Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

ajbeefde

Citaat van: ArjanR1 op januari 19, 2011, 14:05:36
Omdat het bijna een sport blijkt te zijn om de negatieve kanten te benoemen
bij de set van Frank.

Lijkt nu wel dat je op iedereen speciaal moet gaan letten....  ;D

Begrijp je geneuzel niet, de man schrijft "Frank heeft een fijn klinkende set"

Wat is daar nou mis mee?
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

vanzomereng

Mijn indruk is, dat er erg kritisch is geluisterd en e.e.a is beschreven,
dit ook naar aanleiding van, hoe Frank2 steeds zijn set zelf hier als uitermate
goed, welhaast perfect heeft gepresenteerd !

Dit is geen verwijt aan Frank2, omdat ik niet van mening ben dat dit vanuit
opschepperij is gebeurd maar puur vanuit zijn beleving en zijn enthousiasme
dit te delen.

Dus heren, opgepast met je uitlating over je set, anders krijg je de kritische reviewbrigade aan de deur  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

chansig

Het is inderdaad zoals VANZOMERENG beschrijft..ik heb dit vooraf ook al aangegeven. Frank doet hier een aardige duit zelf in het zakje. En nogmaals ik zou de speakers zo willen overnemen. De rest mag hij houden want ik ben van de gedachte dat bv Oppo het niet beter doet dan mijn Sony. Maar nogmaals..mooie set hoor Frank. Ik zou er ook blij mee zijn.

Maar als men liever heeft dat men alleen maar haleluja roept en schrijft..laat je vooral niet tegenhouden door mijn ervaringen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: chansig op januari 19, 2011, 15:08:56
Het is inderdaad zoals VANZOMERENG beschrijft..ik heb dit vooraf ook al aangegeven. Frank doet hier een aardige duit zelf in het zakje. En nogmaals ik zou de speakers zo willen overnemen. De rest mag hij houden want ik ben van de gedachte dat bv Oppo het niet beter doet dan mijn Sony. Maar nogmaals..mooie set hoor Frank. Ik zou er ook blij mee zijn.

Maar als men liever heeft dat men alleen maar haleluja roept en schrijft..laat je vooral niet tegenhouden door mijn ervaringen.

Gr Hans

Zo bedoelde ik het zeker niet Hans.
En als je een review geeft is het juist prima als je kritisch bent.

Maar het lijkt wel of iedereen vergeet dat de set in een normale woonkamer staat.
Daar loop je altijd tegen problemen aan. En om die nu elke keer te benoemen?

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op januari 19, 2011, 15:19:59
Maar het lijkt wel of iedereen vergeet dat de set in een normale woonkamer staat.
Daar loop je altijd tegen problemen aan.

Binnen die grenzen kun je nog heel wat problemen oplossen. Dat gaan we binnenkort doen!
Dutch & Dutch

S@m

Ik (op de zwarte lijst van Frank staande) lees de laatste posts juist positieve reacties van kritische luisteraars. Dat de door Frank's 'uitspraken' hoog gespannen verwachtingen niet helemaal uitkomen verbaast me niets. Was allemaal té mooi om waar te zijn ...  ;)

ajbeefde

Citaat van: S@m op januari 19, 2011, 15:28:50
Ik (op de zwarte lijst van Frank staande) lees de laatste posts juist positieve reacties van kritsische luisteraars. Dat de door Frank's 'uitspraken' hoog gespannen verwachtingen niet helemaal uitkomen verbaast me niets. Was allemaal té mooi om waar te zijn ...  ;)

Helemaal mee eens.... maar lijkt er op dat er meerdere mensen op de zwarte lijst gaan komen....  ;)

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

chansig

Zo bedoelde ik het zeker niet Hans.
En als je een review geeft is het juist prima als je kritisch bent.

Wat is daar dan vervelend aan. Ik kan me voorstellen dat Frank het niet leuk vindt en daarnaast heb ik heel goed door dat het om nuances gaat. Ik denk dat Frank, nadat ze met Keyser aan de slag zijn geweest..nog meer kan genieten van zijn set. Dan hoop ik dat de oneffenheden zijn weggewerkt (voor Frank dan..mij boeit het niet)..en dan kan je alleen over de smaak gaan twisten..en dan heb echt een goede set.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

ajbeefde

Denk dat van alle sets hier op het forum 90% in de huiskamer staat....

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 14:17:59
Dan is mijn boodschap niet goed overgekomen. Na het lezen van de laatste paar pagina's zou je namelijk kunnen denken dat de set van Frank niet goed is. Wat ik hierboven wilde zeggen dat er weliswaar een aantal verbeterpunten zijn, maar dat het juist wel een heel goede set is. Bovendien zijn er bij bijna elke set wel verbeterpunten te noemen. Daarom snap ik ook goed dat HTip heel goed over de set te spreken is.

"Bovendien zijn er bij bijna elke set wel individueel gewenste verbeterpunten te noemen."
Wat is je ding (bij 2 ch. weergave); het weten dat, omdat het meet (op de luisterplek) of je laten leiden door je auditorisch systeem en hetgeen jouw in perceptie het idee van een 'werkelijkheid' weergave biedt. ::)

Zo ook behoeft het digitaal ingrijpen versus een goed geplaatst systeem binnen een (bij voorkeur symmetrisch,) aangepaste akoestiek m.i. geen discussie. Mits je gewoon lui, initiatiefloos of beperkingen van een andere aard kent. :-X
Nothing personal. :notify:

En laten we 1 aspect in deze niet onder het matje schuiven. Het constateren van asymmetrie binnen het weergave patroon, door een ieder die bij Frank geluisterd heeft beschreven, spreekt m.i. BOEKDELEN inzake 'verbeterpuntje(s)'.

:lookaround:

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Welke BOEKDELEN spreekt het dan volgens jou ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 19, 2011, 17:07:48
Welke BOEKDELEN spreekt het dan volgens jou ?

Gr Hans
Daar had ik je graag getuige van gemaakt wanneer ik daar aanwezig was geweest Hans.
Nu zou het wat langs elkaar heen l*llen met krachttermen worden. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

chansig

Anton,

Is het een sport van je om onbegrepen over te komen op dit forum ?

Krachttermen gebruik ik overigens zeeeeeeer zelden en al helemaal niet op een forum...dus ik zou zeggen doe eens een poging.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 19, 2011, 17:16:59
Anton,

Is het een sport van je om onbegrepen over te komen op dit forum ?

Krachttermen gebruik ik overigens zeeeeeeer zelden en al helemaal niet op een forum...dus ik zou zeggen doe eens een poging.

Gr Hans
Hans met alle respect, maar als je een vrij kritisch beluisterd, technisch beschreven review, zoals die van jouw over de setup van Frank's systeem. En dan niet kan inschatten wat het belang draagt wanneer het weergave patroon van 'beide' luidsprekers zo symmetrisch als mogelijk zou zijn .....
Laat ik het anders brengen; Ik heb geleerd dat de praktijk in 'deze' beleving wereld wat meer duidelijkheid schept....... dan het beschilderen met nodige metaforen.  
Verder heeft het mijn belang/voorkeur wanneer mensen die mij persoonlijk kennen en zich in mijn direct bekende omgeving ophouden, samen met het handjevol mensen welke ik heb leren kennen via 'dit' forum, me begrijpen. ;)

:)

Anton.

chansig

Prima...dan toch. Met alle respekt trouwens,  maar dan zal ik wanneer ik je oeverloos vind zwammen lekker laten zwammen. Doe voor mij vooral geen moeite. Met nog steeds alle respekt.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 19, 2011, 17:34:02
Prima...dan toch. Met alle respekt trouwens,  maar dan zal ik wanneer ik je oeverloos vind zwammen lekker laten zwammen. Doe voor mij vooral geen moeite. Met nog steeds alle respekt.

Gr Hans
Dank je!! denk ik :-\

Hans, ik heb juist sterk het vermoeden dat je precies 'begrijp' wat ik omschrijf, maar er op de een of andere manier geen moeite voor doet of wil doen. :-*

Anton.

Martijn M

Citaat van: scrutinizer op januari 19, 2011, 16:55:26
"Bovendien zijn er bij bijna elke set wel individueel gewenste verbeterpunten te noemen."
Wat is je ding (bij 2 ch. weergave); het weten dat, omdat het meet (op de luisterplek) of je laten leiden door je auditorisch systeem en hetgeen jouw in perceptie het idee van een 'werkelijkheid' weergave biedt. ::)

Zo ook behoeft het digitaal ingrijpen versus een goed geplaatst systeem binnen een (bij voorkeur symmetrisch,) aangepaste akoestiek m.i. geen discussie. Mits je gewoon lui, initiatiefloos of beperkingen van een andere aard kent. :-X
Nothing personal. :notify:

En laten we 1 aspect in deze niet onder het matje schuiven. Het constateren van asymmetrie binnen het weergave patroon, door een ieder die bij Frank geluisterd heeft beschreven, spreekt m.i. BOEKDELEN inzake 'verbeterpuntje(s)'.

:lookaround:

Anton. 

Scrutinizer,

de zaken zijn niet zo zwartwit als jij ze voorstelt.
Mijn aanpak bestaat niet enkel uit meten en klakkeloos aanpassen op basis van die metingen. Het is altijd een nauw samenspel tussen luisteren, meten en het doen van aanpassingen - zij het elektrisch, dan wel akoestisch. De meeste audiofielen luisteren alleen. Sommige techneuten meten alleen. Het is de combinatie van die twee die je m.i. het verst brengt.

Verder suggereer je dat ik alles met een draai aan de knop van de DSP op denk te kunnen lossen. Dat is niet correct. In eerste instantie gaan wij aan de gang met de opstelling. Vervolgens gebruik ik DSP om het puntje op de I te zetten. Vooral in het laag is DSP onontbeerlijk; veel mensen weten echter niet wat ze missen omdat ze geen ervaring met goed toegepaste DSP hebben.
Dutch & Dutch

scrutinizer

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 17:57:27
Scrutinizer,

de zaken zijn niet zo zwartwit als jij ze voorstelt.
Mijn aanpak bestaat niet enkel uit meten en klakkeloos aanpassen op basis van die metingen. Het is altijd een nauw samenspel tussen luisteren, meten en het doen van aanpassingen - zij het elektrisch, dan wel akoestisch. De meeste audiofielen luisteren alleen. Sommige techneuten meten alleen. Het is de combinatie van die twee die je m.i. het verst brengt.

Verder suggereer je dat ik alles met een draai aan de knop van de DSP op denk te kunnen lossen. Dat is niet correct. In eerste instantie gaan wij aan de gang met de opstelling. Vervolgens gebruik ik DSP om het puntje op de I te zetten. Vooral in het laag is DSP onontbeerlijk; veel mensen weten echter niet wat ze missen omdat ze geen ervaring met goed toegepaste DSP hebben.
Volgens mij weet je mijn post wel in de juiste context te plaatsen, Martijn. :sneaky2:

Mocht het toch zo zijn dat je met je laatste zin op mij doelt ......

Mijn pad is 'ooit' begonnen (begin '90-er jaren) met de SigTech AEC-1000 digital time-domain room and speaker equalizer ...... ;)

En ben ik ondanks, over tijd met meerdere EQ/DSP producten gewerkt of deze beluisterd te hebben, van mening dat, wanneer het niet 'zo' dramatisch is gesteld met zowel luidspreker als akoestiek :notify: het plaatsen, dus gebruikmaken van de voors en tegens van beide, deze gimmick met zijn (analoge) beperking(en) niet nodig is voor een 'palpabele' herbeleving van goed vastgelegd materiaal.
Dat vooral wanneer we in de gelegenheid gesteld worden om gebruik te kunnen maken van het actief aansnijden van lage frequenties, (bij voorkeur in het analoge domein) waardoor je jezelf, tijdens het plaatsen van de luidsprekers, wat meer kunt focussen op het 'belangrijkere' lage middengebied tot hoog. ;)

Anton.

frank2

Anton ik ben het volkomen met je eens, ik ben absoluut geen voorstander van een equalizer. Martijn weet dit ook. Maar aan de andere kant heb ik ook nog nooit zo'n apparaat hier gehad, het biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om mijn speakers dusdanig af te regelen dat het geluid optimaal eruit komt en dan kan ik voor mijzelf bepalen hoe veel beter dit geoptimaliseerde geluid is tov. de verbeterde opstelling, welke wij met z'n tween  a.s. maandag hier gaan uitvoeren. De gehele set gaat naar links, en de rechterspeaker gaat 30 cm naar links, de afstand tussen de speakers wordt iets kleiner, omdat hij nu juist iets te groot is, en beide speakers gaan nog 15 cm naar voren. De luisterpositie gaat 15 cm naar achteren.

Verwachting: geluid wordt rustiger, wel met dynamiek, maar er zit meer rust in en vooral het middengebied zal meer rust uitstralen.  Dmv. metingen en luisteren gaan wij de set verder optimaliseren.
(dit wil niet zeggen dat het nu slecht klinkt, dat doet het niet, het klinkt open, vloeiend, zeer dynamiekrijk, sprankelend. Echter de middentonen rond 1 khz storen mij nog iets, dit is echter al aanmerkelijk beter geworden sinds bepaalde aanpassingen hier gedaan zijn)

Na deze aanpassing v.d. plaats van de speakers, zal het geluid beter zijn en dan doe ik nog zeer weinig aan de set.

Er komen misschien nog paar kleine aanpassingen, die voor nog mooier geluid zullen gaan zorgen, maar die zal ik hier hoogstwaarschijnlijk niet meer vermelden of anders heel kort.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

solitaire

Citaat van: frank2 op januari 19, 2011, 18:42:36
Er komen misschien nog paar kleine aanpassingen, die voor nog mooier geluid zullen gaan zorgen, maar die zal ik hier hoogstwaarschijnlijk niet meer vermelden of anders heel kort.

Herkenbaar maar jammer.

Langs de reclameboodschappen heen gelezen (deze storen me persoonlijk meer dan je enthousiasme waar veel ophef om is) heb ik toch erg veel interessants voorbij zien komen ! Incl. de inhoudelijke reacties die het opriep en die evenzeer erg leerzaam konden zijn (imo.).

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op januari 19, 2011, 17:57:27
Vervolgens gebruik ik DSP om het puntje op de I te zetten. Vooral in het laag is DSP onontbeerlijk; veel mensen weten echter niet wat ze missen omdat ze geen ervaring met goed toegepaste DSP hebben.

....mis ik hier nu wat .... ???

Frank heeft het toch over zijn ENIGE probleem...te weten zijn rechter speaker en dan ook nog bij 1 kHz...
Ik lees overal...tevreden...tevreden...tevreden....bij Frank zijn posts....why fixing if it ain't broke... ???

Verder ben ik zelf absoluut geen voorstander van DSP....zelfs in mijn HT kwam ik tot mooiere resultaten door andere oplossingen te zoeken... :-X
(dat was in de tijd dat Thommy nog postte...die had overigens ook snel zijn DSP eruitgeknikkerd toen deze de dynamiek van zijn Focals Axiom !!!! omzeep hielpen, het leuke was dat ik hem dat voorspelde.....(hij heeft me nog in een voor ieder leesbare post bedankt hiervoor) maar goed nu ben ik arrogant  :-X)

Maar dat is mijn mening en gebaseerd op heel wat jaartjes geleden dus wie weet.........en zo lang Frank nog  geen geld uitgeeft lijkt me alle hulp waardevol en behulpzaam.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

Erik je mist niets hoor, maar Martijn (Keyser) is zo vriendelijk om zijn berhinger mee te nemen, en hij geloofd dat er meer uit te halen is dan nu gebeurd. Dmv. dit apparaat horen wij dat a.s. maandag snel genoeg. Ik krijg de kans om een geavanceerd systeem voor toonregeling hier te testen en hij kent het apparaat erg goed dus weet het beste eruit te halen, a.d.h.v. een meetmicrofoon en wat software op de laptop kunnen wij dmv sweepes het geluid aardig goed inregelen, dmv. aan en uitzetten van de behinger (heet dat ding zo??) kom je gauw iets verder. Als tweede kan ik de gehele toonregeling bypassen door ipv. uitgang 2 naar uitgang 1 te gaan op de vv, hoef ik alleen op de eindversterker de interlinks te verwisselen.

Ik vind het een aardige test en ja ik ben sceptisch omdat ik vaak genoeg gehoord heb wat de nadelen zijn, een van de redenen waarom ik geen lyndorf wil hebben.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op januari 19, 2011, 19:09:40

Ik vind het een aardige test en ja ik ben sceptisch omdat ik vaak genoeg gehoord heb wat de nadelen zijn, een van de redenen waarom ik geen lyndorf wil hebben.

Heb je het dan daadwerkelijk gehoord in 'eigen huis' of van horen zeggen..?

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 19, 2011, 19:09:40
[ ... ]
Als tweede kan ik de gehele toonregeling bypassen door ipv. uitgang 2 naar uitgang 1 te gaan op de vv, hoef ik alleen op de eindversterker de interlinks te verwisselen.

Waarom niet via tape in/out?
De Belles is ondanks retro, voor zover ik weet zelfs voorzien van een gebufferde Tape out.
Scheelt wat handelingen .......

;)

Anton.

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay, hou ons op de hoogte ben wel benieuwd omdat je altijd onbevangen en enthousiast post.. 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!