Hopkins en Chung Kuo van Vangelis worden een belevenis met deze kabels. Muziek wordt heerlijk muzikaal weergegeven, ritme en energie blijven. Ruimtelijkheid in breedte is er zeker; in de diepte misschien iets minder, maar het is er wel en kan een kwestie van luidsprekerpositie zijn. Sowieso heb ik in mijn set issues met de weergave van diepte (zie mijn Pioneer met een Susano-smaakje topic), maar ik heb wel het idee dat diepte met de Vicols beter weergegeven wordt dan met de Van de Hul kabels. Over het algemeen is het genieten geblazen met deze kabel; Ik kan m'n hele collectie weer doorrouzen om nieuwe details te ontdekken, want daar is deze kabel naar mijn mening heel sterk in. Ook lijkt deze kabel je meer in de muziek te trekken! In ieder geval worden mijn Van de Hul kabels vervangen door deze Vicols!

Negatief:
Er is een hang naar het midden en hoog. Dat zorgt enerzijds voor een heerlijk energieke en detailrijke sound, maar kan er ook voor zorgen dat het met slechtere opnamen (oud of al voorzien van veel hoog) wat schel en overdreven "in your face" kan gaan klinken. Ik heb het zelf ervaren met Tanita's Ancient Heart, en ook die prachtige Gilmour solo in Comfortably Numb van Delicate Sound of Thunder bevat wat felle noten. Het stoort niet maar valt wel op. Ook kwam op een vreemde manier het laag in de Bolero-uitvoering van Tomita op negatieve manier aan het licht. Enorm dominant en plofferig, zodanig zelfs dat het volume terug moest. MCACC van mijn versterker is uitgeschakeld (Pure Direct), dus misschien moet ik daar nog iets meer mee doen om dit op te lossen.

Het is weer een kort verhaaltje geworden...  8)

Edit: Correctie van tiepvaudtun.
Stereo-fan for life!

HTip

Door het "part 2" getriggerd ben ik op zoek gegaan naar "part 1" ;) Ik moet zeggen dat ik een beetje jaloers ben op de manier hoe je wat je ervaart kunt beschrijven :worship: Erg goed en eerlijk geschreven review dus. Thanks!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Deleted member

Stereo-fan for life!

CZ79

Wat een verhaal zeg  :crazy: :D Goed gedaan en leuk om te lezen ook. Kan waardevol zijn bij de volgende koper van een Vicol kabel
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

drees62

Mooie review!  :clapping:

Nu ik lees dat de Vicol een hang naar mid en hoog heeft denk ik dat de te veel aan hoog bij Frank2 nog wel eens veroorzaakt kan worden door de combinatie met de DMD-tweeters. Die vond ik te fel, ben toen bij de BE-tweeters gebleven wat voor mij bij langere luistersessies de fijnere tweeter bleek te zijn.

Deleted member

Ik ken de DMD tweeters niet, maar ik weet wel dat ook de Jet tweeters erg happig zijn en flink fel kunnen zijn, maar in mijn combinatie komt het mooi tot zijn recht. Het ligt natuurlijk ook aan de luisteraar en wat die wil horen. Zoals aangegeven hou ik van fris, warm en detailrijk. Iemand anders die mijn set hoort kan het juist te fris / schel vinden.
Stereo-fan for life!

drees62

Citaat van: technative op februari 10, 2013, 17:00:02
Ik ken de DMD tweeters niet . . .

Erg mooie tweeter maar in combinatie met de verkeerde kabel al gauw too much.
Maar ik heb 'm ook al wel eens heel mooi horen spelen  ;)

frank2

Prachtig verhaal Paco, vergeet echter niet dat de v.d. hul kabels wat donkerder zijn waardoor de bas ook "vermeerderd" kan klinken. Het zijn wel kabels die helder zijn dat klopt.
Citaat van: drees62 op februari 10, 2013, 16:49:26
Mooie review!  :clapping:

Nu ik lees dat de Vicol een hang naar mid en hoog heeft denk ik dat de te veel aan hoog bij Frank2 nog wel eens veroorzaakt kan worden door de combinatie met de DMD-tweeters. Die vond ik te fel, ben toen bij de BE-tweeters gebleven wat voor mij bij langere luistersessies de fijnere tweeter bleek te zijn.

Je zou dat wel denken maar dit issue speelt al 4 jaar, maar door diverse ingrepen o.a. stroomkabels was het bijna weg, door de Vicol die niet verbloemt is het er weer en moet ik weer zoeken. Heb al veel ontdekt, het zijn niet de Ushers's dmd tweeters, maar Usher speaker speelt zeker een rol, ze kunnen behoorlijk fel uit de hoek komen, maar ik heb de laatste jaren alles zitten tweaken naar zakelijke sound en nu dien ik dat om te gooien naar meer warmte. Mijn stroomvoorziening vanaf de audiogroep is hierin zeker een belangrijke speler, evenals het vibex blok (rodium) en de stroomkabels. Ben nu bezig om alle kenmerken van de apparaten goed te leren, heb nu als test de BE10 op de anthem aangesloten, belles staat er nu zielig en alleen bij.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martin!!!

mainly British stuff

BuSpu

vanzomereng

Pfffffffffffffffffffffffff.... wat een lappen tekst zeg, ff uitrusten, ben bek af...

Mooi uitgebreid verslag  :clapping:

Dus die flauwe-kul-kabels van den Hul-kabels gaan de verkoop in  :unsure:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Deleted member

Heb altijd veel plezier gehad van die flauwekul kabels hoor! Heb me wel altijd gerealiseerd dat het beter kon, maar het budget liet "beter" niet toe.  :D

Ben wel heel benieuwd hoe de Vicol zich verhoudt tot bijvoorbeeld een AudioQuest Gibraltar kabel. Dat was liefde op het eerste gezicht; eigenlijk ging ik voor de AudioQuest. Al m'n interlinks (op de coax na) zijn ook van AudioQuest, dus dat zou moeten matchen.

Maar goed, nog een weekje of 2 en dan zou ik m´n eigen Vicols in huis moeten hebben, met WBT NextGen CU banaan stekkers.  :clapping:  :inlove:
Stereo-fan for life!

frank2

Door aankoop van de Vicol kabel enige tijd geleden kwam mijn zeer oude probleem weer naar boven bij het beluisteren van de set. Namelijk dat ik altijd een teveel aan hoog en mid-hoog heb. Dat heb ik al vanaf het begin dat ik hier woonde.
Ik ben de afgelopen weken zeer druk bezig geweest om te kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen; nu ben ik daar wel achter, enerzijds doen mijn Ushers het in deze kamer, elders is dat niet zo, dus akoestiek war ik niets aan veranderen kan. Anderzijds ligt het ook aan de gebruikte kabel (van meterkast naar set) en voedingsblok.

Na enkele kleine wijzigingen aan de stroomkabels, tests met een ander voedingsblok en testen met de Anthem als versterker, bi-amp e.d. ben ik eindelijk zover dat het voor mijn gevoel goed klinkt, al zal het zeker nog beter kunnen maar dat is fase 2.

Heb gisteren een Vibex koper blok besteld (heb hier nu een ingespeeld blok staan, dus kan goed horen wat het doet) en heb bij ErikS de Vicol bruggen besteld, zodat ik betere bruggen krijg dan ik nu heb. Mag ze eerst uittesten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted member

Dat klinkt goed Frank! Die bruggen heb ik zelf overigens ook besteld. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.

Wel mooi dat je zo aan het knutselen kunt blijven met de hobby. Op momenten is het wat frustrerend als het maar niet wil lukken, maar de voldoening is zo groot als het klinkt als een klok!
Stereo-fan for life!

Lex Groningen

Het teveel aan hoog hier in de woonkamer had ik ook met de Ushers. Vooral vrouwenstemmen op een hoog volume werden hier nog wel eens te schreeuwerig. Ben dan nu achteraf ook blij dat ik voor andere luidsprekers heb gekozen en niet de weg heb bewandeld van andere interlinks, luidsprekerkabels, stroomvoorzieningen enz, enz.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Martin!!!

@Frank2

Heb je al eens geëxperimenteerd met je LS kabels op de inputs van je Ushers, dus bijvoorbeeld de plus op de hoge en de min op de lage input (of andersom) om te horen wat dat met het geluidsbeeld doet? 
mainly British stuff

frank2

Citaat van: Martin!!! op februari 20, 2013, 09:38:47
@Frank2

Heb je al eens geëxperimenteerd met je LS kabels op de inputs van je Ushers, dus bijvoorbeeld de plus op de hoge en de min op de lage input (of andersom) om te horen wat dat met het geluidsbeeld doet?

ja dat heb ik al gedaan, maakte destijds veel uit met mijn AQ kabel, maar nu niet. Maar het "probleem" is nu ook weg. Dus de Vicols zitten aan de terminals voor mid en hoog.

@ Alex: de stemmen schreeuwen hier niet, heb ik destijds wel gehad met de transparent, maar sinds de Vicols hier zijn is dat geheel weg.

Vik

Hebben anderen dit ook ervaren Frank? Dat vervelende hoog? Hoe hebben Bas en Henk dit ervaren de laatste keer?

Het kan ook gewoon toch zo zijn dat de Ushers gewoon niet jouw speakers zijn voor je gehoor.

Ik heb dit zelfde een beetje ervaren met de Focal 1027 BE, ik vond ze bij mij thuis echt verschrikkelijk.

Zijn die Ushers niet te dempen bij de tweeters? 

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 09:20:59
Door aankoop van de Vicol kabel enige tijd geleden kwam mijn zeer oude probleem weer naar boven bij het beluisteren van de set. Namelijk dat ik altijd een teveel aan hoog en mid-hoog heb. Dat heb ik al vanaf het begin dat ik hier woonde.
Ik ben de afgelopen weken zeer druk bezig geweest om te kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen; nu ben ik daar wel achter, enerzijds doen mijn Ushers het in deze kamer, elders is dat niet zo, dus akoestiek war ik niets aan veranderen kan. Anderzijds ligt het ook aan de gebruikte kabel (van meterkast naar set) en voedingsblok.

Na enkele kleine wijzigingen aan de stroomkabels, tests met een ander voedingsblok en testen met de Anthem als versterker, bi-amp e.d. ben ik eindelijk zover dat het voor mijn gevoel goed klinkt, al zal het zeker nog beter kunnen maar dat is fase 2.

Heb gisteren een Vibex koper blok besteld (heb hier nu een ingespeeld blok staan, dus kan goed horen wat het doet) en heb bij ErikS de Vicol bruggen besteld, zodat ik betere bruggen krijg dan ik nu heb. Mag ze eerst uittesten.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

frank2

Citaat van: vik op februari 20, 2013, 09:47:42
Hebben anderen dit ook ervaren Frank? Dat vervelende hoog? Hoe hebben Bas en Henk dit ervaren de laatste keer?

Het kan ook gewoon toch zo zijn dat de Ushers gewoon niet jouw speakers zijn voor je gehoor.

Ik heb dit zelfde een beetje ervaren met de Focal 1027 BE, ik vond ze bij mij thuis echt verschrikkelijk.

Zijn die Ushers niet te dempen bij de tweeters?

Tweeters zijn niet te dempen en ik ben zeer tevreden met de sound v.d. ushers. Ik wil deze speakers absoluut niet kwijt, zo'n mooie detailering, bas en midden tonen. Henk en bas hebben dit zeker ervaren want de rodium blok zat er toen nog achter, een blok wat het hoog versterkte!

Nu is alles precies zoals het zijn moet, is het teveel aan midhoog en hoog weg, en kan ik met fase 2 beginnen, fine tunen, proberen om het nog mooier te krijgen als dat al mogelijk is, zonder andere EV's te kopen.

Vik

Ok duidelijk. Mooi dat het opgelost is.

Citaat van: frank2 op februari 20, 2013, 09:54:41
Tweeters zijn niet te dempen en ik ben zeer tevreden met de sound v.d. ushers. Ik wil deze speakers absoluut niet kwijt, zo'n mooie detailering, bas en midden tonen. Henk en bas hebben dit zeker ervaren want de rodium blok zat er toen nog achter, een blok wat het hoog versterkte!

Nu is alles precies zoals het zijn moet, is het teveel aan midhoog en hoog weg, en kan ik met fase 2 beginnen, fine tunen, proberen om het nog mooier te krijgen als dat al mogelijk is, zonder andere EV's te kopen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Martijn M

Frank, dit onderwerp is al meerdere keren aan bod geweest. Je kamer heeft er mogelijk ook een invloed op, maar jouw BE10 heeft van zichzelf toch wel een wat terughoudend lager middengebied, zeg tussen ongeveer 200 en 700 hz. Net boven 1 khz lijkt er juist weer een subtiele benadrukking. De BE10 van ArjanR1 heeft dit laatste weliswaar ook, maar die speaker heeft niet de dip in het lagere middengebied. Daardoor klinkt de speaker van Arjan een stuk warmer dan de jouwe.
Dutch & Dutch

drees62

Citaat van: keyser op februari 20, 2013, 10:13:52
Frank, dit onderwerp is al meerdere keren aan bod geweest. Je kamer heeft er mogelijk ook een invloed op, maar jouw BE10 heeft van zichzelf toch wel een wat terughoudend lager middengebied, zeg tussen ongeveer 200 en 700 hz. Net boven 1 khz lijkt er juist weer een subtiele benadrukking. De BE10 van ArjanR1 heeft dit laatste weliswaar ook, maar die speaker heeft niet de dip in het lagere middengebied. Daardoor klinkt de speaker van Arjan een stuk warmer dan de jouwe.

Misschien komt dit ook wel doordat Frank de DMD tweeters in een speaker heeft geschroefd die daar (qua filter) niet voor is ontworpen. Mij heeft dat toen in ieder geval weerhouden om in de 718 de BE tweeters (die een zijdezacht hoog produceerden) te vervangen door DMD's.
Arjan heeft de vernieuwde versie waarin origineel al DMD tweeters zitten toch?

Ik zeg: terug naar de BE-tweeter en je probleem is opgelost  ;)

Martijn M

Nee, daar komt het niet door. De DMD en BE tweeters verschillen maar een klein beetje.
Dutch & Dutch