Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Frank heeft de mogelijkheid om vanaf de luisterplaats te schakelen tussen wel of geen DSP in de signaalweg. We hebben het er over gehad en hij is van plan zowel lange tijd naar de configuratie zonder, als die met DSP te luisteren. Hij kan dus ook heel goed beluisteren wat het effect van enkel de veranderde opstelling is.

Erik, misschien zou je eens bij Frank moeten luisteren  :angel: .
Dutch & Dutch

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 24, 2011, 21:10:02
ze staan nu zo goed mogelijk opgesteld als mogelijk is binnen de grenzen die je hebt als ze in een woonkamer staan waar ook nog gewoon geleefd moet worden. Het zou misschien nog wel mooier zijn/worden als ze nog eens 40 cm naar voren geplaatst zouden worden, alleen de luisterplaats kan niet verder naar achteren, de open haard zou dan niet aankunnen en de speakers staan midden in de kamer.

Doordat de speakers zo zwaar zijn (92 kg) til je ze ook niet gauw op om ze ff ergens anders neer te zetten om de luisteren of dat misschien beter is.
En ik had altijd het idee ( voor alle aanpassingen en voordat ik de huidige versterkers had) dat ze goed stonden want toen / destijds heb ik ze verplaatst en ik hoorde toen geen verschil. Door betere apparatuur en snowmaster aanpassingen in de stroom is mijn set beter/ mooier gaan klinken maar ook aanmerkelijk natuurgetrouwer, gedetailleerder e.d. en dan blijkt de plaatsing opeens wel van belang te zijn, zoals nu blijkt.

Ook het geluid zonder EQ is een stuk verbeterd, maar met EQ is de verbetering zoals ik het nu bekijk beter

Helder!!

I'll rest my case. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vanzomereng

op een andere forum, poste ik n.a.v. de opmerking

"roomcorrectie.... **********"

valt wel mee, als je .m gewoon gebruikt voor de laatsye puntjes op de i

Dit lijkt me een logische volgorde (gegeven, dat de ruimte een vast gegeven is)
1e luidsprekers kopen die in de ruimte passen
2e luidsprekers optimaal plaatsen
3e akoestische aanpassingen met WAF-factor (kleedje, gordijnte, plantje, meubels schuiven)
4e akoestische panelen, diffusers, absorbers
5e roomcorrectie

Voor lieden, die normaal al tweaken en het uiterste uit de kan willen halen
KAN de roomcorrectie een verbetering zijn.
Als je vaak ziet, wat er qua geld, al in hardware, tweaks en kabels is gestoken,
is zo,n investering in een roomcorrector echt niet buitensporig te noemen.

Maar er zijn mensen, die wars zijn van extra zaken in het signaaltraject
of allergisch zijn voor toonregeling op de versterker, ze zullen is moeten weten
wat er allemaal in de signaalweg heeft gezeten, voordat e.e.a. uberhaupt op
vinyl of een cd-schijfje staat  :o

En Frank aangezien je ook m.b.t. jouw set, deze perfect voor elkaar wil hebben,
lijkt me dit goed aan jouw aan jouw besteedt.

In hoeverre de roomcorrectie andere nadelen heeft, zoals de dynamiek benadeeld
kan ik niet beoordelen maar dit kan je zelf goed beoordelen.

Er zullen qua roomcorrecters best ook wel kwaliteitsverschillen zijn.

EDIT BY MOD: Gevloek verwijderd, is onnodig kwetsend voor sommigen onder ons ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

HTip

Citaat van: keyser op januari 24, 2011, 19:18:04
Wat we vandaag gedaan hebben gaat natuurlijk een stapje verder dan de niveaus gelijk maken! Inderdaad is dit alleen voor stereo.
Dat geloof ik graag ;)

Citeer
Het is hier een beetje off-topic, maar waarom stel je de zaak af op specifiek 75 dB(C)? Uiteindelijk gaat het er bij surround toch ook om de relatieve niveaus? Bij mij thuis heb ik de surrounds enkel afgeregeld zodat het niveau op de luisterplek gelijk is aan dat van de fronts - niet bij specifiek bij 75 dB(C).
THX reference level is eigenlijk 85 dB, maar dat is voor studio's en theaters. Voor thuis wordt door Joe Kane (DVE) aangeraden dit op 75 dB te doen. Anders worden de pieken te hoog. Met 75dB kan je al pieken krijgen van 95-100dB. Dus met 85 dB gaat dit naar 105-110 dB en dat is te luid voor thuisbioscopen. Op zich klopt wat je doet, alleen ook tussen de fronts kan verschil zijn door de ruimte. Idee is om bij FL te beginnen, deze op 0dB te zetten en het mastervolume zo zetten dat de dB-meter 75dB aanwijst (C-weging en slow). Alle andere kanalen stel je dan af t.o.v. FL.

Bronnen:
- http://www.thx.com/consumer/thx-technology/thx-reference-level/
- http://www.surroundassociates.com/spkrcal.html
- http://www.jkpi.net/DVEQ&A.php#Audio
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

neverywhere

CiteerMaar er zijn mensen, die wars zijn van extra zaken in het signaaltraject

Inderdaad....die zijn er....vind het ook verbazend dat een purist als Frank het wel acceptabel vindt.   Trouwens....wat tegenwoordig "roomcorrectie" wordt genoemd....noemden we dat vroeger niet gewoon een graphic equalizer?

Wat overigens ook wel grappig is...op allerlei hifi sites duikt dit apparaat op als ware het de heilige graal van de hifi.....terwijl in de muzikanten wereld Behringer geldt als een budget merk.....daar wordt er een beetje op neergekeken.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Dirk

Citaat van: neverywhere op januari 24, 2011, 22:44:26
Wat overigens ook wel grappig is...op allerlei hifi sites duikt dit apparaat op als ware het de heilige graal van de hifi.....terwijl in de muzikanten wereld Behringer geldt als een budget merk.....daar wordt er een beetje op neergekeken.
Behringer is ook een (goed) budget merk, maar als je praat over de echte pro merken als Lake/dBX/Klark/Roland/Ap(h)ex/enz, dan zit je snel aan ettelijke veelvouden van wat de hier gebruikte Behringer kost.
wslk is dat de reden waarom op vele hifi en HT fora de Behringers zo populair zijn  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijn M

Behringer heeft een tijdje problemen met de kwaliteitscontrole gehad. Inmiddels is het weer prima spul met bovendien een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Een slechte naam raak je echter niet zomaar kwijt. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat de DEQ voor intensief 'on the road'-gebruik - waarbij het ding dagelijks opnieuw wordt versleept en aan- en afgekoppeld - misschien niet voldoende degelijk is. Voor gebruik in een hifi-set is het apparaat naar mijn mening echter uitstekend. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik hoor geen enkel verschil tussen met of zonder Behringer als alle controls op nul staan. Hij is voor mijn oren dus volkomen transparant. Dat vind ik een knappe prestatie.
Het op voorhand afschrijven van dit apparaat of DSP in het algemeen zou ik wat kortzichtig willen noemen.
Dutch & Dutch

neverywhere

Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen dat daawerkelijk transparant het geluid doorvoert......zeker die zogeheten Bypass is vaak te erg voor woorden.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Martijn M

Citaat van: neverywhere op januari 24, 2011, 23:03:37
Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen dat daawerkelijk transparant het geluid doorvoert......zeker die zogeheten Bypass is vaak te erg voor woorden.

Bij Frank is dat nu makkelijk te testen, omdat de Behringer in de tape-loop zit. Dat netwerk is volledig te omzeilen met een druk op de knop. Misschien kunnen we dat binnenkort wel een keer testen, liefst blind uiteraard  :devil: .
Dutch & Dutch

frank2

het verschil is dermate groot dat blind testen (wat ik persoonlijk niet interessant vind, want ik vind het een verbetering tot nu toe) met de juiste muziek en makkie is, je haalt het er meteen uit, de muziek is aanmerkelijk voller sommigen zeggen misschien warm.

Ik ga vandaag eerst een half uur luisteren zonder en dan dezelfde platen met EQ.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Misschien eens een Lyngdorf 2200 lenen van Karel, wie weet gaat er een wereld voor je open...

MarkD

Zeer informatief om het effect van speakerplaatsing en EQ in grafieken te zien! Dit maakt mij ook nieuwsgierig naar de situatie in onze woonkamer. Ook maar eens wat metingen (laten) uitvoeren dus. Welk type Behringer heb je er nu tussen hangen?
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

frank2

De Behringer ultra curve pro gemodificeerd door sound evolution
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: S@m op januari 25, 2011, 08:51:07
Misschien eens een Lyngdorf 2200 lenen van Karel, wie weet gaat er een wereld voor je open...

dat is tevens een versterker en ik wil mijn Belles niet missen, bovendien zijn de instellingen mbt EQ minder geavanceerd dan die van de Behringer

S@m

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 09:18:19
dat is tevens een versterker en ik wil mijn Belles niet missen, bovendien zijn de instellingen mbt EQ minder geavanceerd dan die van de Behringer

Helder...

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 08:44:50
het verschil is dermate groot dat blind testen (wat ik persoonlijk niet interessant vind, want ik vind het een verbetering tot nu toe) met de juiste muziek en makkie is, je haalt het er meteen uit, de muziek is aanmerkelijk voller sommigen zeggen misschien warm.

"Ik ga vandaag eerst een half uur luisteren zonder en dan dezelfde platen met EQ."

???
Nu valt bij mij het kwartje pas, en zie ik in dat je het echt begrepen hebt, Frank.
Maar ik voel me niet bezwaard. Het gezegde luidt immers: wijsheid komt met de jaren.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Staaled

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 09:18:19
bovendien zijn de instellingen mbt EQ minder geavanceerd dan die van de Behringer
aan een Lyngdorf valt idd niets in te stellen, echter de roomcorrection "mapt" de totale ruimte en is dus aanmerkelijk geavanceerder.
een RP-1 zou trouwens ook een optie zijn indien de huidige versterking moet blijven.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MarkD

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 09:16:24
De Behringer ultra curve pro gemodificeerd door sound evolution

Misschien ook nog een idee om de dac van dit apparaat eens te testen. Die schijnt bij deze gemodificeerde versie bepaald niet slecht te zijn. Voordeel daarvan is eq in het digitale domein (theoretisch beter?). Nadeel is wellicht dat de ingebouwde dac van de Oppo toch beter is.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

frank2

auto EQ zoals de Roomperfect heeft is lang bij na niet zo perfect als alles met de hand instellen mits de persoon die het doet weet wat hij doet. (keyser heeft die ervaring) Bovendien is het materiaal van lyndorf zwaar overprized

er zitten wolfson dacs in. Zal ik uiteindelijk tot aankoop overgaan zal ik als eerste betere kabels (interlinks) aan moeten sluiten want degene die er nu aan zitten zijn ver beneden peil, wat niet wegneemt dat met en zonder EQ in een testfase goed te beoordelen zijn

Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2011, 09:45:18
"Ik ga vandaag eerst een half uur luisteren zonder en dan dezelfde platen met EQ."

Nu valt bij mij het kwartje pas, en zie ik in dat je het echt begrepen hebt, Frank.
Maar ik voel me niet bezwaard. Het gezegde luidt immers: wijsheid komt met de jaren.

voor ik tot aankoop overga worden er eerst uitgebreide tests gedaan, omdat mijn verstand zegt dat dit niet zo goed kan zijn, echter mijn oren horen wat anders

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 10:30:19
auto EQ zoals de Roomperfect heeft is lang bij na niet zo perfect als alles met de hand instellen mits de persoon die het doet weet wat hij doet. (keyser heeft die ervaring) Bovendien is het materiaal van lyndorf zwaar overprized

er zitten wolfson dacs in. Zal ik uiteindelijk tot aankoop overgaan zal ik als eerste betere kabels (interlinks) aan moeten sluiten want degene die er nu aan zitten zijn ver beneden peil, wat niet wegneemt dat met en zonder EQ in een testfase goed te beoordelen zijn

voor ik tot aankoop overga worden er eerst uitgebreide tests gedaan, omdat mijn verstand zegt dat dit niet zo goed kan zijn, echter mijn oren horen wat anders

Aankoop wel of niet, of hetgeen een ander of ik van deze wijze van aanpak vind, doet even niet ter zake.
Ik doelde eigenlijk op dat laatste....... en hetgeen ik 'dacht' te begrijpen vanuit beschreven tekst over jouw ervaringen.
Maar maak je geen zorgen, dit ligt bij mij.

;)

Anton.

frank2

TEKST AANGEPAST

Ik heb net wat klassieke muziek, alison krauss forget about it en kate melua met eve cassidy beluisterd.

Teneerste ga ik nu het hiervoor geschrevene nuanceren. Gisteren hebben wij met de A/B vergelijkingen een "foutje" gemaakt, we hebben weliswaar de ingang rechtstreeks gekozen, maar ook de ingang voor de EQ op hetzelfde kanaal laten staan, dus bijv. CD rechtstreeks ipv. met EQ aux, maar de ingang CD voor de Behringer ook laten staan, dit is niet handig want dan hoor je het verschil te groot, de VV verdeelt dan beide signalen. Nu heb ik hem op CD gezet EQ uit en op een ander inputsignaal gezet bijv. Video. verder tests geven aan dat wij gisteren wel goed hebben geluisterd, maar vanochtend heb ik de Behringer niet aan gezet en dan komt bovengenoemde naar voren

Nu heb ik alle nummers met en zonder beluisterd, en dan vallen de  verschillen hoewel duidelijk hoorbaar wel mee, het ligt wel duidelijk aan welke muziek je draait Dire straits is nog steeds behoorlijk, maar bij bovengenoemde nrs. zijn de verschillen in verhouding  kleiner. Maar na beluisteren van bovengenoemde nummers blijft de voorlopige conclusie wel overeind, dat net een beetje meer midden en midlaag en laag geven een totaal vollere sound, vooral in het stemmengebeid van alison en kate zit net een mooi voller mid - randje wat hun beide stemmen net iets voller maakt, opzich niet veel maar het geeft totaal een vollere klank.

Ja Keyser heeft inderdaad niet teveel afgeregeld zoals hij mij ook had verteld, hij heeft net die bultjes en gaatjes opgevuld, en aangezien dat al niet giga was, zijn de verschillen dus ook kleiner, maar wel hoorbaar. Ja nu ga ik straks maar eens uitgebreid luisteren met en zonder. Laat ik een conclusie nog maar even voor me houden, maar heb voor mijzelf al een goed idee.

S@m

Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2011, 10:50:50
Ik doelde eigenlijk op dat laatste....... en hetgeen ik 'dacht' te begrijpen vanuit beschreven tekst over jouw ervaringen.
;)

Anton.

Bedoel je ene woordje Scrut..?

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 08:44:50
Ik ga vandaag eerst een half uur luisteren zonder en dan dezelfde platen met EQ.

scrutinizer

Citaat van: S@m op januari 25, 2011, 11:21:39
Bedoel je ene woordje Scrut..?

Ik doelde meer op de tijdspanne die hij reserveerde om deze beleving 'volledig' in kaart te brengen, Dick.

En in mijn laatste post op het vet bedrukte stukje tekst van zijn laatste zin  "echter mijn oren horen wat anders"

Anton.

S@m

Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2011, 11:46:15
Ik doelde meer op de tijdspanne die hij reserveerde om deze beleving 'volledig' in kaart te brengen, Dick.

En in mijn laatste post op het vet bedrukte stukje tekst van zijn laatste zin  "echter mijn oren horen wat anders"

Anton.

Helder Anton.. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op januari 25, 2011, 11:17:52
Nu heb ik alle nummers met en zonder beluisterd, en dan zijn de grote verschillen (gelukkig) een stuk minder die wij gisteren hoorden. Maar na beluisteren van bovengenoemde nummers blijft de voorlopige conclusie wel overeind, dat net een beetje meer midden en midlaag en laag geven een totaal vollere sound, vooral in het stemmengebeid van alison en kate zit net een mooi voller mid - randje wat hun beide stemmen net iets voller maakt, opzich niet veel maar het geeft totaal een vollere klank.

De bittere (eerdere) noodzaak van een/die EQ ontgaat mij nu zo langzamerhand...ten eerste had je dus een verkeerd beeld (en kijk nog eens terug naar die halleluja grafieken en de reacties van "de rest" hierop   :-X) en ten tweede zit je volgens mij in een traject dat je het midden en midlaag wat meer kan "voicen" met passieve(re) componenten...

Zie het als gezonde tegengas anders mag je ook een vliegtuigje vouwen van mijn mail... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!