Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Ik gok dat er tussen de afscherming van de Belden kabel en aarde een potentiaalverschil van 6V is gemeten. Raphie zal overigens het fasegedrag en de plaatsing van je luidsprekers bedoelen.

Raphie

Citaat van: Antoine op juni 19, 2011, 10:17:36
Ik gok dat er tussen de afscherming van de Belden kabel en aarde een potentiaalverschil van 6V is gemeten. Raphie zal overigens het fasegedrag en de plaatsing van je luidsprekers bedoelen.

klopt. en potentiaalverschil is vaak de kabelantenne aansluiting  ;)
JBL PRX Power!

frank2

ik heb geen kabel, dus die doet niet mee, ik heb satelliet en deze komt geheel ergens anders het huis binnen. Wel viel me op dat toen SM zijn kabel op die stroom controleerde er geen stroom was. (potentiaalverschil is het inderdaad)

De plaatsing van de speakers zijn enkele maanden geoptimaliseerd samen met Keyser.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted member

Citaat van: Raphie op juni 19, 2011, 10:27:54
klopt. en potentiaalverschil is vaak de kabelantenne aansluiting  ;)

Klok en klepel Raphie; een potentiaalverschil betekent simpelweg dat er een spanning staat tussen twee geleiders. Bij CAI kabels staat er vaak een flinke spanning op de mantel en die wil weglekken via de schonere aarde van jouw HiFi spullen. Met een mantelstroomfilter voorkom je aardlussen die tengevolge daarvan ontstaan. Ik denk dat in Frank zijn geval er sprake is van een inductieve spanning die werd gemeten, in de afgeschermde kabel die naar mijn schuur loopt heb ik 't 'probleem' ook, daar lijkt 't met een eenvoudige spanningszoeker (zo'n schroevendraaien met een lampje er in) zo te zijn dat zowel op de nul als de fase 230V staat.

Raphie

zou kunnen Antoine, beide is niet fijn om met je tong aan te zitten i.g.g.  :D ben er niet bij geweest natuurlijk, tevens Frank, maakt niet uit of je kabel of schotel kijkt, op de schotel coax staat dezelfde spanning (in dit geval om de LNB / DISEQC aan te sturen)  ;)
JBL PRX Power!

frank2

klopt, dus de stroomaanvoer pikt die spanning op en dat meet je dus in de meterkast, bij Belden, bij de snowmaster kabel was dat gelukkig niet, geen spanning.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

En die spanning is dan vervolgens hoorbaar in wat er voor een geluid uit de speakers komt ? 

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

hifiman

Citaat van: chansig op juni 19, 2011, 11:18:00
En die spanning is dan vervolgens hoorbaar in wat er voor een geluid uit de speakers komt ? 

Gr Hans
Er gaan lekstromen lopen tgv van dit soort lekspanningen, deze lopen ook door de interlinks en kunnen inderdaad het geluid beinvloeden. Exact ook de reden waarom stekker omdraaien een verschil kan maken.

chansig

Dan ga ik ervan uit dat ook hier gemeten is en deze verschillen ook zichtbaar te maken zijn dmv van metingen. Niet dat dit iets uitmaakt want het gaat erom dat Frank het hoort. Maar voor de buitenstaander misschien wel leuk.

De recensie van Frank is zoals ik hem gewend ben van hem....enthousiast.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

tuurlijk anders zou ik de bestelling niet doen

frank2

Bij forumsponser hi stands de sid cd mat besteld...

solitaire

Leren lopen doen we met kleine stapjes :D

feli !

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

zo is het, de mogodi van jouw zal beter zijn, maar voor nu even te duur voor mij.

Raphie

waarvoor helpt zo'n plaat? snap het principe van "strooilicht" (hoewel ik twijfels heb in hoeverre dat de datastroom beinvloedt)
maar hou de gemiddelde orginele CD eens tegen de lamp (letterlijk) dan zie je dat er eigenlijk TOTAAL geen licht doorheen komt?
Heb mijzelf ooit laten verleiden door de Millenium mat, maar kwam er na output meten ook achter dat er GEEN verschil was (what was i thinking...)

Is er een verklaring voor?
JBL PRX Power!

johnhifi

Wat gaaf om 180 pagina's lang op zo'n gedreven manier met je set bezig te kunnen zijn. :)

Maar heb je nog wel tijd om van muziek te genieten met al dat getweak?
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Snowmaster

Citaat van: Antoine op juni 19, 2011, 10:44:13
Klok en klepel Raphie; een potentiaalverschil betekent simpelweg dat er een spanning staat tussen twee geleiders. Bij CAI kabels staat er vaak een flinke spanning op de mantel en die wil weglekken via de schonere aarde van jouw HiFi spullen. Met een mantelstroomfilter voorkom je aardlussen die tengevolge daarvan ontstaan. Ik denk dat in Frank zijn geval er sprake is van een inductieve spanning die werd gemeten, in de afgeschermde kabel die naar mijn schuur loopt heb ik 't 'probleem' ook, daar lijkt 't met een eenvoudige spanningszoeker (zo'n schroevendraaien met een lampje er in) zo te zijn dat zowel op de nul als de fase 230V staat.

Precies Antoine.
Het gaat zelfs nog iets verder, maar daarvoor wil ik Franks topic niet gebruiken.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: Raphie op juni 19, 2011, 09:14:46
Als het werkt, werkt het natuurlijk, maar ik weet niet of een powerkabel daar de grootste contributor aan is. Plaatsing en fasegedrag zijn imho van grotere invloed?

Plaatsing en afstelling zijn normaal gesproken van grotere invloed.
Frank is een echte stereoluisteraar en heeft zijn set daarop helemaal afgestemd. Afgelopen maanden is alle aandacht naar optimale stereo uitgegaan. Door herplaatsing van fronts, licht gewijzigde woonkamerindeling en herplaatsing van surrounds (WAF) was de bubble natuurlijk verdwenen. Daarnaast speelt hij zonder sub en met een "fantoomcenter".
Het was juist daarom verrassend om te horen dat er probleemloos een surroundbubble ontstond door een andere stroomkabel en een paar tweaks. De gaten tussen de speakers werden probleemloos opgevuld en de hotspot werd veel groter en beter bruikbaar.
Hoe dit kan?  Doordat de hele set beter functioneert wordt de bubble gewoonweg veel dikker en groter. Hij heeft hierdoor een groter bereik en meer marge. Als je hem vervolgens goed gaat afstellen wordt hij in de perfecte situatie holografisch.
Dat is de ultieme kick : geluiden midden boven je tafel horen terwijl je daar niets ziet. Sommigen op dit forum hebben dat misschien al voor elkaar. Met 3D komt daar straks het beeld ook nog bij.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

Citaat van: frank2 op juni 19, 2011, 14:38:49
zo is het, de mogodi van jouw zal beter zijn, maar voor nu even te duur voor mij.

Mijn toonsetting was wellicht ook wat aanmatigend: uit enthousiasme voor je aandurende experimentierfreudigkeit, en te lezen dat je de 'mat' ontdekt hebt, je er direct maar even 'fijntjes' op wijzen dat er toch nog zo veel meer is dan wat jij in je handen gelegt hebt gekregen ... :lookaround:
Mijn ervaring is dat sommige matjes de weergave een soort eigen saus kunnen meegeven, terwijl anderen de verschillen in weergave door verschillen in cd-qualiteit/opname/mastering ed. meer uit kunnen laten komen. In die zin is zo ook belangrijk naar welk type weergavekarakter je zoekt, buiten dat er kwalitatieve stappen gezet kunnen worden in beide richtingen.

luisterse

Wolf

Raphie

Je hebt de link NIET gelezen begrijp ik?
JBL PRX Power!

solitaire

Citaat van: Snowmaster op juni 19, 2011, 15:55:01
...
Doordat de hele set beter functioneert wordt de bubble gewoonweg veel dikker en groter. Hij heeft hierdoor een groter bereik en meer marge. Als je hem vervolgens goed gaat afstellen wordt hij in de perfecte situatie holografisch.
Dat is de ultieme kick : geluiden midden boven je tafel horen terwijl je daar niets ziet. Sommigen op dit forum hebben dat misschien al voor elkaar. Met 3D komt daar straks het beeld ook nog bij.

Het ultieme finetune is idd. een kick 8) Al zie ik persoonlijk de bubble liever niet boven de tafel of boven m'n hoofd, maar tussen en achter de speakers, maar dat is smaak (en gewoonte, denk ik).

Je maakt me/ons wel kwijlend naar de ghost cable die je bij Frank toepast :nopompom: :D

Wolf

screw

Citaat van: solitaire op juni 19, 2011, 16:00:44
Je maakt me/ons wel kwijlend naar de ghost cable die je bij Frank toepast :nopompom: :D

Wolf

Volgens mij is die "ghost kabel" gewoon dezelfde kabel als ik reeds al enkele maanden hier in huis gebruik! Een kabel waar ik en div andere mensen tegen aan zijn gelopen na het ECHTE testen met meetapparatuur. daar een selectie van gemaakt en deze toen op gehoor gaan testen.

Bij mij gaat deze kabel niet meer weg maar om nu SM alle credits te geven is imo niet nodig  :D

Mooi om te horen Frank dat er (weer) een verbetering is, Maar denk dat het vooral belangrijk is om gewoon lekker te luisteren inplaats steeds maar weer iets te zoeken..
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

frank2

De kabel is niet afkomstig uit nederland en Snowmaster beoordeelt puur op geluid en beeld, en het zit hier thuis al heel lang in het vat om die Belden kabel eens een keer te vervangen door wat beters, echter voordat SM tevreden is ben je nu al bijna 1 jaar verder. Maar deze kabel heeft zijn goedkeuring kunnen krijgen en ik moet zeggen dat het een behoorlijke verbetering is tov. de Belden. De enige eis die SM stelde is dat hij niet te duur mocht gaan worden. Anders kun je zo een paar kabels laten aanrukken maar zit je gauw in de honderden euro's.

Deze kabel zorgt er in ieder geval voor dat het geluid hier thuis mooier gaat worden hoewel ik nu al niets te klagen heb. Het is dus geen kwestie van een zoektocht van mij. En natuurlijk is deze kabel niet geheel toe te schrijven aan SM er hebben achter de schermen ook meerdere mensen zich mee bezig gehouden; mensen die met hun oren en met meetapparatuur deze kabel prefereerden boven de Belden.
Maar opzich is dat niet belangrijk. Het gaat gewoon om lekker muziek te luisteren en met veel plezier een flimpje (BR) te kijken.

S@m

Citaat van: frank2 op juni 19, 2011, 17:19:19
Maar opzich is dat niet belangrijk. Het gaat gewoon om lekker muziek te luisteren en met veel plezier een flimpje (BR) te kijken.

Als het allemaal niet zo belangrijk is waarom dan toch mysterieus over de gebruikte kabel?

frank2

dit heb ik al beantwoord, niet steeds vragen naar hetzelfde...

Snowmaster

Citaat van: solitaire op juni 19, 2011, 16:00:44
Het ultieme finetune is idd. een kick 8) Al zie ik persoonlijk de bubble liever niet boven de tafel of boven m'n hoofd, maar tussen en achter de speakers, maar dat is smaak (en gewoonte, denk ik).

Wolf

Net zoals Screw schrijft, niets bijzonders, gewoon een kabel. Iedereen weet dat een kabel ook volledig verkeerd kan matchen in een set en soms is een seteigenaar dan verder van huis.  Er is geen heilige kabel, net als geen heilige speaker, heilige versterker, heilige interlink etc.
Bij Frank is alleen een andere kabel geprobeerd en die matchte beter met zijn set.
Diezelfde kabel is ook bij een ander forumlid geprobeerd en was daar een regelrechte ramp. Daarover lees je echter niets op het forum.

Terug naar de bubble....
Een echte goede bubble zit niet alleen tussen de speakers, maar vult ook de ruimte kruislings en in de hoogte.
Het geluid wordt dan ook voor- en achterwaarts geprojecteerd. Hiervoor is wel een goed afgemixte opname nodig.
Ongetwijfeld zijn er al wel forumleden waar dit hoorbaar is bij goede opnames. Dit gaat nog verder dan de bubble tussen de luidsprekers, want er is dan veel meer 3D net als bv. plaatsing en diepte bij stereo.