Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

drees62

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 12:14:10

Ik prefereer een hifi tuning boven een belden, ook al had ik niet de 4mm ( welke vlgs velen slechter is dan de 2,5) maar de 2,5 mm De HFT is meer gedetailleerd en open.
Ik zou geen wandcontactdoos gebruiken maar de kabel dmv een iec contra stekker op het blok plaatsen. Persoonlijk zou ik geen furutech verdeeldoos gebruiken.

Er komt hier wel een wandcontactdoos, heb jij (betere) alternatieven dan de Furutech dan?
Ik heb nl. het HFT-kabelblok met een vaste kabel. Die moet dus wel in een WCD.

frank2

eerlijk gezegd niet, bovendien ken ik het HFT blok niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Kwabbernoot

Citaat van: Erik van Voorst op januari 15, 2012, 13:11:44
Dat hoeft toch niet....een goede prijs voor je Usher...en een mooie 2e hands Avatar....
Erik, hoe kom jij op het idee dat de Avatars het wel goed gaan doen bij Frank, ervan uitgaande dat het inderdaad de speakers zijn? Ken jij de kamer?

Groeten...

Martijn M

Het zou best kunnen dat zo'n Avalon beter werkt in Franks situatie, maar vooraf is dat eigenlijk heel lastig in te schatten als je niet precies weet waar de huidige problemen door veroorzaakt worden.

De mensen die pleiten voor een kleinere speaker, pleiten waarschijnlijk voor een luidspreker met minder, of minder diep laag. Dat is naar mijn mening het kind met het badwater weggooien. Als de keuze zou zijn 'slecht laag of géén laag', dan zou ik wellicht gaan voor geen laag. Maar de (haalbare!) doelstelling moet m.i. zijn om het laag goed weer te geven. Overigens is de laagweergave Franks kamer helemaal niet zo slecht. Net als ieder ander heeft hij in zijn ruimte te maken met staande golven, maar ik heb ze wel eens veel erger meegemaakt. De kamer heeft een aantal wanden die voor redelijk wat demping in het laag zorgen.

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 13:30:20
En als Keyser een simpele oplossing heeft, nu niet nodig, dan hoor ik die graag, maar nu is dit niet nodig

De problemen zitten hoofdzakelijk in het middengebied. Zoals ik al zei moet de oorzaak mijns inziens gezocht worden in de akoestiek, luidsprekers en/of plaatsing. Het lijkt er op dat het op z'n minst voor een deel aan de luidsprekers is toe te schrijven, maar zonder dat eerst grondig uit te zoeken kan ik je geen simpele oplossing aandragen. Met de Behringer hebben we het probleem beduidend minder storend weten te maken, maar het was niet de meest elegante oplossing. Het is als het slikken van pijnstillers tegen de rugpijn, terwijl je eigenlijk wat aan je houding zou moeten doen. Met de Behringer hebben we de symptomen (de dip in het middengebied en de piek in het hoge mid) verminderd, maar eigenlijk zou je de oorzaak moeten vinden en aanpakken.

Dit alles staat wat mij betreft los van je actuele kabelavonturen. Als ik je enthousiaste verhalen zo lees, zou ik daar mooi mee verder gaan! Het een hoeft het ander echter niet uit te sluiten ;) .
Dutch & Dutch

Kingpin

Frank, Klein vraagje, hoe ver staan je speakers onderling uit elkaar en hoe ver zit je tov van 1 speaker af en hoeveel afstand heb je nu nog over tussen de muur en de speakers?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

@keyser:  als alles hier ingespeeld is en ik ben voorlopig weer klaar en ben tevreden lijkt het mij interessant dat je langs komt met je meetapparatuur zoals eerder. Ik ben eigenwijs maar ben ook benieuwd hoe de freq. karakteristiek er dan uitziet. Voor mij een ijkpunt en ook voor jou, want zou hij anders zijn dan blijkt dat stekkerdozen en kabels invloed hebben op de freq. karateristiek, zo niet dan blijft de vraah waarom je dan opeens nu zoveel meer mid hoort als vroeger...

tzt zal ik je een pm sturen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 17:44:51
@keyser:  als alles hier ingespeeld is en ik ben voorlopig weer klaar en ben tevreden lijkt het mij interessant dat je langs komt met je meetapparatuur zoals eerder. Ik ben eigenwijs maar ben ook benieuwd hoe de freq. karakteristiek er dan uitziet. Voor mij een ijkpunt en ook voor jou, want zou hij anders zijn dan blijkt dat stekkerdozen en kabels invloed hebben op de freq. karateristiek, zo niet dan blijft de vraah waarom je dan opeens nu zoveel meer mid hoort als vroeger...

tzt zal ik je een pm sturen.

Ben ik ook benieuwd naar want dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Frank wat gebeurd er met het middengebied als je de baspoorten dempt?

frank2

Citaat van: Kingpin op januari 15, 2012, 17:40:37
Frank, Klein vraagje, hoe ver staan je speakers onderling uit elkaar en hoe ver zit je tov van 1 speaker af en hoeveel afstand heb je nu nog over tussen de muur en de speakers?

Het staat in de ideale verhouding 2:3. 2 meter uit elkaar en de zitplaats is 3 meter. Ruimte naar de zijkant 3 meter naar achter 80 cm. Destijds met Keyser neergezet, in mijn kamer het optimum.

frank2

Citaat van: S@m op januari 15, 2012, 17:47:15
Ben ik ook benieuwd naar want dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Frank wat gebeurd er met het middengebied als je de baspoorten dempt?

geen idee waarom vraag je dat

chansig

Omdat het afstoppen van een poort ook effect heeft op de rest.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 17:49:05
geen idee waarom vraag je dat

???

Je wilt toch niet zeggen dat je dat nog nooit hebt geprobeerd?

Probeer het en ga er eens voor zitten om te ondekken wat dan de goede en slechte punten worden van je systeem...

frank2

Nooit geprobeerd, heb immers geen basprobleem. (trouwens vooralsnog zijn er nu geen problemen)

S@m

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 17:58:19
Nooit geprobeerd, heb immers geen basprobleem. (trouwens vooralsnog zijn er nu geen problemen)

Ik heb volgens mij gelezen dat je iets mist in het middengebied. Het (weinig - matig - veel) dempen van de poorten zou je misschien een stapje verder kunnen brengen. Als je al grote verschillen waarneemt bij een simpele stekkerwijziging dan lijkt me het dempen van de poorten ook iets wat je geprobeerd móet hebben.

chansig

Nee..ik verwacht ook niet dat het wat oplevert..maar er gebeuren bij jouw wel gekkere dingen dus wie weet. ;) ;D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: chansig op januari 15, 2012, 17:50:51
Omdat het afstoppen van een poort ook effect heeft op de rest.
Krijg je stroomstoringen van he  :devil:

Kingpin

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 17:47:28
Het staat in de ideale verhouding 2:3. 2 meter uit elkaar en de zitplaats is 3 meter. Ruimte naar de zijkant 3 meter naar achter 80 cm. Destijds met Keyser neergezet, in mijn kamer het optimum.
De verhouding die jij noemt heeft idd betrekking op de plaatsing van speakers die in de lengte richting zijn geplaatst.
Als je in de breedte speelt kloppen deze verhouding niet, nu heb jij wat ik me zo kan herinneren een meer vierkante woonkamer.
Eerlijk gezegd denk ik dat je speakers veels te dicht op elkaar staan, dit geeft een heel direct geluid en kan misschien een oorzaak zijn voor je 'hardheid/directheid'.
Zelf heb ik veel baat gehad bij de plaatsingstheorie die Joachim Gerhard eens heeft geplaatst, en eerlijk gezegd vind ik dit nog steeds de beste meest natuurlijke weergave geven.
Er zitten dan wel nadelen aan, zoals een zeer kleine sweetspot, maar je zou eventueel een compromie kunnen doen.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

De speakers staan in de lengterichting, achter de luisterplaats heb ik nog 5 meter ruimte.

Erik van Voorst (in memoriam)

Frank die tip van Som moet je niet onderschatten.

Je moet je totale geluidsbeeld evalueren en daar is laag een onderdeel van...met andere woorden verander het laag en je zult je totale geluidsbeeld veranderen.......sterker nog als je de tweeter verandert zal ook je laag veranderen.

Even een poort dicht stoppen met wat sportsokken kan zo maar zorgen voor een veel betere balans in een extreem geval krijg je een veel beter middengebied en iets mindere bas maar wel dynamischer  ;)

Wees niet van mening dat je die gemeten dip gaat oplossen met stroom al hang je er van alles op dat gebied tussen het is gewoon technisch onmogelijk daar moet grover geschut voor komen.

Btw...ik heb ook wel de Avalon Eclipsen gehoord in soortgelijke ruimte dus die zou je ook mogelijk eens kunnen overwegen
Worden regelmatig aangeboden. Je geluid zal dan iets groter uitpakken dan bij de avatar met behoud van een zeer goed middengebied ( daar zijn deze speakers op gedesigned  ;) )
@kwabbernoot na 210 pagina's durf ik blind zo een advies te geven.....ik heb erg veel Avatars in erg veel ruimte gehoord....het wordt echter een ingewikkeldere zaak als Frank alles wil behouden en met kabels in de weer gaat.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Citaat van: keyser op januari 15, 2012, 17:34:39
Het zou best kunnen dat zo'n Avalon beter werkt in Franks situatie, maar vooraf is dat eigenlijk heel lastig in te schatten als je niet precies weet waar de huidige problemen door veroorzaakt

Mee eens maar als er 2 gegevens uit het hele verhaal komen bovendrijven de forse aanspraak/aanstoot van de ruimte en een middengebiedprobleem dan worden de inschattingen wat makkelijker....

Frank mag wat mij betreft wel even een set Avalon Eclipsen van mij een dagje/weekend lenen.....zomers kijk ik toch weinig film  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

KlipschHT

Inderdaad de poort dichtstoppen moet je geprobeerd hebben  8) , het is voor mij de reden geweest om voor een totaal gesloten speakersysteem te gaan.
Het hele middengebied krijgt veel meer definitie.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Kijk Frank jouw speaker geeft een geweldige energie af van 75 Hz tot 50 Hz en jouw getunede poort op 24 Hz gaat ook enorm te keer.

Je hoeft dan geen Einstein te zijn om in te schatten wat er gebeurd als je die poort " temt" en wees gerust er blijft waarschijnlijk nog  meer energie over dan wenselijk  ;D

Doe ons een lol en haal eens wat poort-confectie voor de dag....makkelijkere ingreep is er niet  ;)

dre73

een zeer leerzame test.
mijn ervaring is een schoner midden en meer resoltie in het laag,wel minder dynamiek.
wel even de tijd er voor nemen,dus niet na een paar nummertjes er mee ophouden.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

En als de sokken uit je sokkenla niet voldoende resultaat geven kan altijd nog een van de duurste sokkenparen die te koop zijn proberen...

Kijk Frank je wilt graag je Ushers behouden.....okay duidelijk....

Denk even terug waarom je de Ushers hebt gekocht....ik durf te wedden dat je voor het middengebied viel...dat is hun sterke punt...( eigenlijk evenals de Avalons ) daarnaast heb je prachtige tweeters....dus...juist je bas gooit roet in het eten.

Ik denk dat je schrikt hoeveel je bas het mooie geluid kan " verzieken ". Je bas doet dit natuurlijk niet express maar staat nu eenmaal in een gegeven ruimte....vergeet niet dat die poort extreem versterkt over een behoorlijk gebied.

It is up to you ;D

Citaat van: dre73 op januari 15, 2012, 20:15:30
een zeer leerzame test.
mijn ervaring is een schoner midden en meer resoltie in het laag,wel minder dynamiek.
wel even de tijd er voor nemen,dus niet na een paar nummertjes er mee ophouden.

Misschien moet ik dan zeggen  " pulserender " ipv dynamischer het is een beetje wat voor woordkeuze je gebruikt  ;)

Btw...mooie speakers Dre sorry dat het under the radar ging voor mij  ;D