Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

oke hierbij de rechter speaker oud en nieuw, beide zonder EQ
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

HTip

Citaat van: keyser op januari 24, 2011, 18:49:34
HTip, wat bedoel je met kalibreren op referentieniveau?
Dat elke kanaal is afgeregeld in de processor op 75dB(C). Ik heb dit beschreven in mijn instelgids: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0. Maar dat geldt alleen voor surround en niet voor alleen stereo.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

chansig

:clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

Als je dat niet hoort dan ben je doof... :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

HTip

Leuk om te zien wat goede plaatsing al kan doen :thumbs-up: Laat ook zien dat het met jouw akoestiek inderdaad wel goed zit...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Citaat van: HTip op januari 24, 2011, 19:04:52
Dat elke kanaal is afgeregeld in de processor op 75dB(C). Ik heb dit beschreven in mijn instelgids: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0. Maar dat geldt alleen voor surround en niet voor alleen stereo.

Wat we vandaag gedaan hebben gaat natuurlijk een stapje verder dan de niveaus gelijk maken! Inderdaad is dit alleen voor stereo.

Het is hier een beetje off-topic, maar waarom stel je de zaak af op specifiek 75 dB(C)? Uiteindelijk gaat het er bij surround toch ook om de relatieve niveaus? Bij mij thuis heb ik de surrounds enkel afgeregeld zodat het niveau op de luisterplek gelijk is aan dat van de fronts - niet bij specifiek bij 75 dB(C).
Dutch & Dutch

Interficior

Citaat van: HTip op januari 24, 2011, 19:04:52
Waarom eigenlijk een C-weging gebruiken en niet gewoon geen weging? (Z dus)
Take it or lease it

Martijn M

Citaat van: Interficior op januari 24, 2011, 19:19:19
Waarom eigenlijk een C-weging gebruiken en niet gewoon geen weging? (Z dus)

Veel SPL-meters kennen geen Z-weging. De mijne in ieder geval niet!
Dutch & Dutch

vanzomereng

Frank,

Kan je proberen aan te geven in welke van grootte deze aanpassingen, Bheringer + verschuiving LS,
ingeschaald moeten worden  (bijvoorbeeld vergelijken met alle snowmasters-acties)

In ieder geval succes verder en nog veel luisterplezier gewenst  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op januari 24, 2011, 18:47:38
klopt, maar tot nu toe was er niet naar te luisteren, nu kun je er eindelijk naar luisteren.

Frank vergeet even die grafieken en denk even met me mee (en dit is niet om je in een val te lokken!!!!!)

Als je nu je systeem o.a. calibreert op een cd van Sara:

..... welke zodanig is opgenomen dat hij kan knallen met gehoorschade en misselijkmakende baslijnen in een discotheek en ooknog op een handradio aan het strand ook de tekst verstaanbaar is en de bassen nog steeds lekker te keer gaan....dan is hij voor de muziekliefhebber met een serieuze set toch waardeloos (inhoudelijk  :-X) !!!!! mee eens?

WAT gebeurt er dan als je een goed en neutraal opgenomen muziekstuk via je EQ instellingen gaat afspelen....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2011, 19:33:52
Frank vergeet even die grafieken en denk even met me mee (en dit is niet om je in een val te lokken!!!!!)

..... welke zodanig is opgenomen dat hij kan knallen met gehoorschade en misselijkmakende baslijnenin een discotheek en op een handradio aan het strand ook de tekst verstaanbaar is en de bassen nog steeds lekker te keer gaan....dan is hij voor de muziekliefhebber met een serieuze set toch waardeloos (inhoudelijk  :-X) !!!!! mee eens?

WAT gebeurt er dan als je een goed en neutraal opgenomen muziekstuk via je EQ instellingen gaat afspelen....

Frank vind de opname van Alisson en Robert ook mooi...

Maar ik krijg een beetje het idee dat hij het eigenlijk niets moet vinden (die Behringer) ? Of lees ik dat verkeerd ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Nee dat lees je verkeerd of is een stelling welke je zelf aangenomen hebt...

Ik vraag gewoon of hij met sommige dingen rekening houdt en geef wat voorbeelden.....

Op het moment dat zijn muziekkeuze bij Sara "and the likes" ligt heeft hij voorzichzelf een zeer goede oplossing gevonden.....niets tegen in te brengen
maar ik wil het graag omdraaien....ik sta verbaast van de meeste reacties van jullie....is er dan niemand die even nadenkt/meedenkt wat er hier nu exact gebeurt....... ;)

M.a.w als Sara nu prachtig klinkt dan kan bv.  Du Pre onmogelijk meer natuurgetrouw en echt klinken...... :nowink:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2011, 19:33:52

..... welke zodanig is opgenomen dat hij kan knallen met gehoorschade en misselijkmakende baslijnen in een discotheek en ooknog op een handradio aan het strand ook de tekst verstaanbaar is en de bassen nog steeds lekker te keer gaan....dan is hij voor de muziekliefhebber met een serieuze set toch waardeloos (inhoudelijk  :-X) !!!!! mee eens?

wie zegt dat ik het systeem calibreer op sarah brightman? Ik heb meedere cd's van haar maar de opnames zijn nooit goed. Ik calibreer nooit op muziek want er is niets te calibreren, ik luister naar muziek en dan valt mij op dat Diana Krall haar nieuwste album opeens beter klinkt, dat dire straits opeens gitaren in haar muziek heeft en dat deze ook als echte gitaren klinken en niet als gitaren waar de middentonen een beetje uitgefilterd zijn, gechargeerd gezegd. Het calibreren v.d. EQ is gedaan a.d.h.v. ruistonen. Het geheel klinkt voller ipv. ieler in het laag-mid. Midden gebied
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Citaat van: frank2 op januari 24, 2011, 20:19:56
wie zegt dat ik het systeem calibreer op sarah brightman? Ik heb meedere cd's van haar maar de opnames zijn nooit goed. Ik calibreer nooit op muziek want er is niets te calibreren, ik luister naar muziek en dan valt mij op dat Diana Krall haar nieuwste album opeens beter klinkt, dat dire straits opeens gitaren in haar muziek heeft en dat deze ook als echte gitaren klinken en niet als gitaren waar de middentonen een beetje uitgefilterd zijn, gechargeerd gezegd. Het calibreren v.d. EQ is gedaan a.d.h.v. ruistonen. Het geheel klinkt voller ipv. ieler in het laag-mid. Midden gebied

Okay duidelijk  ;)

S@m

Citaat van: VANZOMERENG op januari 24, 2011, 19:33:34
Frank,

Kan je proberen aan te geven in welke van grootte deze aanpassingen, Bheringer + verschuiving LS,
ingeschaald moeten worden  (bijvoorbeeld vergelijken met alle snowmasters-acties)

Daar ben ik ook benieuwd naar...

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2011, 20:18:14
Nee dat lees je verkeerd of is een stelling welke je zelf aangenomen hebt...

Ik vraag gewoon of hij met sommige dingen rekening houdt

door de EQ worden bepaalde onregelmatigheden in het geluid grotendeels veroorzaakt door de akoestiek "recht gezet" overigens zijn dit relatief kleine onvolkomenheden maar ze hebben wel een grote uitwerking op het uiteindelijke geluid. (de max. aanpassing was +3 db, meestal slechts 1 0f 2 DB)

De uitwerking leek veel qua grootte/uitwerking op de laatste Snowmaster aanpassing, meer dan goed duidelijk hoorbaar. Mijn vrouw had inderdaad slechts 1 minuut nodig om te bepalen dat met EQ het geluid mooier was, maar zei ze ik kan met allebij (met/zonder EQ) goed leven.

En dat klopt dan ook wel weer, (zeg ik nu voorlopig) wel eerlijk zeggend dat ik al weer aan het overwegen ben om hem maar te kopen van Keyser (daar had hij mij al voor gewaarschuwd) het geeft een behoorlijke meerwaarde aan het geluid, en zonder klinkt gewoon regelmatig minder, afhankelijk van de muziek, een klassiek concert is een absolute meerwaarde maar op sommige nrs van Diana Krall is het nauwelijks de moeite waard. Het ligt eraan zitten er veel mid / midlage klanken inde muziek absoluut beter, zit er minder in nauwelijks de moeite waard.

Snowmaster

Citaat van: S@m op januari 24, 2011, 20:21:57
Daar ben ik ook benieuwd naar...

Daar is maar één goede oplossing voor :  alles terugzetten en weer meten  ;).
Ik heb Frank's geluid nog niet weer gehoord, maar het zijn natuurlijk twee totaal verschillende zaken.
Je kunt ze ook eenvoudigweg niet met elkaar vergelijken.
Met de stroom corrigeer je helemaal niets, je laat alleen de set beter functioneren, hij kan gewoonweg beter zijn werk doen.
Vandaag zijn de speakers iets beter geplaatst m.b.v. een meting.
Daarnaast is rekening gehouden met de akoestiek en het weergavekarakter van zijn set en zijn daarop lichte correcties uitgevoerd om de weergave te optimaliseren in zijn huiskamer.
Het zal elkaar waarschijnlijk perfect aanvullen, maar daarover kan Frank je meer vertellen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

ja het leuke van alles is dat de Snowmaster aanpassingen nog steeds goed hoorbaar zijn en de hele set naar een hoger plan hebben getild en dat daar bovenop eindelijk via digitale weg met EQ de akoestiek is aangepakt, met dien verstande dat mijn akoestiek hier best wel goed is, en er maar kleine aanpassingen gedaan hoefden gemaakt te worden. Alleen de uitwerking op het geluid verbaasde mij, dat was gewoon meer dan ik had verwacht. (en natuurlijk het verplaatsen v,d, speakers hielpen ook hierbij.)

Dirk

Ik ben blij te lezen dat het nu beter klinkt, ook zonder de EQ/DSP, maar 'k kan er met de beste wil van de wereld niet bij hoe Frank & C° al maanden (jaren ?) aan een dergelijke set liggen te sleutelen en fine-tunen, terwijl de basics mbt plaatsing niet gewoon eerst werden geoptimaliseerd in deze zee van een ruimte. :eh:
Je kan nou niet zeggen dat Keyser hier met wereldschokkende plaatsingsveranderingen vd speakers aan is komen zetten, maar dat die rechterzuil gewoon slecht stond opgesteld dat hadden kenners als bvb Snowmaster (en Frank zelf !?) toch al lang in de gaten moeten hebben ? ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

frank2

dat was ook al lang bekend, maar dat had ik uitgesteld. Juist omdat ik dacht dat het nogal ingreep in de Looks v.d. kamer. Gelukkig bleek mijn vrouw het te waarderen, ze vond het beter staan.
En vergeet ook niet dat juist door de aanpassingen van snowmaster de irritatiegrens van bepaalde geluiden al enorm was verbeterd. Echter zo'n Behringer vond/vind ik eigenlijk vloeken in de kerk, high end audio en een equalizer .........

maar sinds vandaag ben ik mijn meneing an het herzien de pluspunten zijn mij te groot

scrutinizer

De opstelling alleen al scheelt een slok op een borrel.
Is het nu zo dat dit binnen de beperkingen van het 'mogen' plaatsen is gebeurt?
Mijn gevoel zegt, ondanks deze grote eerste stappen, dat er zonder EQ nog wat te halen viel.
Verder, zoals ik al eerder aangaf, was het wijs geweest eerst deze opstelling enkele dagen te 'beluisteren' i.p.v. het 'nu' al mogelijk maken van het switchen met correctie.
Er zijn zo van die zaken die pas 'echt' opvallen na een verloop van tijd en zeker wanneer er niets valt te vergelijken. ;)

Anyway, veel plezier met je nieuw verkregen setting met een toevoeging aan minimale hulptroepen.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Snowmaster

Citaat van: Dynky op januari 24, 2011, 20:40:12
Je kan nou niet zeggen dat Keyser hier met wereldschokkende plaatsingsveranderingen vd speakers aan is komen zetten, maar dat die rechterzuil gewoon slecht stond opgesteld dat hadden kenners als bvb Snowmaster (en Frank zelf !?) toch al lang in de gaten moeten hebben ? ;)

Dat wisten wij.  Het was alleen een bewuste keuze om hem nog te laten staan omdat Frank's set verschillende keren is aangepast in de afgelopen periode.  Wij kenden het geluid door en door en dan is het makkelijker om te oordelen over een doorgevoerde verandering.  Je wilt niet weten hoe vaak Frank mij voorgesteld heeft om de speakers iets beter te plaatsen en ook de twijfel over de looks waren aanwezig.  De woofer zat zo'n beetje in de open haard ;).
Bij wijzigingen geldt in mijn ogen altijd een gouden stelregel.....één ding tegelijk.
Als Keyser helpt om de gevolgen van een verplaatsing te meten dan zie je direct of je goed zit.
In mijn ogen kun je het niet beter hebben.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Dirk

Citaat van: Snowmaster op januari 24, 2011, 20:50:43
Dat wisten wij.  Het was alleen een bewuste keuze om hem nog te laten staan omdat Frank's set verschillende keren is aangepast in de afgelopen periode.  Wij kenden het geluid door en door en dan is het makkelijker om te oordelen over een doorgevoerde verandering.  Je wilt niet weten hoe vaak Frank mij voorgesteld heeft om de speakers iets beter te plaatsen.
De woofer zat zo'n beetje in de open haard  ;)
Bij wijzigingen geldt in mijn ogen altijd een gouden stelregel.....één ding tegelijk.

ik heb ook een belangrijke stelregel voor mezelf ; doe eerst de dingen die het meest voor de hand liggen, eer je je gaat bezighouden met finetunen van een set.
allereerste prioriteit na de aanschaf van een (goede) set is toch een goede plaatsing.
Daar kan ik dus met mijn kijk op de zaken niet bij, dat jullie dit "uitgesteld" hebben om wat voor reden dan ook, maar ondertussen wel liggen te freubelen aan stroom, kabels en nog zoveel andere dingen (die nooit de invloed van een dergelijk slechte speakerplaatsing zullen evenaren, laat staan overtreffen).
...maar goed, ze staan nu eindelijk zoals ze horen te staan ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

frank2

ze staan nu zo goed mogelijk opgesteld als mogelijk is binnen de grenzen die je hebt als ze in een woonkamer staan waar ook nog gewoon geleefd moet worden. Het zou misschien nog wel mooier zijn/worden als ze nog eens 40 cm naar voren geplaatst zouden worden, alleen de luisterplaats kan niet verder naar achteren, de open haard zou dan niet aankunnen en de speakers staan midden in de kamer.

Doordat de speakers zo zwaar zijn (92 kg) til je ze ook niet gauw op om ze ff ergens anders neer te zetten om de luisteren of dat misschien beter is.
En ik had altijd het idee ( voor alle aanpassingen en voordat ik de huidige versterkers had) dat ze goed stonden want toen / destijds heb ik ze verplaatst en ik hoorde toen geen verschil. Door betere apparatuur en snowmaster aanpassingen in de stroom is mijn set beter/ mooier gaan klinken maar ook aanmerkelijk natuurgetrouwer, gedetailleerder e.d. en dan blijkt de plaatsing opeens wel van belang te zijn, zoals nu blijkt.

Ook het geluid zonder EQ is een stuk verbeterd, maar met EQ is de verbetering zoals ik het nu bekijk beter

Tja ik ben het volledig met DYNKY eens......het is allemaal goed bedoelde hulp(geweest) maar niet zo zeer ervaren  :nowink: (en nu zal ik wel de nieuwe hoofdpersoon van Cervantes kunnen worden)......

.....maar onthoudt voor het gemak eens dat dat EQ verhaal plaats vond VOORDAT de speakers beter werden geplaatst
en mijn gevoel bekruipt me nu gewoon dat er inmiddels geen enkel juist oordeel na een paar uur gevormd kan worden...laat staan een aankoop.... :-X