Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

op eigen verzoek verwijderd.

Tja,

De grap van dat digitaal EQ-en is natuurlijk dat je gaat/laat meten, vervolgens het spul zo recht mogelijk maakt en van daaruit naar jouw smaak kan gaan tweaken met de instellingen. Dat doodse wat jij dus hebt ervaren kan dus zomaar met ergens in het spectrum een dB of wat te plussen of te minnen worden opgelost.

Of klonk het ook doods als je het apparaat by-pass'te ?

gegroet, Eelco

tiptop

Leuk verslagje.

Dat laag en ook hoog herken ik trouwens meteen van een Usher LS die te hard gaat. Dat moet dan ook goed gematched worden met de kamer en rest van de apparatuur. Op een hoog volume kan het de kop opsteken. Op normale luisterniveaus is dat vaak geen issue. Daarnaast is het zeker zo wat je referentie is.

Tweaken is leuk, en zeker hobbymatig veel in te doen. Wat ik ook heb gemerkt is dat een set zeker niet extreem duur hoeft te zijn om de muzikale boodschap over te brengen en dus voor het genieten van muziek niet noodzakelijk is. Een leuk vb is die Marantz 15 of 11 serie die erg natuurlijk overkomt zonder technisch perfect te zijn. Er is zeg maar beter op de markt maar het genieten neemt daarmee niet toe. (naar aanleiding van iemand die hier post met zulke apparatuur ;))

Maar uiteindelijk is het dus ook een hobby en een streven om de set zo perfect mogelijk te laten klinken (in je eigen oren) en hoeveel dat waard is, is voor iedereen verschillend.  :)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

phy

Frank
Het is belangrijk dat je nu even tijd neemt
gewoon lekker blijven luisteren en niets veranderen je was tevreden en luisterde er met plezier naar
andermans oren zijn niet nietszeggend.
Er bestaat geen set die iedereen mooi vind.
Er zijn ook mensen die totaal geen referentie hebben en toch meteen een mening hebben
of een set klinkt anders als bij hun ,dus is het niet goed.
Gewoon lekker luisteren en zorg ervoor dat je zelf bepaald welke koers je vaart .
Het kan altijd beter maar jij bepaald wat beter is.
Advies is mooi, maar neem dit alleen aan van mensen die ervaring hebben en een bepaald nivo hebben
iedereen kan van alles roepen of ergens iets gelezen hebben .

Hier is een tip van mij: vergeet lyngdorf, Behringer en dergelijke lapmiddeltjes het is een doodlopende weg .

Martijn M

Heren, bedankt voor de gezellige middag.

Frank woont dicht bij mij in de buurt en in tegenstelling tot Hans en Eelco had ik de set van Frank al twee keer eerder gehoord.
Mijn verwachtingen waren daarom wellicht iets minder hooggespannen dan die van mijn medebezoekers. Over het algemeen kan ik me vinden in de kritiek, maar wel met de kanttekening dat er wel heel kritisch geluisterd werd. Nee, de set is niet perfect en ja, er zijn probleemgebieden aan te wijzen. Toch is dit een set die op een hoger niveau speelt dan veel andere sets die ik bij mensen thuis heb geluisterd. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat ook wel mag voor het geld, maar er zijn m.i. genoeg nog veel duurdere sets te vinden die minder goed presteren.

Als het mijn set zou zijn, zou ik er echter nog wel een aantal zaken doen:

* De luidsprekers een eindje naar links verschuiven. De linker speaker staat ruim vrij van de zijwand, maar de rechter speaker staat vlak tegen de wand. Dat zou wel eens voor een flinke verbetering kunnen zorgen.
* Het middengebied wat temperen. Het middengebied is wat nadrukkelijk aanwezig. Dit zorgt aan de ene kant voor een zeer gedetailleerde set, maar aan de andere kant leidt dit tot wat luistermoeheid. Ik zou liever wat detail inleveren voor een meer natuurlijke klank. Dit zou met een filteraanpassing kunnen, maar ik vermoed dat het meer aan de ruimte en opstelling dan aan de speakers ligt. Daarom zou ik dit digitaal aanpakken. De speaker zelf meet erg netjes en ik heb hem in andere ruimtes een vriendelijker klank horen afgeven.
* Middels digitale EQ - in de vorm van bijv. een Lyngdorf of (getweakte) Behringer - het midlaag wat voller maken en de ergste staande golven in de ruimte dempen. Samen met de bovenstaande twee aanpassingen zou dit de set wel eens 'af' kunnen maken, omdat dit wel de nodige warmte, natuurlijkheid en rust geeft.

Mijn conclusie: een set met veel potentie, waar echter nog wel wat meer uit te halen is.

Hans, Eelco en Frank zijn nog even mee geweest om mijn setje te beluisteren. Frank had maar heel even tijd, dus hij vertrok al gauw weer. Eelco en Hans hebben ongeveer een uurtje naar mijn set geluisterd maar toen begon ook voor hen de tijd toch echt te dringen en vertrokken zij weer richting het midden van het land. Ze hebben mijn set wat minder uitvoerig beluisterd dan die van Frank en ze hadden ook niet veel commentaar. Ze vertelden me dat ze het goed vonden klinken en dat is altijd wel leuk om te horen, vooral als je de set zelf hebt ontworpen! Als bepaalde aspecten wat minder werden gewaardeerd, dan hoor ik dat echter ook graag.

Heren, nogmaals bedankt!
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 14:37:07
Frank
Het is belangrijk dat je nu even tijd neemt
gewoon lekker blijven luisteren en niets veranderen je was tevreden en luisterde er met plezier naar
andermans oren zijn niet nietszeggend.
Er bestaat geen set die iedereen mooi vind.
Er zijn ook mensen die totaal geen referentie hebben en toch meteen een mening hebben
of een set klinkt anders als bij hun ,dus is het niet goed.
Gewoon lekker luisteren en zorg ervoor dat je zelf bepaald welke koers je vaart .
Het kan altijd beter maar jij bepaald wat beter is.
Advies is mooi, maar neem dit alleen aan van mensen die ervaring hebben en een bepaald nivo hebben

Hier is een tip van mij: vergeet lyngdorf, Behringer en dergelijke lapmiddeltjes het is een doodlopende weg .

Kan ik hier nu uit concluderen dat je vindt dat ik geen ervaring heb en een bepaalde niveau achterstand heb ? Tegelijkertijd geef jij wel advies en Frank alleen maar tips moet aannemen van mensen met niveau.

Of even herformuleren (als je het zo niet bedoeld) anders is het een redelijk stuitende post.

Gr Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

blue-eyes

Citaat van: Eelco Tijnagel op januari 16, 2011, 14:19:24
Tja,

De grap van dat digitaal EQ-en is natuurlijk dat je gaat/laat meten, vervolgens het spul zo recht mogelijk maakt en van daaruit naar jouw smaak kan gaan tweaken met de instellingen. Dat doodse wat jij dus hebt ervaren kan dus zomaar met ergens in het spectrum een dB of wat te plussen of te minnen worden opgelost.

Of klonk het ook doods als je het apparaat by-pass'te ?

gegroet, Eelco

Op de TAG kan je dmv verschillende presets dit aanzetten, of uitzetten. Zonder aanpassingen totaal niet doods.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Staaled

.

Credentials please dan. ;)

En doodlopend in de zin van dat je klaar bent , ja. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Lyngdorf speelt m.i. niet doods, maar strak en ik zou verstild er aan willen toevoegen.
In combinatie met actief laag is er in een leefbare huiskameropstelling amper een beter systeem.
Het kan dan zowel intiem als groots spelen. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

simsalabim

Het feit dat de dp staande golven op de luisterplek kan aanpakken is een van de redenen dat ik m niet wegdoe, in mijn situatie met nogal wat conus oppervlak voor laagweergave is het redelijk essentieel, in passages met laagweergave die door de ruimte versterkt worden klinkt het niet zoals het zou moeten, je moet ook alleen het laag aanpakken niets anders, als je aan het mid of hoog gaat rommelen met dsp kan het onnatuurlijk gaan klinken heb ik begrepen en is ook mijn ervaring, want ik heb het natuurlijk even geprobeerd ::) wat fout is moet je proberen he :P
Je kunt dsp op het laag helemaal aanpassen zoals je wilt, dus ook minimaal, dit werkt dus uitluitend op het laag en heeft voor de verdere weergave geen gevolg.
Misschien leuk omdat zo veel mensen negatief zijn erover om er eens een m&g op in te richten, dsp ja of nee?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kwabbernoot

Leuk verhaal Hans en Eelco en ook een prima verhaal van Keyser.
Leuk om te lezen en ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten...

Misschien moet ik Keyser ook maar eens uitnodigen met zijn meet apparatuur.

tiptop

Citaat van: simsatit op januari 16, 2011, 15:08:13
Het feit dat de dp staande golven op de luisterplek kan aanpakken is een van de redenen dat ik m niet wegdoe, in mijn situatie met nogal wat conus oppervlak voor laagweergave is het redelijk essentieel, in passages met laagweergave die door de ruimte versterkt worden klinkt het niet zoals het zou moeten, je moet ook alleen het laag aanpakken niets anders, als je aan het mid of hoog gaat rommelen met dsp kan het onnatuurlijk gaan klinken heb ik begrepen en is ook mijn ervaring, want ik heb het natuurlijk even geprobeerd ::) wat fout is moet je proberen he :P
Je kunt dsp op het laag helemaal aanpassen zoals je wilt, dus ook minimaal, dit werkt dus uitluitend op het laag en heeft voor de verdere weergave geen gevolg.
Misschien leuk omdat zo veel mensen negatief zijn erover om er eens een m&g op in te richten, dsp ja of nee?

Wanneer kunnen we aanschuiven? ;D ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

AbZ

Interessante 'reviews' :thumbs-up: met opbouwende kritiek  :worship:

Citaat van: chansig op januari 16, 2011, 14:42:25
Kan ik hier nu uit concluderen dat je vindt dat ik geen ervaring heb en een bepaalde niveau achterstand heb ? Tegelijkertijd geef jij wel advies en Frank alleen maar tips moet aannemen van mensen met niveau. Of even herformuleren (als je het zo niet bedoeld) anders is het een redelijk stuitende post.
Idd stuitend, maar maak je geen zorgen chansig, die posting weerlegt zichzelf al  :dry:

phy

Citaat van: chansig op januari 16, 2011, 14:42:25
Kan ik hier nu uit concluderen dat je vindt dat ik geen ervaring heb en een bepaalde niveau achterstand heb ? Tegelijkertijd geef jij wel advies en Frank alleen maar tips moet aannemen van mensen met niveau.

Of even herformuleren (als je het zo niet bedoeld) anders is het een redelijk stuitende post.

Gr Hans

Laten we de interpretatie hiervan aan Frank over  :)
Ik ken je niet en weet ook niets over je referentiekader en waar je overal ervaring mee hebt.
gebruik jij nu een room equalizer?
dan kan ik het wel een beetje inschatten

S@m

???

Uiteraard heb je ze allen uitvoerig geprobeerd... ::)

Martijn M

Citaat van: Blue-Eyes op januari 16, 2011, 14:48:10
Op de TAG kan je dmv verschillende presets dit aanzetten, of uitzetten. Zonder aanpassingen totaal niet doods.

Bij DSP is het heel belangrijk dat je goed weet wat je doet. Hier zijn geautomatiseerde oplossingen voor, maar in mijn ervaring zijn de beste resultaten te behalen met een mens achter de knoppen (hoewel de automatische systemen wel steeds beter worden). Zo lang je nog nooit hebt gehoord wat een goed afgestelde DSP kan doen, moet je DSP in z'n algemeenheid naar mijn mening nog niet afschrijven!
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 15:34:58
Laten we de interpretatie hiervan aan Frank over  :)
Ik ken je niet en weet ook niets over je referentiekader en waar je overal ervaring mee hebt.
gebruik jij nu een room equalizer?
dan kan ik het wel een beetje inschatten

Ik begrijp hieruit dat je het niet bedoelt zoals het geschreven staat. Misschien even herformuleren dan maar. want je schrijft het wel degelijk.

Je laatste zin geeft mij in ieder het gevoel dat je een behoorlijk vast oordeel hebt over bepaalde apparatuur. Ik heb geen room equalizer. Ik gebruik een UcD versterker en daarvan wordt ook geschreven dat hij koud, kil analytisch is.

Maar nog een vraagje voor je..want zeggen wat iemand niet moet doen schiet natuurlijk niet op..dus wat moet Frank wel doen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted member

phy

Citaat van: chansig op januari 16, 2011, 15:49:41
Ik begrijp hieruit dat je het niet bedoelt zoals het geschreven staat. Misschien even herformuleren dan maar. want je schrijft het wel degelijk.

Je laatste zin geeft mij in ieder het gevoel dat je een behoorlijk vast oordeel hebt over bepaalde apparatuur. Ik heb geen room equalizer. Ik gebruik een UcD versterker en daarvan wordt ook geschreven dat hij koud, kil analytisch is.

Maar nog een vraagje voor je..want zeggen wat iemand niet moet doen schiet natuurlijk niet op..dus wat moet Frank wel doen ?

Gr Hans
Wat Frank wel moet doen heb ik in dezelfde post uitgelegd.

Martijn M

Het bij mij beluisterde setje staat hier op het forum nergens beschreven. Daarom plaats ik nu een paar foto's zodat men een idee krijgt.

Uploaded with ImageShack.us

En voor hen die het interesseert wat grafiekjes:

Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op januari 16, 2011, 16:25:34
Het bij mij beluisterde setje staat hier op het forum nergens beschreven. Daarom plaats ik nu een paar foto's zodat men een idee krijgt.

Zoiets kan mi alleen maar neerzetten als er ook écht muziek uit komt... ;D

:thumbs-up:

Martijn M

Citaat van: S@m op januari 16, 2011, 16:38:19
Zoiets kan mi alleen maar neerzetten als er ook écht muziek uit komt... ;D

:thumbs-up:

;D

Tsja, ik moet maar 's aan de gang met een definitieve versie. Het stuk voor het hoogmid is de eerste prototypeversie. Het bleek al dermate goed te werken, dat er niet meer nodig waren. Maar inderdaad, mooi is dit niet - hoewel ik vreemd genoeg van sommige vrouwen(!) hoor dat ze best mooi zouden zijn als ze iets netter zouden zijn afgewerkt!
Dutch & Dutch

frank2

de set bij Keyser klinkt neutraal, homogeen en laidback, persoonlijk prefereer ik wel iets meer sprankeling, maar dat is smaak.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Citaat van: phy op januari 16, 2011, 16:21:11
Wat Frank wel moet doen heb ik in dezelfde post uitgelegd.

Ik lees algemeenheden die voor iedereen gelden en een tip over wat hij niet moet.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: frank2 op januari 16, 2011, 16:44:13
de set bij Keyser klinkt neutraal, homogeen en laidback, persoonlijk prefereer ik wel iets meer sprankeling, maar dat is smaak.

Ik heb iets te kort geluisterd om echt gefundeerd uitspraken te doen..maar: mooie en duidelijke spreiding, natuurlijke stemmen, instrumenten zijn mooi te volgen. Misschien een iets teveel aan laag..maar dat is smaak.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

phy

Citaat van: chansig op januari 16, 2011, 16:48:21
Ik lees algemeenheden die voor iedereen gelden en een tip over wat hij niet moet.

Gr. Hans
Frank moet met zijn eigen oren luisteren
en ik had niet de indruk dat hij iets wilde veranderen en nog altijd niet.

Jij wil wil zijn set veranderen.
maar wat schiet Frank daarmee op?