Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind het sowieso knap dat je dat allemaal uit elkaar kunt halen zeg.......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

vanzomereng

Frank,

Iedereen die je posting van begin af aan heeft gelezen, zal 1 rode draad door jouw hifi leven ontdekken....

> Ik heb geen probleem, klinkt toppie hiero
> Enige tijd later.... dit en dat begint me negatief op te vallen in mijn geluid (ik heb een probleem)
> dan wordt er wat getweakt, wat gewisseld in de set....
> vervolgens schrijf je een recensie hiero, met nog meer smoothie geluid, nog meer zwart tussen de instrumenten etc...
> probleem is opgelost, klinkt weer toppie hiero
> Enige tijd later.... dit en dat begint me negatief op te vallen in mijn geluid (ik heb een probleem)
> dan wordt er wat getweakt, wat gewisseld in de set....
> vervolgens schrijf je een recensie hiero, met nog meer smoothie geluid, nog meer zwart tussen de instrumenten etc...
> probleem is opgelost, klinkt weer toppie hiero
> etc...  

Nu is bovenstaand proces niks nieuw, zo vergaat het vele audiofielen met alleen dat verschil, dat jij er uitvoerig hier over bericht
Alleen wek jij wel de indruk, dat het steeds alleen maar om upgrade-acties gaat en je nimmer de indruk wekt een bepaalde miskoop gedaan te hebben.
Vervolgens strooi je regelmatig met je "upgrade-acties" als zijnde goedbedoelde adviezen naar anderen toe.

Het verschil met jouw en vele andere audiofielen hiero, is dat vele audiofielen nog over enige zelfreflectie beschikken en zich bewust zijn van het feit,
- dat hun eigen oren niet altijd de beste graadmeters zijn
- spijt hebben van bepaalde miskopen
- weten hoe lastig het is om aan te duiden, hoe hun heilige audio-graal eruit ziet

Frank, ik begin steeds meer de indruk te krijgen, dat audiofilie voor jouw een obsessie geworden is !

Zie dit niet als een belediging maar doe je voordeel ermee maar wees gerust, jij bent niet de enige  

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Als je niet wilt veranderen van voor en eindversterker dan zou ik het probleem zoeken/ aanpakken met de Ushers.

Ik denk dat bv een Avalon wel eens een oplossing zou kunnen zijn.
Mijn onderbouwing zou dan zijn dat deze speaker
( eigenlijk evenals een door mij voorgestelde buizenbak ) je middengebied zou kunnen liften....in dit gebied zit eveneens je emotie...iets wat Keyser dus eigenlijk ook middels een meting aan het licht wist te brengen  ;)

Ik zou me in ieder geval wel 2 keer bedenken om weer aan de slag te gaan met equalizers.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

Citaat van: drees62 op januari 15, 2012, 11:45:29
Mooi project Frank!

Ben benieuwd wat je (eind-) conclusies worden. Ga hier ook bezig met de stroom. Kan ik uit jouw verhaal opmaken (lees al heel lang mee) dat je de kabel van HFT prefereert boven de Belden van groep naar wandcontactdoos?
Ondanks het feit dat de Belden 3 x 4mm2 is en de HFT 3 x 2,5mm2?

Mijn boodschappenlijst bevat voorlopig:
- Siemens klankmodule met HFT-zekering
- HFT of Beldenkabel door de kruipruimte
- Furutech wandcontactdoos.

Zie ik nog wat over het hoofd?

Ik prefereer een hifi tuning boven een belden, ook al had ik niet de 4mm ( welke vlgs velen slechter is dan de 2,5) maar de 2,5 mm De HFT is meer gedetailleerd en open.
Ik zou geen wandcontactdoos gebruiken maar de kabel dmv een iec contra stekker op het blok plaatsen. Persoonlijk zou ik geen furutech verdeeldoos gebruiken.

Ik heb inmiddels al een HFT-stekkerblok van Jouw Hifi, deze bevalt zeer goed. Is bij mij een groot verschil.

Groeten uit Enschede!
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

@vanzomerng:  ik weet dat ik vaak iets te enthousiast ben
@erikvanvoorst: je begrijpt het helaas niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Het probleem waar Frank mee te maken heeft, is naar mijn idee al jaren hetzelfde. Dat is dat er wat onbalans in het middengebied zit. Te weinig energie tussen ongeveer 200 hz en 900 hz en juist wat teveel net iets boven 1 khz. Met de DSP werden de oorzaken van dit probleem niet geheel weggenomen, maar de tonale balans werd er wel beter van. Als ik het goed begrijp doen de aanpassingen aan het stroomnet in Franks ervaring ongeveer hetzelfde. Ik ben echter bang dat dit het probleem niet echt oplost, maar dat het op termijn opnieuw zal gaan opvallen.

Mijns inziens zit de oorzaak van het probleem in de luidspreker, de akoestiek of de plaatsing. Of een combinatie van die drie. Met de juiste meetapparatuur en verstand van zaken is niet zo heel lastig om de oorzaak te achterhalen, maar er gaat wel wat tijd in zitten.
Dutch & Dutch

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 12:17:09
@vanzomerng:  ik weet dat ik vaak iets te enthousiast ben
@erikvanvoorst: je begrijpt het helaas niet.

Ik doe moeite...maar ik geef toe dat je af en toe wel een moeilijkheidsgraad inbouwt  :D

frank2

Laat ik vooral voorop stellen dat mijn set altijd goed heeft geklonken, velen zullen dat vinden en er zijn er enkele hier geweest. Echter ik wil een zo goed mogelijke perfectie en ook door te luisteren bij anderen kom je vaak tot andere/nieuwe inzichten.

Zoals de meesten zouden doen: iets klinkt niet geheel goed koop een betere versterker cd speler enz, dat is echt onzin, als je de knowhow van snowmaster, martin en die van mij combineerd krijg je inzichten die vertellen dat het vaak, of bijna altijd stroom is, dit is een item wat nooit veel aandacht krijgt maar je set kan maken of breken. Verbetering kost enkele tientjes ipv honderden euro's

S@m

Citaat van: keyser op januari 15, 2012, 12:19:46
Het probleem waar Frank mee te maken heeft, is naar mijn idee al jaren hetzelfde.  

Kortom, wat ik al eerder heb aangehaald. Prachtige apparatuur en luidsprekers, alleen niet de juiste match.

Frank moet m.i. alles op de schop gooien en van voren af aan beginnen met een juiste match die met simpele bekabeling al voor 100% geheel naar wens klinkt. Eventueel dan nog eens voorzichtig horen of er iets met een kabeltje subtiel kan worden verbeterd (in de oren van Frank)...

frank2

Het probleem waar Frank mee te maken heeft, is naar mijn idee al jaren hetzelfde. Dat is dat er wat onbalans in het middengebied zit. Te weinig energie tussen ongeveer 200 hz en 900 hz en juist wat teveel net iets boven 1 khz. Met de DSP werden de oorzaken van dit probleem niet geheel weggenomen, maar de tonale balans werd er wel beter van. Als ik het goed begrijp doen de aanpassingen aan het stroomnet in Franks ervaring ongeveer hetzelfde. Ik ben echter bang dat dit het probleem niet echt oplost, maar dat het op termijn opnieuw zal gaan opvallen.

Mijns inziens zit de oorzaak van het probleem in de luidspreker, de akoestiek of de plaatsing. Of een combinatie van die drie. Met de juiste meetapparatuur en verstand van zaken is niet zo heel lastig om de oorzaak te achterhalen, maar er gaat wel wat tijd in zitten.

Ik hoop van ganse harte dat dat niet het geval zal zijn.

vanzomereng

Citaat van: Erik van Voorst op januari 15, 2012, 12:11:09
Als je niet wilt veranderen van voor en eindversterker dan zou ik het probleem zoeken/ aanpakken met de Ushers.

Ik denk dat bv een Avalon wel eens een oplossing zou kunnen zijn.
Mijn onderbouwing zou dan zijn dat deze speaker
( eigenlijk evenals een door mij voorgestelde buizenbak ) je middengebied zou kunnen liften....in dit gebied zit eveneens je emotie...iets wat Keyser dus eigenlijk ook middels een meting aan het licht wist te brengen  ;)

Ik zou me in ieder geval wel 2 keer bedenken om weer aan de slag te gaan met equalizers.....

Ik zou zeggen, gewoon andere speakers en dan gezien zijn ruimte (ik ben er geweest) ook niet zulke kolossen meer en dan gewoon
lekker maanden achtereen alleen maar muziek draaien zonder maar 1 knuistje uit te steken naar enig kabel, voedingsblok of andere component  ;D

Maar zou een andere speaker nu ook daadwerkelijk "het gedrag" van een rasechte audiofiel beinvloeden of begint het hele verhaal weer van voren en aan !

Persoonlijk zou ik kiezen voor http://www.sonusfaber.com/guarnerievolution/en/
of iets van Dynaudio

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

S@m

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 12:23:30
Ik hoop van ganse harte dat dat niet het geval zal zijn.

Lees je topic eens door en concludeer dan zelf... ;D  ;)

Het probleem waar Frank mee te maken heeft, is naar mijn idee al jaren hetzelfde.

Met de juiste meetapparatuur en verstand van zaken is niet zo heel lastig om de oorzaak te achterhalen, maar er gaat wel wat tijd in zitten.

Niet om te beledigen maar is er dan niet na jaren een conclusie dat er een van de twee (meetapp/ verstand) niet genoeg aanwezig is.

Deleted Member 2

300 psychiaters rondom 1 patiënt die luidkeels roept dat hij niet ziek is. Je zou er toch gek van worden.......

Laat Frank lekker z'n gang gaan. Als hij strooit met dogmatische (goed bedoelde) adviezen waarvan jij vindt dat het onzin is, so what..

Als Frank ooit zo ver komt dat hij roept dat zijn set nu perfect functioneert, zou het interessant zijn als hij wat "psychiaters" ontvangt om de set (zo objectief als mogelijk is) de maat te nemen en daarover hier verslag te doen. Alleen al het samenstellen van het groepje "psychiaters" lijkt mij interessant. De samenstelling van het team lijkt mij al een aardige topic.....

Martijn M

Citaat van: S@m op januari 15, 2012, 12:22:49
Kortom, wat ik al eerder heb aangehaald. Prachtige apparatuur en luidsprekers, alleen niet de juiste match.

Frank moet m.i. alles op de schop gooien en van voren af aan beginnen met een juiste match die met simpele bekabeling al voor 100% geheel naar wens klinkt. Eventueel dan nog eens voorzichtig horen of er iets met een kabeltje subtiel kan worden verbetered (in de oren van Frank)...

Als ik in Franks schoenen stond, zou ik niet zomaar alles op de schop gooien zonder de oorzaak van het probleem concreet te hebben vastgesteld. Dat zou mijn eerste stap zijn, maar wie ben ik ;) .
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: S@m op januari 15, 2012, 12:22:49

Frank moet m.i. alles op de schop gooien en van voren af aan beginnen met een juiste match die met simpele bekabeling al voor 100% geheel naar wens klinkt. Eventueel dan nog eens voorzichtig horen of er iets met een kabeltje subtiel kan worden verbetered (in de oren van Frank)...

Die heb ik al bereikt door alles te bekabelen met Belden kabel, dit klonk in z'n geheel goed, alleen kwamen de tekortkomingen van belden kabels aan het licht, het iets verstopte en een ietwat korrelig hoog, (bevestigd door Snowmaster op zijn set) vandaaruit heb ik alles bekabeld met johan kabels, welke vele malen fijnzinniger waren maar het hoog iets benadrukten, vandaaruit heb ik nu 2 Lapp kabels eraan zitten en deze spelen nu in....

Dus de slag heb ik al gemaakt, ben het vergeten te melden....

S@m

Citaat van: keyser op januari 15, 2012, 12:26:43
Als ik in Franks schoenen stond, zou ik niet zomaar alles op de schop gooien zonder de oorzaak van het probleem concreet te hebben vastgesteld. Dat zou mijn eerste stap zijn, maar wie ben ik ;) .

Okay, versterking en bron houden en dan op zoek naar luidsprekers die matchen met de grote van de huiskamer, akoestiek, versterking en waarvan het klankkarakter voldoet aan Frank's smaak. Jij ook een beetje je zin... ;)

frank2

Citaat van: keyser op januari 15, 2012, 12:26:43

Ook al zou er ergens een oorzaak zijn, ik kan mij set op geen enkele manier ergens anders neerzetten en of verplaatsen zoals je weet, zoals die nu staat is het optimum wat in mijn kamer te bereiken is.

En ja achteraf had ik de samenstelling van de set beter moeten voorbereiden (vooral de EV en VV) maar toen wist ik bij lange na niet van wat ik nu wel weet. Echter ben ik nog steeds tevreden over de set en het geluid. Die wil ik niet veranderen en dat hoeft ook niet.

frank2

Ik heb pas geleden dure sonus faber staande speakers gehoord bij wenw dit is absoluut niet het geluid wat ik mooi vind, er zat een complete dikke deken overheen..... en het geheel werd aan de praat gebracht met topspul en een audiofiel die de speakers helemaal te gek vond

vanzomereng

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 12:21:26
Laat ik vooral voorop stellen dat mijn set altijd goed heeft geklonken, velen zullen dat vinden en er zijn er enkele hier geweest. Echter ik wil een zo goed mogelijke perfectie en ook door te luisteren bij anderen kom je vaak tot andere/nieuwe inzichten.

Frank,

Ik wil ook niet beweren, dat het niet goed bij jij klinkt, echter uit jouw huidige Ushers komt niet het volle potentieel i.v.m. de wisselwerking speaker/akoestiek.
Verder, wat ik bij jouw gehoord heb, zou ik zelf ook wat meer presence/warmte in het middengebied willen.

Soms heb ik het idee, dat je met alle macht, op onorthodoxe wijze (stroom) de zaak een beetje probeert te redden om met alle macht de Usher
niet weg te hoeven doen omdat je wellicht denkt bij andere speakers wat aan resolutie te moeten inleveren !

Klopt dit Frank ?

Frank, ik kan je alleen zeggen, dat met name het middengebied waar
- het grootste gedeelte van de muziek zich afspeelt
- het menselijk oor het gevoeligst voor is
veel belangrijker is, dan de extremen in de frequentieband.

Verder zijn er (zeker in de prijsklasse van jouw huidige speakers) voldoende keus met wellicht
een middengebied die meer aan je smaak zal beantwoorden, zonder (veel) concessies op andere gebieden
te moeten doen.  

Een paartje avalon avatars neergooien en voila....leven kan ook wel eens simpel zijn  :D

vanzomereng

Citaat van: Onder013 op januari 15, 2012, 12:26:25
300 psychiaters rondom 1 patiënt die luidkeels roept dat hij niet ziek is. Je zou er toch gek van worden.......

Laat Frank lekker z'n gang gaan. Als hij strooit met dogmatische (goed bedoelde) adviezen waarvan jij vindt dat het onzin is, so what..

Als Frank ooit zo ver komt dat hij roept dat zijn set nu perfect functioneert, zou het interessant zijn als hij wat "psychiaters" ontvangt om de set (zo objectief als mogelijk is) de maat te nemen en daarover hier verslag te doen. Alleen al het samenstellen van het groepje "psychiaters" lijkt mij interessant. De samenstelling van het team lijkt mij al een aardige topic.....

In essentie heb je gelijk maar het is hier een grote mensenforum met volwassen kerels en als je hier post
kies je ervoor om de openbaarheid te betreden en reacties uit te lukken en dit hoeven natuurlijk niet allemaal
positieve reacties te zijn.
Verder denk ik, dat je vele reacties niet zo als "negatief"  moet zien maar meer in de zin van "meedenken" en "meehelpen"
en dit is vrij lastig, omdat Frank er nogal andere denkbeelden/werkwijzen op na houdt.

KlipschHT

Ik denk dat het veel simpeler kan..zeker omdat Frank het geluid van Usher mooi vind...als je die mid of tweeter wat zachter laat spelen d.m.v. het aanpassen van het passieve filter dan bereik je m.i. veel meer. Misschien wil keyser je daar wel bij helpen...en dan zou ik er geen behringer tussen zetten.

Bij mijn speakers kan ik op het filter er een Audyn Cap KPSN 0,68uF als optie bij zetten, waardoor mijn toch wat rustige speaker veranderd in een speaker die vooral wat pittiger klinkt. Bij het overnamepunt tussen mid en tweeter gaat de tweeter dan wat harder spelen. Maar ik houd juist wel van een wat rustiger speaker. Ik kan me voorstellen dat jij misschien een wat rustiger geluid zoekt...? Het is maar een idee...
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

frank2

Citaat van: VANZOMERENG op januari 15, 2012, 12:34:51
Frank,

Verder, wat ik bij jouw gehoord heb, zou ik zelf ook wat meer presence/warmte in het middengebied willen.

Soms heb ik het idee, dat je met alle macht, op onorthodoxe wijze (stroom) de zaak een beetje probeert te redden om met alle macht de Usher
niet weg te hoeven doen omdat je wellicht denkt bij andere speakers wat aan resolutie te moeten inleveren !

Klopt dit Frank ?nee dat klopt niet, ik houd er veel van het geluid van Ushers, maar heb sinds gisteren iets ontdekt wat ik zelf niet voor mogelijk hield. Dat 1 contra stekker zoveel in het geluid kan doen. En ik heb jarenlang furutech gold gehad wat hier in mijn set dus het middengebied ieler maakte

Frank, ik kan je alleen zeggen, dat met name het middengebied waar
- het grootste gedeelte van de muziek zich afspeelt
- het menselijk oor het gevoeligst voor is
veel belangrijker is, dan de extremen in de frequentieband.

Hier ben ik het mee eens, ik wil ook meer warmte, zeker nadat ik op Ushers bij Johan dit heb mogen beluisteren, en ja zeker spelen de apparatuur een rol, maar dat is de reden wel dat det vibex blok hier staat, deze heb ik 1 dag hier gehad en dat klonk met een groot stuk meer warmte emotionaliteit. (blok was ingespeeld)

vanzomereng

Citaat van: frank2 op januari 15, 2012, 12:33:31
Ik heb pas geleden dure sonus faber staande speakers gehoord bij wenw dit is absoluut niet het geluid wat ik mooi vind, er zat een complete dikke deken overheen..... en het geheel werd aan de praat gebracht met topspul en een audiofiel die de speakers helemaal te gek vond

frank2

Ik geloof niet in dit soort zaken.
Mijn menig is, dat bij alle gerenomeerde speakers zeker in de prijsklasse > 1.500 euro er geen sprake is van wolle dekens,
wollig laag, vervorming noem maar op.
Als mensen dit ervaren zijn er andere zaken aan de hand
- mindset niet juist
- slechte opnemen
- slechte akoestiek of opstelling
- hardware defect

Los van jouw opmerking, verbaast me hiero vaak hoe bepaalde vooroordelen als een lopend vuurtje de ronde doen.
Daarnaast wordt er door mensen, audio-recenten vaak de verschillen sterk gechargeerd en wordt een speaker
welke "niet is ingedraaid" en in een te sterk gedempte kamer vaak als dof betiteld, terwijl dit in de juiste setting
zelf een voortreffelijke weergever kan zijn.