Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op februari  8, 2013, 17:40:23
Precies! Ik begon er niet voor niets mee. Het is echt totaal onzin om meer waarde aan mijn woorden, of wie dan ook, te hechten dan aan die van Frank. Van mijn ervaringen kun je hoogstens zeggen dat je ze herkent of niet, maar ik denk dat het aantal mensen die de set van Frank of die van mij het laatste jaar daadwerkelijk heeft beluisterd op één hand te te tellen. De beste stuurlui staan aan wal, heet het spreekwoord volgens mij...
Dat ik wat bloemrijker schrijf, maakt het niet per definitie inhoudelijker. Andersom is het door mijn schrijfstijl ook niet per definitie minder inhoudelijk. ;) Nogmaals, het is zijn smaak en zijn set.

Spijker op de kop....
Ik zelf fleur mijn recencies/verhalen hiero altijd op met heel heel veel mooie plaatjes, alinea-indeling, playlisten etc..
maar ik blijf gewoon een domme hifi-amateur met verrekte slechte oren  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op februari  8, 2013, 17:40:23
Precies! Ik begon er niet voor niets mee. Het is echt totaal onzin om meer waarde aan mijn woorden, of wie dan ook, te hechten dan aan die van Frank. Van mijn ervaringen kun je hoogstens zeggen dat je ze herkent of niet, maar ik denk dat het aantal mensen die de set van Frank of die van mij het laatste jaar daadwerkelijk heeft beluisterd op één hand te te tellen. De beste stuurlui staan aan wal, heet het spreekwoord volgens mij...
Dat ik wat bloemrijker schrijf, maakt het niet per definitie inhoudelijker. Andersom is het door mijn schrijfstijl ook niet per definitie minder inhoudelijk. ;) Nogmaals, het is zijn smaak en zijn set.
Zou het er iets mee te maken hebben dat frank2 meer schrijft over stekkers en dergelijke?
Ik heb de indruk (uiteraard subjectief  ;) ) dat jij soms wat meer inhoudelijk bezig bent.

frank2

Bas een mooie bevlogen review.... als ik denk dat ik weer een mijlpaal bereikt heb,nodig ik je nog eens uit, zo geconcentreerd als jij kunt luisteren.... bijzonder.... Bovendien was het erg gezellig....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op februari  8, 2013, 17:49:42
Spijker op de kop....
Ik zelf fleur mijn recencies/verhalen hiero altijd op met heel heel veel mooie plaatjes, alinea-indeling, playlisten etc..
maar ik blijf gewoon een domme hifi-amateur met verrekte slechte oren  :D
Dat zijn we allemaal, de ene heeft wellicht slechtere oren dan de ander. ;)

Citaat van: AbZ op februari  8, 2013, 17:51:31
Zou het er iets mee te maken hebben dat frank2 meer schrijft over stekkers en dergelijke?
Ik heb de indruk (uiteraard subjectief  ;) ) dat jij soms wat meer inhoudelijk bezig bent.
Dat kan best! Ik denk wel dat het ook aan de persoon ligt. De één hecht waarde aan diepte, de ander aan detail. De één aan luidsprekers, een ander vindt stekkers weer het belangrijkste. Zelf ben ik van mening dat de samenstelling van een set het belangrijkste is (synergie ja :P), dan luidsprekers en akoestiek de belangrijkste en ten slotte de rest. Tegelijkertijd heb ik ook verschillen gehoord in onderdelen waarvan ik bij voorbaat dacht dat ze überhaupt geen verschil zouden tonen.

Om eerlijk te zijn, heb ik niet het hele topic doorgelezen. Best kans dat Frank al lang en breed uitvoerig heeft geschreven over zijn keuze voor de versterking, luidsprekers en bron. Dat hij het nu over stekkers heeft, zou dan meer te maken hebben met de evolutie van zijn set dan aan de waarde die Frank hecht aan stekkers. Wel denk ik dat Frank zijn tijd moet nemen voor veranderingen.

Citaat van: frank2 op februari  8, 2013, 19:20:19
Bas een mooie bevlogen review.... als ik denk dat ik weer een mijlpaal bereikt heb,nodig ik je nog eens uit, zo geconcentreerd als jij kunt luisteren.... bijzonder.... Bovendien was het erg gezellig....
Ik vond het ook erg gezellig. Nederland is klein, ik heb hopelijk in de nabije toekomst een auto, dus we spreken zeker nog een keer af!
En dat geconcentreerd luisteren. Tja, dat gaat vanzelf.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Mooie verslagen van een geslaagde ontmoeting tussen audio-enthousiasten. Ik herken in me in sommige waarnemingen, maar er is zoveel veranderd in de set van Frank dat ik dat waarschijnlijk helemaal niet kan vergelijken. Over de akoestiek is al veel geschreven, dus daar zal ik het niet over hebben ;)

Toen is bij Frank was (januari 2011) lag het accent op stereo en was surround nog heel pril. Dat is nu heel anders lees ik. Dus naast muziek kunnen Frank en Anita ook lekker genieten van een mooie film.

@Bas: Nu je de set van Frank zo mooi hebt beschreven ben ik erg benieuwd hoe je mijn set en ruimte zult ervaren. Misschien dit jaar?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op februari  8, 2013, 19:57:15
Mooie verslagen van een geslaagde ontmoeting tussen audio-enthousiasten. Ik herken in me in sommige waarnemingen, maar er is zoveel veranderd in de set van Frank dat ik dat waarschijnlijk helemaal niet kan vergelijken. Over de akoestiek is al veel geschreven, dus daar zal ik het niet over hebben ;)

Toen is bij Frank was (januari 2011) lag het accent op stereo en was surround nog heel pril. Dat is nu heel anders lees ik. Dus naast muziek kunnen Frank en Anita ook lekker genieten van een mooie film.

@Bas: Nu je de set van Frank zo mooi hebt beschreven ben ik erg benieuwd hoe je mijn set en ruimte zult ervaren. Misschien dit jaar?
Ik hoop het! Ik vind het wel vervelend dat je me al een paar keer hebt gevraagd, maar ik steeds niet kon. Ben erg benieuwd naar je set/ruimte en naar jou natuurlijk!

Frank, ik zie dat de naam van je vrouw allesbehalve een staatsgeheim is. ;) Ik had hem expres niet genoemd vanwege de privacy, maar zal dat even veranderen. Wel zo vriendelijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Leuk om zo'n gedetailleerde -en vooral eerlijke- review te lezen en helemaal super te lezen dat het gewaardeerd wordt!  :worship:

Enneh... Leuk om te zien dat Bas ook van de uitvoerige beschrijvingen is!  :P
Stereo-fan for life!

Maro

Ik denk dat het stereo een serieuze stap gaat maken bij frank2 als hij eens een goede Dac/Streamer op de Anthem zou zetten. Ik herken de door Bas beschreven stereo pijnpunten ook in mijn set als ik een HD of SBT met een coax aan de Pre hang. Met de Meridian 566 Dac ging de boel helemaal open.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Deleted Member 2

Citaat van: Maro op februari  8, 2013, 20:42:27
Ik denk dat het stereo een serieuze stap gaat maken bij frank2 als hij eens een goede Dac/Streamer op de Anthem zou zetten. Ik herken de door Bas beschreven stereo pijnpunten ook in mijn set als ik een HD of SBT met een coax aan de Pre hang. Met de Meridian 566 Dac ging de boel helemaal open.

Ik wilde daar niet weer over beginnen. De eerste keer dat ik bij Frank op bezoek was, hebben we via een redelijk goede dac geluisterd. De set klonk direct geweldig goed.

Groet

Henk

vanzomereng

Je moet m.i.z. het gehoorde resultaat afzetten tegen de compromissen die de set-eigenaar heeft genomen en
zeer zeker tegen de gedane investeringen.....

Als je een set heb die 20.000 euro gekost heeft en "klinkt" als een set die ook met 10.000 euro te realiseren was,
en dus nog steeds wonderbaarlijk mooi "klinkt" dan moet je als audiofiel, toch eens goed achter de oren krabben  :butbut:

Boven bepaalde prijsklassen, maak je in de regel niet veel grote stappen meer, omdat vaak dan je eigen gehoor
maar vooral de luisterruimte de beperkende factor is......maar je haalt wellicht wel meer risico's in huis,
omdat betere/duurdere apparaten vaak in staat zijn om alles bloot te geven, ook die hele kleine zaken die storend zijn
maar tussen je oortjes een nog grotere negatieve uitwerking hebben op het luistergenot.

Dus een goed advies hoeft niet altijd te zijn in nog meer te investeren, een nog duurdere versterker, een subje erbij etc..
Vaak is de zaak laten zoals het is, de beste oplossing en vaak geldt ook "less is more"  :notify: 
Helaas is bovenstaand advies tegen audiofielen, vaak als kletsen tegen een muur, want als hifi je liefde is... :notify:

liefde maakt blind

Als Frank tevreden is met zijn set en verder goed kan slapen ondanks de bepaalde gedane (negatieve) bevindingen,
is het laatste wat ik zou adviseren om nog meer te investeren in Dac,s Subjes etc..

Frank is zich zelf ook bewust v/h feit,  dat het wat magere dieptebeeld (teminste in de ogen/oren v/d bezoekers)
komt door de plaatsing van zijn speakers en hij zelf goed kan leven met dit compromis - prima oplossing toch !

Nu kunnen anderen wellicht menen, dat de kwaliteit in zijn huidige set, deels niet uit de verf komt,
omdat de DSP steeds moet ingrijpen maar:
- is dit ook werkelijk zo
- en verder, dit is Franks zijn compromis om HT en Stereo i.c.m. met zijn enorme Ushers in zijn ruimte te kunnen gebruiken
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op februari  9, 2013, 10:25:41
Je moet m.i.z. het gehoorde resultaat afzetten tegen de compromissen die de set-eigenaar heeft genomen en
zeer zeker tegen de gedane investeringen.....

Als je een set heb die 20.000 euro gekost heeft en "klinkt" als een set die ook met 10.000 euro te realiseren was,
en dus nog steeds wonderbaarlijk mooi "klinkt" dan moet je als audiofiel, toch eens goed achter de oren krabben  :butbut:

Boven bepaalde prijsklassen, maak je in de regel niet veel grote stappen meer, omdat vaak dan je eigen gehoor
maar vooral de luisterruimte de beperkende factor is......maar je haalt wellicht wel meer risico's in huis,
omdat betere/duurdere apparaten vaak in staat zijn om alles bloot te geven, ook die hele kleine zaken die storend zijn
maar tussen je oortjes een nog grotere negatieve uitwerking hebben op het luistergenot.

Dus een goed advies hoeft niet altijd te zijn in nog meer te investeren, een nog duurdere versterker, een subje erbij etc..
Vaak is de zaak laten zoals het is, de beste oplossing en vaak geldt ook "less is more"  :notify: 
Helaas is bovenstaand advies tegen audiofielen, vaak als kletsen tegen een muur, want als hifi je liefde is... :notify:

liefde maakt blind

Ben het volkomen met je eens. Mijn set wordt steeds goedkoper en we gaan nog wat stoeien met stroomkabels e.d.  Ik wil zoals eerder opgemerkt meer diepte in het geluid, want dat is te weinig, de oorzaak is niet de apparatuur maar de lapp kabel, en natuurlijk de verwisseling van Transparent naar Vicol, dus nu weer zoeken naar de diepte. Zal wel even duren maar daar kom ik ook weer uit. Ik denk een andere stroomkabel de trick al bijna doet.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: Onder013 op februari  8, 2013, 21:04:12
Ik wilde daar niet weer over beginnen. De eerste keer dat ik bij Frank op bezoek was, hebben we via een redelijk goede dac geluisterd. De set klonk direct geweldig goed.

Groet

Henk

Ja dat klonk toen goed, maar stel ik koop een DAC (na een uitvoerige zoektocht) daar sluit ik de HDD op aan via usb, hoe zie ik dan de nummer die ik zoek? Ik ga niet terug naar dat ene medium.... CD heette dat geloof ik. ;D

chansig

Frank die Transperant kabel zat er toch achter toen wij (januari 2011) bij je langs zijn geweest ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted member

Ben ik eigenlijk niet met je eens, Frank! Een stroomkabel kan helpen met kleur, maar niet met diepte.

Denk dat je het -net als ik overigens- moet zoeken in akoestiek, als ik het zo hoor. Akoestiek en een mooie DAC.
Stereo-fan for life!

frank2

Citaat van: chansig op februari  9, 2013, 10:58:45
Frank die Transperant kabel zat er toch achter toen wij (januari 2011) bij je langs zijn geweest ?

Gr Hans

Ja, maar nu zit de Vicol erachter en op dit ogenblik is de diepte (nog) minder.
Oorzaak Vicol en Anthem, ze hebben en andere signature van geluid wat mij goed bevalt, maar als voorbeeld de Lapp kabels die overal aanhangen zijn uitgezocht om de set van destijds iets meer body te geven, nu is dat niet nodig.. deze kabels geven een strak geluid, in tegenstelling tot de AQ die Henk meegenomen had. Dus het is even weer zoeken...

vanzomereng

Citaat van: frank2 op februari  9, 2013, 10:56:00
Ben het volkomen met je eens. Mijn set wordt steeds goedkoper en we gaan nog wat stoeien met stroomkabels e.d.  Ik wil zoals eerder opgemerkt meer diepte in het geluid, want dat is te weinig, de oorzaak is niet de apparatuur maar de lapp kabel, en natuurlijk de verwisseling van Transparent naar Vicol, dus nu weer zoeken naar de diepte. Zal wel even duren maar daar kom ik ook weer uit. Ik denk een andere stroomkabel de trick al bijna doet.

Frank, het is en blijft een gegeven, dat ook als je maar blijft downgraden, je de hardware die je nu hebt, hiervoor eenmaal
al je centjes heb aan uitgegeven en het gewoon extra geld kost en je bij verkoop hier geld op toelegt...
Ik zelf zie jouw pogingen steeds maar weer (maar ik kan er volledig naast zitten) als krampachtige reacties en je niet inziet
dat de combinatie van jouw Ushers i.c.m. jouw luisterruimte de eigenlijke beperkende factor is !
Ik zeg dus niet, dat je de Ushers moet verkopen, je heb ze immers al... maar leer eens ook gewoon te leren accepteren
dat bij bepaalde gedane keuzes voor- en nadelen horen waarmee zeer goed te leven valt en alles wat je nu doet gerommel
in de marge is....

frank2

Citaat van: technative op februari  9, 2013, 11:02:14
Ben ik eigenlijk niet met je eens, Frank! Een stroomkabel kan helpen met kleur, maar niet met diepte.

Denk dat je het -net als ik overigens- moet zoeken in akoestiek, als ik het zo hoor. Akoestiek en een mooie DAC.

Akoestiek kan ik hier niets aan veranderen bovendien is deze niet slecht. Maar als jij de AQ had gehoord hier dat gaf meteen een beter ruimtelijk beeld, de Lapp/Iego die ik gebruik zijn heel strak in het geluid, we gaan hier eerst eens een paar dingetjes veranderen, zoals zekeringen, kijken wat de set doet alles aangesloten op de Anthem en meer van dit soort dingen.

Een DAC leuk, maar hoe krijg ik te zien wat op de HDD staat?

twani

Citaat van: frank2 op februari  9, 2013, 10:56:00
Ben het volkomen met je eens. Mijn set wordt steeds goedkoper en we gaan nog wat stoeien met stroomkabels e.d.  Ik wil zoals eerder opgemerkt meer diepte in het geluid, want dat is te weinig, de oorzaak is niet de apparatuur maar de lapp kabel,
ik vind je een fijne vent Frank, maar dat laatste geloof ik echt helemaal niets van..............

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op februari  9, 2013, 11:06:50
Frank, het is en blijft een gegeven, dat ook als je maar blijft downgraden, je de hardware die je nu hebt, hiervoor eenmaal
al je centjes heb aan uitgegeven en het gewoon extra geld kost en je bij verkoop hier geld op toelegt...

Klopt als ik het weer opnieuw moest doen zou ik het anders doen, noem het maar een leerproces......
Citaat van: VANZOMERENG op februari  9, 2013, 11:06:50

Ik zelf zie jouw pogingen steeds maar weer (maar ik kan er volledig naast zitten) als krampachtige reacties en je niet inziet
dat de combinatie van jouw Ushers i.c.m. jouw luisterruimte de eigenlijke beperkende factor is !
Ik zeg dus niet, dat je de Ushers moet verkopen, je heb ze immers al... maar leer eens ook gewoon te leren accepteren
dat bij bepaalde gedane keuzes voor- en nadelen horen waarmee zeer goed te leven valt en alles wat je nu doet gerommel
in de marge is....

Ik ben het niet met je eens, dat de ushers hier in mijn huiskamer niet passen, maar ik tweak graag verder zodat het geluid hoe miniem ook naar mijn gehoor verbeterd. Sommigen vinden dat gerommel in de marge, ik niet, ik hoor meteen verschillen, beter of slechter.

frank2

Citaat van: twani op februari  9, 2013, 11:12:04
ik vind je een fijne vent Frank, maar dat laatste geloof ik echt helemaal niets van..............

Vraag Bas en Onder13 maar, zij waren erbij toen we een andere kabel aansloten, een AQ.

chansig

@frank: De diepte was ook toen minimaal aanwezig. In mijn ervaring dan..

Maar wat mij persoonlijk een beetje bezighoudt is dat de ervaringen van de 2 heren van afgelopen donderdag redelijk overeen komen met mijn ervaring van 2 jaar geleden. Er is in de afgelopen 2 jaar behoorlijk wat getweakt en geschreven over de stappen/sprongen die de set gemaakt heeft.

Nu houdt het mij bezig...dus ik zou me er niets van aan trekken. :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

vanzomereng

Citaat van: technative op februari  9, 2013, 11:02:14

Ja... nog meer hardware  :eh:,  een Dacje erbij, dan moet hier weer een stroomkabeltje bij gezocht worden en dan
ook nog een mooie digitale interconnect en begint het geneuzel weer van voor af aan...
Of weet je een loket, waar je dit allemaal gratis kan afhalen  ;)

Ik noem dit symptoombestrijding  :butbut:

drees62

Citaat van: Maro op februari  8, 2013, 20:42:27

Dan moet je wel met een echt hele goede DAC komen. Ik heb enige tijd geleden een aantal DAC's getest en daarbij bleken bijvoorbeeld de MF V-DAC, de MF M1 DAC en de Rega DAC niet beter dan de interne DAC van de Anthem. We hebben die test met 3 personen gedaan (2 kenden de Anthem niet) en onze meningen waren gelijk. De Anthem-DAC is echt een bijzonder DAC-je dat zich prima staande houdt in de klasse tot zeg maar € 1.000 nieuwprijs.  ;D Daaronder kun je beter je geld in de zak houden  ::)

Tuurlijk is er wat beters te koop maar in combinatie met het ARC heb je wel iets heel bijzonders in huis   ;)

Ben nu al benieuwd waar Anthem na deze serie receivers mee komt.

vanzomereng

Citaat van: frank2 op februari  9, 2013, 11:12:20
Klopt als ik het weer opnieuw moest doen zou ik het anders doen, noem het maar een leerproces......
Ik ben het niet met je eens, dat de ushers hier in mijn huiskamer niet passen, maar ik tweak graag verder zodat het geluid hoe miniem ook naar mijn gehoor verbeterd. Sommigen vinden dat gerommel in de marge, ik niet, ik hoor meteen verschillen, beter of slechter.
Frank, je Usher klinken zeker niet verkeerd en toen ik bij op luistervisite was, heb ik best wel genoten maar je complete
set speelt duidelijk onder het potentieel wat er in zit en dan bedoel ik niet je versterker, voorversterker/reciever, kabels....

chansig

Het is allemaal geneuzel in de ruimte want Frank mag zijn set hier zo neerzetten. Vind ik helemaal niet erg.

Gr Hans
Coax AQ Carbon