Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Je hebt volkomen gelijk, ik had al 20 cd's geript voor ik erachter kwam dat ik ze bijna allemaal ook met tags krijgen kon. Nu ken ik die cd's erg goed, maar titels is toch gemakkelijker dan track 2, 3 enz.

Die 20 cd's gaan opnieuw geript worden.... ach ik ben nog wel even bezig heb er nu zo'n 200 in staan op naar de 600.... ;D

Maar ik moet toegeven het is erg gemakkelijk via hard disk te spelen, meteen toegang tot de nrs en je hoort ook weer muziek die je "vergeten" was.

En de Oppo heeft het nu erg rustig, wordt alleen nog gebruikt voor een BR eens in de 3 weken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik vaak alleen in het weekend echt luister en 's avonds tussen 5 en 6.

Ja het is idioot, maar ik had nooit gedacht dat ik een reciever als VV zou gaan gebruiken.
(met dank aan Keyser en zijn blindtest)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september  3, 2012, 09:33:43
Je hebt volkomen gelijk, ik had al 20 cd's geript voor ik erachter kwam dat ik ze bijna allemaal ook met tags krijgen kon. Nu ken ik die cd's erg goed, maar titels is toch gemakkelijker dan track 2, 3 enz.

Die 20 cd's gaan opnieuw geript worden.... ach ik ben nog wel even bezig heb er nu zo'n 200 in staan op naar de 600.... ;D

Maar ik moet toegeven het is erg gemakkelijk via hard disk te spelen, meteen toegang tot de nrs en je hoort ook weer muziek die je "vergeten" was.

En de Oppo heeft het nu erg rustig, wordt alleen nog gebruikt voor een BR eens in de 3 weken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik vaak alleen in het weekend echt luister en 's avonds tussen 5 en 6.

Ja het is idioot, maar ik had nooit gedacht dat ik een reciever als VV zou gaan gebruiken.
(met dank aan Keyser en zijn blindtest)

Laat staan als je nu files in 24 bit hebt gehoord en echt een goede DAC zou aanschaffen... (sorry Anita!!).
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Hifi Addict

Goed bezig Frank, dat cd gewissel is toch niet meer van deze tijd  :sly:

Verschil tussen wav/aiff en flac/alac is natuurlijk gewoon compressie. Of je dat nou wel of niet hoort hangt sterk af van je setup. Als je b.v. een memoryplayer hebt die flac/alac eerst decomprimeert en in het geheugen zet en dit dan gaat afspelen zou je weinig tot geen verschil moeten kunnen horen. Als je een onderbemeten cpu hebt en/of realtime streamt van harde schijf/netwerk en ook nog eens realtime upsampled in software kan het verschil gaan maken, hoe meer hardware/software interrupts hoe beter hoorbaar in het eindresultaat.

Maro

Hoe moet ik dat van een HD afspelen van CD's bij de Anthem voorstellen eigenlijk? Werk je met een app en I-pad/Touch of moet je alles met het schermpje van de receiver doen?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Former member 78

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 09:55:03
Laat staan als je nu files in 24 bit hebt gehoord en echt een goede DAC zou aanschaffen... (sorry Anita!!).

Bij deze nodig ik jou uit, om dat te testen.
Ik zal zorgen voor een dikke dac.

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op september  3, 2012, 19:24:31
Bij deze nodig ik jou uit, om dat te testen.
Ik zal zorgen voor een dikke dac.

Waarom testen?
Ik heb ook een dikke DAC ;)

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Martijn M

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 09:55:03

DVD-A's en SACD's klinken vaak beter dan dezelfde opnames op cd, maar dat ligt niet aan de hogere bitrate of samplefrequentie, maar aan het feit dat masters voor op de eerstgenoemden vaak meer dynamiek bevatten dan de master voor cd. De gedachtegang lijkt te zijn dat mensen met een DVD-A- of SACD-speler doorgaans audiosets hebben waarmee ze profijt hebben van een hogere dynamiek. Dat is waarschijnlijk niet eens zo'n gekke gedachte.

Een 'stille' huiskamer doet toch nog wel 30 à 40 dB SPL achtergrondruis. Cd schijnt in de praktijk een dynamisch bereik van ongeveer 80 dB mogelijk te maken (in theorie komt 16 bits overeen met 96 dB). Dat is aanzienlijk. Dan zit je gewoon aan pieken van 110 à 120 dB. Alleen in een speciale audioruimte waarbij de geluidsisolatie zeer goed is en waar je een set hebt die hoge geluidsniveaus aankan, kun je mogelijk de grenzen van het medium benaderen. Om ruim aan de veilige kant te zitten, kun je opteren voor 20 bits. Dan heb je een dynamisch bereik vanaf de gehoordrempel tot fysieke pijn in de oren. Dat is wat mij betreft nog enigszins verdedigbare overkill. 24 bits is compleet belachelijk. In de praktijk is 16 bits eigenlijk meer dan voldoende.
Dutch & Dutch

Former member 78

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 19:39:12
Waarom testen?
Ik heb ook een dikke DAC ;)

Neem het ding mee naar Frank.
Weet zeker dat je nat gaat bij een test :D

Peerless Monster

Citaat van: keyser op september  3, 2012, 19:45:34
DVD-A's en SACD's klinken vaak beter dan dezelfde opnames op cd, maar dat ligt niet aan de hogere bitrate of samplefrequentie, maar aan het feit dat masters voor op de eerstgenoemden vaak meer dynamiek bevatten dan de master voor cd. De gedachtegang lijkt te zijn dat mensen met een DVD-A- of SACD-speler doorgaans audiosets hebben waarmee ze profijt hebben van een hogere dynamiek. Dat is waarschijnlijk niet eens zo'n gekke gedachte.

Een 'stille' huiskamer doet toch nog wel 30 à 40 dB SPL achtergrondruis. Cd schijnt in de praktijk een dynamisch bereik van ongeveer 80 dB mogelijk te maken (in theorie komt 16 bits overeen met 96 dB). Dat is aanzienlijk. Dan zit je gewoon aan pieken van 110 à 120 dB. Alleen in een speciale audioruimte waarbij de geluidsisolatie zeer goed is en waar je een set hebt die hoge geluidsniveaus aankan, kun je mogelijk de grenzen van het medium benaderen. Om ruim aan de veilige kant te zitten, kun je opteren voor 20 bits. Dan heb je een dynamisch bereik vanaf de gehoordrempel tot fysieke pijn in de oren. Dat is wat mij betreft nog enigszins verdedigbare overkill. 24 bits is compleet belachelijk. In de praktijk is 16 bits eigenlijk meer dan voldoende.

En een goede DAC ;). Je legt de nadruk op die 24 bits.
24 bit ervaar ik als meer vloeiend en geen scherpe randen meer met mijn DAC.
Maar goed ik mag het eigenlijk niet horen. Psychoakoustische oren? ;) Wie weet.
Ik geniet er meer van...
Maar moeilijk aan te tonen. Beetje het Kabel en componenten dbx discussie....

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op september  3, 2012, 19:53:17
Neem het ding mee naar Frank.
Weet zeker dat je nat gaat bij een test :D

Sta er open voor hoor, net als jullie.
Maar niet zeuren als het gewoon duidelijk te horen is ;D

Former member 78

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 19:58:04

Ik zeur sowieso :D

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 19:58:04

De markt gaat langzaam over naar geheel digitaal. In theorie is het ook verstandiger om zo weinig mogelijk schakels te hebben. Met een dac heb je meer kabels en overgangen, bovendien zet je het signaal om. Lijkt mij een volledig overbodige handeling.  Less is more?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Hifi Addict

Citaat van: keyser op september  3, 2012, 19:45:34

Dan verlies je dus 6 bits in je ruisvloer en lijkt 16 bits opeens weer een beetje krap met een restand van 10 bits ;D Nu is 96 dB op de luisterplek al wel heel behoorlijk hard  ;)

Hifi Addict

Citaat van: Snowmaster op september  3, 2012, 20:17:38
De markt gaat langzaam over naar geheel digitaal. In theorie is het ook verstandiger om zo weinig mogelijk schakels te hebben. Met een dac heb je meer kabels en overgangen, bovendien zet je het signaal om. Lijkt mij een volledig overbodige handeling.  Less is more?

Het zou mooi zijn als DSD de formaat oorlog wint, dan heb je in principe genoeg aan een lowpass filtertje als "dac"  :smile:

Former member 78

Citaat van: Snowmaster op september  3, 2012, 20:17:38

Een DAC heb je sowieso nodig.
Mocht de dac in een speler ''slecht'' zijn, dan heeft een losse dac redelijk wat voordelen natuurlijk.

Minder kabels is in theorie beter, maar betwijfel of je dat in de praktijk gaat horen.

frank2

Citaat van: Maro op september  3, 2012, 17:53:29
Hoe moet ik dat van een HD afspelen van CD's bij de Anthem voorstellen eigenlijk? Werk je met een app en I-pad/Touch of moet je alles met het schermpje van de receiver doen?

Je kunt bij Anthem niet via een app spelen uitsluitend via tv, dmv een menu, tv is wel op zwart te zetten via een knop.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Citaat van: ArjanR1 op september  3, 2012, 20:26:13
Mocht de dac in een speler ''slecht'' zijn, dan heeft een losse dac redelijk wat voordelen natuurlijk.

Minder kabels is in theorie beter, maar betwijfel of je dat in de praktijk gaat horen.

Bij gelijkwaardige kwaliteit denk ik dat geïntegreerd een betere prestatie neerzet, maar dat is slechts een gedachte.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op september  3, 2012, 20:26:13

Minder analoge kabels...

Ik speel met een mac mini, die met eens simpele usb kabel naar de dac/voorversterker gaat.
Vandaaruit rca / xlr naar mijn Tag eindversterkers... Dus bij mij is er bijna geen verlies. Beste zou zijn als ik nu xlr zou aansluiten van de NAD naar de TAGs, maar dat is nog toekomst...

Iedereen hoort het verschil met een mark levinson 390s, hoewel ik daar al enorm over te spreken was. Ik zit nu in de muziek. Zelfs met simpele stroombekabeling. CD? SACD? DVD -A? Verleden tijd bij mij.

frank2

Wat ik mij afvraag is: heeft een aparte hele goede dikke dac wel zin? Deze zet het signaal om naar analoog gaat de Anthem in die 'm weer omzet naar digitaal via zijn interne dac (waar alles doorheen gaat) en zet daarna weer om naar analoog...

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september  3, 2012, 20:39:12
Wat ik mij afvraag is: heeft een aparte hele goede dikke dac wel zin? Deze zet het signaal om naar analoog gaat de Anthem in die 'm weer omzet naar digitaal via zijn interne dac (waar alles doorheen gaat) en zet daarna weer om naar analoog...

Kan je die DAC niet omzeilen?
Sommige procs hebben bijvoorbeeld op de 7.1 ingang geen da/ad omzetting, zoals de classe ssp-300 die ik net heb weggedaan.

frank2

Citaat van: Peerless Monster op september  3, 2012, 20:41:22
Kan je die DAC niet omzeilen?
Sommige procs hebben bijvoorbeeld op de 7.1 ingang geen da/ad omzetting, zoals de classe ssp-300 die ik net heb weggedaan.

er is geen 7.1 ingang, dus omzeilen kan niet, overigens dit was mij al bekend, maar de interne DAC is van dusdanige kwaliteit dat ik tov. de Belles VV ism de Oppo+tuc er niet in kwaliteit op achteruit ging, met ARC uit.
Indien de ARC aan staat wordt het geluid door de Arc dusdanig beinvloed dat de storende werking van de akoestiek (de dip rond 500 hz, de bult rond 40 Hz)  vereffend wordt waardoor het geluid voller wordt zonder dat er ingeboet wordt aan een briljant geluid.

Het voordeel is dat ik dit allemaal van te voren heb kunnen testen door een leenapparaat van wenw mee te krijgen.

frank2

Wel denk ik dat de Belles VV een apparaat is dat in een andere omgeving dan de mijne tov. de Anthem zou kunnen "winnen" ism de Oppo+tuc. Maar hier in de huiskamer is dat niet zo.

Omdat alles nu digitaal is; harde schijf via usb ingang in de Anthem en dan na omzetting via de EV naar de speakers ik wel een korte signaalweg heb gecreëerd. Korter kan hier niet.

Omdat de Oppo met zijn zeer goede dac en analoge gemodificeerde uitgang met XLR nu niet meer gebruikt wordt, juist de kracht van de Oppo 83 SE+tuc dacht ik eraan om 'm te verkopen, maar dat ligt aan de uiteindelijke prijs die je ervoor terug krijgt.  Maar hoewel in BR vlgs mij nog steeds een van de beste spelers wordt de modificatie (van de upgrade company) juist niet meer gebruikt. In mijn geval zou een simpele Oppo ook voldoen, ik gebruik 'm uitsluitend voor BluRay. Ergens vind ik dat wel jammer.

Hifi Addict

Heb je wel een goede voeding/stroomkabel aan de harde schijf zitten Frank? Is geeneens een grapje  ;D

Former member 78

Citaat van: Hifi Addict op september  4, 2012, 08:34:37
Heb je wel een goede voeding/stroomkabel aan de harde schijf zitten Frank? Is geeneens een grapje  ;D

De meeste externe schijfjes hebben geen voeding meer. (2.5'')

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op september  3, 2012, 20:47:51
er is geen 7.1 ingang, dus omzeilen kan niet, overigens dit was mij al bekend, maar de interne DAC is van dusdanige kwaliteit dat ik tov. de Belles VV ism de Oppo+tuc er niet in kwaliteit op achteruit ging, met ARC uit.
Indien de ARC aan staat wordt het geluid door de Arc dusdanig beinvloed dat de storende werking van de akoestiek (de dip rond 500 hz, de bult rond 40 Hz) vereffend wordt waardoor het geluid voller wordt zonder dat er ingeboet wordt aan een briljant geluid.

Het voordeel is dat ik dit allemaal van te voren heb kunnen testen door een leenapparaat van wenw mee te krijgen.

Lees ik vooruitgang?

Groeten...