Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Ik begrijp hieruit dat jij wel erkend bent ?

Ik lees je reden maar ik snap hem eerlijk gezegd niet...maar dat is mijn probleem.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: Snowmaster op januari 11, 2011, 21:12:56
Veel forumleden ... horen geen verschil in fase, kunnen een set niet inmeten op fase, laat staan dat ze inductiestromen kunnen meten of een megmeting kunnen doen.

Heb ik ff geluk.  Ben al blij als ik Bach kan volgen zonder ook nog de fase te beluisteren  :notify:

tiptop

Citaat van: AbZ op januari 11, 2011, 21:23:06
Heb ik ff geluk.  Ben al blij als ik Bach kan volgen zonder ook nog de fase te beluisteren  :notify:
Bach moet je ook gefaseerd beluisteren. ;D Maarre, dat kan je zeker horen. Dan klinkt Bach ineens wel aangenaam. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

AbZ

Citaat van: tiptop op januari 11, 2011, 21:42:48
dat kan je zeker horen. Dan klinkt Bach ineens wel aangenaam. :)

Ok, dan staat ie al goed bij mij!   :pompom:

Snowmaster

Citaat van: tiptop op januari 11, 2011, 21:42:48
Bach moet je ook gefaseerd beluisteren. ;D Maarre, dat kan je zeker horen. Dan klinkt Bach ineens wel aangenaam. :)

Bij Bach haalde ik het einde van de CD niet en aan een tweede fase ben ik nooit begonnen :D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

AbZ

Citaat van: Snowmaster op januari 11, 2011, 21:49:18
Bij Bach haalde ik het einde van de CD niet en aan een tweede fase ben ik nooit begonnen :D.

Tip:  gewoon eens luisteren wat er boven de 50 Herz allemaal gebeurt  :music:

B.

Als Frank z'n huis in de brand vliegt.. Is een bonnetje van de ''firma'' Snowmaster dan voldoende voor de verzekering? :)

AbZ

Citaat van: B. op januari 12, 2011, 01:16:45
Als Frank z'n huis in de brand vliegt.. Is een bonnetje van de ''firma'' Snowmaster dan voldoende voor de verzekering? :)

Uitgevoerde werkzaamheden zijn geheim ;)

Lex Groningen

Citaat van: B. op januari 12, 2011, 01:16:45

Dit is dus iets wat ik me ook serieus afvraag. Volgens mij betaald een verzekering bij brand niks uit als de werkzaamheden niet zijn uitgevoerd door een erkend installateur.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

RobertVanWoerden

Citaat van: Snowmaster op januari 11, 2011, 21:12:56
Jongens, ik zal zelf even reageren, dat schept iets meer duidelijkheid.

Voorlopig wil ik dit nog niet delen.
Dit heeft een aantal redenen : het is niet geschikt voor hobbywerk, sommige handelingen mogen alleen door erkend electriciën en nutsbedrijven worden uitgevoerd.
Iemand met verstand van stroom kan het zonder problemen, alleen is er nog geen Europese regelgeving voor deze aanleg.
Ik ben ook nog niet helemaal klaar met het gehele plan. Er moet namelijk nog één laatste verbetering komen en die ga ik komende maanden verder uitwerken.
Daarnaast is het verstandig om meetapparatuur te hebben voor goed resultaat maar ook voor de veiligheid en je hebt het juiste materiaal nodig.
Veel forumleden kunnen nog geen powercord monteren, horen geen verschil in fase, kunnen een set niet inmeten op fase, laat staan dat ze inductiestromen kunnen meten of een megmeting kunnen doen.
Ik ga mensen niet verleiden tot gesleutel als ze daar geen ervaring hiermee hebben, that's it.

Een kleine twee jaar geleden, heb ik mij het calibreren eigen gemaakt. Dit is voortgekomen uit nieuwsgierigheid omdat er volgens buitenlandse calibrateurs meer te halen was uit een Pioneer dan met een standaard calibratie.  Ik wilde snappen waarom men dit schreef en heb het mij eigen gemaakt.  Het heeft bloed, zweet en tranen gekost voordat ik het in de vingers had, gecoached door een buitenlandse calibrateur. Hiermee ben ik echter nog geen calibrateur, maar kan ik het nu wel (bij schermen) 
Zoiets is ook een weg die niet iedereen volgt, maar wel een risicoloze weg. Aanpassingen in groepen en stroomaanvoer zijn echter totaal andere koek en daarmee ben ik geen installateur  ;).

Deels een duidelijk verhaal, maar als je het anderen afraadt omdat de veranderingen alleen door een electrien gedaan mogen worden, waarom doe je ze dan wel zelf terwijl je geen installateur bent? Mocht er toch iets ernstigs gebeuren bij Frank thuis, dan heeft hij wel een groot probleem.

chansig

Citaat van: chansig op januari 11, 2011, 21:18:00
Ik begrijp hieruit dat jij wel erkend bent ?

Gr Hans

Vandaar mijn vraag en ik ga er dus eigenlijk vanuit dat Snowmaster erkend is. Anders snap ik Frank niet helemaal. Daarnaast heb je volgens mij ook een probleem met de levenrancier wanneer deze iets zou zien in de meterkast wat je niet aantoonbaar kan maken door middel van een bon.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

jongens wat zijn jullie (onnodig) diep aan het graven. Alle wijzigingen zijn conform Europese richtlijnen. Verzekering technisch is er ook niets aan de hand, (nagevraagd)

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Dan is dat ook weer opgelost...maar zie het als "zorgen voor".... ;D

Gr Hans

Coax AQ Carbon

blue-eyes

Fors opgeschoond. Vermeende weetjes, etc. open je in AFTERHOURS maar een eigen topic voor.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

B.

Maar even puur uit interesse...

Wat kan men zelf aanpassen in de meterkast wat EU goedgekeurd wordt?

Je kunt alleen automaten en ouderwetse zekeringen plaatsen/vervangen die gemaakt zijn in een fabriek.

Andere apparaten, zekeringen, eigenbouw kastjes, e.d. mag je NIET aan VD draad vastzetten.

Daarnaast, Frank, hoe weet je dat het verzekeringstechnisch goed zit?

En kan iemand mij vertellen (nadat anderen het al 3 keer gevraagd hebben): Is Snowmaster erkend om wijzigingen aan te brengen in de groepenkast?

Snowmaster

Jongens, waar maken jullie je druk over?
Hoe komt het toch altijd dat de fantasie op hol slaat als iemand zaken niet wil toelichten?

Het is gewoonweg supersimpel :  ik ben gewoon op zoek gegaan naar materiaal dat beter zijn werk doet dan het materiaal dat normaal aanwezig is.  Dat kost je vele uren proberen en testen. Als je het eenmaal weet is het supersimpel.
Zo zijn er in je stroomketen veel zaken die voor meer rust kunnen zorgen : betere bekabeling, beter installatiedraad, betere audiogroep, minder storing van je huis, controle op lekstroom, controle op de aarde, opheffen van slechte aansluitingen.
In de set koopt iedereen de duurste kabels, alles moet verguld zijn, moet in fase staan en op het moment dat de draden in muur verdwijnen, neemt iedereen genoegen met het goedkoopste materiaal en vergeet dat laatste stuk. Is dat nu niet vreemd?
Ooit heb ik van een Duitse modificeerder een audiovideocoax kabel voor mijn beeld gekocht met verzilverde kern en geen antennekabel. Dat leverde beter beeld op. Voodoo en geheimzinnig?  Nee, natuurlijk niet, gewoon verbeterde aansluiting.
Heb je daarnaast een bevriende electriciën die ook nog audiofiel is, dan kun je de aardpen eens doormeten en verbeteren, de lekstroom (als die er is) in je huis terugbrengen naar nul en alle apparaten in je huis in fase zetten (ook nog eens superveilig).
Door zijn ervaring met vele audiogroepen weet hij wat de zwakke schakels zijn en samen kom je tot een betere/ideale situatie.
Er is nu nog één onderdeel waarvoor ik een verbeterde versie zoek : de Belden of Lapp aanvoerkabel.
Dit zijn gewoonweg "simpele" installatie/stroomkabels waarvoor betere exemplaren te krijgen zijn.
Nu is het gemakkelijk om een gecryoniseerde Furutech te pakken (verboden in bv. Duitsland, alleen Verlegekabel toegestaan, geen Europese regelgeving  ;)), maar dat is te gemakkelijk en veel te duur in mijn ogen.
Ik zoek dus een aanvoerkabel voor weinig geld die beter is dan het standaard werk. Dat is ook een deel van de hobby, voor weinig geld, veel verbetering zoeken. Door mijn contacten in Duitsland met modificeerders lukt het vaak wel om een niet-goed, grotendeels-geld-terug-garantie af te spreken. Thuis probeer ik dan of het een verbetering is.  Doordat al dit soort zaken vele uren moeten inspelen voor zij hun uiteindelijke karakter tonen, kost het mij dus enorm veel tijd, moeite, geld en energie.  Op een forum als dit krijg je dan allerlei commentaar over je heen, zoals : inspelen van stroomkabels bestaat niet, zekeringen zijn onzin, zekeringen zijn niet richtingsgevoelig, stroom is stroom, pas maar op voor je garantie en nog veel meer wijsheden. Zonder enige kennis van de feitelijkheden wordt er levendig fantaseerd. De posts hierboven zijn daarvan weer het bewijs.
Daar zit ik totaal niet op te wachten, dat is gewoonweg jammer van mijn tijd en energie.
Precies daarom gun ik dit soort verbeteringen aan vrienden die dit waarderen zoals Frank.

Komende maanden ga ik als laatste verbetering op zoek naar een betere stroomkabel dan bv. een Belden.
Voorwaarden : bij voorkeur afscherming per ader, PVC vrij, geringe inductie, een mantelafscherming waar geen spanning op komt.  
Ik hoop door deze uiteenzetting in ieder geval meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Tot slot wil ik iedereen vragen dit topic schoon te houden, maar....
Als je goede suggesties hebt voor een kabel die een aantal van bovenstaande specs heeft, maak je Frank en mij blij.  Het is namelijk veel leuker om constructieve posts te krijgen  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Bant

Heb je al aan supergeleiding gedacht? Die kabels zijn een stuk goedkoper dan de duurdere audiokabels, en hebben voor audiofielen ZEER interessante eigenschappen. Door de lage weerstand (0,0) zou het klankbeeld veel opener en luchtiger moeten worden, terwijl de bassen onbelemmerd hun gang kunnen gaan. Ik spreek hier dus over het summum van wat er mogelijk is binnen de signaaloverdracht!  Het enige nadeel is dat je het een en ander moet koelen tot 95K (-178Celcius). Ik zit zelf over supergeleidende speakerkabels te denken.

Snowmaster

Citaat van: Bant op januari 12, 2011, 22:32:28
Heb je al aan supergeleiding gedacht? Die kabels zijn een stuk goedkoper dan de duurdere audiokabels, en hebben voor audiofielen ZEER interessante eigenschappen. Door de lage weerstand (0,0) zou het klankbeeld veel opener en luchtiger moeten worden, terwijl de bassen onbelemmerd hun gang kunnen gaan. Ik spreek hier dus over het summum van wat er mogelijk is binnen de signaaloverdracht!  Het enige nadeel is dat je het een en ander moet koelen tot 95K (-178Celcius). Ik zit zelf over supergeleidende speakerkabels te denken.

Bedoel jij cryogeen behandelde kabels?  Of heb je een link naar hetgeen je bedoeld?

Interficior

Citaat van: Snowmaster op januari 12, 2011, 22:43:17
Bedoel jij cryogeen behandelde kabels?  Of heb je een link naar hetgeen je bedoeld?
Ja, cryogeen behandeld, maar dan het blijven behandelen. Op het moment dat ze weer opwarmen is het effect weg. Maar een werkelijk wiskundige 0 ohm is altijd leuk.
Take it or lease it

AbZ

Citaat van: Interficior op januari 12, 2011, 22:46:43
Ja, cryogeen behandeld, maar dan het blijven behandelen. Op het moment dat ze weer opwarmen is het effect weg. Maar een werkelijk wiskundige 0 ohm is altijd leuk.

Alleen lekker als ie ijs- en ijskoud is  :coffee:

Bant

Citaat van: Snowmaster op januari 12, 2011, 22:43:17
Bedoel jij cryogeen behandelde kabels?  Of heb je een link naar hetgeen je bedoeld?

Ik bedoel iets anders. Ken je het fenomeen supergeleiding? Alle geleidende materialen hebben een zekere weerstand, de een hoger of lager dan de ander. Die weerstand is tevens in meer of mindere mate afhankelijk van de temperatuur. In de regel wordt de weerstand van materialen steeds hoger als je ze meer koelt. Een tijd geleden is er echter ontdekt dat sommige materialen bij extreme koeling (vlak boven het absolute nulpunt van 0K) opeens een oneindige kleine weerstand krijgen. Extreem interessant natuurlijk voor talloze doeleinden. Nu vele jaren later zijn er ook materialen die al supergeleidend worden boven het kookpunt van vloeibaar stikstof. Dat opende vele mogelijkheden omdat het relatief simpel en goedkoop in het gebruik is. Met andere woorden, ook voor de amateur.

Ik heb nog niet gehoord dat supergeleiding ergens is toegepast in de audio wereld, maar het bied ongekende mogelijkheden. Weerstandsloze overdracht is natuurlijk iets ongelofelijks, een hoogspanningsleiding van normaal vele centimeters kan worden teruggebracht tot bij wijze van spreken (er is wel een limitering) een paar millimeter, zonder dat de verliezen optreden die wel in normale kabels bestaan. Het enige nadeel is dus nog steeds de koeling. Maar de techniek wordt inmiddels bij honderden experimenten ter wereld gebruikt (vooral supergeleidende magneten zoals gebruikt bij ITER en CERN).

Het is dus een kwestie van tijd voor de eerste audiofiele toepassingen komen. Het verbetering in geluidskwaliteit moet ongekend zijn.

tiptop

Citaat van: Bant op januari 12, 2011, 22:32:28
Dat zou idd het mooist zijn, alleen iets minder makkelijk te realiseren. Dan kom je al snel bij een cryogene behandeling die mensen dan weer onzin vinden. Maar dat is het allerminst. Er wordt in feite een hele molecuulverandering te weeg gebracht die zorgt voor minder weerstand in het geleidende materiaal. De kabel gedraagt zich meer als één grote molecuul qua elektronen overdracht en minder overgangsweerstand van de elektronen van atoom/molecuul naar atoom/molecuul.
Ook spreekt de energieabsorptie van de isolator nog een grote rol en het memoryeffect daarin. Door de isolator om de geleider wordt energie geabsobeerd en een kleine tijd later weer losgelaten. De tijd en hoeveelheid is afhankelijk van het soort isolator. Ideaal wordt er helemaal geen energie geabsorbeerd en is er dus ook geen vertraging. Maar het is niet ideaal dus er wordt veel tijd en geld besteed aan het zo min mogelijk laten absorberen door de isolator. Die kabels vertonen een grotere mate van snelheid dus betere timing in de muziek. De frequenties komen ook samen tegelijk aan (verschillende frequenties in het signaal reizen ook met verschillende snelheden door een kabel. Des te minder weerstand, des te minder het verschil wordt. Timing is voor het menselijk gehoor/hersenen tot picoseconden waar te nemen al zullen sommige electrajongens dat niet willen aannemen/geloven. Dat is een belangrijk verschijnsel waardoor kabels anders kunnen klinken. Het verschil in energieuitgifte is ook belangrijk. Het geeft realisme aan de tonen en bovenharmonische als het goed gaat en maakt het electronische en bedompter wanneer het minder goed gaat.

En ja, dat is cruciaal en nee, het is geen onzin. Degene die menen dat die verschillen door het menselijk brein/oren niet te horen zijn is abuis. Ook zo met frequenties boven of onder de gehoorgrens. Onder de gehoorgrens (< 5Hz) zijn waar te nemen in je botten en maag)  frequenties boven de gehoorgrens (>17 KHz) zijn waar te nemen met spieren en hersens. Dit is bewezen tot 42 KHz.  
Omdat iedereen anders is en anders waarneemt worden ook deze verschillen ander geïnterpreteerd of juist helemaal niet.
Mensen die veel met muziek bezig zijn of luisteren, hebben andere hersenactiviteit bij het luisteren, dan mensen die dat niet doen. Ook is het een kwestie van aanleg. Deze zaken bepalen ook weer of iemand verschillen kan horen of niet. Daarnaast speelt er ook nog een placebo-effect voor sommige mensen. Sommige horen dingen omdat ze het willen horen, maar sommige horen ook dingen niet, omdat ze het niet willen horen.
Het totaalpakket bepaald wat je "hoort".

Hierdoor is het ook zo dat de wet van Ohm totaal ontoereikend is om die simplistisch los te laten op een kabeltje en dan te zeggen dat er geen verschillen kunnen zijn, omdat er nog een hoop niet wordt meegenomen in de berekening.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Citaat van: Interficior op januari 12, 2011, 22:46:43
Helemaal niet.
De structuur wordt, als het goed wordt toegepast, definitief veranderd en daarmee de eigenschappen. Anders had je een groot probleem in de metaalindustrie. Dan was staal gewoon staal en ijzer gewoon ijzer met maar 1 bepaalde set eigenschappen. Er zijn echter tig verschillende sets eigenschappen te maken met in den beginnen hetzelfde stuk ijzer, zonder toevoeging van andere stoffen. Cryogeen kan ook met verschillende temperaturen en koel- en verhittingstijden andere eigenschappen geven.

Bant

Citaat van: tiptop op januari 12, 2011, 23:10:03
Helemaal niet.
De structuur wordt, als het goed wordt toegepast, definitief veranderd en daarmee de eigenschappen. Anders had je een groot probleem in de metaalindustrie. Dan was staal gewoon staal en ijzer gewoon ijzer met maar 1 bepaalde set eigenschappen. Er zijn echter tig verschillende sets eigenschappen te maken met in den beginnen hetzelfde stuk ijzer, zonder toevoeging van andere stoffen. Cryogeen kan ook met verschillende temperaturen en koel- en verhittingstijden andere eigenschappen geven.

Ik neem aan dat Interficior het over supergeleiders heeft, en dus bedoeld dat je een supergeleider continue moet koelen om het supergeleidend te houden. Boven een bepaalde temperatuur is het supergeleidende effect weg. Er zal hier niemand zijn die zal beweren dat cryogeen behandelen geen verschil in materiaal eigenschappen teweeg brengt. Je verandert simpelweg de kristalstructuur. Of je het verschil kunt horen is een tweede.