Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: ArjanR1 op juli 30, 2012, 19:30:27
Frank,

De reden dat we geen beeld hadden...
Hij stuurde 1080P uit, en daar kan jouw oude beeldbuis niet mee overweg :D

ja 720p max. maar hij is nog maar 6 jaar oud, dus hij moet/kan nog wel even mee....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Hifi Addict

Hoi Frank,

Wat betreft kwaliteitsverschillen in toslink kabels, die zijn er wel maar niet dramatisch, een betaalbare goede toslink kabel is de van den hul optocoupler mk2, als het goed is heeft martin er een, misschien kun je die even lenen om te proberen? Verder kan toslink best aardig klinken, een voordeel boven "koper" is b.v. galvanische scheiding. De meeste massaproduktie apparaten gebruiken natuurlijk wel de goedkoopste toslink receivers/transmitters die er zijn, misschien zit er in de boxee eentje van 1 euro en in de oppo van 2 euro, de implementatie maakt dan ook weer wat uit, over het algemeen hebben deze interfaces een wat hogere jitter, maar met name studio dacs zoals lavry e.d. hebben weer hele goede toslink ingangen, klankverschillen met de spdif ingangen bij deze converters is erg klein en dan is de galvanische scheiding bonus iets wat de toslink nterface de beter klinkende optie kan maken. De oppo heeft verder voor video streaming gewoon een standaard chip welke met name met SD niet zo heel geweldig is qua beeldkwaliteit, kan me voorstellen dat elke 100-200 euro kostende massastreamer hier vergelijkbaar presteerd.

frank2

dank voor de opmerking, aangezien zoals geschreven, ik dezelfde geluidskwaliteit kreeg bij de Oppo als bij de boxee indien ik optical gebruikte (oelbach hyper opto) dus decoderen via de cambridge en niet via de Oppo wat ik altijd gebruik, heb ik de instellingen nogmaals nagelopen, iets aangepast en het viel mij op dat de Ca gewoon iets analytischer analyseert, dus de bas de druk wordt niet vol maar heel precies, door de bass op +4 te zetten en dit te vergelijken met de Oppo (dac) via de direct in ingangen heb ik bijna hetzelfde geluid, dus voldoende. Via testen in duitse audiobladen blijkt dat de Oelbach een goede kabel is welke volgens what hifi alleen verbeterd kan worden door een Qed fibre opic of een atlas performance optical. Deze krijgen 5 sterren bij de test.
Dus het zal tov mijn oelbach niet zoveel uitmaken.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Vandaag de D Link Boxee Box besteld, ga voor streamen op een iets makkelijke manier dan tot nu toe.
Side effects is uitzending gemist e.d. en wav/flac bestanden kunnen afspelen wat tot nu toe niet kon.

Ben dan wel weer benieuwd wat er gebeurt als er een fatsoenlijke DAC aan de optische kabel gehangen wordt.
Even en keer naar Arjan die heeft immers een goede streamer...

Wat ik gisteren hier gezien heb met dank aan ArjanR1 heeft mij doen besluiten om z'n eenvoudige streamer aan te schaffen, vooral ook omdat ik deze voor bijna  100% ga gebruiken voor gedownloade films X264 welke al behoorlijk in kwaliteit teruggebracht zijn maar er toch nog redelijk tot goed uitzien. Echter niet te  verwarren met een bluray wat een heeeel stuk beter is in geluid en beeld.

Joris1971

hallo Frank

Ik heb nog een erg mooie optische kabel in de aanbieding, voor 1/3 vd nieuwprijs

zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=124084.0

frank2

Dank Joris, maar ik heb al een goede optical al is het niet de allerbeste vlgs reviews. Dat zijn de Qed en Atlas. Maar heb wat inside info gevraagd bij een bekende en die gaf aan dat het verschil tussen opticals een stuk minder is als bij coax kabels als je de goedkoopste rommel liggen laat (10 euro e.d.).

Ik heb al jaren een Oelbach hyper opto liggen vlgs stereo 3 sterren van de 4.

Joris1971

Je gelooft wel in allerlei stroom tweaks en stekkerblok verschillen maar van een bekende neem je blindelings aan dat er werinig tot geen verschil is in Optical kabels???

frank2

De Boxee Box komt vandaag binnen en ik zal in het topic mediaspelers hiervoor een nieuw topic openen met alle wetenswaardigheden en of problemen. Aangezien ArjanR1 dezelfde box heeft kunnen we daar veel inzetten voor toekomstige bezitters.

frank2

Doordat ik een Boxee Box heb gekocht en ik benieuwd was naar een vergelijk op een aparte Dac ben ik bij ArjanR1 op bezoek geweest. Hij heeft een aparte DAC/streamer van Cambridge Audio. Dezelfde muziek op HD en cd gezet en de cd in zijn cd speler welke coax uit naar de dac ging en de Boxee welke optical uit naar de DAC ging.

Resultaat ; geen noemenswaardige verschillen.
Wel gemerkt dat een surr. reciever met HDMI toch enkele voordelen heeft o.a. HD formaten, ook gstreamed heeft ervoor gezorgd dat ik op proef nu een Anthem MRX 500 heb staan. (met dank aan WenW Audio)  Kijken hoe zijn dac is tov de dac van mijn CA, en hoe het geluid is tov de CA. (HDMI aansluitingen en de nieuwe HD formaten ipv alles analoog via de Oppo 83)

wat ik wel beslist heb: hier komt geen dure cd speler of BR speler meer in huis, tzt zal ik hier een gewone Oppo 93 neerzetten welke ik digitaal aansluit op een zeer goede nog ooit aan te schaffen DAC. Een metrum?

Plannen genoeg, geld minder, maar het zijn toekomst plannen en de test van vandaag heeft mij nieuwe inzichten gegeven.

Maro

Een gewone Oppo 93  :o... Zo gewoon is dat niet hoor Frank...Moet je voor de gein eens op een verjaardag feestje vertellen dat je een BR speler van €700,- koopt...iedereen verklaart je voor gek... :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

frank2

Eigenlijk heb je wel gelijk maar ik heb nu een Oppo 83+TUC staan voor 2500 euro. (achteraf had ik dat nooit moeten doen, alhoewel hij wel erg goed speelt, maar wel veel geld, aan de andere kant een goede cd speler kost ook gauw 3 a 4000 euro)

Maar ja Maro wie heeft er een versterking staan van 8500 euro? alleen paar audiofielen waar ik helaas ook toe behoor..

Maro

:D  Ook waar. Maar een BR speler daar kan de gemiddelde visite nog iets bij voorstellen...hebben ze waarschijnlijk zelf ook staan...dure versterkers is iets buiten hun belevings wereld om... Net zoiets als toen ik me laatst rot schrok wat een vishengel van een visliefhebber kost.....en die gasten hebben er zo een stuk of 3 a 4 in de schuur staan :o. In dat perspectief is die versterker opeens niet meer zo gek duur. Zoals een maat van mij ooit zei: Je moet ergens gek van zijn anders wordt je gek. Zelf deed hij aan motor wegracen..wat dat kost zullen we hier maar niet bespreken..
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

KlipschHT

Je zou ook nog een voorversterker met digitale ingangen kunnen proberen (bijv. Amr dp-777)
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

frank2

Indien jullie het Anthem topic volgen doen zich enkele ontwikkelingen voor waardoor ik zeer binnenkort ga beslissen of ik ga downgraden cq upgraden. (het is een downgrade maar luistert als een upgrade)

Maro

frank2

chansig

Citaat van: frank2 op augustus 18, 2012, 12:33:46
Indien jullie het Anthem topic volgen doen zich enkele ontwikkelingen voor waardoor ik zeer binnenkort ga beslissen of ik ga downgraden cq upgraden. (het is een downgrade maar luistert als een upgrade)

Downgraden qua prijs ? Of geluidstechnisch ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Zeker qua prijs, geluidtechnisch ben ik nu aan het bepalen, de verschillen zijn niet erg groot.

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Ruud-

Citaat van: frank2 op augustus 14, 2012, 17:39:43

Maar ja Maro wie heeft er een versterking staan van 8500 euro? alleen paar audiofielen waar ik helaas ook toe behoor..
Waarom helaas, je doet het jezelf aan hoor.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

frank2

Gisteren bij een temperatuur van 27 gr binnen lekker muziek beluisterd. Alles via de Anthem 500 via de HT Through van de Belles VV naar de EV.  Regelmatig omgewisseld: de DAC van de Oppo+TUC via de VV rechtstreeks naar de EV. Zodoende kon ik de verschillen duidelijk krijgen tussen de Anthem DAC en de Oppo DAC.

Wat ik meteen kan zeggen is dat ze qua ruimtelijkheid en dynamiek niet voor elkaar onderdoen. Wel geeft de Belles VV alles nog iets meer upfront alles door, met een fractie meer details. Doordat de VV niet gecorrigeerd wordt zijn de upperbas tonen wel minder en hoor je de hele diepe bas wat een piek is aanmerkelijk meer.

De Anthem met ARC doet het heel goed, het fundament wordt "zwaarder" en bij mij zeer bekende cd's welke ik als referentie vaak gebruik, valt met heen en weer schakelen het typische "Belles" geluid wel op maar beiden klinken zeker in een niet vergelijk, dus als je niet om de haverklap omwisseld eigenlijk even goed, ja alison krauss klinkt iets meer geprononceerd bij Belles en bij Anthem klinkt de muziek iets gelijkmatiger, de stemmen zijn wat "rustiger" . Doordat ik met mijn stroomvoorziening zo sterk bezig ben geweest heb ik het "schreeuwen" bij de VV weg gekregen, maar als je het nu vergelijkt heeft de Belles wel de neiging daartoe en de Anthem totaal niet. Zelfs een cd als die van Abba die totaal niet klinkt op de VV klinkt via de Anthem wel redelijk goed.
Het enige wat ik nog even wil proberen wat de invloed is van verschillende stroomsnoeren.

KlipschHT

Das mooi dat de Anthem het zo goed doet, en dan heb je ook nog de MRX700...Wellicht dat de Belles wat gevoeliger is m.b.t. stroomvoorziening en dat bij de Anthem de verschillen minder duidelijk zijn. Daar ben ik wel benieuwd naar...
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

frank2

IK heb hier helaas maar 1 ander stroomsnoer, de fadel van 500 euro, die over het algemeen meer bas en wat meer hoog geeft, deze heb ik ipv mijn lapp kabel even aangesloten op de Anthem, je hoorde het verschil meteen, dus de Anthem is ook gevoelig voor stroom als zal dat denk ik wel iets minder zijn dan de belles, maar zeker weten doe ik dat niet.

wordt vervolgd

frank2

Even voor de goede orde; ik heb mijn Usher BE10 nog steeds aan mijn EV Belles 350A ref. zitten en dat blijft ook zo. Alleen de surr. zitten natuurlijk op de Anthem. Via pre out zitten de fronts op mijn Belles EV.
Ik schrijf hier dus voornamelijk over de processor. Wel heb ik bij de blindtest even de fronts op de Anthem rechtstreeks gehad, dat was zeker niet verkeerd, maar ik heb er te kort naar geluisterd, bovendien hebben de BE10 flink stroom nodig en de Belles levert dat. (2x 250W continue)

Verder het het vergelijk:
Na langer luisteren (tot wanhoop van mijn vrouw, "kun je niet een keer iets anders draaien dan steeds dezelfde cd's") valt mij het volgende op, de Oppo z'n dac is in het middentoongebied erg sterk, soms is het teveel aan stemmen, ik weet niet hoe ik dat beter moet verwoorden, het middengebied is erg upfront, bij sommige cd's is dat een plus bij andere is het een straf. Vrouwenstemmen kunnnen daardoor erg close overkomen en heel duidelijk, orkesten of U2 klinken dusdanig "slecht" dat ik het maar weer afzet of er geen plezier in heb.
Bij de Anthem z'n dac is dat duidelijk anders, hij is neutraler, eerlijker voller waardoor "alles" goed klinkt, het klinkt minder upfront is gelijkmatiger maar de detaillering is zeker niet minder alleen soms wat minder uitgesproken.

De Anthem klinkt algemeen gezegd gewoon erg goed, wissel je de Oppo om voor een andere cd speler van 4000 euro zal dat op de Belles VV ook weer anders klinken, wat niet inhoud beter of slechter slechts anders.

Vanuit die optiek gezien beoordeel ik nu ook de Anthem, hij klinkt anders is net zo open, legt iets meer nadruk op de lagere regionen wat mij opvalt omdat ik daar juist altijd "te weinig" van had, maar is zeker detailrijk, is eerlijker/neutraler heeft zeker dezelfde dynamiek.
Soms klinkt de DAC v.d. Oppo via de Belles iets lekkerder/beter soms is dat duidelijk de Anthem.

U2 of de wat meer heavier muziek klinkt duidelijk beter via de Anthem, ingetogen close vrouwenmuziek kan soms beter op de Belles klinken.

aanvulling: de anthem converteert alles wat binnen komt naar digitale domein, maw. een losse dac eraan zetten heeft dus geen enkele zin. Dit kan een nadeel zijn en is een voordeel want je bent geen geld kwijt.

In ieder geval heb ik nu wel duidelijk wat ik ga doen.