Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Hifi Addict op september  4, 2012, 08:34:37
Heb je wel een goede voeding/stroomkabel aan de harde schijf zitten Frank? Is geeneens een grapje  ;D

nee, er zit een standaard transformator met stekker aan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: ArjanR1 op september  4, 2012, 08:42:21
De meeste externe schijfjes hebben geen voeding meer. (2.5'')

Dan draaien ze op spanning van de USB bus, zeker niet de beste oplossing  ::) Wel makkelijk op te lussen, USB2 is een differential pair data geleiders, ground reference en +5 volt, in principe 500mA tenzij je usbtogo oid hebt. In ieder geval kun je die +5V vrij eenvoudig door een externe spanningsbron vervangen. Voor veel USB-I2S/SPDIF converters is 500mA op zich al aan de krappe kant, dus als je er dan ook nog een harde schijf aanhangt...

B.

AbZ

Citaat van: B. op september  4, 2012, 13:23:20
Euhm.. en gaat een harddisk dan beter klinken?
Erg onwaarschijnlijk.  Eerder (voorzover hoorbaar) het tegendeel:
een aparte voeding maakt de kans op storende potentiaalverschillen groter.

Hierbij ga ik er ff vanuit dat de voeding uit de usb wel gewoon toereikend is.

Hifi Addict

Citaat van: B. op september  4, 2012, 13:23:20
Euhm.. en gaat een harddisk dan beter klinken?

De harddisk zelf niet lijkt mij zo ;D De gevoeligheid voor voltage drops op de usb spanning is iets wat invloed kan hebben, een aantal XMOS usb implementaties verliezen b.v. regelmatig lock bij 5V/500mA, pas bij 600-700mA zijn ze stabiel, dat is dus al boven de USB 2.0 spec. Als er dan een harddik aanhangt die 250mA trekt kun je je voorstellen dat dit totaal niet optimaal gaat werken. En hiernaast is er natuurlijk nog de kwestie schone/stabiele stroom vanaf de powersupply maar laten we maar geen controversiele onderwerpen aan gaan snijden gezien de historie van dit topic  8) 

twani

@Hifi Addict,

Nu ik je toch spreek ;D  Mbt. het USB voedingsverhaal heb ik nog een vraagje over een onderwerp in dezelfde hoek (denk ik)
Mij is al eens ter oren gekomen dat voor het gebruik van de USB OUTPUT voor Audio (naar dac) de éne poort méér geschikt is dan de andere vanwege het aantal functies dat per poort verschillend kán zijn.
Hierbij zou er dientengevolge sprake zijn van een méér geschikte  poort tov. een andere, of is dit een "poepverhaaltje" ;D

Ik ben overigens degene die toen de Majik DS met deuk in de kont van je heb gekocht, een audiocomponent overigens met een overdreven én fatale "hang naar sensatie" want bij mij thuis in dec. 2011 dodlijk getroffen door de bliksem :(   

Groet,
Theo.

Hifi Addict

Citaat van: twani op september  4, 2012, 14:23:45
@Hifi Addict,

Nu ik je toch spreek ;D  Mbt. het USB voedingsverhaal heb ik nog een vraagje over een onderwerp in dezelfde hoek (denk ik)
Mij is al eens ter oren gekomen dat voor het gebruik van de USB OUTPUT voor Audio (naar dac) de éne poort méér geschikt is dan de andere vanwege het aantal functies dat per poort verschillend kán zijn.
Hierbij zou er dientengevolge sprake zijn van een méér geschikte  poort tov. een andere, of is dit een "poepverhaaltje" ;D

Ik ben overigens degene die toen de Majik DS met deuk in de kont van je heb gekocht, een audiocomponent overigens met een overdreven én fatale "hang naar sensatie" want bij mij thuis in dec. 2011 dodlijk getroffen door de bliksem :(   

Groet,
Theo.

Ah nee dat is zonde zeg! Heeft een bewogen leven gehad!!  8)

Dat de ene USB poort "beter kan klinken" dan de andere is inderdaad mogelijk. Je hebt vaak meer dan 1 usb "controller", achter zo'n controller zit vaak weer een hub. Als je b.v. 8 usb uitgangen op een moederbord hebt kan het heel goed dat je 2 usb controllers hebt met daarachter 2 4 poorts hubs. Ook kun je verschillende USB controllers hebben, USB 1(.1), 2, 3 etc. Elke aangesloten USB device kan o.a. interrupts genereren. Stel je nu voor dat je een usb toetsenbord, muis, USB harddisk en een USB->SPDIF converter hebt aangesloten, dan zou je een voordeel kunnen halen uit de USB->SPDIF converter op een eigen unieke USB controller aan te sluiten, dan heeft deze minder "last" van je wilde muis perikelen en toegang tot je usb harddisk. Nu zijn er (met name mac) gebruikers die nog wat verder gaan en helemaal geen andere USB devices willen koppelen en de harde schijf dan b.v. via een hele andere interface koppelen zoals firewire. En er is ook een hele lichting mensen die de harde schijf het liefst via ethernet benaderen (zoals jouw oorlogsslachtoffer). Ik ben er daar overigens een van gezien ethernet sowieso al een noodzakelijk kwaad is voor comfortabele remote control :)

twani

Een heel bewogen leven want nádat de verzekering hem heeft vergoedt :pompom: heb ik de "overledene" via Marktplaats  nog voor (ik dacht) rond de 400 euro  vekocht, als een wilde werd er op geboden.........

Waarschijnlijk staat deze dus nu wel weer ergens te spelen ;)

Mijn eigen muziek "pak" ik ook van mijn NAS echter voor bijv Spotify ben ik toch aangewezen op de USB out, zal   zonder "diepgrondige" computerkennis echter niet makkelijk zijn om de juiste USB te herkennen voor mij denk ik zo?

chansig

Citaat van: AbZ op september  4, 2012, 13:28:37

Hierbij ga ik er ff vanuit dat de voeding uit de usb wel gewoon toereikend is.

Ik weet dat de TEAC WAP 2200 wat moeite heeft met een HD zonder voeding.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Sinds vandaag hier op proef: en phono voorversterker Harmony design V9. Eerste indruk; rust en een erg mooi geluid. (Ik had een NAD, wat een defect had, maar die aanmerkelijk minder mooi speelde, was ook een stuk goedkoper)

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

twani

Citaat van: frank2 op september  3, 2012, 09:33:43
Je hebt volkomen gelijk, ik had al 20 cd's geript voor ik erachter kwam dat ik ze bijna allemaal ook met tags krijgen kon. Nu ken ik die cd's erg goed, maar titels is toch gemakkelijker dan track 2, 3 enz.

Die 20 cd's gaan opnieuw geript worden.... ach ik ben nog wel even bezig heb er nu zo'n 200 in staan op naar de 600.... ;D

Maar ik moet toegeven het is erg gemakkelijk via hard disk te spelen, meteen toegang tot de nrs en je hoort ook weer muziek die je "vergeten" was.

En de Oppo heeft het nu erg rustig, wordt alleen nog gebruikt voor een BR eens in de 3 weken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik vaak alleen in het weekend echt luister en 's avonds tussen 5 en 6.

Ja het is idioot, maar ik had nooit gedacht dat ik een reciever als VV zou gaan gebruiken.
(met dank aan Keyser en zijn blindtest)
RIP je wel gelijk met de juiste ripper Frank?

Zie hieronder ;)

twani

Ik heb overigens het hele artikel ook nog wel voor je....

frank2

Citaat van: twani op september  4, 2012, 16:13:27
RIP je wel gelijk met de juiste ripper Frank?

Zie hieronder ;)

Geen idee DB Poweramp is wel goed, de cd lade welk merk dat is: hitachi verder weet ik het niet.

twani

Citaat van: frank2 op september  4, 2012, 16:21:01
Geen idee DB Poweramp is wel goed, de cd lade welk merk dat is: hitachi verder weet ik het niet.
DB is uitstekend, het gaat voornamelijk over het gebruikte ripstation....

Hifi Addict

Citaat van: twani op september  4, 2012, 16:37:30
DB is uitstekend, het gaat voornamelijk over het gebruikte ripstation....

Lol, breek me de bek niet los  8) Ik heb een hele partij spelers gekocht, de winnaar was een plextor PX-230A geloof ik zo uit mn hoofd. Maar wel grappig want de slechts presterende speler had 70.000 leesfouten op een oude flink bekraste fleetwood mac cd en de winnende plextor 0! En die met 70.000 leesfouten kwam ook gewoon door de "accuraterip" check heen, HMMM. Overigens kun je de hoeveelheid leesfouten bij rippen ook weer beinvloeden door de voeding, maar goed laten we dat pad maar niet weer inslaan  ::)

Twani Je kunt het wel zien/uitvogelen. In device manager kun je volgens mij wel zien welke usb devices op welke hub zitten, kijk anders naar interrupts, er zijn dacht ik ook wel 3rd party utilities voor om uit te lezen welke devices waar geconnect zijn, op MAC OSX kun je het sowieso direct zien.

edit: Sorry voor de OT Frank, zeg het maar als je het vervelend vindt..

Maro

Wil je ophouden ons met dit soort zaken te bestoken  ;D...Straks begin ik te twijfelen of mijn toenmalige Sony brander wel goed genoeg was en voor je het weet zit je weer de hele zwik te rippen  :-X...gewoon om zeker te zijn want ik heb nog nooit een oneffenheid gehoord in mijn inmiddels grotendeels 4 jaar oude Flac rips... :headbanging:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

frank2

Ach ik maak me er niet druk om, zal misschien wel wat schelen, dat geloof ik wel, maar om nu een nieuwe dvd reader in mijn computer te plaatsen gaat mij absoluut te ver. De geripte cd's klinken dusdanig goed, helder, groots stereobeeld, dat dat nog beter kan vast wel, maar ik ben zo al dik tevreden.

twani

twani

Citaat van: Hifi Addict op september  4, 2012, 17:19:15
Lol, breek me de bek niet los  8) Ik heb een hele partij spelers gekocht, de winnaar was een plextor PX-230A geloof ik zo uit mn hoofd. Maar wel grappig want de slechts presterende speler had 70.000 leesfouten op een oude flink bekraste fleetwood mac cd en de winnende plextor 0! En die met 70.000 leesfouten kwam ook gewoon door de "accuraterip" check heen, HMMM. Overigens kun je de hoeveelheid leesfouten bij rippen ook weer beinvloeden door de voeding, maar goed laten we dat pad maar niet weer inslaan  ::)

Twani Je kunt het wel zien/uitvogelen. In device manager kun je volgens mij wel zien welke usb devices op welke hub zitten, kijk anders naar interrupts, er zijn dacht ik ook wel 3rd party utilities voor om uit te lezen welke devices waar geconnect zijn, op MAC OSX kun je het sowieso direct zien.

edit: Sorry voor de OT Frank, zeg het maar als je het vervelend vindt..
Dat kan ik inderdaad wel vinden, en dan kies ik welke?

Sorry Frank inderdaad....

Hifi Addict

Citaat van: twani op september  4, 2012, 18:53:43
Dat kan ik inderdaad wel vinden, en dan kies ik welke?

Sorry Frank inderdaad....

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat je gebruikt  ;)

Maar ik kijk nu even op mn van windows 7 voorziene laptop.
In Device manager (apparaatbeheer geloof ik in de NL versie) heb ik 2 keer "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller" en een bult USB hubs/devices. In ieder geval dus 2 controllers. Nu wil je er eentje exclusief voor je usb/spdif converter hebben. Als ik nu de properties/eigenschappen opvraag zie ik op het advanced tabje welke apparaten op de Host Controller aangesloten zijn.

frank2

Ik heb mijn (voorlopig) laatste aankoop gedaan: Ik heb nu de phono voorversterker Harmony design V9 hier definitief staan. Heb deze 1 week uitgetest en ik werd er blij van, veel rust mooi geluid, ik ben de ergenis die ik bij platen draaien veelal had en waardoor ik zo weinig platen draaide geheel kwijt, het klinkt nu erg goed, weliswaar klinkt de hard disk nog beter maar platen klinken nu ook goed.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Vik

Citaat van: frank2 op september 11, 2012, 15:56:10
Ik heb mijn (voorlopig) laatste aankoop gedaan

Dat zeg ik ook altijd.  ;)

Veel plezier met je nieuwe set up.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

audiosetup

Frank: erg mooie speakers. Heb zelf sinds kort de Usher md2 dmd en geniet er elke dag van. Veel luisterplezier toegewenst.
Blumenhofer Genuin FS 3 mk2, Pathos Logos, T+A mp8 streamer, Metrum Acoustics Onyx, Kimber Bifocal en Kimber Hero.

frank2

Citaat van: diepenbroek op september 13, 2012, 22:28:11
Frank: erg mooie speakers. Heb zelf sinds kort de Usher md2 dmd en geniet er elke dag van. Veel luisterplezier toegewenst.

Dank je wel, ben na enkele jaren luisteren nog steeds erg tevreden over de Usher BE 10. Ze laten alles horen wat je ervoor zet aan apparaten en kabels, dus daar is veel mee te tweaken indien nodig.

Nu met de Anthem reciever ben ik erg tevreden over het holografische geluid wat ik krijg, zeker als ik de Hrad disk gebruik. Ook films zijn erg prettig om naar te lijken, vooral als er bombastische scenes zijn met veel bas, je krijgt dan gratis een trillende bank terwijl het geluid echt niet erg hard staat.

Maar muziek blijft een genot om naar te luisteren. Voor het eerst heb ik helemaal geen upgrade plannen dat is lang niet voorgekomen.