Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Perfectionist

En nog even een algemene opmerking: laten we aub mensen in hun waarde houden, ook als ze onze adviezen in de wind slaan. Bepaalde mensen mogen zich met name aangesproken voelen, helemaal omdat ze zelf in het verleden, toen het henzelf betrof, daar zo'n last van hadden.....
Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling

Former member 78

Citaat van: Erik van Voorst op januari 16, 2012, 19:14:30
Arjan als je zijn vele posts leest dan kun je toch ook niet ontkennen dat hij al jaren bezig is met het te proberen te verkrijgen van een mooier middengebied......

Nu is het zover dat een paar mensen zich aandienen...en kijk eens naar zijn gedrag...

Zal ik je eens wat vertellen ik denk dat zijn ego gekrenkt is.....ik hoop dat ik er naast zit.....

Zijn middengebied ís mooi. ;)
Alleen zoals Frank het post, lijkt het net of alsof zijn set voor geen meter klinkt.

Dat is dus absoluut niet zo!

Hij is op zoek naar een fractie meer in het mid, iets wat mijn inziens prima te bereiken is
met bekabeling.

En het probleem is niet dat dan wat mensen met tips komen, maar het gebitch op Frank.
En een enkele keer is geen probleem, maar als jij dit topic goed kent, dan weet jij ook dat dit
niet de eerste keer is. Zoals Frank aangaf, is zijn grens nu bereikt. En dat is niet omdat jij de
Avalons aanbeveelt, of over een paar sokken begon...

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: ArjanR1 op januari 16, 2012, 19:51:01
Zijn middengebied ís mooi

Arjan dat kun jij vinden maar ik lees vanaf 2006 ....210 paginas dat hij er anders over denkt en ook na een recente Keyzer meting blijkt dit.
Na mij ingelezen te hebben in de details van de speaker ( iets wat Frank ook kan doen) blijkt dat zijn middengebied inderdaad momenteel geweld aangedaan wordt .......dus dat hij dit goed gehoord heeft.
Zelfs zonder te luisteren durf ik nu die conclusie te trekken omdat je gewoon met basis principes te maken hebt.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Citaat van: ArjanR1 op januari 16, 2012, 19:51:01
Zijn middengebied ís mooi. ;)

Hij is op zoek naar een fractie meer in het mid, iets wat mijn inziens prima te bereiken is
met bekabeling.

Arjan ik ben het daar niet mee eens...ik sta graag open voor ideeen hoe je dat dan in de praktijk ziet......ik leer graag.........dus bv zijn kabelsituatie nu...dan je advies en de voorspelling.....

Btw post 5324 heb ik ge-edit ik hoop dat Frank in ieder geval wel mee leest ( zal wel gezien de moderator ;D) en hierover nadenkt, hij zal zich wel weer verzetten maar ik bedoel het goed  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Deleted Member 2

Quote: "Bij de bekende Furutech (2x3 rijen contacten) stekkerblokken was de bovenste en onderste rij andersom aangesloten. "

Het zal toch niet waar zijn dat dit het probleem van Frank was? ???

B.

Frank scheept het advies 'sok in de poort' af als gekkigheid omdat hij waarschijnlijk denkt dat het een grap is!

Je kan dit echter serieus nemen, Frank. Een sok (of liever iets wat écht afsluit) sluit de reflex-poort af waardoor je van het bass-reflex systeem een gesloten systeem maakt.
De verbetering die hierdoor optreedt is groot te noemen, maar in jouw termen zelfs ENORM groot te noemen.

Bij akoestiek problemen (en die heeft iedereen) is een gesloten systeem ten aller tijden makkelijker te plaatsen dan een bass-reflex systeem. Als ik jouw opstelling bekijk zou ik daar nooit en ten nimmer een bass-reflex willen aanraden.

Kom op, probeer het eens. Als het niet werkt voor jou (kans is aanwezig!) haal je de sokken er toch gewoon weer uit?

VlisChris

Sterker nog, er zijn voldoende fabrikanten die een "sok" meeleveren om mee fine te tunen.
Goed, dan is het een stukje mooi schuimrubber ofzo, maar hat doet exact hetzelfde :)

Kijk ik heb Frank het een en ander uitgelegd en zie "op afstand" gewoon een mogelijkheid om hem eens een onderbouwde test te laten doen.

Ik begin over die poort "te zeuren" omdat Martijn verleden jaar januari een elektronische correctie van 12 dB heeft toegepast op 45 Hz .......dat is niet mis !!!
Frank ervaarde deze correctie toen als zeer prettig......dat maakt dus het huidige advies min of meer een "inkoppertje"...

Inmiddels is door het verdwijnen van de equalizer deze correctie jammer genoeg verdwenen.....maarrrrr let op...!

De poort begint op 50 Hz mee te doen ( en niet gering) tot zo een 20 Hz en met een vervelende piek op 24 Hz.
Als hij de poort sluit is hij dus ditmaal in staat (gezien de poort-specs) om "akoestisch" een soortgelijke mega-correctie toe te passen.

Tja hoe koppig moet je dan zijn om BOOS te worden op iedereen en af te haken op het forum....wat een timing....dat is toch
een beetje de omgekeerde wereld.

Kijk ik ben er nu steeds meer achtergekomen waarom Martijn met vuur en vlam die equalizer verdedigde .....hij probeert gewoon
een slecht gekozen set luidsprekers welke Frank echter toch dolgraag en per-se in zijn kamer wil hebben te laten integreren....
Het probleem is gewoon veel groter dan geschetst wordt.

Als je steeds tegen dezelfde situatie blijft aanlopen krijg je dus het knipperlicht effect wat je in de vele posts terug vind...zo van...ja het is mooi....nee het is niet mooi....ja het is mooi .....enz. enz.

Conclusie je hebt in Frank zijn situatie correctie nodig daar hoeven we het niet over te hebben, zeker als je ook nog eens
een persoon bent die het belangrijk vind dat het juiste metaal aan de stekker geïmplementeerd wordt in de set-up.

Frank doe er gewoon je voordeel mee.....maar luister eerst eens een weekje rustige kalmerende klassieke Vivaldi... :hehe:

Joris1971

Ik heb mijn 4 baspoorten (2 per luidspreker) van mijn tannoy D90's opgevuld met Twaron angel hair (in een zwarte panty)
Positief effect!!

Zie hier Frank, leuk om te lezen:
http://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000062&lang=NL

Sinds ik met de zolder ben gestopt ben ik ook gestopt met tweaken, andere kabels, etc.
Geniet nu van mijn stereo set gewoon van mijn muziek... Is veel belangrijker dan (alleen) bezig zijn met het zoeken naar perfectie.

Yepp, je kunt hem OF helemaal dichtstoppen OF laten "bleeden" er zijn zat mogelijkheden....leuke hobby  :-X :devil:

Joris1971

Citaat van: Erik van Voorst op januari 17, 2012, 10:03:15
Yepp, je kunt hem OF helemaal dichtstoppen OF laten "bleeden" er zijn zat mogelijkheden....leuke hobby  :-X :devil:

Dat angel hair spul kost niet veel en een paar zwarte panties zal zijn vrouw ook wel hebben.. Je hebt maar heel weinig nodig van dat angel hair... Denk dat 50 gram al erg veel is

Joris1971

Citaat van: Erik van Voorst op januari 16, 2012, 15:30:31
Moet me toch nog even wat van mijn hart voordat ik de handdoek in de ring gooi.....

Die handdoek kun je beter in Frank zijn basreflexpoort gooien  ;D

erik s.

Citaat van: Joris1971 op januari 17, 2012, 10:04:43
Dat angel hair spul kost niet veel en een paar zwarte panties zal zijn vrouw ook wel hebben.. Je hebt maar heel weinig nodig van dat angel hair... Denk dat 50 gram al erg veel is
heb je de originele schuimstoppen niet meer?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joris1971

Citaat van: erik s. op januari 17, 2012, 10:18:35
heb je de originele schuimstoppen niet meer?

Jawel, maar ik vind dat angel hair een wat mooier effect geven, de orginele dempten teveel.

Alco

Ik heb in de relatief forse baspoorten van mijn Diapason's al heel lang een paar dubbelgevouwen badsponsen zitten. Werkt perfect en kost geen drol. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

AbZ

Robiwan

Citaat van: Alco op januari 17, 2012, 10:43:40
Ik heb in de relatief forse baspoorten van mijn Diapason's al heel lang een paar dubbelgevouwen badsponsen zitten. Werkt perfect en kost geen drol. :)

serieus, vanwege boombas??? Raar. Met voldoende afstand tot de achterwand lijkt mij boombas van een Diapason uitgesloten.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Martijn M

Citaat van: LPlover op januari 17, 2012, 11:15:47
serieus, vanwege boombas??? Raar. Met voldoende afstand tot de achterwand lijkt mij boombas van een Diapason uitgesloten.

Boembas wordt slechts bij hoge uitzondering veroorzaakt door een luidspreker (in het geval van een zeer slechte afstemming); de ruimte met z'n staande golven is doorgaans de oorzaak.

Wat betreft het stoppen van de reflex-poort in Franks situatie heb ik mijn twijfels. In sommige gevallen kan het inderdaad voor verbetering zorgen, maar in tegenstelling tot wat velen hier suggereren zijn de BE10's niet echt te baszwaar voor Franks kamer. Afgezien van één prominente staande golf is het laag redelijk in proportie. Het afdichten van de poort gaat het gat in het middengebied niet opvullen. Desalniettemin is het aardig om het eens te testen. Het kost niets en het kan de klank flink veranderen.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: frank2 op januari 16, 2012, 17:58:40
Ik schrijf hier mijn ervaringen op zoals ik die zie/hoor. Helaas wordt dit mij bijna onmogelijk gemaakt door enorme verhalen die misschien goed bedoeld zijn maar die niet nuttig zijn. En men blijft maar doorgaan.

Ik zal hier zoals beloofd de review plaatsen van de CP Audio blok.

Daarna zal het hier stil blijven, ben het eerlijk gezegd spuugzat dat steeds dezelfde mensen mijn topic grondig verzieken. Commentaar geven geen probleem maar door blijven zeuren is irritant.

Mensen die wel geïnteresseerd kunnen mij PM geven.

Jammer dat het zo moet lopen maar een kleine groep mensen kent helaas geen fatsoen. Ik stop ermee hier in mijn topic te posten

Ik wil toch even kwijt dat ik dit een te eenzijdige beredenering van het "probleem" vind. Het past dan wel weer bij Frank om het op deze te verwoorden..maar het aloude spreekwoord: Waar 2 vechten hebben 2 schuld...is wat mij betreft ook hier  van toepassing. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat je niet meer zou posten..maar goed dat is je eigen keuze en niet die van mij of anderen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: keyser op januari 17, 2012, 11:49:31
Boembas wordt slechts bij hoge uitzondering veroorzaakt door een luidspreker (in het geval van een zeer slechte afstemming); de ruimte met z'n staande golven is doorgaans de oorzaak.

Wat betreft het stoppen van de reflex-poort in Franks situatie heb ik mijn twijfels. In sommige gevallen kan het inderdaad voor verbetering zorgen, maar in tegenstelling tot wat velen hier suggereren zijn de BE10's niet echt te baszwaar voor Franks kamer. Afgezien van één prominente staande golf is het laag redelijk in proportie. Het afdichten van de poort gaat het gat in het middengebied niet opvullen. Desalniettemin is het aardig om het eens te testen. Het kost niets en het kan de klank flink veranderen.

Euuhhh..het is de combi speaker/ruimte toch...akoestiek kan met andere speakers een prima invloed hebben.

Zou Frank geholpen kunnen zijn met het aanpakken van het filter van de speaker ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: chansig op januari 17, 2012, 12:10:49Waar 2 vechten hebben 2 schuld...
en dat vind ik dus weer onzin.
Frank2 doet gewoon zijn eigen ding -een heel eigenzinnig ding- en mag dan ook wat tegengas en geintjes verwachten, maar hij hoeft geen adviezen op te volgen, ook al zijn die nog zo goed.
Wat mij verbaast is dat men zijn luisterervaringen vaak niet serieus neemt behalve als het om dat middengebied gaat of zelfs meer specifiek om die vrouwenstemmen.  Wie is hier nu gek?

chansig

Citaat van: AbZ op januari 17, 2012, 12:19:17
en dat vind ik dus weer onzin.
Frank2 doet gewoon zijn eigen ding -een heel eigenzinnig ding- en mag dan ook wat tegengas en geintjes verwachten, maar hij hoeft geen adviezen op te volgen, ook al zijn die nog zo goed.
Wat mij verbaast is dat men zijn luisterervaringen vaak niet serieus neemt behalve als het om dat middengebied gaat of zelfs meer specifiek om die vrouwenstemmen.  Wie is hier nu gek?

Ik zeg ook niet dat Frank wat met de adviezen moet doen, maar Frank zorgt mede door zijn manier van beschrijven voor bepaalde reactie's. Tegelijkertijd zeg ik ook niet dat het handig is dat men hierop blijft reageren.

Maar om te stellen dat het ander ligt dat je hier niet meer komt is wat mij betreft de grootste kul die er is....je doet daar als persoon altijd wat in.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: chansig op januari 17, 2012, 12:26:02Maar om te stellen dat het ander ligt dat je hier niet meer komt is wat mij betreft de grootste kul die er is....je doet daar als persoon altijd wat in.
Doet Erik toch ook met zijn ebbenhoutprojecten?

Martijn M

Citaat van: chansig op januari 17, 2012, 12:13:52
Euuhhh..het is de combi speaker/ruimte toch...akoestiek kan met andere speakers een prima invloed hebben.

Ja, het is de combi. De invloed van de luidspreker is echter beperkt. Met de afstemming van het filter en de kast kun je de hoeveelheid laag ten opzichte van het midhoog regelen, je hebt enige controle over de diepgang en over de steilheid van de afval naar het laag toe. Simpel gezegd kun je de kwantiteit van het laag een beetje regelen. Idealiter zorg je ervoor dat de afstemming van het laag aansluit bij de room-gain.

Als je een betonnen slaapkamertje hebt, is het onverstandig om een luidspreker te kiezen die van zichzelf lineair doorgaat tot 20 hertz. Je kamer zal het laag versterken waardoor je veel te veel laag hebt. In een dergelijke kamer heb je waarschijnlijk meer baat bij een gesloten box met een -3 dB punt van om en nabij 60 hertz. De afval van de speaker en de versterking door de kamer kunnen elkaar zo mogelijk aanvullen waardoor de som van luidspreker en kamer netjes doorgaat tot 20 hz.

In Franks situatie is er met betrekking tot het laag echter geen sprake van een mis-match. Afgezien van een staande golf hier en daar is het laag goed in proportie. Je kunt er nu voor kiezen een luidspreker aan te schaffen die minder laag weergeeft. Dan worden de staande golven minder sterk, maar de rest van het laag wordt ook minder. Het 'probleem' wordt er simpelweg niet mee opgelost. De kwantiteit van het laag is namelijk niet het probleem. Het probleem wordt gevormd door staande golven en die staande golven zijn een onderdeel van de ruimte.

Citaat van: chansig op januari 17, 2012, 12:13:52
Zou Frank geholpen kunnen zijn met het aanpakken van het filter van de speaker ?

Gr Hans

Dat zou kunnen, maar dat durf ik zonder zijn luidsprekers uitgebreid te hebben gemeten niet te zeggen. Onlangs ben ik bij ArjanR1 op bezoek geweest. Hij heeft bijna dezelfde luidspreker (nieuwere versie) en die klonk bij hem toch beduidend anders. De verhoging van het niveau net boven 1 khz constateerde ik ook bij hem, evenals een dip rond 400 hz, maar bij hem waren deze effecten beduidend minder uitgesproken - eigenlijk niet problematisch te noemen. Bovendien is het lage middengebied veel sterker aanwezig dan bij Frank, waardoor de set als geheel in mijn oren wat warmer en prettiger klinkt. Het is echter wel een indicatie dat de effecten voor een deel zijn toe te schrijven aan de luidspreker.

Overigens had ik de aanpassing van Franks post van gisteren nog niet gezien. Ik zou het jammer vinden als hij niet meer post. Dit is toch wel een van de populairste topics van het forum! Van de andere kant heb ik er ook wel begrip voor. Was het niet een onderdeel van het forumbeleid dat in Showcase-topics geen discussies gevoerd zouden worden als de topicstarter daar geen behoefte aan had?

EDIT: typo
Dutch & Dutch

blue-eyes

Note van moderators @keyser:

niet geheel zoals je stelt. Er mogen zeker wel discussies gevoerd worden, maar geen discussies die continue hetzelfde zijn, een niet vriendelijk karakter hebben of discussies die puur bedoeld zijn om te trollen.
Als de TS het niet wil vind ik geen argument. Je post met volle bewustzijn een reactie, opent een thread. Dit is een openbaar forum dus daarmee nodig je iedereen uit te posten en te lezen.
Bepaald gedrag willen we weren, je ziet aan Perfectionist dat het ook weer toegepast in dit topic (reactie S@M, waarschuwing, etc.).

Om een voorbeeld te noemen vind ik de reacties van Erik juist wel zinnig en meehelpend. Imo zit daar geen trol of etc. achter.

Citaat van: keyser op januari 17, 2012, 12:50:31
..... Was het niet een onderdeel van het forumbeleid dat in Showcase-topics geen discussies gevoerd zouden worden als de topicstarter daar geen behoefte aan had?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;