Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Ik ben benieuwd, laar maar komen die berichten :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

LittleNinja

We houden het netjes toch heren?

Bedankt.

Joris1971

Als je die USB-kabel op je printer aansluit, krijg je wellicht ook mooiere afdrukken.  ;D

Peerless Monster

Citaat van: Joris1971 op oktober  5, 2012, 12:31:28
Als je die USB-kabel op je printer aansluit, krijg je wellicht ook mooiere afdrukken.  ;D

Ik neem aan dat jij dan in de zaak hele dure kabels hebt liggen ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

chansig

Citaat van: Joris1971 op oktober  5, 2012, 12:31:28

Ja lachen.....haha. Misschien een andere netwerk kabel gebruiken..die schijnen wel effect te hebben..toch Joris ??

Iedere "gek" zijn overtuiging.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted Member 2

Citaat van: chansig op oktober  5, 2012, 13:25:44
Ja lachen.....haha. Misschien een andere netwerk kabel gebruiken..die schijnen wel effect te hebben..toch Joris ??

Iedere "gek" zijn overtuiging.

Gr Hans

Sinds kort hoor ik ook bij die gekken ;D

chansig

Ik hoor er al jaren bij..net zoals een ieder die zich met deze hobby bezig houdt.  :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Een evaluatie

Ik lees regelmatig in dit topic dat enkelingen hier op het forum mij toch om het netjes te zeggen "vreemd" vinden als het gaat om onze hobby. Woorden als ongelooflijk goed e.d. rollen hier nog steeds in dit topic rond alhoewel ik deze bewoordingen al enige tijd niet meer gebruik.

Toch zal ik hier trachten te verklaren hoe ik tot mijn uiteindelijke set zoals hij er nu staat ben gekomen.

Ooit had ik hier een accuphase 206 staan met T+A tal 130 speakers, een set die lekker klonk, maar waarvan ik slechts de helft heb gehoord omdat achteraf bleek dat de speakers een beduidend zwaardere versterker nodig hadden, en helaas heb ik dat nooit geprobeerd. ( ik had geen of weinig basweergave) Wist ik destijds veel... nee totaal niet dus ik gaf de schuld van de weinige bas op de speakers, dus andere speakers, niet in mijn kleur dus weer andere speakers, mijn huidige BE10 die wel in een lichte hout kleur leverbaar waren. Daarna heb ik nog enige tijd Marsh gehad maar die klonk te middentoonachtig, dus Belles op aanraden van de audiodealer, die klonk lekker strak en met de huidige Belles 350A ook lekker diep.
Ik dacht dat ik er was, altijd netjes de apparaten van te voren uitgeprobeerd, en aangezien het beter klonk dan het vorige apparaat, het apparaat gekocht.  Hoewel ik het geluid goed vond klinken viel mij wel op dat ik vaak de goede cd opnames eruit pikte omdat de rest niet klonk, waardoor er ongeveer 10 cd's overbleven. Via via kwam ik in contact met Snowmaster en die begon net met stroomsnoeren. Ik heb diverse stroomsnoeren geprobeerd en helaas ook diverse gekocht die achteraf geen gelukkige keuze bleken te zijn in mijn set. Usher speakers zijn nu eenmaal gevoelig voor alle apparaten en draden die je ervoor zet, verder zijn ze erg gevoelig voor hardheid, daar bedoel ik mee dat als je een snoer pakt wat enigszins fel kan klinken je dit meteen hoort.
Na de stroomsnoeren begonnen de stekkerblokken, en ja bij elke aankoop klonk alles weer beter dan bij het voorafgaande, soms minimaal soms meer.
Toch bleef ik hier thuis steeds 1 probleem houden en dat was de schreeuwigheid in de muziek bij de hogere stemmen. (zoals Alison Krauss en sarah brightman) ik kreeg dit niet weg, ja met de Behringer werd het wel verminderd maar die had als euvel dat de muziek "vlakker" werd.

Achteraf heb ik bij aankopen veel fouten gemaakt, en veel geld verspild, maar ja dat is achteraf, ik had meteen voor een zware EV moeten gaan, en had meerdere VV 's moeten testen.
Goede aankopen zoals de Oppo zijn er ook.
Door de vele vergelijkingen met snoeren kwamen Snowmaster en ik wel tot de conclusie dat duur absoluut niet altijd beter hoeft te zijn.

Iemand schreef in dit topic pas geleden eerst Belles en opeens een Anthem. Tsja eigenlijk geheel per ongeluk vlak voor de dag dat we een blindtest hier zouden doen ben ik naar WenW gegaan omdat ik een moderne reciever "even" nodig had om te testen of hdmi aansluitingen ook een storing zouden geven op de Boxee Box waar ik regelmatig om de paar minuten last van had. (achteraf bleken de storiingen in het geluid veroorzaakt te worden door de aangesloten netwerkkabel, de Boxee is extreem gevoelig voor rfi e.d.)
Maar de Anthem stond hier en na de laptop van wenw te hebben meegenomen om de ARC in te regelen kon ik deze reciever goed vergelijken met de Cambridge 640R die ik had. Dat vergelijk was erg gauw klaar de Anthem speelde de CA compleet weg, waar de CA nogal middentoonachtig speelde, speelde de Anthem (500 had ik hier staan) vol zeer krachtig en zeer dynamiekrijk. Ik was stomverbaasd. Ik had wel eens eerder erover nagedacht dat het prettig zou zijn als ik 1 apparaat minder zou hebben maar een reciever was altijd slechter dan een aparte VV werd mij altijd verteld en in mijn geval met de CA was dat ook zo, de Belles VV klonk altijd net wat lekkerder. Maar nu de Anthem via HT through aangesloten was op de Belles 28A VV was het erg gemakkelijk schakelen tussen de Belles VV en de reciever. Daar schrok ik erg van het geluid was qua klankkleur en dynamiek bijna of zelfs gelijk, en met ARC aan waren de schreeuwige stemmen opeens weg. De aansturing was natuurlijk de Oppo.  Na vele vergelijkingen en nadat Martin en Snowmaster hier op stijl en sprong langs kwamen omdat ik had geschreven dat ik de VV wilde inruilen en deze 2 dat niet konden geloven dat er geen verschil in kwaliteit van het geluid zou zitten was ik echt om. De Belles had geen of nauwelijk geen meerwaarde meer tov de Anthem, mede veroorzaakt doordat mijn gehele huis uit gipswanden bestaat wat er voor zorgt dat de midbass wordt "weggevreten".

Na wat verdere testen met de Anthem bleek dat aansturing via usb en Hatd Disk nog mooier klonk dan ik ooit had gehoord. Na een stuk of 10 testen over usb kabel te hebben gelezen heb ik mij een relatief goedkoop usb kabeltje gekocht van enkele tientjes en dat zorgde na weer enkele testen voor een verbetering van geluid.

Ik test altijd dubbel; eerst de oude kabel, dan de nieuwe en weer terug naar de oude, zijn de verschillen voor mij hoorbaar en is het het geld waard dan koop ik dat anders niet. Als ik een verschil denk te horen is mij dat te klein en koop ik niets.

Wat heb ik nu voor een systeem:

Ik ben geheel over gegaan naar digitaal, heb nu de modernste aansluitingen en door de aankoop van de Anthem is mijn surround er enorm op vooruit gegaan. Ook in stereo zijn er verbeteringen ontstaan vooral door het afspelen via usb/HD.

De klankkleur is nu precies zoals ik het graag hebben wil, de ARC heeft de schreeuwigheid van stemmen te niet gedaan, is vol van klank, zeer gedetailleerd maar muzikaal en een gelaagde maar diepe bas en eindelijk ook midbass. De dynamiek is nu dusdanig dat ik mij bij films soms kapot schrik. Ik heb omdat ik dat nu eenmaal mooi vind de gain ook nog met 2 db verhoogd waardoor de tonen vanaf 100 Hz en lager ook iets versterkt worden.
Heb nu eindelijk een systeem wat homogeen klinkt, vol, precies, natuurgetrouw en dynamiekrijk. 
Op dit moment heb ik werkelijk niets meer te wensen, de grootste ergernis is weg en ik kan heerlijk ontspannen luisteren. Ik ben eindelijk geheel tevreden wat ik bij tijd en wijle zeker eerder heb gehad, maar wat nu naar het lijkt blijvend is.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op oktober  5, 2012, 14:40:54
Ik lees regelmatig in dit topic dat enkelingen hier op het forum mij toch om het netjes te zeggen "vreemd" vinden als het gaat om onze hobby.

Herstel: het is een enkeling die zich hierover daadwerkelijk uitspreekt  ;)

En dat komt met name omdat na elke verandering het volgende wordt geschreven:

CiteerDe klankkleur is nu precies zoals ik het graag hebben wil, de ARC heeft de schreeuwigheid van stemmen te niet gedaan, is vol van klank, zeer gedetailleerd maar muzikaal en een gelaagde maar diepe bas en eindelijk ook midbass.

Heb nu eindelijk een systeem wat homogeen klinkt, vol, precies, natuurgetrouw en dynamiekrijk.

Op dit moment heb ik werkelijk niets meer te wensen, de grootste ergernis is weg en ik kan heerlijk ontspannen luisteren.

Ik ben eindelijk geheel tevreden wat ik bij tijd en wijle zeker eerder heb gehad, maar wat nu naar het lijkt blijvend is.

Dan moet je het niet vreemd vinden Frank dat velen je 'vreemd' vinden en een enkeling dit kenbaar maakt.

chansig

Meneer Rutte...nu doet u het weer.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober  5, 2012, 16:51:06
Meneer Rutte...nu doet u het weer.

Gr Hans

Ga jij nou maar een cursusje volgen...

LittleNinja

Niet langzaam weer afglijden naar het randje heren. Het topic kan ook dicht en anders kan de mogelijkheid om op het forum te komen nog wel dichtgegooid worden. Beiden heb ik liever niet.

VlisChris

Je was me net te snel af LN :)
Zat een vergelijkbaar verhaal te typen.

chansig

Citaat van: S@m op oktober  5, 2012, 17:00:13
Ga jij nou maar een cursusje volgen...

Geweldige serie was dat...kan er nog van genieten. Overigens niet heel erg creatief met kurk gevonden als het gaat om iemand van repliek te dienen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober  5, 2012, 17:07:49
Overigens niet heel erg creatief met kurk gevonden als het gaat om iemand van repliek te dienen.

Gr Hans

Niet? Je hebt anders kurk zat wat staat te verstoffen. Kijk eens onder je apparatuur   :D

Citaat van: LittleNinja op oktober  5, 2012, 17:02:37
Niet langzaam weer afglijden naar het randje heren. Het topic kan ook dicht en anders kan de mogelijkheid om op het forum te komen nog wel dichtgegooid worden. Beiden heb ik liever niet.

Sorry, 'k trek me terug  :blush:

VlisChris

En vanaf hier gaan we weer verder met het topic.
Kurk en zijn toepassingen mogen beter per pm besproken worden als daar noodzaak toe gezien wordt.

Klaar vanaf hier .

twani

Ja, want Frank schrijft daar eigenlijk best wel "open en bloot"  wat hij zoal heeft meegemaakt de afgelopen jaren op audiogebied. Ook dat hij verkeerde keuzes heeft gemaakt ( die we allemaal wel maken ;)) en dat dat best wel teveel geld gekost heeft soms ( bij wie niet :D)
Een compleet en eerlijk stukje lijkt mij, zonder enige vorm van zweverigheid erin ook :clapping:

Gr.
Theo

Deleted Member 2

Goed verhaal frank. Ben wel heel benieuwd hoe het nu bij je klinkt. Is het nu wat "afgeroomd"?  ;D Niet te verwarren met afgerond, want daar geloof ik niks van ::)

frank2

Ja henk, de set is duidelijk minder romig geworden, strakker, dynamiekrijker. Maar er is gelukkig wel een restje room overgebleven.
Als je in de buurt bent.......koffie staat (bijna) klaar
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Mag ik ook op de koffie  :coffee: bij Jerry Springer ?  :pompom: :pompom: :pompom:

Geweldig...ik lag helemaal in een deuk. Dat is toch ook wel weer het mooie op dit forum, gewoon af en toe lekkere humor.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op oktober  5, 2012, 20:09:25
Ja henk, de set is duidelijk minder romig geworden, strakker, dynamiekrijker. Maar er is gelukkig wel een restje room overgebleven.
Als je in de buurt bent.......koffie staat (bijna) klaar

Het is niet bepaald in de buurt, maar altijd nuttig en gezellig. Kan je al iets zeggen wanneer snow weer bij je aan de slag gaat met bijvoorbeeld zijn stekkerblok?

frank2

Citaat van: Onder013 op oktober  5, 2012, 21:00:15
Het is niet bepaald in de buurt, maar altijd nuttig en gezellig. Kan je al iets zeggen wanneer snow weer bij je aan de slag gaat met bijvoorbeeld zijn stekkerblok?

Hij heeft beide blokken in gebruik. Een ervan moet hij loskoppelen en hier aansluiten voor 2 weken. Wanneer dat gebeurd is mij niet bekend....

S@m

Citaat van: Snowmaster op oktober  5, 2012, 20:26:44

Geweldig...ik lag helemaal in een deuk. Dat is toch ook wel weer het mooie op dit forum, gewoon af en toe lekkere humor.

Gewoon jezelf en anderen niet serieus nemen, ja-knikkers zijn er voldoende en 't is allemaal maar spielerij....  ;)

Audiofiel

Citaat van: S@m op oktober  6, 2012, 08:45:02
Gewoon jezelf en anderen niet serieus nemen, ja-knikkers zijn er voldoende en 't is allemaal maar spielerij....  ;)

Nee-knikkers zijn er anders ook al voldoende. En wat voor de één spel is, is voor de ander strontvervelend. ::)

@ alle heren Quichotte:
Het gaat zoals altijd om de nuance. Van een genuanceerd commentaar heeft niemand last en daarmee kun je prima je punt maken en ondertussen ook de ander in zijn waarde laten zonder steeds weer op een windmolen in te moeten hakken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Dat gezegd hebbende, kan ik het enorm waarderen om te zien hoe Frank in de loop der jaren ons deelgenoot heeft gemaakt van zijn reis door audioland en alle keuzes daarin.

Ik heb zelf ook al eens mogen luisteren hoe je huis klinkt en dat is inderdaad bijzonder lastig, vooral in die hoek waar je set staat. Dus ik kan me goed voorstellen dat je tevreden bent met je huidige oplossing. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.