Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 22:19:59
Niet aan mij gericht maar aardig wat ervaring waar iemand wellicht wat aan heeft ;)

Rhodium direct op koperen stiften: zacht en fraai gedetailleerd, mijn persoonlijke favoriet
Rhodium direct op zilveren stiften: iets harder dan boven, meer punch, wat koeler
Rhodium op zilverplating op koperen stiften: iets meer forward, klinkt ook koel, beetje highlight op mid/hoog detaillering

fwiw
Lijkt me tenminste in theorie nog best voorstelbaar dat zulke overgangen tussen metalen zich anders gedragen, maar dan heb je het over audioverbindingen en niet over netstekkers, neem ik aan?   (nb vraag is niet flauw bedoeld, mocht je dat soms denken)

B.

Citaat van: Snowmaster op januari 30, 2012, 23:10:03
Beste B, ik kan je alleen aangeven wat ik hoor en wat mijn ervaring is.
Technische onderbouwing kunnen modificeerders in Duitsland je probleemloos geven. Als je serieus hierin geïnteresseerd bent, kun je eens contact met hen leggen. Een middagje Cinemike is best een leuk begin  ;).

De reden dat ik het vraag is eigenlijk meer om te kijken of je zelf ook enigszins in de gaten hebt waar je qua tweaken precies mee bezig bent.

Het komt vreemd over als ik morgen naar een garage ga om de auto te chippen, men mij vraagt wat die stikker op de tankdop doet en ik vertel dat ik daarmee een betere gas response heb in de lage toeren.

Het lijkt humor, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind jouw werkwijze vergelijkbaar als de stikker op de tankdop plakken, omdat je zelf al aangeeft de basiskennis niet onder de knie te hebben, maar toch bij veel forum leden advies komt geven over stroom en geluidsverbeteringen.  Ik vraag mij af hoe je de basiskennis kan missen, maar toch altijd een uitkomst van materialen en verbindingen kan bedenken om een set beter te laten klinken, naar eigen zeggen kun jij mij al overtuigen binnen enkele minuten?

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op januari 30, 2012, 23:10:48
Lijkt me tenminste in theorie nog best voorstelbaar dat zulke overgangen tussen metalen zich anders gedragen, maar dan heb je het over audioverbindingen en niet over netstekkers, neem ik aan?   (nb vraag is niet flauw bedoeld, mocht je dat soms denken)

Netstekkers, wel degelijk.

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 23:30:26
Netstekkers, wel degelijk.
hmm komt dat overeen met jouw ervaringen met dezelfde overgangen in audioverbindingen?  of heb je die niet zo onderzocht?

Hifi Addict

Citaat van: B. op januari 30, 2012, 22:59:56
Daarnaast zeg je dat digitale bron apparatuur de stroom verpest voor andere apparaten. 99% van de componenten hebben conventionele transformatoren, dus hoe gaat die vervuiling zich vanuit de speler verplaatsen naar de andere componenten?

Wat zijn in jouw optiek conventionele transformatoren? Blok? Ringkern? en weet je wel zeker dat die in 99% van de componenten zitten?

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op januari 30, 2012, 23:33:48
hmm komt dat overeen met jouw ervaringen met dezelfde overgangen in audioverbindingen?  of heb je die niet zo onderzocht?

Niet onderzocht, ik vind die ook niet interessant, veel beter verklaarbaar ;)

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 23:35:38
Niet onderzocht, ik vind die ook niet interessant, veel beter verklaarbaar ;)
Hmm dat je die audioverbindingen niet zoveel aandacht geeft vind ik dan weer minder verklaarbaar (tenzij je vooral electrofiel bent).  Of wat is jouw verklaring voor de sound van rhodium bij audioverbindingen?

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op januari 30, 2012, 23:43:14
Hmm dat je die audioverbindingen niet zoveel aandacht geeft vind ik dan weer minder verklaarbaar (tenzij je vooral electrofiel bent).  Of wat is jouw verklaring voor de sound van rhodium bij audioverbindingen?

Ik heb geen bewijs maar mijn huidige theorie is dat de resonantiefrequenties van de gebruikte materialen verantwoordelijk zijn voor de kleuringen, zoals ik eerder gepost heb ergens resoneert b.v. zilver tussen de 8 en 11 KHz en klinkt derhalve frisser/scherper, dat is het gebied waar b.v. de scherpe S vandaan komt. Als ik nu een zilveren geleider demp met katoen of zijde is dit "scherpe randje" weg, doe ik dit met teflon wordt dit eerder benadrukt. Dit kan ik dan niet toewijzen aan de deelectrische constante die bij normale luchtvochtigheid ~1.5 voor katoen, ~2 voor teflon, ~4 voor zijde is, mijn voorzichtige voorlopige conclusie: resonantie.

Maarrr hoe is het in vredesnaam mogelijk dat hetzelfde geldt voor netstekkers! Dat is pas een interessant vraagstuk.

offtopic: ik heb wel pluggen met elkaar vergeleken en mijn voorkeur gaat met afstand uit naar Xhadow pluggen met een dubbele cryogene behandeling door cryogenics inc.

Kingpin

Ik blijf het vreemd vinden.
Immers geluid gaat niet eens door netkabels, deze geven alleen de hoeveelheid amperes door die je bron vraagt en dan doet de dikte er meer toe dan een goud/zilver/rhodium stekker.
De bron vraagt de hoeveelheid amperes met een wisselspanning die vervolgens intern wordt omgezet in gelijkspanning voor aansturing van je componenten, niet eens je signaalpad.

Kan iemand mij dan wetenschappelijk uitleggen waarom het materiaalsoort bij netstekkers een klankkleur verschil geeft ... ?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

B.

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 23:34:16
Wat zijn in jouw optiek conventionele transformatoren? Blok? Ringkern? en weet je wel zeker dat die in 99% van de componenten zitten?

Blok en ringkern inderdaad.

Ik heb ze niet geteld, dus ik ben niet zeker. Ik ben wel zeker dat de elektronische voedingen ook HF rommel filteren! Dus, conventioneel of niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit ;)

frank2

Citaat van: Kingpin op januari 31, 2012, 00:12:05
Immers geluid gaat niet eens door netkabels, deze geven alleen de hoeveelheid amperes door die je bron vraagt en dan doet de dikte er meer toe dan een goud/zilver/rhodium stekker.
De bron vraagt de hoeveelheid amperes met een wisselspanning die vervolgens intern wordt omgezet in gelijkspanning voor aansturing van je componenten, niet eens je signaalpad.

Kan iemand mij dan wetenschappelijk uitleggen waarom het materiaalsoort bij netstekkers een klankkleur verschil geeft ... ?

Je redenering klopt precies, daarom heb ik bij het samenstellen van de set daar (achteraf) te weinig aandacht aan besteed. Stroom is stroom zou je zeggen. Toch proefondervindelijk vastgesteld kan ik nu zeggen en dat roep ik hier ook al enige tijd, stroomkabels, stekkers, en blokken maken wel degelijk een behoorlijk verschil. Misschien dat Keyser een wetenschappelijke verklaring heeft ik heb daar geen verstand van, mij gaat het puur om hoe klinkt het wordt het mooier enz.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Ik bekijk dat anders, het sap uit de muur gaat door wat electronische schakelingen en bewerkingsslagen en wordt uiteindelijk door luidsprekers in een geluidssignaal omgezet. Waarom mensen dan denken dat een of ander interlinkje een groter effect kan hebben dan wat er met de bron gebeurd snap ik nou weer niks van.

Citaat van: Kingpin op januari 31, 2012, 00:12:05

chansig

Volgens mij is het allang duidelijk dat er geen wetenschappelijke verklaring voor is. En het gedeelte van je laatste zin is precies wat het belangrijkste is.

Ik heb het met "gehakt": Compleet (vanuit de natuurkunde) onverklaarbaar maar ik hoor het en dat is belangrijk.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Hifi Addict

Dat maakt wel degelijk uit, zogenaamde schakelvoedingen kunnen een aardig verstorend effect op de sinus hebben, deze zitten nu denk ik in 99% van de electronische apparaten. Verder isoleren de meeste ringkern trafo's al helemaal niet geweldig, een elektrostatisch scherm is zelfs in high-end audio eerder uitzondering dan regel, een bloktrafo isoleert het beste maar dat zie je weinig meer he (relatief duur).

Citaat van: B. op januari 31, 2012, 00:53:14
Blok en ringkern inderdaad.

Ik heb ze niet geteld, dus ik ben niet zeker. Ik ben wel zeker dat de elektronische voedingen ook HF rommel filteren! Dus, conventioneel of niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit ;)

Kingpin

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 09:51:23
Ik bekijk dat anders, het sap uit de muur gaat door wat electronische schakelingen en bewerkingsslagen en wordt uiteindelijk door luidsprekers in een geluidssignaal omgezet. Waarom mensen dan denken dat een of ander interlinkje een groter effect kan hebben dan wat er met de bron gebeurd snap ik nou weer niks van.

Het "sap" uit de muur wordt eerst omgezet in gelijkstroom ! ... een heel verschil zo als jij het benaderd.
Een goed ontworpen voeding zou in het gunstigste geval van de aangeboden "sap" geen hoorbare verschillen moeten opleveren, en dat maakt nu net het verschil of iets hoorbaar verschil opleverd of niet. De ene voeding is de andere niet en een zuivere gelijkstroom heb je meestal alleen in de duurdere apparaten.
Ik kan alleen concluderen dat misschien de aangesloten netkabels een verschil opleveren omdat de voeding toch misschien niet zo erg goed de wissel naar een zuivere gelijkspanning omzet (al lijkt me dat in frank2 z'n geval niet denkbaar maar je weet maar nooit).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Hifi Addict

Hoezo? je klinkt alsof je weet wat een gelijkrichter doet nietwaar? Denk je dat die RFI wegfiltert? Of van een vervormde sinus een onvervormde maakt? Hoe doet ie dat dan? 

Citaat van: Kingpin op januari 31, 2012, 09:59:33
Het "sap" uit de muur wordt eerst omgezet in gelijkstroom ! ... een heel verschil zo als jij het benaderd.
Een goed ontworpen voeding zou in het gunstigste geval van de aangeboden "sap" geen hoorbare verschillen moeten opleveren, en dat maakt nu net het verschil of iets hoorbaar verschil opleverd of niet. De ene voeding is de andere niet en een zuivere gelijkstroom heb je meestal alleen in de duurdere apparaten.
Ik kan alleen concluderen dat misschien de aangesloten netkabels een verschil opleveren omdat de voeding toch misschien niet zo erg goed de wissel naar een zuivere gelijkspanning omzet (al lijkt me dat in frank2 z'n geval niet denkbaar maar je weet maar nooit).

Kingpin

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 10:04:13
Hoezo? je klinkt alsof je weet wat een gelijkrichter doet nietwaar? Denk je dat die RFI wegfiltert? Of van een vervormde sinus een onvervormde maakt? Hoe doet ie dat dan?  
Zoals ik al zei een goed ontworpen voeding !
Na gelijkrichting heb je inderdaad nog een hoop rommel op je gelijkspanning die wordt pas daarna weggefilterd.

Hifi Addict

Citaat van: Kingpin op januari 31, 2012, 10:43:28
Zoals ik al zei een goed ontworpen voeding !
Na gelijkrichting heb je inderdaad nog een hoop rommel op je gelijkspanning die wordt pas daarna weggefilterd bij een goede voeding !

en waar zit zo'n "goed ontworpen" voeding in? In 99% van zelfs dure high-end apparaten die ik openschroef zie ik een trafo, gelijkrichter, bankje elco's, el cheapo regulator. Sommigen gaan wat verder en doen er zo'n crappy schruter input filter in. Marge moet gemaakt worden he! Er zijn niet veel fabrikanten die of vette LCLCLC filters of b.v. hele goede shuntregulatoren van 100 euro per stuk gebruiken.. Echt niet.. Dan zit je al in de extreem dure highend of bij gefreakte zelfbouwers met ruime budgetten ;)

Hifi Addict

oh P.S. zelfs zo'n hele zeldzame "goed ontworpen" voeding is nog steeds niet immuun voor wat er daarvoor gebeurd.

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 10:49:03
en waar zit zo'n "goed ontworpen" voeding in? In 99% van zelfs dure high-end apparaten die ik openschroef zie ik een trafo, gelijkrichter, bankje elco's, el cheapo regulator. Sommigen gaan wat verder en doen er zo'n crappy schruter input filter in. Marge moet gemaakt worden he! Er zijn niet veel fabrikanten die of vette LCLCLC filters of b.v. hele goede shuntregulatoren van 100 euro per stuk gebruiken.. Echt niet.. Dan zit je al in de extreem dure highend of bij gefreakte zelfbouwers met ruime budgetten ;)
Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 10:51:14
oh P.S. zelfs zo'n hele zeldzame "goed ontworpen" voeding is nog steeds niet immuun voor wat er daarvoor gebeurd.
Gelukkig kan dat allemaal rechtgetrokken worden met een mooie netstekker of iets dergelijks.
You lost me here.  Zal mij maar weer afzijdig proberen te houden.

Kingpin

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 10:51:14
Klopt, dat beweer ik ook niet.

Cyreg

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 09:51:23

Zoiets is het wel   :butbut:

Heb wel 'ns ergens gelezen dat onze manier van denken over elektronen/gaten-stromen helemaal niet klopt met wat er echt gebeurt.
Het zou meer gaan om onmiddellijk dupliceren van hetgeen aan 'n ingang staat door Elektromagnetische propagatie, dacht ik.
Anyway de 230VAC is inderdaad de bron van alles wat er daarna nog mee wordt gedaan en " de smaak"  wordt gewoon meegedupliceerd.

Ik kan nog wel 'ns zoeken waar ik daar 'n interessant en plausibel verhaal over had gelezen  ;)

setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Hifi Addict

Citaat van: Cyreg op januari 31, 2012, 10:56:34
Heb wel 'ns ergens gelezen dat onze manier van denken over elektronen/gaten-stromen helemaal niet klopt met wat er echt gebeurt.
Het zou meer gaan om onmiddellijk dupliceren van hetgeen aan 'n ingang staat door Elektromagnetische propagatie, dacht ik.

Interessant, ik heb inderdaad veel twijfels bij veel van de geboden verklaringen, er is ook veel wat eigenlijk ook gewoon niet te verklaren is, dat noemen ze dan b.v. maar "quantum technology". Verklaar b.v. maar eens waarom het koppelen van een negatieve pool van een batterij aan de aarde beter klinkt, ik bedoel wtf.. Maar iedereen die het probeert is verbaast over hoeveel dat doet.

Hifi Addict

Citaat van: Cyreg op januari 31, 2012, 10:56:34
Elektromagnetische propagatie

Doel je hier overigens op de manier waarop electriciteit zich verplaatst? Volgens mij heeft dat namelijk inmiddels geen theorie status meer maar ik kan ernaast zitten :)

B.

Citaat van: Hifi Addict op januari 31, 2012, 09:55:27
Dat maakt wel degelijk uit, zogenaamde schakelvoedingen kunnen een aardig verstorend effect op de sinus hebben, deze zitten nu denk ik in 99% van de electronische apparaten. Verder isoleren de meeste ringkern trafo's al helemaal niet geweldig, een elektrostatisch scherm is zelfs in high-end audio eerder uitzondering dan regel, een bloktrafo isoleert het beste maar dat zie je weinig meer he (relatief duur).

Ik vroeg me al af waarom je de enige LIJKT te zijn met een beetje elektronica kennis terwijl je tegelijkertijd believer bent, maar dat is nu duidelijk.

In 99% van de elektrische apparaten zit inderdaad een geschakelde voeding, maar niet in audioland. Daar worden nog altijd voornamelijk ringkern trafo's gebruikt. In classe D versterkers zie je wel steeds meer geschakelde voedingen, maar in klasse A/B en A nog niet.

Een bloktrafo isoleert het beste? Ringkern heeft geen strooiveld, een veel hoger rendement en de inwendige weerstand ligt lager (betere dempingsfactor).
De ringkern produceert zelf niet alleen minder strooivelden, hij is ook nog eens ongevoelig voor andere strooivelden.

De Q factor van de spoel, is veel beter dan bij spoelen zonder toroide kern.
De gerolde weekijzerkern zorgt er tevens voor dat de wervelstromen haaks op de wikkelingen van de weekijzerband staan en er dus vrijwel geen wervelstromen KUNNEN ontstaan.

Ook heb je het voordeel dat ringkerntrafo's die bedoeld zijn voor 230v ~ 50 Hz allerhande andere frequenties dempen en ze doen dat veel beter dan bloktrafo's.

Geschakelde voedingen kunnen slechter tegen piekspanningen dan ringkerntrafo's. Vind ik dus eigenlijk ongeschikt voor versterkers met een laag rendement (A/B A). Voor ruimte- en gewichtsbesparing is een geschakelde voeding natuurlijk uitkomst en ze worden ook steeds beter. Binnenkort zie je ze alleen nog maar toegepast worden in audio, maar niet zoals jij beweert, dat nu 't meeste al elektronisch is.

Citaat van: AbZ op januari 31, 2012, 10:54:15
Gelukkig kan dat allemaal rechtgetrokken worden met een mooie netstekker of iets dergelijks.
You lost me here.  Zal mij maar weer afzijdig proberen te houden.

Ik ben het eens met AbZ en ik zal die visie nog even uitbreiden.

Je noemt zelf al verschillende redenen waarom voedingen niet 'schoon' genoeg zouden zijn en vult zelf al aan met een oplossing voor dat probleem; een betere regulator. Waarom noem je die, om vervolgens de 'oplossing' te vinden in netkabels en betere contacten?