Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Duidelijk, ik reageerde trouwens niet op jouw mail maar je boodschap blijft onverkort  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arjan, dat is echt een zinloze actie want ze staan in een andere ruimte  ;)

BTW
Wat je wel kunt doen is inderdaad zo een actie ondernemen en je akoestische ruimte beschrijven inclusief de kamermaten en hoe ver ze van de muur staan mogelijk valt er iets uit te destilleren....

Ik geloof wel dat ik ergens las dat jouw middengebied erg mooi was.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Poldo

Citaat van: Erik van Voorst op januari 18, 2012, 20:33:09
Arjan, dat is echt een zinloze actie want ze staan in een andere ruimte  ;)

BTW
Wat je wel kunt doen is inderdaad zo een actie ondernemen en je akoestische ruimte beschrijven inclusief de kamermaten en hoe ver ze van de muur staan mogelijk valt er iets uit te destilleren....

Ik geloof wel dat ik ergens las dat jouw middengebied erg mooi was.

Weet je wat ik een beetje jammer vind, je doet net alsof het licht opnieuw is uitgevonden met die sokken, het is een standaard tweak die inderdaad heel veel speakers standaard meeleveren. Vervolgens oordeel je over mensen dat die zich niet genoeg verdiepen in de materie, kom op zeg het is zo simpel als wat. Het feit is gewoon dat Frank hier niet aan wilt, nou prima. Open inderdaad dan een nieuw topic over de voordelen van het dichtstoppen van een reflex poort. Het is nu gewoon een beetje lachwekkend geworden en niet meer van nut in dit showcase topic.

Dit was ook direct mijn laatste post, ik geef JumpingJack gelijk over het laten rusten.

Veel luisterplezier !  ;D

Poldo
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Poldo zonder verder in discussie te treden maar was jij niet degene die 1 post geleden nog zei dat het belachelijk was om sokken in een poort te doen   :o

B.

Citaat van: Poldo op januari 18, 2012, 20:47:13
Weet je wat ik een beetje jammer vind, je doet net alsof het licht opnieuw is uitgevonden met die sokken, het is een standaard tweak die inderdaad heel veel speakers standaard meeleveren. Vervolgens oordeel je over mensen dat die zich niet genoeg verdiepen in de materie, kom op zeg het is zo simpel als wat. Het feit is gewoon dat Frank hier niet aan wilt, nou prima. Open inderdaad dan een nieuw topic over de voordelen van het dichtstoppen van een reflex poort. Het is nu gewoon een beetje lachwekkend geworden en niet meer van nut in dit showcase topic.

Dit was ook direct mijn laatste post, ik geef JumpingJack gelijk over het laten rusten.

Veel luisterplezier !  ;D

Poldo

Makkelijk hoor om een punt achter je bericht te zetten als zijnde jouw laatste reactie omtrent deze discussie.

Wie zegt trouwens dat Frank de standaard begrippen onder de knie heeft???

Former member 78

Citaat van: B. op januari 19, 2012, 02:51:07
Wie zegt trouwens dat Frank de standaard begrippen onder de knie heeft???

Maak je daar maar niet druk om, jochie.

dre73

hier zie je het verschil duidelijk tussen poort open en poort dicht.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

AbZ

Citaat van: dre73 op januari 19, 2012, 07:59:35

hier zie je het verschil duidelijk tussen poort open en poort dicht.
Moet je er wel duidelijk bij zeggen dat het -3dB punt met BR of PR +/-een halve oktaaf lager ligt
dan bij een gesloten kast, en dat er nog een paar verschillen niet in de grafiek tot uiting komen.

Topic is trouwens erg saai geworden sinds het afhaken van frank2 en S@m  :(

Former member 78

Net wat nummers geluisterd met een paar sokken én een theedoek in de poort.

Het geheel klonk kleiner en ''beknepen''
Het mid kreeg niet een vollere sound, en de totale sound kakte voor mijn smaak helemaal in.

AbZ

Armani sokken en kashmir theedoek proberen  ;)

Former member 78

Citaat van: AbZ op januari 19, 2012, 09:02:31
Armani sokken en kashmir theedoek proberen  ;)

Die zijn te duur.

AbZ

Martijn M

Goed dat je het in ieder geval probeert, Arjan!

Zoals AbZ al terecht opmerkte, geeft het plaatje van Dre een beetje een vertekend beeld. Het plaatje van Dre toont enkel de invloed van de Q-factor van het systeem. Ik heb een simulatie gemaakt van de Eton woofer in de kast van de BE10 en dan kom ik op onderstaande curves. Als kastvolume ben ik uitgegaan van 120 liter. De afstemming lijkt op 24 hz te liggen (afgeleid van impedantieplot van de BE10). De serieweerstand heb ik op 0,8 ohm gezet, wat op zich een realistische waarde is. Mogelijk hebben de ontwerpers echter gekozen voor een grotere serieweerstand (i.e. goedkopere spoel), dat kan namelijk straffeloos: tot een serieweerstand van ongeveer 1,5 ohm trekt de frequentieresponse juist dichter naar de 0 dB lijn, zonder opslingering.

Zoals te zien doet het dichtstoppen van de poort niets in het middengebied. Bij honderd hertz is de invloed al minder dan 1 dB. Het enige wat je met deze aanpassing bereikt is dat de luidspreker minder diep laag weergeeft.
Dutch & Dutch

Former member 78

Duidelijke uitleg keyser!
Dan hoop ik nu, dat er hier even wat rust in het topic komt :)

Vik

Ik heb dit topic van Frank nu ook even een aantal bladzijden zitten lezen en wil er ook graag iets over kwijt.

Ik ben een paar maanden terug bij Frank geweest met mijn Oppo 95 om die eens te vergelijken met zijn Oppo 83 TUC. Ik heb in de tussen tijd aardig wat sets kunnen beluisteren.

Mijn mening is dat er absoluut niks mis is met zijn ruimte of speakers. De Belles voor/eind klinkt gewoon super mooi.

Alleen ik vond bij de Oppo 83 als bron dat de set niet alles liet horen wat hij in zijn mars had. Vooral de speakers werden flink geknepen in het laag. Het geluid kwam niet echt van de grond en ik miste dynamiek. Dit alles veranderde (naar mijn mening) op het moment dat we de Oppo 95 hadden aangesloten.

De Usher speakers werden meteen volwassener en onder andere het laag werd stukken beter en gecontroleerder.

Ik denk persoonlijk dat Frank eens moet gaan experimenteren met andere bronnen. Misschien een mooi loopwerk met een mooie DAC. Dat hoeft ook absoluut niet duur te zijn. Ik heb dit afgelopen weekend zelf ervaren bij Audiofiel thuis. Of misschien toch een keer de stap maken naar de Oppo 95. Misschien dat ik die kant wel weer eens keer oprij met de Oppo 95. Die is tegen die tijd lekker los.

Maar goed.. zoals ik het begrijp is Frank niet van plan om voorlopig te upgraden naar een andere bron.

Ik wens hem veel suc6 naar de zoektocht in het stroom tweak gebeuren en hoop dat hij zal vinden wat hij zoekt in het geluid.

Dit is trouwens een post van Frank zelf van mijn bezoekje bij hem thuis :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.msg2043478;topicseen#msg2043478

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Arjan ik heb natuurlijk al eerder aangegeven dat het WEL uitmaakt in welke ruimte de speaker staat dus jouw conclusie hoeft niet het eindresultaat van Frank te zijn.

Martijn, een simulatie geeft misschien een globale indruk maar het lijkt mij dat als je altijd vaste waarden moet invoeren EN dat de ruimte niet in de berekening kan worden meegenomen dat je dan aan iets essentieels voorbij kan gaan.

Martijn M

Erik, de invloed van de kamer wordt in deze plots inderdaad niet meegenomen. Dat is echter ook niet per se nodig; het was mijn bedoeling om het verschil tussen gesloten en gepoort te laten zien. De verschillen zijn onafhankelijk van de kamer.
Dutch & Dutch

Okay duidelijk, het zou wel jammer zijn als het in Frank zijn ruimte ook niet veel zou opleveren want dan ben je voor de rest snel uitgesproken.

Aan de andere kant als Frank oud wil worden met zijn speakers en geen akoestische aanpassingen en verdere componentveranderingen wenst dan kun je inderdaad met een half oog ook naar zijn filter kijken....

Nog bedankt Arjan dat je de "praktijk"-moeite wilde nemen, verder neem ik aan dat Martijn dan jouw ruimte wel kent  ;)

B.

Een BR gesloten maken is trouwens altijd een compromis.
De inhoud in liters en de toegepaste demping is gemaakt voor BR en niet voor gesloten. Derhalve is BR sowieso áltijd een maatregel van de fabrikant, om op een goedkopere en/of ruimtebesparende manier meer laag uit een speaker te halen. Onder het werkgebied van BR is de afval veel steiler dan bij gesloten.

@keyser; hoe zit 't met de group delay bij jouw plot?
Je zegt dat de verschillen miniem zijn (1dB @100Hz), maar Frank hoort verschil tussen netkabels, dus hoe klein 1dB ook voor ons mag zijn, voor Frank is het een "wereld van verschil".

@Arjan; ik vind 't grappig dat je 't sealen een kans hebt gegeven, maar voor een goed oordeel zou je er iets langer naar moeten luisteren. Wat jij aan de klank omschrijft is erg erkenbaar, maar geeft na verloop van tijd een andere indruk.

Tja ik schrik dan wel weer van zo een post over de Oppo....als ik de Link open....lees.
Het lijkt erop dat Frank zijn middengebied
( vrouwenstemmen) in een klap naar een hoger niveau worden getild.

Als de conclusie een " voller " geluidsbeeld is, dan kan men dit zeker toeschrijven aan het middengebied.

Snowmaster schreef dat ze heerlijke ervaringen hadden en veel hadden afgelachen met cheap kabels en als eindresultaat dat Frank zelfs geld verdiende met de verkoop van zijn dure kabels. ( hij moet mij dat trucje graag  nog eens leren  ;D).....

Persoonlijk zou ik dat geld stoppen in zo een Oppo, maar goed ik kan natuurlijk niet in Frank zijn situatie kijken.
Ik heb zo een Oppo en ik moet zeggen dat ik ook erg onder de indruk ben van deze machine zelfs ongemod.

Nu wil Frank geen componentwisselingen maar het zou zonde zijn als dat op basis van koppigheid wordt besloten.
Hij vind het tenslotte zelf ook een verbetering.

Ik denk overigens dat als hij zo een upgrade toelaat dat hij ook een realistischere review zou kunnen doen van zijn nieuwe stekkerblok....maar goed dat is meer mijn mening.

Pjotr27

CiteerIk heb zo een Oppo en ik moet zeggen dat ik ook erg onder de indruk ben van deze machine zelfs ongemod.

Wat heb je Erik een 95?
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Nope de 93.....heb ik achteraf wel een tikkie spijt van, maar kocht hem meer in een boze bui omdat die HT rommel zo snel achterhaald wordt ( mijn Panasonic speelde bijna niets meer af  :().

Overigens voor info naar Frank ook de 93 klonk aanzienlijk mooier dan de Pana welke toen zeer geroemd werd om zijn audiostages  ;) ik weet niet wat deze in een shootout met die van jou doet maar het proberen waard ( scheelt weer geld ;D)

VlisChris

Ik blijf me er over verbazen dat iemand wel veranderingen in zijn set wil, maar dat die totaal geen behoefte heeft aan veranderingen in zijn apparatuur, en het dus maar gaat zoeken in gemierenneuk in de marges (voor mijn gevoel).

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 17:47:28
Het staat in de ideale verhouding 2:3. 2 meter uit elkaar en de zitplaats is 3 meter. Ruimte naar de zijkant 3 meter naar achter 80 cm. Destijds met Keyser neergezet, in mijn kamer het optimum.

Frank, je kamer is (volgens je eerste post) 4.80 mtr breed minus 2 meter ( speakers uit elkaar ) dan hou je 2.80 breed over, minus 2 maal de speakerbreedte zeg 40 cm is 2.80 mtr minus 80 cm is 2.00 meter gedeeld door 2 (speakers) dan is de ruimte naar de zijkant toch geen 3 meter maar is de ruimte naar de zijkant 1 meter.....

Of zie ik iets over het hoofd.....

AbZ