Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

ziet er inderdaad beter uit.
ook de plaatsing iets verder uit elkaar staat rustiger.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

T zal best goed klinken hoor, daar niet van, maar niemand kan toch met droge ogen roepen dat deze mastodonten  goed staan opgesteld op deze manier. Veel te dicht op de achterwand en daarmee waarschijnlijk wel goed, maar ver onder hun kunnen presterend........

twani

Als je op "google afbeeldingen" dit type speaker opzoekt zie je er werkelijk geen één zo mal dicht op de achterwand staan.....

Ruud-

Citaat van: twani op januari 13, 2013, 14:12:59
T zal best goed klinken hoor, daar niet van, maar niemand kan toch met droge ogen roepen dat deze mastodonten  goed staan opgesteld op deze manier. Veel te dicht op de achterwand en daarmee waarschijnlijk wel goed, maar ver onder hun kunnen presterend........
Mijn idee, ik houd van ruimte om de speakers heen, zelfs mijn KEF LS50 staan zeker 120cm uit de achter-, en zijwanden.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

erik s.

zoals Frank zelf al san geeft, is zijn ruimte niet te vergelijken met de meeste woonkamers.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Heren, nogmaals ik heb geen stenen huis, maar een houtskelethuis, wat inhoud dat bepaalde normen hier niet gelden. Er zit geen steen in mijn huis alleen gipswanden, daardoor heb je een beduidend afwijkende akoestiek. De gipswanden vreten midbass, ik heb dus een negatief basprobleem, ik ken verder niemand die dat heeft, iedereen heeft altijd teveel bas, Ik niet.
In dit geval zoals ze nu geplaatst zijn dat zou ik niemand behalve Xander32 op dit forum ( die ook een huis heeft met gipswanden) adviseren. Ze klinken zo precies zoals ze moeten klinken. Maar de afstand achterwand > speraker zou ik ArjanR1 niet adviseren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Toen ik bij jou was (jaar geleden) eigenlijk niets aan laag gemist. Ik vond het juist erg strak en doorlopend waar dit hoorde. Maar zoals je aangeeft is het een verbetering. Lijkt me kicken als het nog beter is...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: frank2 op januari 13, 2013, 14:41:27ik heb dus een negatief basprobleem, ik ken verder niemand die dat heeft, iedereen heeft altijd teveel bas, Ik niet.

Dan heb je niet goed mijn eerdere reply gelezen Frank  ;)
Hier idem dito (zoals ik al aangaf)  ::)

Wat ik dus al eerder aangaf: het is jouw situatie en nog veel belangrijker, het zijn jouw oren die waarnemen  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

martin_2703

frank probeer de wilson methode eens om de juiste positie te bepalen.

Kingpin

Grappig :D

Exact een jaar geleden heb ik je dit voorstel al gedaan (breder uit elkaar dan de 2m die je had) en ook toen ik 4 a 5 jaar geleden bij je was was me dit al opgevallen.
Het blijft worstelen met zulke grote speakers maar het scheelt je een abo op de fitness school :D
Hoop dat je nog meer uit je set haalt nu, keep on going :)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Deleted Member 2

Citaat van: martin_2703 op januari 13, 2013, 14:50:51

Ik ken deze methode niet. Wil je wat toelichten?

dank

bmateijsen

Citaat van: Onder013 op januari 13, 2013, 15:04:48

dank

WASP = Wilson Audio Setup Procedure....
Google ;)

frank2

Citaat van: YamahaRXV op januari 13, 2013, 14:47:44
Dan heb je niet goed mijn eerdere reply gelezen Frank  ;)
Hier idem dito (zoals ik al aangaf)  ::)

Wat ik dus al eerder aangaf: het is jouw situatie en nog veel belangrijker, het zijn jouw oren die waarnemen  ;)

De eerdere post was niet voor jouw bedoeld maar meer voor Ruud en Twani.

@kingpin: tsja dit klinkt beter, maar heb dit nooit geprobeerd, meer vanwege de ruimte die ontbreekt als ze verder naar voren staan, komt 1 speaker tegen de open haard aan. Maar nu is het geen probleem. En het klinkt goed, beter dan op de oude plaats, die weliswaar ook goed klonk, alleen heb ik nu meer druk onderin, hetgene wat ik nog miste. Al is het geluid tov 3 a 4 jaar geleden minimaal 3x verbeterd. Destijds klonk het lange bijna niet zo goed als nu.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: martin_2703 op januari 13, 2013, 14:50:51

Zonder het te weten heb ik dat al gedaan, hij staat precies vlgs deze methode: 1:1,25 precies in een driehoek

Vik

Citaat van: Onder013 op januari 13, 2013, 15:04:48

dank

Wilson Audio..erg mooie speakers maar erg plaatsgevoelig.  Ik heb al een het ander gehoord. Niet voor de meeste huiskamers weggelegd.

Dan wordt er een WA mannetje losgelaten in een ruimte op zoek naar de juiste plaatsing, wat best wel even kan duren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Martijn M

Frank, het lijkt me dat de speakers nu weer op nagenoeg dezelfde plaats staan als waar ik ze zo'n twee jaar geleden vandaan heb getrokken ;) .

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.3800

Moet de ARC met de huidige opstelling niet veel meer corrigeren?
Dutch & Dutch

frank2

Nee ze staan anders Keyser, de linker speaker heeft een curve die anders is dan jouw meting, de rechter speaker heeft nog wel dat gat, maar destijds stonden ze veel verder naar voren. Dat gat ga ik later oplossen, tenminste dat hoop ik, door de speaker rechts iets meer naar links te schuiven ik denk dat 5 a 10 cm al voldoende zal zijn.

frank2

Bijgaand de grafiek met de oude situatie, aan beide zijden een gat in de bas.

De groene lijn is de gecorrigeerde versie door de ARC in beide gevallen tot 2000 Hz (zo ingesteld)

Deleted member

Goed bezig Frank!  :thumbs-up: Mijn inziens is de speakerplaatsing een van de belangrijkste zaken die je goed moet doen. Eigenlijk iets waar je mee begint, maar goed: beter laat dan nooit!  ;) Het kost best wat moeite, tijd en inspanning maar de voordelen/de te behalen vooruitgang zijn enorm!

Mijns inziens is dit de volgorde van belangrijkste klankbepalende zaken voor een doorsnee systeem:

akoestiek
luidsprekerplaatsing
luidsprekers
versterking
bron
luidsprekerkabels
stroomvoorziening (aparte groep, aparte aarde, net stekkerblok en/of stroomfilter)
interlinks
resonantiecontrole apparatuur
andere tweaks

Uiteraard zijn schone contacten, en goede electrische verbindingen ook belangrijk.

Edit: uiteraard geldt 't verhaal van de zwakste schakel maar bovenstaande lijstje even grofweg, kort door de bocht!  :)

Deleted Member 2

frank2

Ik ben eerder bezig geweest met speakerplaatsing, alleen toen speelden andere zaken een belangrijke rol, ik had nog geen DSP. Bovendien is mij altijd door de dealer verteld dat de speakers geen toe in moesten hebben.
Daarnaast heb ik niet veel mogelijkheden om de speakers anders te plaatsen. Maar dit idee kwam van Snowmaster om eerst de extremen op te zoeken en dan te fine tunen. Nu blijkt dat de extreem eigenlijk meteen de goede positie is, want wie zet nu een speaker zo vlak tegen de muur, dat druist immers tegen alles in. Alleen in dit huis schijnbaar niet, nu alleen nog fine tunen, 1 cm naar voren voor iets meer diepte in de muziek en de rechter speaker iets meer naar links om het gat te verkleinen, al hoor je dat gat niet, het valt niet op.

Daarom laat ik het voorlopig zo staan, wen eraan en ga dan nog iets verplaatsen....

twani

Heren ;D, het was door mij niet neergezet als kritiek ( en Frank weet bij mij wel beter, we hebben meermaals met elkaar gepééemd) Het lijkt mij vanuit mijn (ik geef toe niet meer dan de minimale) basiskennis gewoon zo te zijn dat deze speakers nog hele flinke stappen kunnen maken in een juiste ruimte. Ik ben bijv wel nieuwsgierig naar Frank z'n mening indien in zíjn huis de set van Bas Akkerman zou spelen...

Former member 78

Citaat van: frank2 op januari 13, 2013, 14:41:27
Heren, nogmaals ik heb geen stenen huis, maar een houtskelethuis, wat inhoud dat bepaalde normen hier niet gelden. Er zit geen steen in mijn huis alleen gipswanden, daardoor heb je een beduidend afwijkende akoestiek. De gipswanden vreten midbass, ik heb dus een negatief basprobleem, ik ken verder niemand die dat heeft, iedereen heeft altijd teveel bas, Ik niet.
In dit geval zoals ze nu geplaatst zijn dat zou ik niemand behalve Xander32 op dit forum ( die ook een huis heeft met gipswanden) adviseren. Ze klinken zo precies zoals ze moeten klinken. Maar de afstand achterwand > speraker zou ik ArjanR1 niet adviseren.

Ik zal het eens meten, want zoals mijn speakers nu staan, staan ze ook erg dicht
op de wand.

frank2

Citaat van: twani op januari 13, 2013, 20:58:12
Heren ;D, het was door mij niet neergezet als kritiek ( en Frank weet bij mij wel beter, we hebben meermaals met elkaar gepééemd) Het lijkt mij vanuit mijn (ik geef toe niet meer dan de minimale) basiskennis gewoon zo te zijn dat deze speakers nog hele flinke stappen kunnen maken in een juiste ruimte. Ik ben bijv wel nieuwsgierig naar Frank z'n mening indien in zíjn huis de set van Bas Akkerman zou spelen...

Iki zag het ook niet als kritiek hoor.

mbt je volgende vraag: de set van Bas hier thuis....
Lees het volgende:
Ooit was ik bij wenw en daar had men de allerkleinste Ushers monitors van 400 euro p.p aangesloten op een classe eindversterker van paar duizend euro. Vol ongeloof was ik naar die kleintjes aan het luisteren zo'n mooi geluid kwam daar uit. Maar wie koopt er speakers van 400 euro en zet er een versterker aan van paar duizend euro... maw. speakers zijn vaak tot meer in staat dan wij denken.
Ook heb ik bij wenw enige tijd geleden naar de BE10 geluisterd met diverse versterkers. Tijdens deze sessie heb ik naast een plinius van 4000 euro ook naar monoblokken van Belles geluisterd klasse A, van 8000 euro. Dat was een grote verbetering, de speakers kwamen opeens geheel los een andere dimensie zou je kunnen zeggen. Daarna heb ik ter vergelijk ook nog even Mini dancer2 geluisterd, deze speelden goed maar konden de fijn detaillering van de BE10 gewoon niet weergeven. Ze waren gewoon minder...

Conclusie: mijn speakers spelen hier hooguit op 50 a 60 % van hun kunnen, maar wat ze weergeven is van een hoog nivo. Maar dit kan veel beter.Zet er een zware klasse A EV achter en je staat verbaasd, het gemak, de druk neemt dan behoorlijk toe, alleen dat kost ook meteen 8000 euro en dan ook nog een Anthem pre/pro die ook 8000 euro kost, dan klinkt het hier aanmerkelijk beter.
Dat neemt niet weg dat de set zoals het nu staat erg goed klinkt, de speakers geven alles door door de hoge resolutie, en door alle stroomverbeteringen, kabels e.d. en naar nu blijkt een goede plaatsing klinken ze zeer verfijnd en mooi.
Hoe goed ook de set van Bas is, hij kan totaal niet op tegen de BE10 kwa resolutie en fijndetaillering, daarnaast de grootsheid van het geluid. Ik heb eergisteren mijn kleine Ushers even voor aangesloten en dat klinkt best mooi maar je mist zoveel wat ik wel met de BE10 hoor.
De harbets zullen hier best goed klinken, ik denk dat Bas stomverwonderd zal zijn als deze achter mijn set staan, maar ze kunnen niet zo spelen als de BE10. Alleen het laag zal al aanmerkelijk minder zijn.

Prijstechnisch zit er ook een behoorlijk verschil in dus niet echt een eerlijk vergelijk

Bas Akkerman

Laat ik als bezitter van Bas Akkermans set ook reageren.

Nou Theo, dat is wel erg veel lof. :blush: Natuurlijk weet ik niet hoe mijn set presteert ten opzichte van die van Frank. Over een kleine twee weken gaan Onder013 en ik dat horen. Onder 013 komt eerst hier naar toe en daarna gaan we naar Frank. Dan nog is het lastig om te bepalen, omdat het twee verschillende ruimtes zijn. Naar verwachting zal Franks set meer detail laten horen en een strakker, droger en pittiger geluidsbeeld, die van mij wat vloeiender en vanzelfsprekender. Wel denk ik dat Frank zich vergist in mijn "kleine" Harbeths. In combinatie met de subwoofer biedt de set zeker wel een dynamisch en groots beeld. Maar dat zijn aannames en daardoor gevaarlijk. Ik zal dan ook met een zo open mogelijk gehoor naar Frank toe gaan en ik ben erg nieuwsgierig.

Maar eigenlijk is dat niet het belangrijkste. Dat is naar mijn mening wel streven naar het beste binnen financiële en akoestische mogelijkheden, maar ook het accepteren van de tekortkomingen van de set en akoestiek. En daarmee het belangrijkste doel: het genieten van muziek. Er zijn veel manieren om dat te doen en ik hoop dat Frank dat net zo doet als ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten