Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Vandaag heb ik een paar stroomkabels getest voor een uurtje:
Zoals vaker geschreven hier heb ik "last" van felheid als vrouwen stemmen zoals Kate melua of alison Krauss uithalen. Dat klinkt fel, en als het geluid hard staat is dat gewoon niet prettig om naar te luisteren.
Dus begonnen met de door Erik S beschikbaar gestelde kabel DM Audio Blackline power. Deze heeft Oyiade stekkers. Aangesloten op de Oppo, waar tot nu toe een Belden kabel met furutech stekkers opzat. Na de eerste paar tonen wist ik het al; de felheid van de uithalen van de stemmen was opeens weg, het hoog bleef echter wel overeind maar was iets rustiger, er zat meer lucht in het hoog, het klinkt een stuk aangenamer.
De volgende stap was een ander stroomsnoer op mijn EV. (de Oppo heeft nog steeds de DM) Begonnen met de DM Audio silverline; maar dit was minder, meer gestrest en een bepaalde felheid, hetzelfde maar wel wat beter bij silent wire AC 16. Toen nog een kabel gepakt van silent wire met andere stekkers (eigen merk) de AC12, dit klonk wel goed. De Silent Wire klinkt goed strak, strakker dan de DM Audio.
Ik heb nu het zeer sterke idee dat die felheid wordt veroorzaakt door de Furutech stekkers.
Wat ook opvalt is dat de Pink Faun PC1 goede kabels zijn. (die hebben ook de furutech stekkers)

Zogauw je andere stekkers dan de topline furutech stekkers pakt wordt het geluidsbeeld hier evenwichtiger, je verliest iets brilliantie maar niet gedefinieerdheid. Bij de AC12 hoorde ik bij een nummer iets in het geluid wat mij nog nooit was opgevallen.

Er is dus nog veel te tweaken, meer dan ik dacht en alleen de stroomsnoeren kunnen de set al breken of juist verbeteren. Gelukkig heb ik per ongeluk een set stroomsnoeren die niet slecht zijn, behalve de belden van de Oppo, die klinkt beknepen, geprest, ivt de DM Audio.

morgen ga ik het derde stekkerblok proberen waar de tv en de sat ontvanger op komt. (ter vervanging van mijn huidige alu blok)

nb: ik het de AC12 en d DM Audio voorlopig even laten zitten, al kan ik op de EV ook wel weer de Pink Faun opzetten. Het grootste verschil was bij de Oppo
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Ik heb net de kabels zitten vergelijken die ik van Jouw Hifi te leen heb en ik trek op mijn set de volgende conclusies:

silent wire ca 12: droge, heldere kabel met een wat weinig fundament, mids zijn iets minder waarvoor de stemmen mer naar achteren geplaatst worden. Bij de Silent wire 16: deze heeft dezelfde structuur maar is voller qua geluid, echter in mijn set wordt het na langer luisteren te helder.
Dan de DM Audio: de blackline, een neutrale kabel ietwat neigend naar de warme/donkere kant; goede definitie, rustig, mooi geluid bij de bekkens, speelt op de Oppo iets warmer dan op de EV, als de Oppo de belden weer heeft.
Dan de Belden: veel mid, transparantie een stuk minder, stemmen gaan naar voren toe, bas is oke.
Winnaar de DM audio; blackline; deze speelt het mooiste. In het hoog rustig, transparant, maar kan bij stemmen in samenwerking met de belden toch ietwat fel klinken maar niet irritant, ronder geluid, soms naar mijn smaak ietswat te donker (onder voorbehoud. moet nog langer luisteren)

Dus nu zoeken naar: een volle kabel met grote transparantie en die de mids vol laat klinken.

AANVULLING 1+2: heb de pink faun op de oppo en de dm audio blackline op de EV, nu blijkt dat de transparantie van beide kabels even goed zijn, maar dat er bij de pink faun in mijn set iets teveel felheid in vrouwenstemmen zit, stemmen zijn heel zuiver maar niet vol genoeg.
Ga nu de pink faun weer op de EV zetten, die is minder kritiesch dan de Oppo en de DM Audio weer op de Oppo. Na dit te hebben beluisterd valt op dat de pink faun een mooiere basweergave, voller heeft dan de dm audio, deze is iets minder fel in het hoog, dus bijna net zo open. Op de EV is de basweergave met de dm audio een stuk minder. Laat dit voor vandaag weer rustig bezinken
Volgende dag: Oppo op de EV, pink faun en daarna DM Audio op de Oppo; de dm klinkt voller in de stemmen en is iets transparanter. PF is iets minder vol in mids. (met gebruikmaking van de ceraballs, dit scheelt enorm)

nb: stekkers en contra zijn ook hier van erg belang; de dm audio blackline heeft Oyaide stekkers de rest heeft furutech. Oyaide is iets smoother dan furutech, die is harder in het hoog.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Deleted member

frank2

dank antoine maar ik heb ondertusen 1 ding zeer goed geleerd; als hier iets nieuws komt wil ik dat eerst voor aankoop rustig kunnen beluisteren. In het wilde weg kopen doe ik al lang niet meer, en reviews zijn leuk geven een directie over het hoe en wat maar hoe het exact hiewr klinkt is alleen hier thuis te beoordelen.

frank2

Net is Snowmaster hier geweest met nog een Belden kabel, die beldens klinken op mijn set aardig maar niet geweldig; maar we weten nu precies wat de kabel die hier moet komen in zich moet hebben, volle stemmen, heel neutraal.... we gaan er verder mee in ieder geval is wel bewezen dat bijvoorbeeld de DM Audio kabel die ik te leen heb van erik s een kabel is die echt high end geluid geeft, op mijn set ook, behalve dat hij op mijn set teveel hoog geeft, verder een echt goede kabel, mooie definitie, los, ruimtelijk, detailrijk....

We gaan verder met kabels zoeken.... er liggen al weer kabels voor mij klaar bij Martin.
Snowmaster heeft nu het ps audio stekkerblok mee.

Ik zal niet alle kabels die hier komen uitgebreid gaan beschrijven, maar zal hier wel vertellen globaal wat er verder gebeurd.

KlipschHT

Hoi Frank,

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen....maar heb je wel eens Furutech kabels geprobeerd?

Groeten, Jeroen
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

erik s.

misschien zijn rhodium connectors op de DM-Audio wel een leuke stap in de goede richting voor je.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Hoi Erik,

Rhodium connectors geven in mijn set meer hoog, dit heb ik al getest.

erik s.

Citaat van: frank2 op september 12, 2011, 17:43:48
Hoi Erik,

Rhodium connectors geven in mijn set meer hoog, dit heb ik al getest.
ik had begrepen dat dat wenselijk was ivm de omschrijving donker en warm.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

In eerste instantie leek dat zo, na langer luisteren bleek dat de kabel gewoon erg goed te zijn, behalve een surplus aan hoog in mijn set

Snowmaster

Citaat van: erik s. op september 12, 2011, 18:00:38
ik had begrepen dat dat wenselijk was ivm de omschrijving donker en warm.

De DM Audio is absoluut een topper voor het geld dat jij ervoor vraagt.
De kabel heeft alle eigenschappen van high end, prachtig midden, goede definitie, heerlijke bas en veel resolutie.
Frank heeft net iets te veel hoog met de DM Audio, mede omdat hij links een glaswand heeft.
Als iemand een tikje meer hoog kan gebruiken en een hele goede kabel zoekt, is het een aanbeveling om te proberen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

LAATSTE UPDATE: de Hifi tuning kabel heeft eindelijk z'n 300 uur gehad, en ik heb in mijn set alles weer zo staan als het altijd stond. Dus alles is hetzelfde als in het begin van het jaar, behalve de stekkeromwisselingen die gedaan zijn.
Toch vallen me nu een paar dingen op: in vergelijk met de Belden aanvoersnoer en de nieuwe nu ingespeelde hifi tuning aanvoersnoer.
- meer transparantie
- schoner geluid
- mooier, maar wel rustig hoog
- mooi strakke bas

Toch wel eigenlijk erg veel verschil. Ben zeer content. Ik kan nu voor het eerst de radio op een fatsoenlijk volume zetten, voorheen was het hoog rafelig en hard, nu blijft alles lekker zuiver op verschillende radiostations. Er zit een stuk meer rust in.

Maar nu nog verder met de stroomsnoeren, ontwikkelingen zijn al volop bezig alleen het duurt nog even voor ik daar wat over kan gaan schrijven.

Vik

Citaat van: frank2 op september 17, 2011, 15:44:54
LAATSTE UPDATE: de Hifi tuning kabel heeft eindelijk z'n 300 uur gehad, en ik heb in mijn set alles weer zo staan als het altijd stond. Dus alles is hetzelfde als in het begin van het jaar, behalve de stekkeromwisselingen die gedaan zijn.
Toch vallen me nu een paar dingen op: in vergelijk met de Belden aanvoersnoer en de nieuwe nu ingespeelde hifi tuning aanvoersnoer.
- meer transparantie
- schoner geluid
- mooier, maar wel rustig hoog
- mooi strakke bas

Toch wel eigenlijk erg veel verschil. Ben zeer content. Ik kan nu voor het eerst de radio op een fatsoenlijk volume zetten, voorheen was het hoog rafelig en hard, nu blijft alles lekker zuiver op verschillende radiostations. Er zit een stuk meer rust in.

Maar nu nog verder met de stroomsnoeren, ontwikkelingen zijn al volop bezig alleen het duurt nog even voor ik daar wat over kan gaan schrijven.

Gaat je je Furutech blok houden Frank?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

frank2

Citaat van: vik op september 17, 2011, 16:27:27

Gaat je je Furutech blok houden Frank?

Voorlopig wel want tot nu toe is dat nog steeds het best klinkende blok wat ik hier heb gehad. Maar Snowmaster gaat ook bezig met een blok wat ik uitgebreid zal gaan testen.
Dus het is mogelijk dat deze tzt in de verkoop gaat net als de Pink Faun PC1. Het laatste zal zeker nog een paar maanden duren, we gaan nu eerst bezig met stekkerblokken daarna als laatste ook nog met stroomsnoeren. Ondertussen wordt er hier ook nog gekeken naar de aarde op dit moment blijkt dat de aarde hoewel apart van de rest van het huis wel op dezelfde aardpen zit waardoor de lekstroom weer terugkomt op de aarde van de audiogroep. Deze lekstroom is weinig, 0,30V maar deze moet eigenlijk naar 0,01. Te bereiken door alle stekkers in het hele huis in fase te zetten, dit is al eens gebeurd maar erg snel en ik heb toen niet alles meegenomen. Als de lekstroom minder is zal dat het geluid positief beïnvloeden.

De hifi tuning is in ieder geval een stuk beter dan de Belden. Nu het blok en daarna de stroomsnoeren.....

De basis is dan gewoon goed en dan kun je perfect luisteren naar wat apparaten doen. Zoals een cinemike Oppo bijvoorbeeld  ;D ;D ;D

Vik

Citaat van: frank2 op september 17, 2011, 18:30:25
Voorlopig wel want tot nu toe is dat nog steeds het best klinkende blok wat ik hier heb gehad. Maar Snowmaster gaat ook bezig met een blok wat ik uitgebreid zal gaan testen.
Dus het is mogelijk dat deze tzt in de verkoop gaat net als de Pink Faun PC1. Het laatste zal zeker nog een paar maanden duren, we gaan nu eerst bezig met stekkerblokken daarna als laatste ook nog met stroomsnoeren. Ondertussen wordt er hier ook nog gekeken naar de aarde op dit moment blijkt dat de aarde hoewel apart van de rest van het huis wel op dezelfde aardpen zit waardoor de lekstroom weer terugkomt op de aarde van de audiogroep. Deze lekstroom is weinig, 0,30V maar deze moet eigenlijk naar 0,01. Te bereiken door alle stekkers in het hele huis in fase te zetten, dit is al eens gebeurd maar erg snel en ik heb toen niet alles meegenomen. Als de lekstroom minder is zal dat het geluid positief beïnvloeden.

De hifi tuning is in ieder geval een stuk beter dan de Belden. Nu het blok en daarna de stroomsnoeren.....

De basis is dan gewoon goed en dan kun je perfect luisteren naar wat apparaten doen. Zoals een cinemike Oppo bijvoorbeeld  ;D ;D ;D

:) Duidelijk.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Snowmaster

Ondertussen wordt er hier ook nog gekeken naar de aarde op dit moment blijkt dat de aarde hoewel apart van de rest van het huis wel op dezelfde aardpen zit waardoor de lekstroom weer terugkomt op de aarde van de audiogroep. Deze lekstroom is weinig, 0,30V maar deze moet eigenlijk naar 0,01. Te bereiken door alle stekkers in het hele huis in fase te zetten, dit is al eens gebeurd maar erg snel en ik heb toen niet alles meegenomen. Als de lekstroom minder is zal dat het geluid positief beïnvloeden.

Is slechts een mogelijkheid en niet zo maar even op te lossen.
Een set klinkt het beste bij de kleinste potentiaalverschillen daarom zet iedereen zijn set ook "in fase".
Niet geheel goed functionerende huisapparatuur kan ook voor sluiting zorgen, vaak door wasmachines, vaatwassers e.d.
Een door mij geslagen aardpen leverde potentiaalverschil op met het sterpunt en de hierdoor ontstane negatieve waarde zorgt voor een mindere prestatie van de set. De set voelt zich het beste als er geen vereffening is van lekstroom. Deze heb ik in ons huis op <0,01 ma gekregen op de gewone aansluitngen. Groot was mijn verbazing dat een negatieve waarde mogelijk is met eigen aardpen en dat dit dan ook een negatieve invloed heeft op de set. Een techneut wist mij dit gelukkig uit te leggen en zo ben ik weer een ervaring rijker.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Frank, ik heb je oplossing  ;D.
Het heeft nog even tijd nodig, maar ik heb hem.

Een vraag aan de overige topiclezers :
Wie op dit forum is een techneut of kent iemand met veel technische kennis over stroom.
Ook als hij niet alles weet, hoop ik dat hij met mij wil meedenken over het gedrag van componenten op de eigenschappen die in stroom zitten. Ik zoek een klankbord/spiegel voor het oplossen van iets dat ik niet snap.
Heeft iemand een naam tot wie ik mij kan wenden?  Maak niet of het iets wordt, stuur gewoon een PM als je iemand denk te weten.

(Ik zal deze vraag ook nog stellen in een apart topic)

frank2

Citaat van: Snowmaster op september 19, 2011, 00:37:29

Maak me maar weer nieuwsgierig, we zijn toch nog volop bezig...... 

hifiman

Wie op dit forum is een techneut of kent iemand met veel technische kennis over stroom.
Ook als hij niet alles weet, hoop ik dat hij met mij wil meedenken over het gedrag van componenten op de eigenschappen die in stroom zitten. Ik zoek een klankbord/spiegel voor het oplossen van iets dat ik niet snap.
Heeft iemand een naam tot wie ik mij kan wenden?  Maak niet of het iets wordt, stuur gewoon een PM als je iemand denk te weten.

Ik zou zeggen stel gewoon de vraag, dan merk je vanzelf of er zinnige antwoorden komen  :police:

johan79

Frank, ik heb je oplossing  ;D.

Heeft iemand een naam tot wie ik mij kan wenden?  Maak niet of het iets wordt, stuur gewoon een PM als je iemand denk te weten.

Probeer Miracle hier op het forum eens te benaderen.
Musical Fidelity KW550 - Marantz NA-7004 - Usher Dancer BE-8571mkII

hifiman

Citaat van: Snowmaster op september 17, 2011, 21:09:36
Is slechts een mogelijkheid en niet zo maar even op te lossen.
Een set klinkt het beste bij de kleinste potentiaalverschillen daarom zet iedereen zijn set ook "in fase".
Dat heb ik anders opgelost, namelijk de versterker aan te passen zodat als een ingang niet geselecteerd is middels een extra relais ook de massa wordt afgekoppeld. Alleen de ingang van de stereo bron zit keihard aan massa (zonder relais). Op die manier heb je alleen nog de lekstromen van de stereo bron zelf op je stereo-bron interlinks  en in elk geval niet meer van de andere apparaten. Bij mij was het verschil evident!

hifiman

Deze lekstroom is weinig, 0,30V
Wijn is geen bier, ook al komt het uit eenzelfde fles  ;)

AbZ

Citaat van: Audioloog op september 19, 2011, 12:45:03
Wijn is geen bier, ook al komt het uit eenzelfde fles  ;)
:blink:  Welk bier drink je uit flessen van 0,7L?

frank2

Snowmaster en ik zijn ondertussen nog steeds druk bezig met het leren en ontdekken van verschillen tussen stekkers. Een interessante materie waar nu al verrassende uitkomsten naar boven komen, maar we zijn nog lang niet klaar.
Als alles getest en meermaals blind getest is kom ik hier uitgebreid op terug.

Snowmaster

Citaat van: frank2 op september 21, 2011, 11:02:18
Snowmaster en ik zijn ondertussen nog steeds druk bezig met het leren en ontdekken van verschillen tussen stekkers. Een interessante materie waar nu al verrassende uitkomsten naar boven komen, maar we zijn nog lang niet klaar.
Als alles getest en meermaals blind getest is kom ik hier uitgebreid op terug.

Het leuke is dat het allemaal steeds eenvoudiger wordt. Straks komt er nog een dag dat ik alle techneuten gelijk ga geven  ;D
Wat langzamerhand wel onvoorstelbaar is, dat ik nog niemand kan vinden die deze materie al beheerst, maar dan wel van voor naar achter en weer terug.  Er zijn mensen die goed zijn op deelgebieden, maar niet over de schutting kijken van de buurman.