Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Joris1971

frank2

ik wel, ik post hier alleen zaken waarvan ik vind dat ze een verbetering geven die dusdanig is dat het duidelijk hoorbaar is.

Maar zoals ik net ook las; iemand die een eenvoudig stekkerblok heeft van beneden de 80 euro; die zal mijn review moeilijk kunnen geloven omdat hij/zij het nog nooit geprobeerd heeft. Ik heb hier thuis ondertussen een stuk of 6 blokken gehad, ben geen ervaringsdeskundige maar sluit ze gewoon aan en luister...  en dan kom je na uitproberen op stekkerblokken die 500 of meer kosten en die duidelijk hoorbaar verschil geven. Al lijkt dat voor iemand die die ervaring niet heeft bijna onwerkelijk.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Joris1971

Tja Frank, ik vind het niet gek dat mensen zo reageren als jij (jouw maat) teksten gebruikt (ik citeer)

voetjes trappelend op en neer, emotioneel, heerlijk luisteren.
Een dag later: Alle goden, christus, wat is dat blok verschrikkelijk goed .......................Wat een diepte, plaatsing, emotie,zuiverheid, ik swing gewoon door het huis met kippevel op mijn rug....genieten tot in mijn tenen....dat voelt heel erg gelukkig !

Het is een stekkerblok, geen compleet nieuwe set!
Geen powerplant met allerlei filters etc.

Stroom komt binnen in jouw huis, je hangt er een stekkerblok van 600 euro aan en ineens is er meer diepte, plaatsing, emotie etc etc....  :crazy:

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:03:12
Ik heb hier thuis ondertussen een stuk of 6 blokken gehad, ben geen ervaringsdeskundige maar sluit ze gewoon aan en luister... 

Volgens mij ben je dat juist wel ;)

AbZ

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:03:12Maar zoals ik net ook las; iemand die een eenvoudig stekkerblok heeft van beneden de 80 euro; die zal mijn review moeilijk kunnen geloven omdat hij/zij het nog nooit geprobeerd heeft. Ik heb hier thuis ondertussen een stuk of 6 blokken gehad, ben geen ervaringsdeskundige maar sluit ze gewoon aan en luister...  en dan kom je na uitproberen op stekkerblokken die 500 of meer kosten en die duidelijk hoorbaar verschil geven. Al lijkt dat voor iemand die die ervaring niet heeft bijna onwerkelijk.
Mijn twee 'dure' stekkerblokken kostten maar een dikke 100 euri 2e-hands.  Da's toch wel meer dan 80, maar dankzij hun eenvoud het minimalistische ontwerp werd de klankbalans niet dramatisch gewijzigd.  Ben zelfs geneigd om te denken dat het geen zak uitmaakt heel subtiel was en dat ervaar ik dan als positief  :smile:

twani

Citaat van: Joris1971 op januari 30, 2012, 13:06:39
Tja Frank, ik vind het niet gek dat mensen zo reageren als jij (jouw maat) teksten gebruikt (ik citeer)

voetjes trappelend op en neer, emotioneel, heerlijk luisteren.
Een dag later: Alle goden, christus, wat is dat blok verschrikkelijk goed .......................Wat een diepte, plaatsing, emotie,zuiverheid, ik swing gewoon door het huis met kippevel op mijn rug....genieten tot in mijn tenen....dat voelt heel erg gelukkig !

Het is een stekkerblok, geen compleet nieuwe set!

Als eerder geroepen geloof ik in klank verschillen tussen blokken (welke geen verbetering hoeft te zijn), maar inderdaad past bovenstaande tekst beter bij iemand die net z`n nieuwe BMW M3 heeft opgehaald, z`n ouwe trouwe Panda van 1992 achterlatend bij de dealer.
Maar ach, ik betrap me zelf ook wel eens op wat "overschrijverij" ondanks dat ik objectief probeer te blijven....

Groet,
Theo.

B.

En ondertussen komen die blokken van 80 euro uit dezelfde fabriek rollen als die van 500 euro.

''Als jij er maar blij van wordt'', zeggen we dan! :D

MarkD

Verschil tussen stekkerblokken kan ik me best iets bij voorstellen (en ook de verschillende wijze waarop iedereen dit beleeft), maar is geen stekkerblok gebruiken niet veel beter? In mijn geval trek ik de stroom voor mijn 2 meest kritische componenten (versterker en cd-speler) rechtstreeks uit de wandcontactdoos. Scheelt weer een overgang denk ik dan. De andere componenten (Sonos, surroundgebeuren) zitten op een redelijk goed stekkerblok (aluminium, sterbedraad). Ik denk dat een duur stekkerblok voor mij dus geen toegevoegde waarde heeft. Of zie ik hierbij iets over het hoofd? :-\
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

frank2

@ joris1971:
bovenstaande is een citaat die een audiokennis mij mailde, is niet mijn eigen geschreven tekst. Maar ik begrijp het wel; soms luister je naat muziek en die klinkt gewoon mooi, helder, mooie bas, enz. in dit geval had hij het cp blok eraan hangen en na het verwisselen van enkele kabels had hij opeens: het klinkt lekker, lekker meedeinen met de voeten op de muziek, emotionaliteit... je wordt in de muziek getrokken....

Deze man heeft een eenvoudige set alleen een reciever en een dvd speler beide modificeert maar ook op een eenvoudige set heeft het dus baat, maar je moet het wel willen proberen. En deze persoon heeft zijn stroomvoorziening echt op orde.

Zoals ArjanR1 hier heeft kunnen horen en hij heeft het hier ook gepost: een aparte audiogroep zorgt voor meer diepte, ruimtelijkheid naast een beter geluid.

Nogmaals ik geef hier aan, soms misschien iets overdreven in taalgebruik, maar wat ik schrijf klopt zeker mijn ervaringen met mijn set.
Bij een ander kan dat anders uitpakken, ben paar maand geleden bij een forumlid geweest met een mooie thuisbioscoop, toch was het geluid niet lekker, had een mooie set staan, goed uitgebalanceerd, zware powerplant enz, en alle stroom kwam van een rittalblok, ook de stroom van de powerplant, toen hij die er tussenuit sloopte, werd het een stuk beter.

Veel mensen zijn onwetend, (net als ik) ik geef slechts aan wat ik ondertussen geleerd heb, wat je ermee doet moet je zelf weten.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

AbZ

Citaat van: twani op januari 30, 2012, 13:16:23
Als eerder geroepen geloof ik in klank verschillen tussen blokken (welke geen verbetering hoeft te zijn)
Stekkerblok kan als passieve component idd niets verbeteren
behalve het humeur van sommige mensen.

B.

Gaat dat tikken met de voeten niet ten koste van het geluidsbeeld?
Kan me het zomaar voorstellen gezien de verschillen tussen 80 euro stekkerblok en 500 euro stekkerblok GOD ALLEJEZUS GROOT is.

Je trapt daarmee een hoop vibraties door je componenten heen...... (zo nu is't nog wetenschappelijk onderbouwd ook!).

frank2

Ik wilde antwoorden, maar laat maar...

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op januari 30, 2012, 13:34:29
Stekkerblok kan als passieve component idd niets verbeteren
behalve het humeur van sommige mensen.

Ben ik niet met je eens, als je een van de gelukkigen bent met een impedantie van pak em beet 0.2 ohm in je meterkast en je hangt daar een stekkerblok met een impedantie van stel 0.1 ohm achter dan gaat dat toch echt wel hoorbaar zijn ;)

sultankat

Mensen,

Laat Frank nou z'n tijd besteden aan lekker vergelijken en ons daarover informeren in plaats van dat hij nu z'n tijd moet besteden aan het beantwoorden van non-believers. Als de vergelijkingstest af is kan er altijd nog een discussie losbranden.
Quad Artera Play Plus + Quad Artera mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Dali Grand Diva speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

B.

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 13:40:46
Ben ik niet met je eens, als je een van de gelukkigen bent met een impedantie van pak em beet 0.2 ohm in je meterkast en je hangt daar een stekkerblok met een impedantie van stel 0.1 ohm achter dan gaat dat toch echt wel hoorbaar zijn ;)

Oja? Laat es zien wat voor verschil dat maakt dan... Ben reuze benieuwd :)

AbZ

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:35:41
jouw keuze
Nee dat is teveel eer.  De schepping en de natuurkunde heb ik niet bedacht.

Kan me best voorstellen dat ik een Furutech blok of zoiets voor de looks zou kopen
maar ik hoef zo'n aankoop niet op andere wijze te rationaliseren...

Citaat van: Hifi Addict op januari 30, 2012, 13:40:46
Dat klinkt wel technisch, maar kan jij dit ook technisch onderbouwen?
Dan ben ik serieus benieuwd.  Welk effect van wat op wat en hoe?

Citaat van: sultankat op januari 30, 2012, 13:42:51
Mensen,

Laat Frank nou z'n tijd besteden aan lekker vergelijken en ons daarover informeren in plaats van dat hij nu z'n tijd moet besteden aan het beantwoorden van non-believers. Als de vergelijkingstest af is kan er altijd nog een discussie losbranden.
Als frank2 terloops even generiek een heeeeeleboel blokjes vanwege de prijs afkeurt zonder enige basis in de realiteit en anderen mogen daar niets van zeggen dan hoeven hij en jij niet te doen alsof die mensen intolerant of onaardig zijn.

erik s.

Citaat van: MarkD op januari 30, 2012, 13:29:17
Verschil tussen stekkerblokken kan ik me best iets bij voorstellen (en ook de verschillende wijze waarop iedereen dit beleeft), maar is geen stekkerblok gebruiken niet veel beter? In mijn geval trek ik de stroom voor mijn 2 meest kritische componenten (versterker en cd-speler) rechtstreeks uit de wandcontactdoos. Scheelt weer een overgang denk ik dan. De andere componenten (Sonos, surroundgebeuren) zitten op een redelijk goed stekkerblok (aluminium, sterbedraad). Ik denk dat een duur stekkerblok voor mij dus geen toegevoegde waarde heeft. Of zie ik hierbij iets over het hoofd? :-\
geen stekkerblok heeft natuurlijk de voorkeur.
wat er niet is, kan ook geen invloed op het geluid hebben.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

B.

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:35:41
Ik wilde antwoorden, maar laat maar...

Ik stel je een serieuze vraag hoor. Tikkende voeten heeft 1 groot nadeel ten opzichte van het geluid (meetbaar aantoonbaar zelfs!).

AbZ

Citaat van: erik s. op januari 30, 2012, 13:48:17wat er niet is, kan ook geen invloed op het geluid hebben.
Dat lijkt me in dit topic niet zo evident.

erik s.

Citaat van: AbZ op januari 30, 2012, 13:47:17

Als frank2 terloops even generiek een heeeeeleboel blokjes vanwege de prijs afkeurt zonder enige basis in de realiteit en anderen mogen daar niets van zeggen dan hoeven hij en jij niet te doen alsof die mensen intolerant of onaardig zijn.
die heeft hij dus ook gehad.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Ik zou het prettig vinden als je dit soort opmerkingen niet schrijft aangezien ze totaal onwaar zijn. Ter illustratie ik gebruik nu kabels van 15 euro + stekkers ipv. kabels van pink faun a 1000 euro ( 2 stel) Als het goedkoper kan zal ik het zeker niet laten. Helaas alle blokken van beneden de 400 euro die hier waren klonken niet zo goed als mijn furutech 609, cp audio en vibex.

B.

Frank, erken jij het bestaan van mindsetting en psygoakoestiek?

AbZ

Citaat van: erik s. op januari 30, 2012, 13:49:17
die heeft hij dus ook gehad.
yeah right.  Allemaal net zo aandachtig en onbevangen beluisterd natuurlijk.

Btw, mijn blokken zijn die zwarte, die jij ook verkoopt, met Belden kabel en HiFi-tuning stekker.  Ze zijn langdurig ingespeeld door een forumgenoot met mooie spullen.  Telt dat dan ook een beetje mee?

Citaat van: frank2 op januari 30, 2012, 13:53:11
Ik zou het prettig vinden als je dit soort opmerkingen niet schrijft aangezien ze totaal onwaar zijn. Ter illustratie ik gebruik nu kabels van 15 euro + stekkers ipv. kabels van pink faun a 1000 euro ( 2 stel) Als het goedkoper kan zal ik het zeker niet laten. Helaas alle blokken van beneden de 400 euro die hier waren klonken niet zo goed als mijn furutech 609, cp audio en vibex.
@frank2, het zit in je eigen wijze van formuleren.  Bovendien heb je maar 6 blokken gehad, schrijf je.  Gezien de enorme klankverschillen is dat een extreem kleine steekproef, tenzij je meent dat deze direct samenhangen met prijs?

Hifi Addict

Dat klinkt wel technisch, maar kan jij dit ook technisch onderbouwen?
Dan ben ik serieus benieuwd.  Welk effect van wat op wat en hoe?

Nou laat ik dan eens een praktijkgetoetste theorie presenteren om te kijken of er daadwerkelijk iets te verklaren valt over invloeden van de stroomvoorziening  ::)

De netimpedantie in je meterkast ligt tussen de 0.2 en 0.5 ohm, dit zal o.a. afhankelijk van afstand tot trafohuisje, van wat er in de grond ligt e.d. Bij mij ligt er 96 mm2 in de straat en er komt 4x6mm2 het huis binnen, ik zit ongeveer 100 meter van een trafohuisje, ik ga ervanuit dat ik een op zich lage impedantie in mijn meterkast heb maar heb geen poging gedaan dit te meten/na te rekenen, ik baseer dit op een test met isolatietransformatoren waarbij ik een 5 KVA exemplaar met een uitgangsimpedantie van 0.19 ohm nodig had om geen enkel door mij waarneembaar dynamiekverlies/compressie meer te hebben.

Stel nu dat ik zo'n mooi veelgebruikt belden kabeltje rechtstreeks vanuit die meterkast naar mijn luisterpositie leg en stel dat dit 10 meter is, dan verdubbel ik die impedantie, 10 meter belden is ~0.18 ohm, dus zitten we op 0.38 ohm, gaat hard he ;-) Dan komt daar een iec connector aan en de beruchte stekkerdoos, komen we op pak em beet 0.5 ohm uit. Zonder een rechtstreekse belden/audiogroep komt dit waarschijnlijk wat hoger uit, hoofdschakelaar, aardlek, automaat, draad naar centraaldoos gang, doorlus naar centraaldoos woonkamer, doorlus naar wandcontactdoos, extra stekker/snoer. En dan het laatste stuk, de netkabel, wat overigens niet het laatste stuk maar het middelste stuk van de stroomkring is? Standaard 1 mm2 2 meter ding? 0.1 ohm, dus 0.6 ohm, stukje belden, 2.5 keer lager dus dan totaal 0.54 ohm of zeg eens 0.7 ohm voor het bouwmarktdoosje in de normale wandcontactdoos. Toch aanzienlijk hoger dan de orginele 0.2 ohm in de meterkast. Als we nu puur de wet van ohm eens pakken voor de spanningsval is dat 5 volt voor de audiogroep en 8 volt voor de normale groep. Dit zou op zich al invloed kunnen hebben denk ik zo?

Voor klankmatige verschillen, ken je die audiofiele supervoedingen waar ze vele elco's parallel zetten om de esr (impedantie) te verlagen? In mijn versterkers zitten er 100 per monoblok parallel :p

frank2

Citaat van: B. op januari 30, 2012, 13:56:35
Frank, erken jij het bestaan van  psygoakoestiek?
verkeerde vraag stelling, het bestaat zie wiki:

Psychoakoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met hoe mensen geluid waarnemen. Het gaat hier vooral om de relatie tussen subjectieve waarneming (psychologie) en objectieve natuurkundige aspecten (akoestiek) van klank.

In veel toepassingen van akoestiek en audio-signaalbewerking is het van belang om te weten wat mensen eigenlijk horen. Geluid, dat bestaat uit drukgolven in de lucht, kan exact gemeten worden met geavanceerde meettechnieken. Het begrijpen van de manier waarop deze geluidsgolven worden opgevangen in het oor, en hoe ze worden omgezet in gedachten en waarnemingen in de hersenen is echter niet makkelijk. Geluid is een continu analoog signaal dat in theorie een oneindige hoeveelheid informatie kan bevatten. Hoe kan een mens uit al deze informatie de wenselijke informatie filteren?

Dus het bestaat... en die eerste zin subjectieve waarneming dat vormt voor veel mensen hier op het forum juist het hete hangijzer. Maar er zijn andere topics voor en ik ga hier in dit topic niet op door.