Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 01:41:37
Ik moet je bekennen dat ik nooit op de in- en uitgangsimpedanties let. Hoe belangrijk is dat? Voor zover ik weet vormt dit nooit een probleem, maar ik leer graag wat bij. Wat is precies het probleem waar we mee te maken (zouden kunnen) hebben?

Wat betreft die kabels heb je natuurlijk gelijk.

Ik kijk naar bandbreedte en mogelijke storingen in het analoge domein. Een beetje voorversterker doet >200khz .... Verder een discussie die op meerdere plaatsen in de sub boards gevoerd wordt en voor en tegenstanders kent, Martijn.
Het verhaal bitjes inleveren ... doen we toch gezien de niveau verschillen binnen recordings, ook op line niveau. Volgens mij kan je met ca 6 db per bit er wel  2 a max 3 verstoken. En aangezien ieder systeem in gegeven akoestiek een sweetspot heeft qua gain kun je hem daar levelen voor minimaal verval.

Zo, die kleine heeft weer zijn flesje gehad ..... PITTEN!!

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AbZ

'kwou net zeggen, 'tis slapenstijd...  maar wou ook even kwijt...
dat ik zeer verbaasd ben dat de DEQ alleen via de tape loop wordt uitgeprobeerd,
(met extra AD omzetting als ik het goed begrijp) terwijl je 'm ook digitaal kunt aansluiten?

frank2

Citaat van: AbZ op januari 27, 2011, 02:23:45
dat ik zeer verbaasd ben dat de DEQ alleen via de tape loop wordt uitgeprobeerd,
(met extra AD omzetting als ik het goed begrijp) terwijl je 'm ook digitaal kunt aansluiten?

klopt, maar de aansluiting die er op zit wijkt af van de standaard in hifi land, dus geen optisch of coax maar (weet niet hoe dat heet) aeb bus en ik heb daar geen verloop voor.
Aangezien de Oppo/tuc een zeer goede analoge uitgang heeft, en de Behringer daardoor ook een goed signaal binnen krijgt verwacht ik in dit specifieke geval geen verbetering.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Citaat van: chansig op januari 26, 2011, 21:50:18
Pest is dat je me 2 weken vertelde dat het eigenlijk helemaal klaar was...Als ik je oordeel nu lees dan is mijn revieuw niet eens zo streng geweest. :D

Erg veel plezier ermee, goed dat je dit aangegaan bent.

Gr Hans

hoewel je review aan de kritische kant was had ik wel meteen door dat je precies op de zwakke punten in mijn systeem de vinger legde, iets wat ik zelf al lang wist en met Snowmaster al meerdere malen had besproken. Het iets gemis van midden tonen. Door alle stroomaanpassingen was de "irritatiegrens" gelukkig al verschoven waardoor ik al een stuk gelukkiger was geworden. Verbetering was alleen nog mogelijk door de speakers te verschuiven, iets wat jij terecht opmerkte, en wat nog moest gebeuren. Dit blijkt ook goed te helpen, en klaar. (dacht ik)

Totdat Martijn met z'n EQ aankwam.... (totaal niet hifi ;D maar what the hell)

eindelijk het middengebied goed...
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

frank2

niets alleen nu weer een paar nieuwe kabels voor de behringer. Verder full stop (maar ja dat heb ik al vaker gezegd)

scrutinizer

Citaat van: AbZ op januari 27, 2011, 02:23:45
'T schiet er een beetje bij in de laatste tijd. :-X

Iets ook wat ik al opperde in een mail naar Martijn (keyser):

"Waar ik wel een aantekening wil maken is het gebruik van deze techniek zolang deze binnen het digitaal domein blijft. Ik bedoel bijv. via dig in/out bij producten waar de aandacht aan het analoog circuit van betekenis is."

Deze AD/DA step met extra filter perikelen , verdeeld door een in dit geval beperkt(er) analoge circuit :notify: is niet bepaald mijn kopje thee, Abel.

But if he's happy......

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Martijn M

Scrutinizer, het is me nog niet duidelijk geworden wat nou het belang van het aan elkaar afstemmen van de in- en uitgangsimpedantie in de praktijk is. Heb je misschien een linkje naar één van de subboards waar men diep op de kwestie inging?

Het zou inderdaad chiquer zijn als de DEQ een digitaal ingangssignaal zou krijgen. Zoals Frank al zegt is dat wat lastiger hier. Voor mij zou de belangrijkste reden om het niet te doen zijn dat je dan maar met één bron van de DEQ gebruik kunt maken. Ook bij televisie en radio klinkt het met EQ een stuk prettiger en waarschijnlijk zal het ook met LP lekkerder klinken. Bovendien, de elektronica in dit apparaat is van dermate goede kwaliteit, dat hij in feite klankmatig transparant is. Dan kun je principieel zijn en het jezelf moeilijk maken, of je accepteert dat de DEQ (hoe ongelofelijk het ook mag zijn) zelfs met de extra AD- en DA-conversies gewoon geen hoorbare klankverslechtering met zich meebrengt. 

Trouwens Scrutinizer, grappig dat je niet zo bang bent voor het verstoken van bitjes! Bij mij thuis doe ik het op die manier, maar alleen omdat het bij mij niet anders kan. De meeste bitjes verstook je als de boel heel zachtjes hebt staan, maar dan heb je gelukkig ook het minste dynamisch bereik nodig. Als de volumeknop open gaat gebruik je er steeds meer. De DEQ werkt bovendien met 24 bits. In de praktijk zou je dus wel eens gelijk kunnen hebben en maakt het niet zo heel veel uit.
Dutch & Dutch

frank2

Anton, dat jij zeer skeptisch bent had ik al in de gaten. Maar als je nu even voor het gemak de techniek geheel vergeet en puur naar het geluid luistert wat het uiteindelijke doel is, en je merkt dat door een dip in het midden bij veel muziek het geluid net niet lekker klinkt en je kunt dat door een apparaat oplossen waardoor het geluid heerlijk klinkt, en daarnaast ook nog dat het verdere geluidsbeeld niet minder wordt dan stap ik graag over mijn idee heen dat het niet een audiofiel apparaat is.

En jouw theoretisch verhaal enkele posts terug zal zeker waar zijn, maar als het gehoormatig geen problemen oplevert vind ik dat niet relevant.

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 01:09:18
Ik snap niet hoe je dan een set interlinks uitspaart. Verder snap ik het probleem met de impedantie niet. Als het goed werkt, werkt het goed. Bovendien ga je bitjes inleveren als je de volumeregelaar voor de DSP plaatst.
CiteerAls tweede kan ik de gehele toonregeling bypassen door ipv. uitgang 2 naar uitgang 1 te gaan op de vv, hoef ik alleen op de eindversterker de interlinks te verwisselen.
Ik wist dat ik iets soortgelijks gelezen had, Martijn. En ben er voor het gemak van uitgegaan dat deze info van jou afkomstig was.

:)

Anton.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 08:35:42
klopt, maar de aansluiting die er op zit wijkt af van de standaard in hifi land, dus geen optisch of coax maar (weet niet hoe dat heet) aeb bus en ik heb daar geen verloop voor.

Hoi

Ik heb een verloopsteker van AES (male) naar RCA (female).....ben je daar mee geholpen ??
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 10:39:34
Scrutinizer, het is me nog niet duidelijk geworden wat nou het belang van het aan elkaar afstemmen van de in- en uitgangsimpedantie in de praktijk is. Heb je misschien een linkje naar één van de subboards waar men diep op de kwestie inging?

Heeft meer van doen met de mogelijke verschillen die gehoord worden bij de interface en het ervan verzekerd zijn dat deze zijn kunnen toont. Verder ga ik daar gezien ervaringen niet verder meer op in online.
Ieder zo zijn 'turf'. ;)

Het zou inderdaad chiquer zijn als de DEQ een digitaal ingangssignaal zou krijgen. Zoals Frank al zegt is dat wat lastiger hier. Voor mij zou de belangrijkste reden om het niet te doen zijn dat je dan maar met één bron van de DEQ gebruik kunt maken. Ook bij televisie en radio klinkt het met EQ een stuk prettiger en waarschijnlijk zal het ook met LP lekkerder klinken. Bovendien, de elektronica in dit apparaat is van dermate goede kwaliteit, dat hij in feite klankmatig transparant is. Dan kun je principieel zijn en het jezelf moeilijk maken, of je accepteert dat de DEQ (hoe ongelofelijk het ook mag zijn) zelfs met de extra AD- en DA-conversies gewoon geen hoorbare klankverslechtering met zich meebrengt.  
Die andere bronnen tot daar aan toe, maar analoog niet. Maar indien de nood hoog is, en we onze eigen straf bepalen, pakken we deze toch wel aan in het RIAA netwerk. :crazy:
Als jij overtuigd bent van het 'transparant zijn', is mij dat prima en vervolg ik gewoon met het mezelf moeilijk maken, Martijn.

Trouwens Scrutinizer, grappig dat je niet zo bang bent voor het verstoken van bitjes! Bij mij thuis doe ik het op die manier, maar alleen omdat het bij mij niet anders kan. De meeste bitjes verstook je als de boel heel zachtjes hebt staan, maar dan heb je gelukkig ook het minste dynamisch bereik nodig. Als de volumeknop open gaat gebruik je er steeds meer. De DEQ werkt bovendien met 24 bits. In de praktijk zou je dus wel eens gelijk kunnen hebben en maakt het niet zo heel veel uit.

Correctie!!! ::) I'm scared shitless for it. ::) Maar dit ging ook niet over mijn setup. :sneaky2:

Maar begreep eruit dat Frank, voor een beetje transparant midlage energie, wel wat over had. ;)

Anton.

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 10:40:16
Anton, dat jij zeer skeptisch bent had ik al in de gaten. Maar als je nu even voor het gemak de techniek geheel vergeet en puur naar het geluid luistert wat het uiteindelijke doel is, en je merkt dat door een dip in het midden bij veel muziek het geluid net niet lekker klinkt en je kunt dat door een apparaat oplossen waardoor het geluid heerlijk klinkt, en daarnaast ook nog dat het verdere geluidsbeeld niet minder wordt dan stap ik graag over mijn idee heen dat het niet een audiofiel apparaat is.

En jouw theoretisch verhaal enkele posts terug zal zeker waar zijn, maar als het gehoormatig geen problemen oplevert vind ik dat niet relevant.

Zo is dat, Frank.
En dat waardeer en respecteer ik ook.
Maar er zijn m.i. meer wegen die naar .... waar naar toe dan ook leiden.

Anton.

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op januari 27, 2011, 10:46:08
Hoi

Ik heb een verloopsteker van AES (male) naar RCA (female).....ben je daar mee geholpen ??

voor een test wel, dan kan ik horen of er verschil inzit, de Oppo heeft hele goede analoge uitgangen, maar digitaal uit is minder ge-upgraded.
Maar zo'n ding kost toch niets? Paar euro?

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 11:21:21
voor een test wel, dan kan ik horen of er verschil inzit, de Oppo heeft hele goede analoge uitgangen, maar digitaal uit is minder ge-upgraded.
Maar zo'n ding kost toch niets? Paar euro?

Voor wat het waard is:

Verder vraag ik me af of jij een mogelijkheid van dig in/out op de OPPO hebt verkregen. ::)
Of wil je de dac(s) in de Behringer dan gaan gebruiken?

Anton.

frank2

Citaat van: scrutinizer op januari 27, 2011, 11:30:56
Voor wat het waard is:

Verder vraag ik me af of jij een mogelijkheid van dig in/out op de OPPO hebt verkregen.
Of wil je de dac(s) in de Behringer gaan gebruiken. ::)

Anton.

Ik hen niet de mogelijkheid van digitaal in op de Oppo (helaas)

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 27, 2011, 11:39:56
Ik hen niet de mogelijkheid van digitaal in op de Oppo (helaas)
Beluister de Berhenger eens ..... :music:

Misschien heb je wel een paar ruggen teveel uitgegeven aan je Oppo. ;)

:)

Anton.
Ps. Wat voor de een theorie is, is voor de ander van toegevoegde waarde in de praktijk. :coffee:

AbZ

Citaat van: scrutinizer op januari 27, 2011, 11:30:56
Voor wat het waard is:

Verder vraag ik me af of jij een mogelijkheid van dig in/out op de OPPO hebt verkregen. ::)
Of wil je de dac(s) in de Behringer dan gaan gebruiken?

De DACs van de DEQ (AKM) gebruikt hij sowieso.  Die van de Oppo zijn overbodig geworden.
Je moet dus van de Oppo SPDIF uit naar de DEQ dus geen AES-naar-SPDIF maar andersom,
als het niet direct aansluit (wat ik betwijfel).

Martijn M

Citaat van: AbZ op januari 27, 2011, 12:12:53
De DACs van de DEQ (AKM) gebruikt hij sowieso.  Die van de Oppo zijn overbodig geworden.
Je moet dus van de Oppo SPDIF uit naar de DEQ dus geen AES-naar-SPDIF maar andersom,

Inderdaad. Ik weet ook niet of dat zomaar kan. SPDIF geeft minder signaal af. Dat zou wel eens problemen op kunnen leveren, maar dat zou je moeten proberen om er achter te komen. Van de andere kant... nu werkt het ook prima. Ik zou het persoonlijk laten zoals het is.
Dutch & Dutch

Nahpets

Ik heb in het verleden de DEQ aangestuurd vanaf een SP/DIF signaal met een 1 EUR adaptertje, leverde geen problemen op.

Een alternatief voor de Behringer kan een Tact of een Lyngdorff zijn. Die zijn alleen wel duidelijk duurder. Mijn Tact (een RCS 2.0S AAA) heeft RCA, AES/EBU en Toslink optische aansluitingen als ingang (en uitgang).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Martijn M

Nahpets, goed om te lezen. Ik neem aan dat je doelt op een simpel verloopplugje?

Kun je bij de TACT de EQ ook handmatig instellen? Bij de Lyngdorf zit je voor zover ik weet vast aan hun software die op basis van een aantal metingen zijn eigen ding doet. Van andere kenners heb ik begrepen dat dit erg vervelend is als je zelf een beetje  verstand van het doen van metingen en EQ hebt.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op januari 27, 2011, 12:33:06
Inderdaad. Ik weet ook niet of dat zomaar kan. SPDIF geeft minder signaal af. Dat zou wel eens problemen op kunnen leveren, maar dat zou je moeten proberen om er achter te komen. Van de andere kant... nu werkt het ook prima. Ik zou het persoonlijk laten zoals het is.
Zou geen probleem moeten zijn.  AES werkt over enorme afstanden en is gevoelig genoeg.
Ik waardeer je pragmatische houding maar vind het gewoon niet mooi om een extra AD-omzetting te doen.

Citaat van: Nahpets op januari 27, 2011, 12:41:45
Ik heb in het verleden de DEQ aangestuurd vanaf een SP/DIF signaal met een 1 EUR adaptertje, leverde geen problemen op.
Voilà.  Die DEQ heeft toch ook optisch in?
Dan heb je niet eens een adaptertje nodig want AES lust toch ook SPDIF?
(als ik me niet vergis is omvat het AES-protocol ook het 'gewone' SPDIF)

Nahpets

Simpel verloopplugje ja.

De linkse dus.

Redelijk vrij. Tact doet de meting, jij bepaald de target curve. Tact berekend aanpassing en stuurt die door naar de Tact (maximaal 9 presets in het apparaat, oneindig op de PC). En de Tact heeft een bypass voor als je de RC zat bent of weer even wilt weteen waarom je het ook al weer doet.

Tact schijnt ook volledig naar je hand te zetten zijn, maar daar heb ik onvoldoende technisch inzicht voor (ik lag dan ook hopeloos overhoop met de Behringer).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

scrutinizer

Citaat van: AbZ op januari 27, 2011, 12:12:53
De DACs van de DEQ (AKM) gebruikt hij sowieso.  Die van de Oppo zijn overbodig geworden.
It's all there in writing ...
Ik gaf dit alleen aan gezien het niveauverschil en imp van AES/EBU. En om deze, in het geval OPPO, naar niveau S/PDIF te brengen.

Andersom is het signaal niet op te beuren.

Maar er zijn toch geen verliezen. ;D

En en met betrekking tot AKM heb ik nergens aangegeven dat de 'DAC' voor een probleem zou kunnen zorgen. :sneaky2:
En vind ik dat je zonder deze versie Oppo beluisterd te hebben, te makkelijk oordeelt op afstand. Verder dat de AKM's meededen was juist het (mijn) dilemma.

Ik kan je wel vertellen dat het een aardige klus was om de Transporter (AKM) te voorzien van een zo transparant als mogelijke analoog stage ....Anyway, for my taste that is. ;)

:nowink:

Frank, have fun.
En als ik weer eens in de buurt van WenW kom, is het misschien zo dat we eens wat kunnen afspreken. ;)  

Anton.

AbZ

Citaat van: scrutinizer op januari 27, 2011, 13:01:51
Ik gaf dit alleen aan gezien het niveauverschil en imp van AES/EBU.

Andersom is het signaal niet op te beuren.

Maar er zijn toch geen verliezen. ;D

En en met betrekking tot AKM heb ik nergens aangegeven dat de 'DAC' voor een probleem zou kunnen zorgen. :sneaky2:
En vind ik dat je zonder deze versie Oppo beluisterd te hebben, te makkelijk oordeelt op afstand. Verder dat de AKM's meededen was juist het (mijn) dilemma.

Ik kan je wel vertellen dat het een aardige klus was om de Transporter (AKM) te voorzien van een zo transparant als mogelijke analoog stage ....Anyway, for my taste that is. ;)
Helder!  Heb geen oordeel over de ene DAC versus de andere (Oppo versus DEQ/AKM)
maar wou alleen zeggen dat de Oppo in de huidige opzet weinig gelegenheid heeft
om zijn DAC+analoge kwaliteiten te laten horen.