Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Koen K

Ethan Winer heeft ook toffe filmpjes.

Overigens lijkt mij dat dat 'gericht experimenteren' lastig wordt als WAF zo'n belangrijke factor is als bij Frank.

frank2

vandaag de laatste testen gedaan mbt. akoestiek. Ik heb een groot vloerkleed achter de bank gelegd (zie foto zonder vloerkleed) en beluisterd of dit verschil maakte, wel bij hoge luistervolumes. Het resultaat was positief, bij hoge luistervolume, als je normaal praat hoor je elkaar als je naast elkaar zit niet, heeft dit een positief effect. Bij middentonen verdwijnt het allerlaatste restje schreeuwigheid, zoals ik het altijd maar noem.

Eindconclusie na alle testjes:
- op normaal luistervolume klinkt het optimaal, bij de platenspeler hoor je (helaas) wel duidelijk het verschil tussen een goede en slechtere opname. Positief effect: dikke kussens achter de speaker, dit is een effect wat ongeacht het volume toch wel duidelijk een mooier effect voor de geluidsbeleving heeft, het dempt en er komt iets meer rust in het geluidsbeeld.
- hoge volumes: achter de luisterpositie demping toepassen, dit haalt het laatste restje "schreeuwigheid" weg. Het zijn alle wel kleine verschillen, maar het helpt wel. (vloerkleed leggen en later opruimen wegens veto van mijn vrouw die langzamerhand begint te denken dat ik rijp ben voor het gesticht)

Binnen de "huiskamermogelijkheden" heb ik het optimum bereikt en kan inderdaad genieten van de muziek, het streven waar ik enkele jaren geleden tenslotte mee begonnen ben. Uitbreidingen mbt. mijn set zullen niet meer plaatsvinden, hetzij een paar kleine aanpassingen zoals een beter stroomblok of een beter kabeltje, apparaten worden niet meer gekocht, wel tzt een bluray.

Ik zal dit topic af en toe blijven aanvullen als zich iets nieuws voordoet, verder zal het zeer rustig blijven.

bijgaand foto van de achterzijde van ze luisterpositie (de bank rechts op de foto)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Koen K

blue-eyes

Citaat van: frank2 op november 15, 2009, 10:59:26
Binnen de "huiskamermogelijkheden" heb ik het optimum bereikt en kan inderdaad genieten van de muziek, het streven waar ik enkele jaren geleden tenslotte mee begonnen ben. Uitbreidingen mbt. mijn set zullen niet meer plaatsvinden, hetzij een paar kleine aanpassingen zoals een beter stroomblok of een beter kabeltje, apparaten worden niet meer gekocht, wel tzt een bluray.

Het optimum weet je pas als je Toine je kamer laat meten ;)

Belangrijkste is genieten! Weer iemand die klaar is! (of denkt te zijn :P ).
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Koen K

frank2

oh kun je rustig vermelden. Ik zou echt niet meer weten wat ik nu nog zou kunnen verbeteren, behalve wat ik al vermeld heb.
Als ik nu nog beter zou willen, zou dat giga in de kosten gaan lopen; een cd speler van 15000 ? of een eindversterker van 10.000 euro? dan zou het misschien nog iets beter gaan klinken, maar dat is mij teveel geld. Als ik nu nog moet investeren krijg ik 1/3 winst maar moet 2/3 meer bijbetalen.....

I'm pleased with the sound, and that's what it is all about. Music.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Koen K

Misschien moet je niet zo sterk in euro's denken, maar meer in kwaliteit... Prijs en kwaliteit zijn nu eenmaal niet altijd evenredig. Misschien valt het dus wel mee hoeveel meer je kwijt zou zijn om een extra stap(je) te zetten ;)

Maar goed, genieten van muziek is inderdaad waar het om draait, dus heel veel plezier daarmee gewenst 8)

frank2

Koen normaliter geef ik je groot gelijk, je moet naar kwaliteit kijken niet naar euro's. Helaas heb ik proefondervindelijk kunnen vaststellen dat als ik wil upgraden het stevig in de euro's gaat lopen, de componenten die ik nu heb zijn kwalitatief zondermeer van hoge kwaliteit. Upgraden betekend vooral meer betalen om een nog hogere kwaliteit te kunnen krijgen.

Wel net nog even met de platenspeler bezig geweest, in verhouding tot de cd speler kwam er meer midden tonen. En dit wilde ik graag wat minder hebben, meer in evenwicht, vooral bij slechtere LP's is dat erg prettig. Nu had ik al een klein blokje rubber onder de pootjes gedaan, maar ze veerden niet. Dus het bleek dat de Platenspeler te zwaar was, dus nog een blokje rubber eronder gedaan, weer de achterzijde opgehoogd met karton onder de rubberen blokjes, zodat het blad weer recht staat. Het resultaat vind ik verbluffend, hij is nu ontkoppeld van de kast en dat heeft als resultaat een aanmerkelijk minder mid, (beter gezegd, minder schreeuwigheid) gelijk aan de cd speler (ongeveer dan) en een aanmerkelijk meer aan hoge tonen wat voor mij ook wel mocht, de DT begint nu te "zingen". Erg prettig. Het is alsof er een nog beter element dan de Ace in zit.

Net een tijd geluisterd, dit kun je bijna een echte upgrade noemen, 2 blokjes rubber dat kan dus een groot verschil maken.

frank2

update: sinds gisteren toen ik de rubberen blokjes onder de DT legde is de sound aanmerkelijk verbeterd, zoals ik al schreef. Ik heb vandaag paar platen vergeleken met de cd speler. Het geluid is praktisch hetzelfde, sommige cd's zijn slechter anderen klinken hetzelfde als de DT. Een waar compliment voor een DT van 1800 euro. De cd speler nieuw koste 8000 euro.
Wel begint op te vallen dat ik langzamerhand meer platen begin te draaien ipv. cd's. Cd's klinken ook vaker net iets vlakker, iets meer hoog, iets kaler, het scheelt niet veel maar het is hoorbaar.

Bijgaand 2 foto's van de zachte rubberen blokjes. (materiaal is van een stansmesmaker die dit rubber gebruikt in z'n messen om het papier wat gestanst wordt weer terug te duwen uit de vorm)

scrutinizer

"Elk nadeel heb z'n voordeel." JC  :smile:

Niet bagatelliserend bedoeld, maar door te koppelen met rubber, zet je ENERGIE in warmte om.

Als je dit als prettiger (in 'klank'balans) ervaar, moet je dat bij de basis zoeken in een van de volgende opties:

1 -  de instelling of keuze van het element.
2 -  aanpassing qua gain en/of impedantie.
3 -  een verkeerde keuze van draaitafel concept voor jouw systeem en/of gehoor.

But he, if you're  happy ..............

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik aan het ONTkoppelen was. Mbt. punt 1+2 dit kan het niet zijn (ace is een helder levendig element, punt 2 heb ik mee geëxperimenteerd) dus als jouw geval waar zou zijn zou punt 3 overblijven. Echter de clearaudio performance en de instap van Michell klonken bij een dealer waar ik heb geluisterd niet verkeerd, en deze hadden hetzelfde principe als de Roksan.

Ik denk, maar weet het dus niet zeker, dat ik duidelijk aan het ontkoppelen ben geweest, waardoor de DT geen signalen van de speaker die er precies naast staat meer opvangt via de kast van berkenhout.

En je hebt gelijk, wat maakt het uit, de DT klinkt nu gewoon net zo goed als de cd speler.

scrutinizer

Citaat van: frank2 op november 16, 2009, 15:47:10
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik aan het ONTkoppelen was. Mbt. punt 1+2 dit kan het niet zijn (ace is een helder levendig element, punt 2 heb ik mee geëxperimenteerd) dus als jouw geval waar zou zijn zou punt 3 overblijven. Echter de clearaudio performance en de instap van Michell klonken bij een dealer waar ik heb geluisterd niet verkeerd, en deze hadden hetzelfde principe als de Roksan.

Ik denk, maar weet het dus niet zeker, dat ik duidelijk aan het ontkoppelen ben geweest, waardoor de DT geen signalen van de speaker die er precies naast staat meer opvangt via de kast van berkenhout.

En je hebt gelijk, wat maakt het uit, de DT klinkt nu gewoon net zo goed als de cd speler.

Ontkoppelen doen we met lucht of een magnetisch veld.

Laat ik het anders stellen. Deze ontwerpen onderscheiden zich t.o.v. van hun direkt gekoppelde zwaargewicht, subchassis en/of ontkoppelde princiepen, in een wat over enthousiaste presentatie.
Als de som qua karakter tafel, element en systeem/akoestiek optelt ...............

Zoals jij zegt, wat maakt het uit.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Kwabbernoot

Volgens mij is het gebruik van zachte rubber (ik zie cel-rubber denk ik, een behoorlijk luchtig rubber) toch echt ontkoppelen. Het idee is inderdaad om de trillingen om te zetten in warmte. Koppelen gebeurt via bv spikes. Het afvoeren van de trillingen uit het apparaat naar de ondergrond (afhankelijk van de stand van de spikes (punt omhoog of omlaag)).

Groeten...

scrutinizer

Citaat van: Kwabbernoot op november 17, 2009, 13:04:10
Volgens mij is het gebruik van zachte rubber (ik zie cel-rubber denk ik, een behoorlijk luchtig rubber) toch echt ontkoppelen. Het idee is inderdaad om de trillingen om te zetten in warmte. Koppelen gebeurt via bv spikes. Het afvoeren van de trillingen uit het apparaat naar de ondergrond (afhankelijk van de stand van de spikes (punt omhoog of omlaag)).

Groeten...

Als je iets ontkoppelt van zijn omgeving, dan isoleer je, en dat doe je door m.i. GEEN energie pad te creeeren.

Anton.

Kwabbernoot

Citaat van: scrutinizer op november 17, 2009, 13:22:44
Als je iets ontkoppelt van zijn omgeving, dan isoleer je, en dat doe je door m.i. GEEN energie pad te creeeren.

Anton.
Dat is leuk bedacht maar je moet uitgaan van de eerste situatie en vervolgens kijken wat de huidige situatie is.
Dus heb je de platenspeler op zijn eigen metalen voetjes op een houten plank staan en vervolgens zet je hem op rubber voetjes, ben je aan het ontkoppelen. Zet je dezelfde platenspeler op spikes, ben je aan het koppelen. Een luchtspleet zou inderdaad ideaal zijn maar er is nog steeds een pad aanwezig waar de energie doorheen kan, namelijk de lucht (en het magnetische veld).

Groeten...

scrutinizer

Citaat van: Kwabbernoot op november 17, 2009, 14:19:21
Dat is leuk bedacht maar je moet uitgaan van de eerste situatie en vervolgens kijken wat de huidige situatie is.
Dus heb je de platenspeler op zijn eigen metalen voetjes op een houten plank staan en vervolgens zet je hem op rubber voetjes, ben je aan het ontkoppelen. Zet je dezelfde platenspeler op spikes, ben je aan het koppelen. Een luchtspleet zou inderdaad ideaal zijn maar er is nog steeds een pad aanwezig waar de energie doorheen kan, namelijk de lucht (en het magnetische veld).

Groeten...

Let's agree to disagree. ;)

Als je Airborn energie daar toe reken, yep.

Anton.

chansig

Er werd mij vorige week geadviseerd geen rubber oid te gebuiken onder je DT. Je trillingen zou je er namelijk niet mee kwijt raken...

Ik ben ook altijd de weg kwijt als het hierover gaat.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

in mijn geval was het een sterke verbetering, de plaatsing was weer helemaal zoals hij zou moeten zijn, de klankkleur idem. Rubber ontkoppelt zeer goed.
Daarvoor was er iets te weinig hoog, teveel midtoon, het geheel klonk aardig maar niet goed, alsof er een zwaar gordijn voor hing, totdat ik met dit rubber wat ik had liggen ging werken. en voila eureka enz.

Kwabbernoot

Citaat van: chansig op november 17, 2009, 15:28:35
Er werd mij vorige week geadviseerd geen rubber oid te gebuiken onder je DT. Je trillingen zou je er namelijk niet mee kwijt raken...

Ik ben ook altijd de weg kwijt als het hierover gaat.

Gr Hans

Welke trillingen wil je kwijt raken dan? Je hebt de platenspeler op een plank aan de muur, achter de luidsprekers én om een hoekje. Wat moet er nog meer gebeuren dan? Trillingen die door de muur je platenspeler ingaan? Daar lijkt mij een zachte rubber meer dan geschikt voor. Trillingen veroorzaakt door de platenspeler zelf? Daar zou ik mij niet druk om maken. Bij een goed ontwerp is daar vast wel rekening mee gehouden. Verder kun je daar toch niets tegen doen, behalve eventueel resonerende delen verzwaren met bitumen o.i.d.

Groeten...

chansig

Ik heb nieuwe beugels gekregen en wilde een nieuw plateau maken..Ik wilde dit doen door 2 mdf platen met daartussen rubber te verlijmen. Dit werd me afgeraden...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Erik van Voorst (in memoriam)

Afgeraden.. :-\

Het is behoorlijk simpel...bouw dat gewoon tegen het advies in en daarnaast 3 plaatjes Berken op elkaar en BELUISTER deze 2 (van meerdere) mogelijkheden en wees vooral verrast met het verschil...kies daarna pas je beste methode...kost niet meer dan een paar tientjes.....dat ga je wel besteed vinden.

Dat koppelen en ontkoppelen word ik echt doodziek van...ze moeten BETERE/JUISTERE/ANDERE termen gaan verzinnen...ook in Amerika halen ze coupling en decoupling door elkaar...met als resultaat dat 2 personen vaak hetzelfde bedoelen maar de tegengestelde term bedoelen...als consument ben je dan in de war, zelfs in de laatste Absolute Sound verwarren ze het... >:(

Ik zou er trouwens niet zomaar vanuitgaan dat een draaitafeldesign al rekening gehouden heeft met zijn eigen resonantie.....hence the Clear Audio  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op november 23, 2009, 19:40:34
Afgeraden.. :-\

Het is behoorlijk simpel...bouw dat gewoon tegen het advies in en daarnaast 3 plaatjes Berken op elkaar en BELUISTER deze 2 (van meerdere) mogelijkheden en wees vooral verrast met het verschil...kies daarna pas je beste methode...kost niet meer dan een paar tientjes.....dat ga je wel besteed vinden.

Dat koppelen en ontkoppelen word ik echt doodziek van...ze moeten BETERE/JUISTERE/ANDERE termen gaan verzinnen...ook in Amerika halen ze coupling en decoupling door elkaar...met als resultaat dat 2 personen vaak hetzelfde bedoelen maar de tegengestelde term bedoelen...als consument ben je dan in de war, zelfs in de laatste Absolute Sound verwarren ze het... >:(

Kan je vertellen dat dat hier niet aan de orde was. ;D

CiteerIk zou er trouwens niet zomaar vanuitgaan dat een draaitafeldesign al rekening gehouden heeft met zijn eigen resonantie.....hence the Clear Audio  :-X

Hier ben ik je even kwijt Erik, misschien een kleine uitleg?

Anton.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik bedoel hier dat er soms tot in het extreme moeite wordt gedaan om de draaitafel zo stil als mogelijk te krijgen....dus dat het lang niet zo voor de hand ligt dat als je een draaitafel koopt dit probleem is "opgelost"....of voldoende is aangepakt.

En als voorbeeld laat ik zien hoe extreem de benadering van de Statement is met ditto resultaat
(als ik de pers mag geloven)......

Ik weet nog goed hoe mijn 2 draaitafels reageerde op tweaks welke hiermee te maken hadden
waarvan de Microseiki DQX555 (of 500 weet ik niet meer) toch echt wel zelf aandacht hieraan geschonken had.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op november 24, 2009, 08:40:21
Ik bedoel hier dat er soms tot in het extreme moeite wordt gedaan om de draaitafel zo stil als mogelijk te krijgen....dus dat het lang niet zo voor de hand ligt dat als je een draaitafel koopt dit probleem is "opgelost"....of voldoende is aangepakt.

En als voorbeeld laat ik zien hoe extreem de benadering van de Statement is met ditto resultaat
(als ik de pers mag geloven)......

Ik weet nog goed hoe mijn 2 draaitafels reageerde op tweaks welke hiermee te maken hadden
waarvan de Microseiki DQX555 (of 500 weet ik niet meer) toch echt wel zelf aandacht hieraan geschonken had.

Helder!!

Soms zijn we zelf ook debet aan een goed 'uit' ontwikkelde tafel, verkeerd te gebruiken.

Anton,

Former member 78

Vanmiddag even geluisterd naar deze set.

Ik hoef niet te vertellen hoe het klinkt, dat staat al duidelijk genoeg beschreven
in veel betere woorden dan ik dat kan  :sigh:

Het was een erg mooie beleving :headbanging:

Ook hebben we nog wat testen gedaan.
CD in de BOW, en een LP op de Roksan. Beide het zelfde nummer, en dan switchen.
Erg mooi om die verschillen te horen, want de ''goedkope'' draaitafel geeft een veel
realistischer geluid dan die dure CD speler! (Nee, die BOW is echt niet slecht)

Zo hebben we ook nog zijn DVD speler vergeleken met de CD speler.
Persoonlijk had ik geen verschil verwacht. Maar weer duidelijk een verschil, de DVD speler
kan nog niet in de schaduw spelen van de CD speler.

Was voor mij een erg leerzame en leuke middag.

Frank en Anita, bedankt voor de gastvrijheid!

Ps,
Waarom klinken mijn speakers nu alsof er een matras voor hangt?  :-X