Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Frank en Keyser, veel plezier vandaag met afstellen van de set. Ben erg benieuwd naar het resultaat...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Lex Groningen

Maak er vandaag een leuke dag van. En ik hoop voor je Frank dat er nog een paar leuke pluspunten te behalen zijn.
Ben dus ook erg benieuwd naar het verslag.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

blue-eyes

Citaat van: Snowmaster op januari 24, 2011, 00:49:59
Jongens, schei nu eens uit om voortdurend kritiek op elkaar te leveren.
Deze topic gaat volgens mij over :  Frank2: My Reference Stereo & Surround System 

Het zou leuk zijn als wij hem een stapje verder kunnen brengen met zinvolle bijdrages.
Er is natuurlijke alle ruimte om af en toe onderbroekenlol in te brengen, maar dat gesneer hangt mij vreselijk de strot uit.
Het is toch van den zotte dat ik compleet gestopt ben met het posten van mijn bevindingen over stroom?
Hier hangt een Pioneer die met SD elke ander scherm in HD (met TV beelden) wegspeelt.
Het zou toch geweldig leuk zijn als anderen hier ook van kunnen profiteren? 
Door al die negatieve uitlatingen en afbraakposts heb ik daar helemaal geen zin meer in.
Zoiets is enorm jammer voor diegenen die het wel waarderen.

Dus.....laten wij alsjeblieft constructief gaan posten en meer waardering en respect voor elkaar gaan opbrengen !

Goede oproep!

Ik heb wat opschoning gedaan. Ik heb niet veel zin dat dagelijks te doen!

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Citaat van: HTip op januari 24, 2011, 06:20:50
Frank en Keyser, veel plezier vandaag met afstellen van de set. Ben erg benieuwd naar het resultaat...

x 2..Ik hoop in de toekomst weer een keer langs te mogen komen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Zo vanochtend om half 9 Martijn (keyser) opgehaald en nu na het puddingbroodje is het half 3 en zijn we klaar. Is er wat veranderd? Ja.
We hebben de speakers verplaatst (zie beide foto's) en daarna de Behringer geoptimaliseerd  (de pieken zijn weggewerkt) dmv. sweeps en een microfoon. (dat gaf een curve op de pc en Keyser stelde aan de hand v.d. metingen de Behringer in, voornamelijk de dips.)
En hoewel de normale frequentiekarakteristiek al goed was waren er nog verbeteringen. Dmv. bypass kan ik de EQ aan en of uitschakelen.

Verplaatsing speakers: Dit gaf een homogener beeld, meer rust, en de piek en dip in het midden werd minder. Doordat de speakers dichter bijelkaar staan is het stereobeeld ook beter geworden.

Met EQ: het geluidsbeeld wordt een stuk voller qua klank en is simpelweg gewoon een verbetering. Aangepast zijn vooral de lage tonen en heel ietsjes het middengebied.

(zie plaatjes)

dit is een eerste indruk, ik heb nog nauwelijks rustig kunnen luisteren. Wordt vervolgd.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

VlisChris

Klinkt goed!
Tof dat je het probeert. Dit ga je nu een paar weken op het gemakje beluisteren om daarna een beter oordeel te kunnen geven? Maar leuknom te zien dat eq lijkt te kunnen helpen in je situatie.

S@m

Misschien ook een foto plaatsen van de huidige opstelling..?

simsalabim

Mooi Frank!
Goed dat je het probeert heb en leuk dat Martijn je helpt!
Bij mij werkt eq/dsp ook goed, het haalt duidelijk een staande golf op 60 hz weg en het geluidsbeeld blijft verder intact (voor mijn oren althans).
Sommige mensen vinden het 'doods' klinken met eq/dsp, het blijft dus toch ook weer een smaak kwestie denk ik.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Nahpets

Citaat van: frank2 op januari 24, 2011, 14:54:16
voornamelijk de dips

Leuk experiment!

Ben alleen benieuwd naar de dips. Lijkt mij logischer om de pieken te elimineren.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

Ik had het wat beter moeten omschrijven: alleen de pieken zijn weggehaald en heel iets de dip als die er nog was.

Bijgaand de foto's
1. oude sitiuatie, zie vooral de rechter speaker
2. nieuwe situatie, geheel meer naar links, afstand tussen de speakers is kleiner

nb het hoofd is Keyser achter z'n laptop
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Former member 78

Het ziet er, vind ik persoonlijk, beter uit zo!
Mooi dat het een geslaagde dag was :)

contour3.0

ik weet nu waarom de tweede opstelling beter werkt Frank! daar heb je toch geen apparatuur voor nodig?? ;)
die ketel,met die houtblokken erin, man......... dat resoneert als een gek! ;D ;D ;D ;D
geintje................... ;D ;D
staan de luidsprekers nu ook iets meer van de achterwand af? of geeft het een vertekenend beeld?
en zo zie je maar....je blijft verbeteringen aanbrengen, leuk dat jullie dit zo hebben geprobeerd.
gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

S@m

Ziet er goed uit Frank. Maakt een toe-in geen positief verschil?

HTip

Mooi resultaat heb je bereikt! Misschien kan Martijn wat uitleg geven bij de grafiek, met name de dB-niveaus. Ik weet niet of ik het goed lees, maar ik zie op de linkeras dat het signaal is afgeregeld op 130dB. Klopt dat?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

De verticale as geeft geen absolute niveaus, maar relatieve niveaus weer. Het systeem is niet gekalibreerd. In dit geval heb je genoeg aan relatieve niveaus. Het midhoog is zo veel mogelijk ongemoeid gelaten, met uitzondering van de piek rond 1 khz. Naar lagere frequenties toe is steeds meer correctie toegepast.

Naar mijn mening is vandaag een zeer grote stap voorwaarts gemaakt. Voor Frank is het allemaal nog wat onwennig (digitale EQ was tot voor kort een scheldwoord in zijn woordenboek), maar ik denk dat hij gewoon even wat tijd nodig heeft. Zijn vrouw had maar een paar seconden nodig!
Dutch & Dutch

frank2

De luidsprekers staan ipv. 35 cm nu 50 cm (van de bovenste achterpunt gemeten) v.d. wand af.
Ik heb nog meer grafieken, en een van die grafieken meld het verschil tussen de oude situatie en de nieuwe situatie (zonder EQ) daarin zie je al verbetering de dip rond het middengebied is minder geworden en dat kun je ook horen.

Als je echter de Behringer (zie foto) aanzet dan hoor je toch een aanmerkelijk voller geluid, niet altijd ligt aan de opname, maar het middengebied is voller omdat de dip geheel weg is, ook de lage gebied is aangepakt en dat hoor je ook. Het mid-hoog en hoog is ongemoeid gelaten. Net even naar een zeer kritische cd geluisterd, sarah brightman - Eden, ja dan gaat mijn voorkeur ogenblikkelijk uit naar de EQ, vooral bij het eerste en tweede nummer, zonder lijkt het zo iel, klein middentoonachtig stemmetje...

Maar ik heb even tijd om het nieuwe geluid met en zonder EQ op me in te laten werken, en omdat de Behringer via tape in out draait kan ik dat station geheel uit de keten weghalen dmv. 1 druk op de knop

Former member 78

chansig

Klinkt goed en het staat beter. Laat het rustig op je inwerken vergeet dat er zo'n ding tussen staat en wie weet...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooi dat het in jouw systeem als eerste indruk goed uitpakt.  8)

Ik zou echter zeker een week of meer al je cd-materiaal beluisteren. ;)

Voor wat de S. Brightman cd's dat is niet echt test cd materiaal als je van natuurgetrouwe weergave houdt...veel te veel laag/hoog/midden....(vreselijk) gepimpte muziek... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

HTip

Citaat van: keyser op januari 24, 2011, 17:54:21
De verticale as geeft geen absolute niveaus, maar relatieve niveaus weer. Het systeem is niet gekalibreerd. In dit geval heb je genoeg aan relatieve niveaus. Het midhoog is zo veel mogelijk ongemoeid gelaten, met uitzondering van de piek rond 1 khz. Naar lagere frequenties toe is steeds meer correctie toegepast.

Duidelijke uitleg! Ga je Frank's systeem nog calibreren op referentieniveau (75dB voor elk kanaal)?

Citeer
Naar mijn mening is vandaag een zeer grote stap voorwaarts gemaakt. Voor Frank is het allemaal nog wat onwennig (digitale EQ was tot voor kort een scheldwoord in zijn woordenboek), maar ik denk dat hij gewoon even wat tijd nodig heeft. Zijn vrouw had maar een paar seconden nodig!
:clapping:

Ik heb alleen EQ voor mijn sub (10-200Hz), maar ik kan niet meer zonder. Dus ik kan me voorstellen dat een grote stap is gemaakt. Ik ben overigens benieuwd naar de vooruitgang door alleen de plaatsing aan te passen.
Showcase - Topic

frank2

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2011, 18:32:03
Mooi dat het in jouw systeem als eerste indruk goed uitpakt.  8)

Ik zou echter zeker een week of meer al je cd-materiaal beluisteren. ;)

Voor wat de S. Brightman cd's dat is niet echt test cd materiaal als je van natuurgetrouwe weergave houdt...veel te veel laag/hoog/midden....(vreselijk) gepimpte muziek... :-X

klopt, maar tot nu toe was er niet naar te luisteren, nu kun je er eindelijk naar luisteren.

Martijn M

HTip, wat bedoel je met kalibreren op referentieniveau?
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: HTip op januari 24, 2011, 18:32:43
Ik ben overigens benieuwd naar de vooruitgang door alleen de plaatsing aan te passen.

Bijgaand de grafiek in de oude situatie en de grafiek in de nieuwe situatie beide zonder EQ voor 1 speaker

vooral het middengebied profiteert, wel moet ik even zeggen dat de akoestiek hier redelijk goed is, de aanpassingen zijn alle minimaal

Martijn M

Frank, post dan ook even de plotjes van de rechter speaker: die had nog meer baat bij de andere opstelling!
Dutch & Dutch

chansig

Coax AQ Carbon