Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Kwabbernoot

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 12:43:07
Zou best kunnen, maar dat je geen scherpe focus kan krijgen met een conventionele luidspreker is natuurlijk de grootste flauwekul. Met indraaien kan je dit in de meeste gevallen feilloos bewerkstelligen... (anders zou iedereen met conventionele luidsprekers denken dat zangers en zangeressen van de planeet 'breedbekkikker' afkomt).

Dat laatste gaat natuurlijk ook weer te ver. Als ik stel dat de stemmen breder worden afgebeeld, dan is dat in vergelijk met mijn set. Een ander zou het zomaar meer dan geweldig kunnen vinden en mijn set te smal (pinpoint) vinden. Het blijft natuurlijk ook een smaak kwestie.

Groeten...

S@m

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 13, 2011, 12:56:12
Dat laatste gaat natuurlijk ook weer te ver. Als ik stel dat de stemmen breder worden afgebeeld, dan is dat in vergelijk met mijn set. Een ander zou het zomaar meer dan geweldig kunnen vinden en mijn set te smal (pinpoint) vinden. Het blijft natuurlijk ook een smaak kwestie.

Groeten...

Ik neem aan dat een ieder wel van een realistische afbeelding houdt, zeker als het een stem betreft en het grappige is dat dit nou net iets wat door iedereen wel op realisme is in te schatten. Niet iedereen weet hoe bijvoorbeeld een saxofoon, trompet of gitaar in het echie klinkt, maar een stem....

chansig

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2011, 21:00:39
Deze cd had echt teveel hoog nu is het een stuk aangenamer en kan ik 'm weer draaien.

Ik ken de cd niet..dat als noot. Maar wanneer dit het geval zou zijn (dus de cd is op de wijze geproduceerd dat er een teveel aan hoog in zou zitten) dan vervormt je set dus. Maakt verder overigens niet uit...ik dacht alleen: laat ik het even noemen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober 13, 2011, 15:59:17
Ik ken de cd niet..dat als noot. Maar wanneer dit het geval zou zijn (dus de cd is op de wijze geproduceerd dat er een teveel aan hoog in zou zitten) dan vervormt je set dus. Maakt verder overigens niet uit...ik dacht alleen: laat ik het even noemen.

Gr Hans

Waaruit je dan mag concluderen dat cd's welke correct zijn opgenomen nu worden weergegeven met een tekort aan hoog en hierdoor futloos zullen klinken..?

chansig

Ik denk dat we dat nooit te weten zullen komen..dus stemmen we de boel af op ons eigen gehoor en wat we zelf prettig vinden klinken. Het gaat mij er meer om dat dat teveel aan hoog mogelijk gewoon in de opname zit. Dat zou dan betekenen dat wanneer dit het geval is een set die dit teveel aan hoog weergeeft meer natuurgetrouw dan een set die dit verbloemt.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober 13, 2011, 16:04:21
Ik denk dat we dat nooit te weten zullen komen..dus stemmen we de boel af op ons eigen gehoor en wat we zelf prettig vinden klinken. Het gaat mij er meer om dat dat teveel aan hoog mogelijk gewoon in de opname zit. Dat zou dan betekenen dat wanneer dit het geval is een set die dit teveel aan hoog weergeeft meer natuurgetrouw dan een set die dit verbloemt.

Gr Hans

Ik ga mee met deze denkwijze en dat zou dan betekenen dat er in de set iets met de hoogweergave wordt gedaan wat dan ook hoorbaar zou moeten zijn bij het afspelen van andere cd's. Als dat opnames betreft die eerst wel goed klonken dan zouden die nu met minder hoog worden weergegeven wat kan resulteren in een futloos en minder sprankelend geheel.

chansig

Zo had ik er nog niet over nagedacht..maar dat zou kunnen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober 13, 2011, 16:12:30
Zo had ik er nog niet over nagedacht..maar dat zou kunnen.

Gr Hans

Volgens mij kan dat niet anders...

chansig

Weet ik niet..bepaalde frequenties kunnen in een cd meer aanwezig zijn dan anderen..Dus hoeft niet per defintie te betekenen dat iedere cd dan anders gaat klinken.

Jouw denklijn doortrekkend in combinatie met de set van Frank zou dat dus betekenen dat Frank bij iedere cd een verschil zou horen en niet alleen bij die van Madness ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: chansig op oktober 13, 2011, 16:27:21
Jouw denklijn doortrekkend in combinatie met de set van Frank zou dat dus betekenen dat Frank bij iedere cd een verschil zou horen en niet alleen bij die van Madness ?

Gr Hans

Dat zou ik wel denken...

Lex Groningen

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 16:01:48
Waaruit je dan mag concluderen dat cd's welke correct zijn opgenomen nu worden weergegeven met een tekort aan hoog en hierdoor futloos zullen klinken..?

Volgens mij heb je wel eens een uitnodiging gekregen van Frank? Waarom ga er een keer niet heen met een stapel cd's om zijn set te beluisteren?
Nu is het alleen maar giswerk door een paar woorden die Frank mischien wel heel anders bedoelde. Ik hoor hem namelijk niks zeggen dat het hoog bij andere cd's is verdwenen. ;)
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

chansig

We zitten wat hardop te schrijven/denken. Maar wat s@m zegt kan natuurlijk kloppen. Een set verandert niet alleen het hoog bij 1 cd...dat zal dan bij alle cd's zo moeten zijn. Dus ik begrijp zijn reactie wel.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Voordat ik het vergeet..Ik herken de recensie van Kwabber wel en daarnaast is hij leuk geschreven.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: Alex Groningen op oktober 13, 2011, 16:31:24
Volgens mij heb je wel eens een uitnodiging gekregen van Frank? Waarom ga er een keer niet heen met een stapel cd's om zijn set te beluisteren?
Nu is het alleen maar giswerk door een paar woorden die Frank mischien wel heel anders bedoelde. Ik hoor hem namelijk niks zeggen dat het hoog bij andere cd's is verdwenen. ;)

Nee, dat schrijft hij inderdaad niet. Logisch redenerend zou dit wel het geval 'moeten' zijn. Het zou toch een wonderbaarlijk audiofiel fenomeen zijn als door bepaalde kabels te gebruiken de cd's die eerst niet om aan te horen waren  nu luisterbaar zijn (woorden van Frank) en dat dan vervolgens bij andere cd's niets verandert in het geluidsbeeld...

Ik krijg zoveel uitnodigingen, als ik daar allemaal gehoor aan zou geven dan heb ik geen tijd om onzinnige zaken op het forum te schrijven en zouden jullie me nog gaan missen. Nee, dat doe ik o.a. jou niet aan... ;D

frank2

De set is nu geheel in balans. Doordat ik met "betere" kabels werk dan de standaard dropveters die sommigen gebruiken en doordat ik betere stekkers gebruik dan de standaard bij de Gamma krijg je een geluidsbeeld dat verder doorloopt in het hoog en laag. Als een cd van nature teveel aan hoog heeft vaak de beroemde remasters, dan hoor je dat meteen op mijn set. Zou je alle kabels veranderen naar standaard kabels en dropveters valt dat meer hoog niet op omdat het door de " slechte" kwaliteit van de kabels niet goed wordt doorgegeven, dat hoor je echter wel op alle frequenties, maar bij hoog en bij laag valt het het meeste op. Door Betere kabels te gebruiken hoor je echter ook vaker dat een cd niet goed is opgenomen of slecht, door een set in "balans" te brengen kun je bijna alle cd's goed draaien en stoort het niet echt, wel hoor je verschillen. Year of the cat was een remaster gisteravond waar aardig hoog in zat, al is het niet zoveel als bij Madness, maar de sound was ook een beetje vlak, het klonk gewoon niet echt lekker, maar was wel acceptabel om naar te luisteren.

Nu hoeven jullie het niet met mijn denkwijze eens te zijn en misschien verwoord ik het niet geheel juist maar de kern klopt wel
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op oktober 13, 2011, 16:46:35
door een set in "balans" te brengen kun je bijna alle cd's goed draaien en stoort het niet echt, wel hoor je verschillen.

Dat is een andere -best te pruimen- invalshoek  ;)

Lex Groningen

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 16:40:44
Nee, dat schrijft hij inderdaad niet. Logisch redenerend zou dit wel het geval 'moeten' zijn. Het zou toch een wonderbaarlijk audiofiel fenomeen zijn als door bepaalde kabels te gebruiken de cd's die eerst niet om aan te horen waren  nu luisterbaar zijn (woorden van Frank) en dat dan vervolgens bij andere cd's niets verandert in het geluidsbeeld...

Dat zal inderdaad wonderbaarlijk zijn. Maar zo te lezen heeft Frank het één en ander nu wel duidelijk verwoord in de post hierboven waar jij het volgens mij ook wel eens mee bent. ;)

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 16:40:44
Ik krijg zoveel uitnodigingen, als ik daar allemaal gehoor aan zou geven dan heb ik geen tijd om onzinnige zaken op het forum te schrijven en zouden jullie me nog gaan missen. Nee, dat doe ik o.a. jou niet aan... ;D

Wat zal mijn leven een leeg bestaan hebben zonder jou hier op het forum ;) :D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Even nog een noot:

een set is in balans als alle bronnen dezelfde signature hebben, dus dezelfde klankkleur hebben. Mijn platenspeler is weliswaar wat minder als de cd speler maar de klankkleur is wel hetzelfde, dat geldt ook voor de sat. reciever.

Tot voor kort klonk de platenspeler een heel stuk wolliger dan de cd speler, en de sat reciever zat daar tussen in met een wat futloze klank.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op oktober 13, 2011, 18:56:12
Even nog een noot:

een set is in balans als alle bronnen dezelfde signature hebben, dus dezelfde klankkleur hebben. Mijn platenspeler is weliswaar wat minder als de cd speler maar de klankkleur is wel hetzelfde, dat geldt ook voor de sat. reciever.

Tot voor kort klonk de platenspeler een heel stuk wolliger dan de cd speler, en de sat reciever zat daar tussen in met een wat futloze klank.

Ik heb maar één bron ???

Staaled

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 19:08:47
Ik heb maar één bron ???
Als ie maar goed is !? :lookaround:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

S@m

Citaat van: Hipster op oktober 13, 2011, 21:42:45
Als ie maar goed is !? :lookaround:

Dat is ie, maar ik denk dat Frank iets anders bedoelt met de balans in zijn set dan hij schrijft.

Citeereen set is in balans als alle bronnen dezelfde signature hebben, dus dezelfde klankkleur hebben.

Staaled

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 21:56:52
Dat is ie, maar ik denk dat Frank iets anders bedoelt met de balans in zijn set dan hij schrijft.

Ik mag het hopen  :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Snowmaster

Citaat van: S@m op oktober 13, 2011, 21:56:52

Citaat van: Hipster op oktober 13, 2011, 22:06:37
Ik mag het hopen  :)

Licht dat eens toe, want ik snap jullie opmerkingen niet.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Staaled

Citaat van: Snowmaster op oktober 13, 2011, 22:42:24
Licht dat eens toe, want ik snap jullie opmerkingen niet.
Ik vat het concept " een set is in balans" zoals Frank het verwoordt niet.
Zijn bronnen daarin " toonaangevend" ? ;)

S@m

Citaat van: Hipster op oktober 13, 2011, 22:49:32
Ik vat het concept " een set is in balans" zoals Frank het verwoordt niet.
Zijn bronnen daarin " toonaangevend" ? ;)

Ik ben jaloers omdat je mijn gedachten zo mooi kan omschrijven... ;)