Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 15:45:25
Maar een instrument herkennen met je gehoor gaat te ver?  ;)

Deze vraag vind ik niet helemaal eerlijk. Het beoordelen van de weergave is iets anders dan muziekinstrumenten weten te herkennen.
Dutch & Dutch

ajbeefde

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 15:48:00
Deze vraag vind ik niet helemaal eerlijk. Het beoordelen van de weergave is iets anders dan muziekinstrumenten weten te herkennen.

Als het systeem zo top is, zoals wordt beweerd, en als men de lucht rond de instrumenten denkt te horen dan hoor je ook welk instrument er bespeeeld wordt...  ;)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Martijn M

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 15:49:22
Als het systeem zo top is, zoals wordt beweerd, en als men de lucht rond de instrumenten denkt te horen dan hoor je ook welk instrument er bespeeeld wordt...  ;)

Deze uitspraak is niet steekhoudend. Het kan toch heel goed zijn dat je de instrumenten ook live niet op basis van klank alleen weet te herkennen?
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 15:45:25
Maar een instrument herkennen met je gehoor gaat te ver?  ;)

erg flauw, diverse mensen kunnen in dat nr. niet zeggen wat het is, ik houd het op een basdrum welke zwaar gemixt is
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 15:49:22
Als het systeem zo top is, zoals wordt beweerd, en als men de lucht rond de instrumenten denkt te horen

dat probeer ik te bereiken maar heb dat item nog niet geheel voor elkaar.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op oktober 26, 2010, 15:38:14
je mag rustig blijven schrijven, soms ben ik het niet geheel met je eens, maar vaak blijkt dat de bedoeling wel goed begrepen wordt alleen mijn woordkeuzes nogal vreemd kunnen overkomen.

grappig daarbij is wel dat vele ht forummers  die om het zo even te noemen believers zijn geheel geen problemen hebben met wat ik schrijf, krijg daar regelmatig pm over als er weer iets in mijn topic geschreven wordt, maar dat "non believers"  de "grootste" problemen hebben met mijn stellingen en opvattingen.

@Frank: Weet je wat grappig is: dat je eigenlijk hetzelfde doet als de techneuten..maar dan andersom. Ik heb geen probleem met je opvatting..dat moet je helemaal zelf weten.

Ik stoor me absoluut niet aan het feit dat jij verschil hoort tussen zekeringen oid. Maar wel als jij schrijft dat ik wat mis omdat ik het niet wil horen en dat mijn set in jouw optiek niet genoeg laat horen puur omdat hij geen 10.0000 euro of vele male meer kost.

@Keyser: Een combi bezoek..Lijkt me leuk. Zal ergens in het nieuwe jaar worden..Januari ? Voor jullie oke als ik dan een compaan in de audio beleving meeneem ?

Ajbeefde, Heeft wel een punt namelijk: Doordat de lucht om de instrumenten heen zichtbaar wordt kan je zien, aan de vorm van waar geen lucht zit, welk instrument het is..  ;D

Gr Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

ajbeefde

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:01:26
Ajbeefde, Heeft wel een punt namelijk: Doordat de lucht om de instrumenten heen zichtbaar wordt kan je zien, aan de vorm van waar geen lucht zit, welk instrument het is..  ;D

Gr Hans

:clapping: :clapping:

Blijft toch de vraag waarom de gebroeders uit Enschede het instrument niet thuis kunnen brengen.....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

chansig

Citaat van: frank2 op oktober 26, 2010, 15:59:54
dat probeer ik te bereiken maar heb dat item nog niet geheel voor elkaar.

Ga jij veel naar live concerten ?

Er is ooit iemand geweest die me dat eens verweet/voor de voeten worp tijdens een discussie. Uiteindelijk moet ik nu toegeven dat hij wel gelijk heeft. Ik heb bv nog nooit een klassiek concert bijgewoond, mijn laatste rock concert is van ruim 20 jaar geleden. Hoe kan ik dan in hemelsnaam beoordelen of mijn set natuurgetrouw klinkt ?

Ik heb een paar maanden geleden iemand op bezoek gehad en die drumde wel eens en die vertelde me dat mijn set de drum behoorlijk realistisch weergeeft...dus daar ben ik dan blij om, om dit te horen. Maar of hij een bas gitaar goed weergeeft..Ik zou het niet weten..Afgaande op mijn gevoel denk ik van wel. Maar dat het beter kan dat weet ik ook. Ik heb het al eerder geschreven ik heb mijn speakers in een akoestisch optimale setting gehoord en dan herken je je eigen speakers niet meer.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:01:26
Maar wel als jij schrijft dat ik wat mis omdat ik het niet wil horen en dat mijn set in jouw optiek niet genoeg laat horen puur omdat hij geen 10.0000 euro of vele male meer kost.

Je set hoeft geen 10.000 euro te kosten; ik heb alleen geschreven dat er vaak niet geloofd wordt in kleine tweaks zoals ik die hier opgeschreven hebt waardoor een set gewoon beter gaat klinken. Vaak, heel vaak is het zo dat een peperdure set goed gematcht en getuned meer veel meer laat horen dan een set die beduidend minder heeft gekost. Een nadeel van een dure set is echter ook dat allerlei problemen in het geluid zich kunnen voordoen die een eenvoudige set niet heeft omdat deze dat niet laat horen.

Ik heb voor deze set vele andere sets gehad die echt aanmerkelijk minder kosten, en daar heb ik jaren naar geluisterd en altijd geloofd dat ik het goed voor elkaar had. NU pas weet ik beter, omdat ik nu muziek hoor zoals ik 'm nooit gehoord heb.

Dat wil niet zeggen dat een goedkope set dus niet goed klinkt, deze kan heel goed klinken zoals ik ooit ervaren heb toen een heel zware versterker achter het goedkoopste Usher speakersetje werd gezet, dat klonk fantastisch, maar dat neemt niet weg dat de resolutie en andere kleine details op een dure set gewoon beter uit de verf komen.
Tot nu toe heb ik dat nog nooit gehoord bij een eenvoudige set vandaar mijn opmerkingen hierover.

Maar ik ben nog steeds zoekende naar degene die dat vlgs hem wel heeft, maar die heb ik nog nooit gevonden en tot die tijd blijft mijn stelling staan. Als die gene mij dat laat horen dan zal ik meteen m'n stelling intrekken hier op het forum.

(en ik weet dat ik bij je mag luisteren, maar je woont zo ver weg...)

voor mij is januari oke, tegen die tijd even een pm sturen..

Martijn M

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 16:03:25

Blijft toch de vraag waarom de gebroeders uit Enschede het instrument niet thuis kunnen brengen.....

Je negeert mijn post waaruit je m.i. duidelijk zou moeten worden dat je stelling niet steekhoudend is.
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:06:13
Ga jij veel naar live concerten ?

Er is ooit iemand geweest die me dat eens verweet/voor de voeten worp tijdens een discussie. Uiteindelijk moet ik nu toegeven dat hij wel gelijk heeft. Ik heb bv nog nooit een klassiek concert bijgewoond, mijn laatste rock concert is van ruim 20 jaar geleden. Hoe kan ik dan in hemelsnaam beoordelen of mijn set natuurgetrouw klinkt ?

Ik heb een paar maanden geleden iemand op bezoek gehad en die drumde wel eens en die vertelde me dat mijn set de drum behoorlijk realistisch weergeeft...dus daar ben ik dan blij om, om dit te horen. Maar of hij een bas gitaar goed weergeeft..Ik zou het niet weten..Afgaande op mijn gevoel denk ik van wel. Maar dat het beter kan dat weet ik ook. Ik heb het al eerder geschreven ik heb mijn speakers in een akoestisch optimale setting gehoord en dan herken je je eigen speakers niet meer.

Gr Hans

Ik ben een paar keer naar klassiek concerten geweest, orkest van het oosten in het theaterhotel. Maar een set hoe goed ook zal altijd een bepaalde kleuring hebben, maak ik mij totaal niet meer druk om. Zet er 1 andere versterker achter en de speakers klinken anders, dus is er alweer kleuring. Zelfs een verdeelblok voor de stroom doet dat al. Wel is het zo dat ik denk dat mijn set redelijk natuurgetrouw weergeeft een saxofoon klinkt als een saxofoon, een trompet als een trompet.
Maar neem eens 2 cd's met trompetten erop ze klinken allebei anders, welke is dan natuurgetrouw? het is dus ook de mixing die veel doet...

ajbeefde

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 16:19:35
Je negeert mijn post waaruit je m.i. duidelijk zou moeten worden dat je stelling niet steekhoudend is.

Jouw insteek is niet de mijne dus daarop door gaan heeft toch geen zin, maar een instrument herken je niet door een modificatie o.i.d. daar heb je je gehoor voor.

Toen ik 12 jaar was stond ik al solo in de Bachzaal in Amsterdam zuid, ben dus wel bekend met zang en instrumenten, maar dat terzijde.  ;)

ajbeefde

Citaat van: frank2 op oktober 26, 2010, 16:23:44
Ik ben een paar keer naar klassiek concerten geweest, orkest van het oosten in het theaterhotel.

Een klassiek concert "beleef" je in het Concertgebouw  ;)

frank2

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 16:03:25

???????? wie zijn dat????

Martijn M

Chansig,

Aan de ene kant lijkt live-muziek misschien een goede referentie, maar vergeet niet dat deze muziek eerst moet worden opgenomen. Bij het opnameproces treedt per definitie al flinke verkleuring op. Want waar plaats je de microfoons en welke richtwerking hebben de microfoons? Pakken zij enkel direct geluid op, of ook een stukje van de ruimte? Vervolgens moeten de opgenomen signalen worden gemixt en gemasterd. Ook hier gaat een hoop 'mis' met betrekking tot de realiteit. Er wordt wat weggehaald, er wordt wat toegevoegd zodat het lekkerder klinkt. Het stereoprincipe op zich is al een hele grote vervorming van wat er zich live afspeelt. Neem vervolgens nog mee dat de klank verder wordt geoptimaliseerd op de set die in de studio staat en je hebt een hele grote optelsom van variabelen die er voor zorgen dat wat jij thuis hoort - al is je set nog zo goed - weinig meer lijkt op wat werkelijk is opgenomen.
Mede om die reden hecht ik sterk aan metingen. Uiteraard moet er bij het ontwerpen van een luidspreker uitvoerig geluisterd worden, maar je weet nooit 100% zeker of iets wat je hoort een fout van de opname is, of dat het toch wordt veroorzaakt door de speaker en/of de ruimte.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: frank2 op oktober 26, 2010, 16:19:25
voor mij is januari oke, tegen die tijd even een pm sturen..

Doe jij maar een voorstel qua datum...Ik wil dit het liefst een aantal maanden van te voren weten..dus als je al iets kan aangeven graag..Ik ben tot nu toe alle weekenden (liefst op een zaterdag in dit geval: vanaf een uur of 13.00) vrij. Op het eerste weeken na dan zie ik nu...01-01-2011.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Martijn M

Citaat van: ajbeefde op oktober 26, 2010, 16:25:00
Jouw insteek is niet de mijne dus daarop door gaan heeft toch geen zin, maar een instrument herken je niet door een modificatie o.i.d. daar heb je je gehoor voor.

Toen ik 12 jaar was stond ik al solo in de Bachzaal in Amsterdam zuid, ben dus wel bekend met zang en instrumenten, maar dat terzijde.  ;)

Dan kun je vast heel goed een muziekinstrument bespelen of zingen!

Denk je niet dat het feit dat jij bekend bent met instrumenten je helpt om ze te herkennen, of dat nou live of via een set is? Dat denk ik wel namelijk.

Om diezelfde reden vind ik het niet gek dat Frank2 instrumenten minder goed weet te herkennen. Dat hoeft helemaal niets over zijn set te zeggen.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 16:33:33
Chansig,

Aan de ene kant lijkt live-muziek misschien een goede referentie, maar vergeet niet dat deze muziek eerst moet worden opgenomen. Bij het opnameproces treedt per definitie al flinke verkleuring op. Want waar plaats je de microfoons en welke richtwerking hebben de microfoons? Pakken zij enkel direct geluid op, of ook een stukje van de ruimte? Vervolgens moeten de opgenomen signalen worden gemixt en gemasterd. Ook hier gaat een hoop 'mis' met betrekking tot de realiteit. Er wordt wat weggehaald, er wordt wat toegevoegd zodat het lekkerder klinkt. Het stereoprincipe op zich is al een hele grote vervorming van wat er zich live afspeelt. Neem vervolgens nog mee dat de klank verder wordt geoptimaliseerd op de set die in de studio staat en je hebt een hele grote optelsom van variabelen die er voor zorgen dat wat jij thuis hoort - al is je set nog zo goed - weinig meer lijkt op wat werkelijk is opgenomen.
Mede om die reden hecht ik sterk aan metingen. Uiteraard moet er bij het ontwerpen van een luidspreker uitvoerig geluisterd worden, maar je weet nooit 100% zeker of iets wat je hoort een fout van de opname is, of dat het toch wordt veroorzaakt door de speaker en/of de ruimte.

Ik bedoel echt live..dus erbij zijn.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Martijn M

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:37:39

Gr Hans
[/quote

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Of je begrijpt mijn post niet.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 16:41:04
Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:37:39

Gr Hans
[/quote

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Of je begrijpt mijn post niet.

Een klassiek concert wordt toch niet geremixt voordat het je oren bereikt wanneer je er live bijzit ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Kwabbernoot

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 15:37:43
Nou Hans, als je dan toch in de buurt bent... ik woon twee kilometer verder. Bij deze ben je dus uitgenodigd  ::) .
Huize Kwab staat ook open. Is weliswaar iets verder dan 2 kilometer (zo'n 15-20 km). Leuk zo'n rondje Twente. :pompom:

Groeten...

Martijn M

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 16:42:56
Een klassiek concert wordt toch niet geremixt voordat het je oren bereikt wanneer je er live bijzit ?

Gr Hans

Nee, natuurlijk niet.

Jij stelde dat live-muziek als referentie gebruikt zou kunnen/moeten worden; dat je moet weten hoe een instrument live klinkt. Mijn verhaal ging daar op in. Ik stel dat zelfs een hypothetisch perfecte installatie de live-klank niet zal weten te reproduceren door beperkingen in het bronmateriaal, welke voort komen uit het opnameproces zelf en door het reduceren van een multidimensionaal gebeuren tot twee discrete kanalen. Kortom, ik trek de bruikbaarheid van de ervaring van het bijwonen van een live-concert in twijfel als het aankomt op het beoordelen van de klankkwaliteit van een hifiset.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: keyser op oktober 26, 2010, 16:47:54
Nee, natuurlijk niet.

Jij stelde dat live-muziek als referentie gebruikt zou kunnen/moeten worden; dat je moet weten hoe een instrument live klinkt. Mijn verhaal ging daar op in. Ik stel dat zelfs een hypothetisch perfecte installatie de live-klank niet zal weten te reproduceren door beperkingen in het bronmateriaal, welke voorkomen uit het opnameproces en het reduceren van een multidimensionaal gebeuren tot twee discrete kanalen. Kortom, ik trek te bruikbaarheid van de ervaring van het bijwonen van een live-concert in twijfel als het aankomt op het beoordelen van de klankkwaliteit van een hifiset.

Ik snap het nu..kling kwartje valt. Tuurlijk ben ik me bewust van de invloed van die meters simpele bekabeling tussen bv microfoon en mixtafel en mixtafel speakers (sarcastisch) en de keuzes die een opname man maakt.

Maar wanneer je voldoende naar concerten gaat kan je wel beter beoordelen of een opname recht doet aan de live situatie.Ik kan heel hard roepen dat mijn set iets natuurgetrouw weergeeft maar hoe weet ik dat als ik totaal geen ervaring heb in de live situatie.

Daarbij is het erg belangrijk dat de speakers en akoestiek optimaal zijn om in ieder geval een zo optimaal mogelijke situatie te crieeren.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Kwabbernoot op oktober 26, 2010, 16:45:01
Huize Kwab staat ook open. Is weliswaar iets verder dan 2 kilometer (zo'n 15-20 km). Leuk zo'n rondje Twente. :pompom:

Groeten...

Tsja..drie luisterbezoekjes op 1 dag wordt echt wat teveel van het goede. Ik wil namelijk wel thuis slapen en een beetje betijds mijn bed in..voor 06.00 uur als het even kan.. ;D

Maar je staat zeker op mijn lijst voor het komende jaar.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Snowmaster

Citaat van: chansig op oktober 26, 2010, 11:09:38
Nee hoor hoeft van mij niet. Ik heb het nummer nog niet gehoord op mijn set (die het verschil ook wel niet zal laten horen want ze zijn niet zo duur evenals de rest van mijn set niet  :yawnee:).

Ik vind het prima dat Frank bijzonder tevreden is met zijn set maar ik vind Frank in zijn bewoordingen af en toe wat neerbuigend tov sets die hij nooit heeft gehoord.

Gr Hans

Toch ga ik zo luisteren naar "Polly go home".  Na zo veel tumult ben ik nieuwsgierig geworden.
Zal effe moeten zoeken op het web want ik heb het origineel niet.

Dit betekent dus.....
Dat ik naar een MP3 ga luisteren op een audiosetje dat gebruikt nog minder oplevert dan mijn Denonlink nieuw heeft gekost.  
Kijk jongens, dat is nu humor !   Deze opmerking is geplaatst door Raphie zelf en ik moest daar bikkelhard om lachen  :D.
Ik voel mij dan ook niet in mijn kuif gepikt, want het klopt gewoon als je door een bepaalde bril kijkt.
Eigenlijk word het tijd dat hij hier weer eens opduikt en even wat saus over alle opmerkingen giet.
Come on in Raph.....

Ik zal straks even posten of het de kickdrum is  :D :D :D.
Nee, ik wil niet meedoen in het Twentse rondje  ;)
Slaan ze elkaar haast eerst de hersens in en dan worden ze weer vriendjes  :popcorn:
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)