Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

Citaat van: Peerless Monster op februari 19, 2011, 19:01:34
Frank,

Dit hoeft niet per se aan de tweeter te liggen...
(filter?)

Zal mijn filter dan zo anders zijn alleen in het hoog, dan die van een Be10?

bones

Citaat van: ArjanR1 op februari 19, 2011, 19:07:10
Zal mijn filter dan zo anders zijn alleen in het hoog, dan die van een Be10?

Wat mij nog bijstaat uit de post van Audiogon was dat er veel winst te halen valt met een upgrade van het filter. Ik verwacht eigenlijk een beter filter in de nieuwe 10. Voor wat betreft de eisen voor het filter van een be of dmd tweeter is er slechts een gering verschil zodat ze uitwisselbaar zijn.

Op Audiogon is overigens een heftige discussie over de tweeters van Usher gaande. Met name de reden waarom je de oude tweeter in moet leveren levert nogal wat verschillen van inzichten op...

Maar mag ik de conclusie trekken dat je nu al de voorkeur voor de dmd hebt terwijl die nog niet is ingespeeld?

CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Former member 78

Citaat van: bones op februari 19, 2011, 20:24:33
Wat mij nog bijstaat uit de post van Audiogon was dat er veel winst te halen valt met een upgrade van het filter. Ik verwacht eigenlijk een beter filter in de nieuwe 10. Voor wat betreft de eisen voor het filter van een be of dmd tweeter is er slechts een gering verschil zodat ze uitwisselbaar zijn.

Maar mag ik de conclusie trekken dat je nu al de voorkeur voor de dmd hebt terwijl die nog niet is ingespeeld?

Ja, die conclusie is juist ;)

Sterker nog, dat had ik al bij de eerste minuten. (zie review)
En dat is nog steeds zo met ongeveer 100 speel uren.

frank2

Ga er vanuit dat het filter praktisch hetzelfde is als ik kijk naar de tech, gegevens van de BE10 en 20 met be tweeter
Van de website van audiobenelux.nl

Technische omschrijving (be20)

Tweeter: 1.25 inch, Beryllium
Middentoner: 5 inch, Beryllium
Woofers: 11 inch
Wisselfrequenties: 432 Hz en 3,38 kHz
Gevoeligheid: 90 dB/W/m
Impedantie: 4 Ohm
Freq. bereik: 24 Hz - 40 kHz (-3dB)
Maximaal vermogen: 150 Watt
Gewicht: 123 kg
Afmetingen (h*b*d): 140*37*90 cm
Afwerkingen: ahorn, beuken of walnoten (foto)

BE-10, 3-weg vloerstaande referentie luidspreker

Klik voor een vergroting.
Technische omschrijving

Tweeter: 1.25 inch, Beryllium
Middentoner: 5 inch, Beryllium
Woofers: 11 inch
Wisselfrequenties: 432 Hz en 3,46 kHz
Gevoeligheid: 89 dB/W/m
Impedantie: 8 Ohm
Freq. bereik: 25 Hz - 40 kHz (-3dB)
Maximaal vermogen: 130 Watt
Gewicht: 92 kg
Afmetingen (h*b*d): 122*37*72 cm
Afwerkingen: ahorn, beuken of walnoten (foto)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Gisteren heeft Keyser de waarden in mijn nieuwe Behringer gestopt, en daarna heb ik het geheel weer aangesloten. Nu heerlijk aan het luisteren, soms even zonder EQ, maar hoewel je bij sommige nrs. praktisch geen verschil hoort, prefereer ik toch de stand met EQ, het klinkt net wat voller, vooral bij klassieke muziek valt het verschil behoorlijk op.

Ik ben zeer tevreden over hoe de muziek hier thuis uit de speakers komt. En dat terwijl ik al weet dat er 2 nog behoorlijke upgrades te wachten staan, 1. de dmd tweeters (zorgen voor een groot stuk ruimtelijkheid, speelt losser)
2. stroomvoorziening; de stroomtoevoer (belden) vervangen door een ander merk. Snowmaster is hier druk mee bezig.

Dat zal uiteindelijk zorgen voor een bredere, grootsere en ruimtelijke weergave met groot detaillering....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

HTip

Fijn dat je (weer) zo tevreden bent en kunt genieten van je prachtige set die ik heb mogen ervaren zonder EQ :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

S@m

Citaat van: frank2 op februari 20, 2011, 09:42:44

Dat zal uiteindelijk zorgen voor een bredere, grootsere en ruimtelijke weergave met groot detaillering....

Niet elke verandering is per definitie een verbetering... ;)

frank2

klopt, als ik hier een setje jamo's neerzet van 1000 euro is het geen verbetering!!

Ik praat natuurlijk over verbeteringen, anders verander ik niets. Lijkt me nogal logisch. De dmd tweeters zal ik ook niet kopen voordat ik ze hier thuis beluisterd heb. Je zou mogen verwachten dat je dat nu wel weet van mij, eerst uitproberen en dan pas kopen als ik het beter vind.

bones

Hoi Frank,

Het gaat er niet om dat de filters dezelfde specs hebben, maar om de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik benieuwd naar jou bevindingen van de nieuwe tweeter. Heb je enig idee wanneer je er een ontvangt?

John
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

S@m

Citaat van: frank2 op februari 20, 2011, 10:55:11
klopt, als ik hier een setje jamo's neerzet van 1000 euro is het geen verbetering!!

Wie weet...

Waar het om gaat is dat je aangeeft dat het al zeker een verbetering zal zijn:
"Dat zal uiteindelijk zorgen voor een bredere, grootsere en ruimtelijke weergave met groot detaillering...."

Maar, ik zou me in je topic op de achtergrond houden...Al is dat verd** moeilijk

frank2

Citaat van: bones op februari 20, 2011, 11:00:42
Hoi Frank,

Het gaat er niet om dat de filters dezelfde specs hebben, maar om de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik benieuwd naar jou bevindingen van de nieuwe tweeter. Heb je enig idee wanneer je er een ontvangt?

John

Hoi John,

Ik heb ze al beluisterd bij Arjan deze heeft ze in de be20 zitten, en ik heb daar een review over geschreven.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109745.0

Verder kan ik ze zo ophalen bij Karel, hij belde mij zelfs om te vertellen dat hij tweeters voor mij had klaarliggen, terwijl ik niets besteld had. Wel vind ik de prijs erg hoog, in taiwan kosten ze 200$ en in de usa 1000$. Ik ben zelf ook benieuwd maar aan de andere kant de BE tweeter doet het ook erg goed.... ik twijfel dus een beetje, heb eigenlijk geen zin om 600 euro neer te tellen en ik weet nu al dat als ze er eenmaal inzitten om te proberen ze voor 90% er zeker niet meer uit gaan, ik was nogal stomverbaasd toen ik ze in Arjans speakers hoorde en ik ben daar vaker geweest dus ik weet hoe het daar klinkt, wisseling van de tweeter is absoluut niet subtiel maar echt groot, en nu meen ik dit ook.

Dus het zal wel een van deze komende weken worden.... moet mijn vrouw ook nog overtuigen, had net beloofd om niets meer uit te geven.....

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op februari 20, 2011, 11:26:57
Hoi John,

Ik heb ze al beluisterd bij Arjan deze heeft ze in de be20 zitten, en ik heb daar een review over geschreven.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109745.0

Verder kan ik ze zo ophalen bij Karel, hij belde mij zelfs om te vertellen dat hij tweeters voor mij had klaarliggen, terwijl ik niets besteld had. Wel vind ik de prijs erg hoog, in taiwan kosten ze 200$ en in de usa 1000$. Ik ben zelf ook benieuwd maar aan de andere kant de BE tweeter doet het ook erg goed.... ik twijfel dus een beetje, heb eigenlijk geen zin om 600 euro neer te tellen en ik weet nu al dat als ze er eenmaal inzitten om te proberen ze voor 90% er zeker niet meer uit gaan, ik was nogal stomverbaasd toen ik ze in Arjans speakers hoorde en ik ben daar vaker geweest dus ik weet hoe het daar klinkt, wisseling van de tweeter is absoluut niet subtiel maar echt groot, en nu meen ik dit ook.

Dus het zal wel een van deze komende weken worden.... moet mijn vrouw ook nog overtuigen, had net beloofd om niets meer uit te geven.....

Verdorie Frank, ik moet binnenkort toch weer eens jou kant opkomen met die nieuwe tweeters...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Citaat van: Peerless Monster op februari 20, 2011, 12:03:13
Verdorie Frank, ik moet binnenkort toch weer eens jou kant opkomen met die nieuwe tweeters...
ja peerles frank had mij ook belooft om niets meer uit te geven tenminste dit jaar :wacko: :wacko:. maar ik denk dat je hem langer kent dan vandaag. goh dat ik hier iets op dit forum schrijf. ik moet het niet meer doen werkt verslavend.

anita.

phy

Citaat van: frank2 op februari 20, 2011, 10:55:11

Maar je hebt nu toch een Behringer  :popcorn:

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op februari 20, 2011, 14:21:01
ja peerles frank had mij ook belooft om niets meer uit te geven tenminste dit jaar :wacko: :wacko:. maar ik denk dat je hem langer kent dan vandaag. goh dat ik hier iets op dit forum schrijf. ik moet het niet meer doen werkt verslavend.

anita.

Hahaha, soms kan het ook erg leuk zijn Anita ;).
Tsja Frank kennende blijft het broeden, maar wees blij dat het geen uitgaven zijn van duizenden euro's!! ;).
Ik sta hier ook niet helemaal stil hoor, ondanks mijn downgrade ;).

Ik hoop binnenkort weer een boterhammetje eiersalade mee te eten ;).
Maar jullie mogen onze kant op komen hoor ;D
Maar mij kost de diesel me niks... ;)

Former member 78

Ah, dan kun je zo doorrijden naar Enschede, na eenmaal bij Frank te hebben geluisterd ;D

Martijn M

Citaat van: neverywhere op februari 17, 2011, 23:26:52
Trouwens:  http://www.6moons.com/audioreviews/spatial/1.html

Ik heb het artikel nu nog eens wat uitgebreider bekeken. Ik vind het een goed artikel. De zienswijze van de auteur is min of meer dezelfde als die van mij. Een goede luidspreker in een kamer met een goede akoestiek zal nog steeds flinke problemen met zich meebrengen, problemen die je met een goede DSP kunt oplossen.
Dutch & Dutch

Deleted member

Citaat van: keyser op februari 16, 2011, 00:21:30
Ik zou juist het omgekeerde willen beweren: hoe beter een luidspreker is (lees: nettere frequentieresponse en afstraalgedrag), hoe toleranter hij is voor slechte plaatsing. Hoe verder een speaker van zijwanden af staat of hoe doder de ruimte is, hoe kleiner het klankmatige voordeel van een betere speaker. Dit komt doordat je in die situatie veel minder van het off-axis afgestraalde geluid waarneemt.

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 11:17:20
Ik heb het artikel nu nog eens wat uitgebreider bekeken. Ik vind het een goed artikel. De zienswijze van de auteur is min of meer dezelfde als die van mij. Een goede luidspreker in een kamer met een goede akoestiek zal nog steeds flinke problemen met zich meebrengen, problemen die je met een goede DSP kunt oplossen.

Ha!  ;)

Citeer
By surgically addressing the main problem traditional hifi does not, far less costly electronics and speakers can perform far superior. As long as room effects on loudspeaker response are not addressed, owners of even $100.000/pr speaker suffer ±10dB amplitude aberrations and wildly irregular response kinks across the audible range. The more expensive and thus full-range loudspeakers become, the more they activate room modes. Lower and louder bass creates more boom. This interferes more profoundly with midband clarity and fine harmonic development.

Martijn M

Scherp, maar niet scherp genoeg  ;D . Wij hadden het over de noodzaak van vrije plaatsing voor goede (gelijkmatig afstraalgedrag) en minder goede (geen gelijkmatig afstraalgedrag) luidsprekers. In het artikel gaat het om de noodzaak van DSP voor goede (diep laag) en minder goede (weinig diep laag) luidsprekers. Voor het midhoog wil je eigenlijk een vrije opstelling, maar voor het laag is een opstelling tegen een wand of in een hoek niet per se minder goed en vaak zelfs beter. Heeft de speaker een gelijkmatig afstraalgedrag, dan zal plaatsing dicht bij wanden minder nadelige effecten hebben, maar een vrije plaatsing blijft nog altijd te prefereren.
Dutch & Dutch

Martijn M

Nog een interessant product: http://www.avguide.com/review/holm-acoustics-dspre1-digital-preamproomspeaker-correction-device-tas-208 .

Dit systeem wordt geautomatiseerd afgesteld, op een manier die enigszins vergelijkbaar is met hoe ik de Behringer bij Frank heb afgesteld, met het als grootste verschil dat ik aanzienlijk meer meetpunten hanteer; zowel voor het meten van de luidspreker zelf als voor metingen op en rond de luisterplek. Voor mensen die een geautomatiseerde DSP nodig hebben, zou de HOLM wel eens heel geschikt kunnen zijn.
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Citaat van: ArjanR1 op februari 20, 2011, 22:52:54
Ah, dan kun je zo doorrijden naar Enschede, na eenmaal bij Frank te hebben geluisterd ;D

Kunnen we zeker doen Arjan ;).
Die uitnodiging laat ik niet liggen!
Ik had je Ushers al gehoord natuurlijk tijdens de WenW shoot out van de Oppo's, maar ik verwacht veel die tweeter ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 11:17:20
Een goede luidspreker in een kamer met een goede akoestiek zal nog steeds flinke problemen met zich meebrengen, problemen die je met een goede DSP kunt oplossen.

Oeffff  :o.....wat een regelrechte onzin zeg. :nowink:......daar begin ik toch ineens helemaal van te steigeren....en neen ik ga hier niet bluffen dat ik een goede speaker en goede akoestiek heb... :-X. ;D

Ik geloof onmiddelijk dat die toverdoos voor jullie beiden werkt...maar daarnaast durf ik meteen te stellen dat er duidelijk in jullie beide situaties meer aan de hand is....
En dan mogelijk meer in de basis (opstelling/akoestiek/component-configuratie etc etc) .....meer dan je zou willen horen... ;)

Vergeet niet dat er eerst een huis (luisterruimte) is gehuurd/gekocht daarna een audio-set is gekocht en pas als laatste omwille van het huis (luisterruimte) ongewijzigd te willen houden evenals de aangekochte set een "lapmiddel" uit de hoge hoed wordt getoverd.

Om coute-que-coute alles te willen laten zoals het is...dat is wel een behoorlijk stijf vertrekpunt...al zeg ik het zelf.
Het resultaat kan leuk zijn want het leidt tot behoud van alle "fout" aangeschafte/ontworpen zaken en de meest in het gehoor liggende problemen worden zelfs voor een half doof persoon de nek omgedraaid....iedereen blij.... :bored:

MAAR NIET VERKONDIGEN dat het de oplossing is.. :yawnee:.

Ik vergelijk het dan maar om de motor van een formule 1 terug te schroeven naar een consumenten niveau omdat de betreffende coureur er steeds de bocht mee uitvliegt... :shaun:

Maar goed dat is behoorlijk glad ijs want voordat je het weet is de volgende stap dat ik jullie beschuldig van onkunde...
.
Verder ben ik niet zo kapot van die tijdschrift-schrijvers/reviewers....ondanks dat heb ik wel mijn diverse abo's hoor....je blijft tenslotte leren... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Deleted member

Citaat van: keyser op februari 21, 2011, 12:01:31
Scherp, maar niet scherp genoeg  ;D . Wij hadden het over de noodzaak van vrije plaatsing voor goede (gelijkmatig afstraalgedrag) en minder goede (geen gelijkmatig afstraalgedrag) luidsprekers. In het artikel gaat het om de noodzaak van DSP voor goede (diep laag) en minder goede (weinig diep laag) luidsprekers. Voor het midhoog wil je eigenlijk een vrije opstelling, maar voor het laag is een opstelling tegen een wand of in een hoek niet per se minder goed en vaak zelfs beter. Heeft de speaker een gelijkmatig afstraalgedrag, dan zal plaatsing dicht bij wanden minder nadelige effecten hebben, maar een vrije plaatsing blijft nog altijd te prefereren.

Haha nee, we hadden 't erover of betere speakers beter/makkelijker plaatsbaar zouden zijn. Maar goed 't maakt niet uit, ik was 't al eens met je eerdere post op zuiver theoretische basis en voor een deel ook met jouw praktijk en wil er zeker geen ellenlange discussie van maken want ieder heeft toch zo z'n eigen ervaringen. Ik vond 't gedeelte in 't artikel wel grappig (vandaar ook de smiley) in 't licht van de eerdere discussie maar ook hier wordt idd. slechts één aspect van de plaatsing benadrukt en dat is 't laag terwijl er veel meer is rekening mee te houden. :)