Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: B. op juni 28, 2011, 17:04:53
Apart dat je de meetresultaten van de zaken die er toe doen wél online zet, en niet van de zaken die er niet toe doen ;)
Die moest ik ff 2x lezen  :D
JBL PRX Power!

frank2

Geen plafond, veels te duur en mijn akoestiek is al goed. (plafond zal beter zijn maar veels te duur)
Meetresultaten krijg ik maar af en toe als Keyser langs is geweest, dus nogal logisch dat ik ze bijna nooit post.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Verkoop je bekabeling en je bent al een aardig end op weg.. :D

Ik zou op basis van wat ik hoorde in januari ook niet direct een akoestisch plafond gaan inpassen. Ik denk wel dat het geluid ervan opknapt maar gezien de investering die je dan moet doen is het de vraag of de veranderingen in verhouding met de kosten.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

johnhifi

Citaat van: frank2 op juni 27, 2011, 19:36:57
Hij is voorzien van een bepaalde soort verf (die de upgrade company) ook gebruikt. Dit geeft een subtiel verschil tov. de versie zonder verf. Het is allemaal net iets mooier qua geluid als voorheen, maar groot is het verschil niet.

... wat? Dit vind ik redelijk ver gaan. Dat het verven van een zekering het geluid verandert... wat is de wetenschappelijke basis?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

frank2

Geen, alleen dat the upgrade company z'n gehele Oppo 83 se ermee insmeert. Maar ik hoef geen wetenschappelijk bewijs, ik luister liever daar heb ik mijn set tenslotte voor.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted member

Even gegoogled en 't lijkt me om een goedje te gaan dat mechanische trillingen dempt van AVM: http://www.antivibrationmagic.ca/index.php

Er staan soortgelijke produkten op de Merford website trouwens: http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/vibradamp-a-90-p-1125.html

Martijn M

Met enige regelmaat wordt door mensen gesuggereerd dat Frank baat zou hebben bij een ander plafond. Maar waarom zou Frank een ander plafond moeten hebben? Op welke wijze zou het zijn akoestiek moeten beïnvloeden en waarom zou dat beter zijn?
Dutch & Dutch

HTip

In januari ben ik bij Frank langsgeweest en zijn set kort mogen ervaren. Ik vond het in de basis al heel natuurlijk klinken en dat was erg naar mijn smaak. Prachtig gewoon! Maar ik hoorde toen ook een aantal zaken, waarvan ik dacht dat die aan de akoestiek lagen. En Frank geeft vaak aan niets aan de akoestiek te kunnen doen vanwege het inpassen in het interieur, dus komt dat plafond weer boven :D

Overigens was dat nog voor jouw actie met het schuiven van de speakers en de EQ. Dus waarschijnlijk niet vergelijkbaar met wat ik heb gehoord. Ik ben wel van mening dat als een ruimte EQ nodig heeft, dat er een akoestisch probleem aan ten grondslag ligt. En ik ben dus begonnen met de akoestiek. Toen ik alle mogelijkheden had benut, had ik slechts minimale EQ van de Velodyne nodig.

Maar ik zal beloven niet meer te beginnen over een plafond :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

henkt1

Hoeft ook niet perse plafond. Google eens op acoustic art, bijvoorbeeld:  http://www.acousticart.com.au/

Ik heb ook diverse applicaties met bijvoorbeeld auralex gezien die er toch heel fraai uitzagen.

Of bass traps achter een vals wandje in de hoeken. En daar weer wat indirect licht achter.

Maar je moet wel structureel de kamer aanpassen. En daar moet je ook maar zin in hebben.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Martijn M

In de steady-state frequentie response op de luisterplek bij Frank wordt door drie zaken verstoord.

- Staande golven in het laag leiden tot een paar flinke pieken en uitdovingen.
- Een dip in het gebied tussen 200 hz en 800 hz, waarschijnlijk veroorzaakt door zowel de speaker als de akoestiek.
- Ten derde de piek rond 1000 hz, waarschijnlijk veroorzaakt door het afstraalgedrag van de luidspreker.

De staande golven in het laag verstoren de klank flink, maar al met al valt het in deze ruimte nog wel mee: er is al redelijk wat demping in het laag aanwezig door de flexibele wanden. Ik heb veel erger meegemaakt. Door de rechter speaker iets uit de hoek te halen is het probleem iets minder geworden. De mooiste oplossing zou vervolgens zijn om meer laagfreqentbronnen toe te voegen om de pieken en dalen uit te middelen, en om het vervolgens af te maken met wat milde EQ. Het toevoegen van laagfrequentbronnen (zeg maar subwoofers  ;) ) was niet onmiddellijk een mogelijkheid. Met enkel EQ is het op de luisterplek echter best goed geworden! Het laag klinkt een stuk gelijkmatiger. Het nadeel is dat het op veel plekken buiten de sweetspot slechter is geworden, maar Frank zit hoofdzakelijk op luisterplek midden voor de speakers.
Een andere mogelijkheid om de staande golven in het laag te verminderen is door extra demping toe te voegen. In de praktijk betekent dit vaak een flinke verbouwing. Zoals ik al zei is de mate van demping in het laag op dit moment al helemaal niet zo verkeerd. Ik zou zelf de kamer er niet voor gaan verbouwen, maar eventueel een stel subs overwegen.

De dip tussen 200 hz en 800 hz hebben we flink kunnen verminderen door de luidsprekers te verplaatsen. Deze dip lijkt voor een deel dus veroorzaakt te worden door destructieve interferentie van het directe geluid en vroege reflecties. Mogelijk speelt de luidspreker zelf echter ook een rol. Met wat EQ was dit goed te compenseren. Na correctie is het geluid een stuk voller en warmer.

Het derde probleem is een kleine bult bij 1 khz. De luidspreker zelf meet redelijk recht rond 1 khz, maar bundelt bij deze frequentie wel een stuk minder dan een octaaf hoger. Dit zou het probleem kunnen verklaren. Klankmatig viel deze bult best wel op. Het maakt de klank wat 'forward'. De bult viel echter juist zo op doordat er direct onder een dip zat (die tussen 200 hz en 800 hz). Uiteindelijk heb ik rond 1 khz nog een klein beetje gedempt; klankmatig was dit toch net iets prettiger.

In het hoog en mid is de kamer niet zo levendig als je op basis van foto's misschien zou denken. Zelf vind ik de kamer best prettig. Door demping toe te voegen wordt de kamer misschien te dood, waardoor Frank aan ruimtelijkheid gaat inboeten. De luidsprekers staan nu redelijk vrij en betrekkelijk symmetrisch opgesteld, waardoor de afbeelding ook netjes is. Al me al vind ik de set nu heel goed. Ik denk dat de akoestiek niet noemenswaardig verbeterd kan worden zonder veel geld te investeren en de kamer flink aan te passen. Ik sluit dan ook niet uit dat de klank op bepaalde aspecten wat beter wordt als er een akoestisch plafond in komt, maar op andere punten zou de klank wel eens minder kunnen worden. Het is niet als een interlink die je een weekje kunt proberen; het laten plaatsen van een akoestisch plafond is nogal definitief.
Dutch & Dutch

Raphie

Citaat van: HTip op juni 29, 2011, 06:16:15
dus komt dat plafond weer boven :D

Is beter als dat het naar beneden komt toch? :D
JBL PRX Power!

solitaire

Citaat van: Antoine op juni 28, 2011, 23:12:00
Even gegoogled en 't lijkt me om een goedje te gaan dat mechanische trillingen dempt van AVM: http://www.antivibrationmagic.ca/index.php

Er staan soortgelijke produkten op de Merford website trouwens: http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/vibradamp-a-90-p-1125.html

Vibradamp is niet vergelijkbaar met AVM. Vd is primair bedoeld als tussenlaag en met een hoger verbruik/oppervlak dan AVM toegepast te worden (alhoewel je eea. uiteindelijk natuurlijk zelf bepaald), maar belangrijker is dat de Vd een lagere viscositeit heeft bij het aanbrengen en een lagere elasticiteit met hogere interne verliesfaktor en soortelijke massa na drogen (natuurlijk mede in relatie tot verbruik).

Ref.3A bv. gebruikt AVM ook op de VC en op uitgekozen lokaties op de conus van drivers, en op bv. bedrading (specifiek soldeerverbindingen IIRC).

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Deleted member

Interessant Wolf!  :) Geldt jouw vergelijk ook voor 't Silent Running product? Dat wordt in elk geval wel op de oppervlakte van producten gebruikt om mechanische trillingen te dempen. Ik had al een keer met interesse zitten kijken naar dit product want 't 'tweakpotentieel' lijkt me hoog. :) http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/silent-running-1000.html

HTip

Goede analyse keyser :thumbs-up:

Als ik weer een keer in de buurt ben en als Frank dat goed vindt, dan zou ik best het resultaat van de aanpassingen willen horen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Die vergelijking gaat beter, ook dit is een coating ipv. een compound materiaal, met verder ook meer vergelijkbare eigenschappen/waarden. 'k Heb zelf ook aan het 'tweakpotentieel' gedacht, echter tot nu ben ik vnl. met de bouw van m'n luidsprekers / kabels / apparaat-racks bezig geweest, en heb voor andere oplossingen gekozen (vnl. basale materiaalkeuze, een medische twee-comp. coating voor conussen en geïmpregneerde linnen isolatietape en latex rond bekabeling).

Als jij niet SilentR gaat proberen, ga ik dat nog wel doen ...

Wolf

Deleted member

Citaat van: solitaire op juni 29, 2011, 17:06:39
Die vergelijking gaat beter, ook dit is een coating ipv. een compound materiaal, met verder ook meer vergelijkbare eigenschappen/waarden. 'k Heb zelf ook aan het 'tweakpotentieel' gedacht, echter tot nu ben ik vnl. met de bouw van m'n luidsprekers / kabels / apparaat-racks bezig geweest, en heb voor andere oplossingen gekozen (vnl. basale materiaalkeuze, een medische twee-comp. coating voor conussen en geïmpregneerde linnen isolatietape en latex rond bekabeling).

Als jij niet SilentR gaat proberen, ga ik dat nog wel doen ...

Wolf

Thanks voor de uitleg!  :) Wellicht dat ik 't nog wel een keer ga proberen maar nadeel is nu dat ze via Merford alleen de 'five gallon' (19 liter) hoeveelheid verkopen. Er is echter ook een 1 gallon flacon, nog steeds 3,8 liter (;D) maar wellicht dat ik ze eens benader of ze die ook kunnen (mee)bestellen. Het heeft bij mij echter een lage prio nu dus of en wanneer ik er iets mee doe is de vraag.

frank2

Citaat van: HTip op juni 29, 2011, 17:02:40
Goede analyse keyser :thumbs-up:

Als ik weer een keer in de buurt ben en als Frank dat goed vindt, dan zou ik best het resultaat van de aanpassingen willen horen.

Je bent altijd van harte welkom

HTip

Citaat van: frank2 op juni 29, 2011, 17:49:05
Je bent altijd van harte welkom
Thanks! Geldt natuurlijk ook voor jou als jij een keer in het zuiden bivakkeert ;)
Showcase - Topic

solitaire

Citaat van: Antoine op juni 29, 2011, 17:14:22
Thanks voor de uitleg!  :) Wellicht dat ik 't nog wel een keer ga proberen maar nadeel is nu dat ze via Merford alleen de 'five gallon' (19 liter) hoeveelheid verkopen. Er is echter ook een 1 gallon flacon, nog steeds 3,8 liter (;D) maar wellicht dat ik ze eens benader of ze die ook kunnen (mee)bestellen. Het heeft bij mij echter een lage prio nu dus of en wanneer ik er iets mee doe is de vraag.

Mijn ervaring met hun is zeer positief. In de fine-tune periode van de bouw van mijn LS kreeg ik de afstemming van de baskast niet naar wens. 'k Heb toen wat met materialen en toepassingen gespeeld, kende de producten van Merford, kreeg mijn vragen prima/snel beantwoord, en ook proefmateriaal was tegen vergoeding van wat basiskosten makkelijk te regelen (en wat voor hun een kleine hoeveelheid is was voor mij al meer dan alleen voldoende voor een 'proef' ...).

Op de wanden van de kast is uiteindelijk een compound aangebracht die structurele versteviging en interne demping toevoegde. Uiteindelijk heb ik voor niet-Merford producten gekozen, maar aan hun klantgerichtheid heeft het niet gelegen.

Wolf

frank2

Nog enkele weken geduld en dan is de nieuwe stroomaanvoer kabel er. De kabel wordt deze maand nog gecryoniseerd. Dus ik hoop hem over een paar weken te hebben. En dan nog ff inspelen zo 20 dagen a 15 uur per dag..... ach je moet er wat voor over hebben.

Dan eens een paar maand rust en dan.....
een streamer? Dune lite?
een DAC een metrum octave??
een Oppo 95 cinemike...

ach wie weet.... we zien wel, set set is dan wel klaar..... (op een paar kleine tweaks na maar die zijn het vermelden niet waard)

B.

Lex Groningen

Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

S@m

Former member 78

Citaat van: frank2 op juli  7, 2011, 17:59:08
Nog enkele weken geduld en dan is de nieuwe stroomaanvoer kabel er. De kabel wordt deze maand nog gecryoniseerd. Dus ik hoop hem over een paar weken te hebben. En dan nog ff inspelen zo 20 dagen a 15 uur per dag..... ach je moet er wat voor over hebben.

Dan eens een paar maand rust en dan.....
een streamer? Dune lite?
een DAC een metrum octave??
een Oppo 95 cinemike...

ach wie weet.... we zien wel, set set is dan wel klaar..... (op een paar kleine tweaks na maar die zijn het vermelden niet waard)

Je vergeet een subwoofer :)

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op juli  7, 2011, 19:30:03
Je vergeet een subwoofer :)

Eén subwoofer? Liever twee kleintjes dan één grote. Frank kan zijn fronts dan mooi full-range laten doorlopen, want die halen van zichzelf al de 20 hz. Het grote voordeel is dat het laag wat gelijkmatiger door de ruimte wordt; en natuurlijk de extra power in de allerlaagste regionen, al heb ik het idee dat Frank daar nu ook al niet heel veel tekort komt.
Dutch & Dutch