Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 13:40:46
Ben ik niet met je eens, als je een van de gelukkigen bent met een impedantie van pak em beet 0.2 ohm in je meterkast en je hangt daar een stekkerblok met een impedantie van stel 0.1 ohm achter dan gaat dat toch echt wel hoorbaar zijn ;)
0.2Ohm ten opzichte van wat? van aarde/nul of tussen beide draadeinden ... en dan nog ... je versterker werkt in een best breed gebied (zeg van 220 - 240 voor het gemak) daarna heb je een interne voeding en een gelijkrichter, dan moet je volgens mij wel zulk slechte apparatuur hebben wil je 0.1Ohm verschil in je voedingskabel kunnen horen.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

twani

Ik blijf vooral die 60 uren grens fascinerend vinden, en dan ben ik (zoals iedereen wel weet) binnen een bepaald kader nog een "Believer" ook, dus daarmee kun je me niet uit deze discussie "weg elimineren"  ;D
Waarmee onderbouw je nu in godsnaam de noodzaak van een 60-tal "inspeeluren" van een stekkerblok.
Persoonlijk vind ik dat een hoogwaardige set een hoogwaardig (niet duur) stekkerblok verdient, deugdelijk met goede klemdruk, goede zichtbaarheid van fasezijde, acceptatie van meerdere (ook dikkere) kabelsoorten en al dat soort geneuzel.
In het beste geval kun je dan nog enigzins (minitieus?) aan klankkleur tuning doen, maar je hele set maar als bagger afdoen indien niet aangesloten op een peperduur blok, nee die gaat er niet in.
Het toeval wil óók nog dat ik met het, juist in dit verhaal aangehaalde Rittal blok, speel. Ik heb alweer wat verschillende set-ups gehad afgelopen jaren, immer met de Rittal waarbij in geen enkele configuratie het geluid aan de speakers bleef "plakken"
Ab, jij kan het weten, plakt niet toch? :P of luister ik nu zo slecht :D

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 14:18:35Dit zou op zich al invloed kunnen hebben denk ik zo?

Voor klankmatige verschillen, ken je die audiofiele supervoedingen waar ze vele elco's parallel zetten om de esr (impedantie) te verlagen? In mijn versterkers zitten er 100 per monoblok parallel :p
Ergo yours is bigger than mine, voorzover het elco's betreft  :dry:

Vraag is of de theoretische verschillen bij de netaansluiting (apparaat inlet)
voorbij een adequaat geproportioneerde voeding praktisch nog wat uitmaakt.
Daar zie ik nog nul argumenten voor.

frank2

Citaat van: twani op januari 30, 2012, 14:24:08
Ik blijf vooral die 60 uren grens fascinerend vinden, en dan ben ik (zoals iedereen wel weet) binnen een bepaald kader nog een "Believer" ook, dus daarmee kun je me niet uit deze discussie "weg elimineren"  ;D
Waarmee onderbouw je nu in godsnaam de noodzaak van een 60-tal "inspeeluren" van een stekkerblok.
Persoonlijk vind ik dat een hoogwaardige set een hoogwaardig (niet duur) stekkerblok verdient, deugdelijk met goede klemdruk, goede zichtbaarheid van fasezijde, acceptatie van meerdere (ook dikkere) kabelsoorten en al dat soort geneuzel.
In het beste geval kun je dan nog enigzins (minitieus?) aan klankkleur tuning doen, maar je hele set maar als bagger afdoen indien niet aangesloten op een peperduur blok, nee die gaat er niet in.
Het toeval wil óók nog dat ik met het, juist in dit verhaal aangehaalde Rittal blok, speel. Ik heb alweer wat verschillende set-ups gehad afgelopen jaren, immer met de Rittal waarbij in geen enkele configuratie het geluid aan de speakers bleef "plakken"
Ab, jij kan het weten, plakt niet toch? :P of luister ik nu zo slecht :D

zoals ik al eerder schreef de 60 uur is gebaseerd op het inspelen van een LS kabel of interlink, vaak begint de bas te komen na 60 uur, vandaar deze opmerking.
Het Vibex blok heeft een inspeeltijd van minimaal 200 uur nodig....

Het is toch prachtig dat jouw speakers met een rittal blok perfect spelen, ruimtelijk klinken veel diepte hebben en het geluid niet aan de speakers plakt. Wees blij
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

B.

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 14:32:10
zoals ik al eerder schreef de 60 uur is gebaseerd op het inspelen van een LS kabel of interlink, vaak begint de bas te komen na 60 uur, vandaar deze opmerking.
Het Vibex blok heeft een inspeeltijd van minimaal 200 uur nodig....

Het is toch prachtig dat jouw speakers met een rittal blok perfect spelen, ruimtelijk klinken veel diepte hebben en het geluid niet aan de speakers plakt. Wees blij

Zo! Hoop uren in spanning dan...
Zou toch netjes zijn he als de fabrikant de spulletjes alvast even inspeelt :)

Hifi Addict

Ik heb een audiodharma cablecooker, kost wat maar ik zou niet meer zonder kunnen, ook perfect om componenten zoals condensatoren en spoelen "voor te koken". 1 dag aan de cablecooker is ongeveer equivalent aan 100 uur inspelen. Nu zijn ze nooit volledig ingespeeld hoor, een nieuwe kabel heeft na de cablecooker wel een dag of 2 nodig om te stabiliseren maar dat is een stuk beter dan wekenlang 10 uur per dag de set aan te hebben ;-)

Citaat van: B. op januari 30, 2012, 14:38:51
Zo! Hoop uren in spanning dan...
Zou toch netjes zijn he als de fabrikant de spulletjes alvast even inspeelt :)

Zee

Frank,
Zijn er naar jouw ervaring ook stekkerblokken die na een inspeelperiode slechter klinken als daarvoor?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Citaat van: Zee op januari 30, 2012, 15:52:05
Frank,
Zijn er naar jouw ervaring ook stekkerblokken die na een inspeelperiode slechter klinken als daarvoor?

dat zou heel goed kunnen, als je een blok hebt wat in eerste instantie mooi helder is en na het inspelen bijvoorbeeld meer bas en iets donkerder (meer midden) gaat klinken terwijl je dat juist niet zocht.

Het Vibex blok klinkt echt anders, heeft geheel andere accenten, tonale beleving dan het CP Audioblok. Het Vibex blok klonk in het begin aanmerkelijk helderder en had geen basbereik, terwijl nu de bas/laag mid volop aanwezig is. Bij het CP blok veranderde er wel wat het werd steeds mooier, maar de eerste indruk was tevens de goede, hoewel hij steeds mooier werd, bleef de tonale beleving wel hetzelfde.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

blue-eyes

Topic grof opgeschoond (laatste pagina).
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:29:58
@ joris1971:

Deze man heeft een eenvoudige set alleen een reciever en een dvd speler beide modificeert maar ook op een eenvoudige set heeft het dus baat, maar je moet het wel willen proberen. En deze persoon heeft zijn stroomvoorziening echt op orde.

Mooi om te lezen dat het dogma: alleen op een goede set zijn dit soort ingrepen te horen, ook bij jouw inmiddels in de ijskast staat of begraven is of overboord is gegooid.

Voor de rest vraag ik me wel af waar jij de rust vandaan haalt om week in/week uit dingen in te laten spelen. Ik zou er niet aan moeten denken.

Ik ben alleen door de bomen blokken het bos even kwijt: Heb je al een keus gemaakt of zit je nog midden in de test/inspeel fase ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Hifi Addict

Wanneer kunnen we de review van het vibex blok verwachten?

dre73

ik denk dat ie die al afgeschreven heeft!
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Citaat van: chansig op januari 30, 2012, 16:10:27
Mooi om te lezen dat het dogma: alleen op een goede set zijn dit soort ingrepen te horen, ook bij jouw inmiddels in de ijskast staat of begraven is of overboord is gegooid.

Voor de rest vraag ik me wel af waar jij de rust vandaan haalt om week in/week uit dingen in te laten spelen. Ik zou er niet aan moeten denken.

Ik ben alleen door de bomen blokken het bos even kwijt: Heb je al een keus gemaakt of zit je nog midden in de test/inspeel fase ?

Gr Hans

Op dit moment staat het CP Audio blok bij snowmaster, eind deze week komt deze terug en zal ik ;m nogmaals aansluiten. Vooral ook omdat ik na het afkoppelen van het CP blok nog een furutech koper iec stekker heb aangesloten aan mijn toevoerdraad de HFT, dit zorgde voor een stuk meer middengebied, dit was opeens een stuk meer/sterker, precies wat ik nodig had. En dat wil ik ook graag via het CP blok horen. Dus ja ook stekkers en contra stekkers kunnen en maken veel verschil, maar daar kom ik nog op terug.

Begin volgende week maak ik dan de keuze....

frank2

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 16:10:50
Wanneer kunnen we de review van het vibex blok verwachten?

Die moet ik nog schrijven, heb alleen korte zinnen opgeschreven om naderhand te kunnen lezen wat ik opmerkte om de zoveel uur (meestal 1 a 2 dagen). Deze week ga ik proberen de review te schrijven en dat wordt een lastige kan ik alvast zeggen omdat ik dingen heb waargenomen die ik nooit eerder heb meegemaakt. (heeft schijnbaar te maken met het Rodium wat in de outlets zit)

VlisChris

Citeeromdat ik dingen heb waargenomen die ik nooit eerder heb meegemaakt

Waar moet ik dan een klein beetje aan denken? Of wil je dat bewaren voor je review?

dre73

misschien dat het aansluit bij mijn ervaring met rhodium....
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Citaat van: Christiaan S op januari 30, 2012, 18:35:38
Waar moet ik dan een klein beetje aan denken? Of wil je dat bewaren voor je review?

Ik zal dat in de review beter beschrijven, maar de sound is anders, bijvoorbeeld ik ben gewend dat een trompet fel doorkomt bij een bepaald nummer, nu is de trompet opeens minder fel en wordt de klarinet die altijd meespeelde maar zachter opeens harder, accenten zijn anders.

Maar mijn blok is nog steeds niet goed ingespeeld, blijkt nu ik de stekkervolgorde van de cd speler verwisseld heb met de EV. Dit had ik een paar dagen geleden ook gedaan. Meteen veranderde het geluid, de bas volheid werd ogenblikkelijk minder.

dre73

@frank,welke volgorde hou jij aan in het blok?

VlisChris

Is het ook zo dat de aansluitingen moeten inspelen?
Omdat je schrijft dat het geluid veranderde op het moment dat je de stekker volgorde aanpaste?
If so, ga je dat ook doen (allemaal evenveel inspelen), of ga je gewoon nooit de volgorde aanpassen?

frank2

@dre73:
Vlgs Vibex eerst de zware stroomslurpers (EV) dan de lichtere apparaten. Dit had ik ook, maar heb ook de cd speler als eerste gezet kijken of ik verschil hoorde, dit was enige dagen geleden. Het enige verschil was dat het leek alsof de cd speler "makkelijker" speelde. Bij het CP blok eerst de lichte apparaten dan de zware.

Ik test het meestal 1 of 2 keer uit en dan laat ik het zitten. Dus enkele outlets zijn nog lang niet ingespeeld omdat die weinig/minder gebruikt worden, andere staan altijd aan.

Overigens bij beide blokken zijn alle outlets even goed er zit geen verschil in. (wat wel duidelijk te horen was bij furutech 609)

B.

Citaat van: Christiaan S op januari 30, 2012, 18:49:40
Omdat je schrijft dat het geluid veranderde op het moment dat je de stekker volgorde aanpaste?
If so, ga je dat ook doen (allemaal evenveel inspelen), of ga je gewoon nooit de volgorde aanpassen?

Dat heeft geen reden, maar moet je zelf ondervinden cq verhaal bij verzinnen. Technisch is dat niet te onderbouwen.

Maar ik vermoed dat Frank denkt dat het iets met de volgorde te maken heeft van de stroomrichting. Iets in de trant van ''je hebt 100% op contact 1, 90% op contact 2, etc...''

VlisChris

En dat is ook meteen het lastige, dat het niet te onderbouwen is :-\
Ben er voor mezelf bijvoorbeeld ook totaal niet over uit of ik een "believer" ben, of toch maar niet. Ben geneigd om "niet" te zeggen, maar laatst bij een maatje van me toch wat kleine dingen gehoord, en in het verleden voor mijn gevoel thuis ook.
Met die stroomslurpers en de volgorde kan ik me er nog wel wat mij voorstellen. Lijkt me dat de zware verbruikers vervuiling geven.

frank2

Citaat van: Christiaan S op januari 30, 2012, 18:49:40

Het inspelen is toch dat de outlets stroom geven aan de stekker die erin zit en die via de stroomkabel naar het betreffende app. loopt. Staat het app. niet aan zal hij dus geen stroom vragen en dus zal de desbetreffende outlet niet inspelen. En dat is naar nu blijkt hoorbaar. Gelukkig is het maar tijdelijk. Dat het inspelen zo lang duurt zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het rodium, en hoe dat precies zit dat weet ik niet, dus ik ga er maar vanuit dat het de outlet is, zeker weten doe ik dat niet

B.

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 19:04:39
Het inspelen is toch dat de outlets stroom geven aan de stekker die erin zit en die via de stroomkabel naar het betreffende app. loopt. Staat het app. niet aan zal hij dus geen stroom vragen en dus zal de desbetreffende outlet niet inspelen. En dat is naar nu blijkt hoorbaar. Gelukkig is het maar tijdelijk. Dat het inspelen zo lang duurt zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het rodium, en hoe dat precies zit dat weet ik niet, dus ik ga er maar vanuit dat het de outlet is, zeker weten doe ik dat niet

Frank, buiten het feit dat je verhaal inderdaad niet klopt, blijft een outlet altijd onder spanning, ook als je geen muziek luistert.

frank2

ja spanning maar hij geeft geen stroom af omdat het apparaat uit staat. Hij trekt dus geen stroom. En voor zover ik het heb begrepen, mij is ooit uitgelegd dat het inspelen in feite niets anders is dan dat de stroom niet alleen langs de "rand" van de kabel loopt maar door de hele kabel, als hij ingespeeld is, even heel simplistisch gezegd.