Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

kwabbernoot: dat had ik al gelezen, dus ik heb ook een goede naaldreiniger gehaald. Kun je mij precies vertellen hoe je zo'n brouwseltje maakt, veilig maar wel goede schone platen als eindresultaat?
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

ERVARING MET DE DISCO ANTISTAT
Ik heb vandaag de eerste serie platen gewassen. Ook zeer smerige, grijsgedraaide platen zoals Supertramp breakfast in amerika. Als er geen muziek was hoorde je gewoon het gruizen. Na de schoonmaakbeurt is het stil in de aanloopgroeven naar het volgende nummer, dit houd ook in dat de muziek iets beter gaat klinken, het stof is immers verdwenen.
Ja een goede goedkope oplossing om platen schoon te krijgen em het werkt goed het resultaat is duidelijk te horen.
Bij het uitgieten van de plastic bak kun je deze beter eerst in een gietkan gieten en deze gebruiken om alles weer door de zeef in de fles te gieten, scheelt een hoop gesop.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Ook een goeie om je naald schoon te maken: Spiritus.

Alleen de tip in een heeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje spiritus...15 minuten laten staan..en je naald is zo schoon als het maar zijn kan. Na iedere plaat even de borstel er langs en klaar..Eens in het half jaar even doen..die spiritus.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2009, 13:44:52
kwabbernoot: dat had ik al gelezen, dus ik heb ook een goede naaldreiniger gehaald. Kun je mij precies vertellen hoe je zo'n brouwseltje maakt, veilig maar wel goede schone platen als eindresultaat?

Hoe ga je aan het werk? Maak eerst een mixdrank van gedistileerd water en alcohol. Er is een halve liter vloeistof nodig. Ik neem 450 ml water en 50 ml alcohol (70%). Een drupje Sun glans toevoegen, niet meer, om het water spoorloos van..

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

dank voor de antwoorden, de disco statimat werkt echt goed. Nu heb ik gehoord dat een okki nokki nog bter schoonmaakt, dat geloof ik wel maar om nu 350 euro voor dat beetje extra uit te geven, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Het recept voor schoon cleaning vloeistof lijkt mij ook aanmerkelijk goedkoper dan de 18 euro voor vervangingsfles. Eigenlijk is die disco antistat ook veels te duur, een beetje plastic en thats it, helaas kun je het zelf niet maken en het is een eenmalige aanschaf. Gelukkig heb ik 47 euro in delden betaald, op internet staat het bijna overal voor 49,95+verzendkosten, maar ik heb ook al 65 euro zien staan.

reMC

Citaat van: frank2 op oktober  7, 2009, 20:23:09
dat een " eenvoudige platenspeler"  van 1800 euro een peperdure cd speler kan evenaren....... :crazy: :crazy: :crazy:

Yep :)

frank2

ja ik wist wel dat een betere platenspeler een cd speler die aanmerkelijk duurder is kan evenaren maar ik ben er steeds weer verbaasd over. De detaillering en plaatsing van een platenspeler is beter dan de bow. Maar ik heb nu in ieder geval 2 goede bronnen.
Wel ben ik nog aan het testen met welke weerstand (ohm) de platenspeler het mooist klinkt. 100 ohm zou het meest gebruikelijk zijn, maar het enige wat ik nu weet is dat 10 ohm, tenminste dat staat op de chinch plug, te weinig is, het geluid wordt dan erg rustig, en de detaillering is dan aanmerkelijk minder. Nu gebruik is 50 ohm, maar testen moet nog verder gebeuren.
Gisteren in ieder geval en hoop platen schoongemaakt en dat klinkt toch wel beter. En gisteren eindelijk een LP op MP gevonden die ik al heel lang zoek, dus die gaan we komende zaterdag ophalen in Maastricht.

molle

Ik ben destijds ook overgegaan van een Discostat naar een Okki Nokki en vind het toch wel de moeite hoor. Alles word nog veel schoner zonder restjes en het gaat natuurlijk ook veel sneller. Dit in combi met de LAST Fluid en alles is echt clean ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

chansig

In een audiozaak werd mij veteld dat de Okki Nokki dan weer een enorm slap aftreksel is van een VPI...De verkoper had geen VPI te koop staan maar wel een Okki Nokki. Volgens hem deed een Knosti qua prijs-kwaliteit verhouding bijzonder weinig onder voor de Okki Nokki...

Op internet zijn ook zat zelfbouw platenwassers te vinden..Als je handig bent (ik dus helaas niet) lijkt het er niet heel moeilijk uit te zien..

http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Ik heb net mijn platencollectie (tenminste de platen die ik nog wel eens wil draaien, 68 ex.) geheel schoon gemaakt. Het mixdrankje van knosti is wel smeriger geworden.
Net ook nog bezig geweest met de weerstand voor de platenspeler. Ik heb ontdekt dat het of 50 of 20 ohm moet worden. Wel heb ik 100 ohm geprobeerd, maar als ik 'm iets harder zet dan een kwart wordt het geluid opeens aanmerkelijk luider en te hard/fel. Dus vandaar 20 of 50 ohm. De 50 ohm heb ik nu een paar dagen geprobeerd, nu de 20 ohm, die er nu aan zit. Het geluidsverschil is dat de 20 iets rustiger is dan de 50 en die is weer rustiger dan de 100. (ohm)

aanvulling:na luisteren wordt het def. 50 ohm. De muziek komt mooi los, is open, helder, diepe bas. precies goed.

Ik houd het zeker de komende 2 jaar bij knosti. De platenwasmachines zijn mij voorlopig even te duur.

chansig

Ik zou ook niet meer dan 30 a 40 platen doen met die vloeistof...Jij wast je handen ws ook liever met schoon water.. :)

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

afgelopen weekend weer 3 LP's van echt perfecte kwaliteit gekocht in maastricht. Een hiervan is een LP van Jo lemaire die ik al heel lang zocht. Verder dire straits en FGTH. (pleaserdome)

De platenspeler is ondertussen ingespeeld en speelt lekker.
Ik zal binnenkort nieuwe vloeistof maken voor de wasmachine, 1 van de platen wil ik ff schoonmaken.

Nu ben ik alleen nog bezig met de akoestiek te verbeteren. Mijn speakers 1e reflectiepunt is gedeeltelijk nog op de stenen vloer, als ik daar 2 grote kussens neerleg verbeterd het geluid. Het wordt iets strakker, iets dynamiekrijker, mooier. Nu alleen mijn vrouw nog overtuigen om 2 grote vloerkleden in de kamer te leggen zodat de kamer bijna geheel gestoffeerd is. Je haalt daar veel winst uit.
Verder stop ik met aankopen, vind het nu goed, het is nu alleen een kwestie van kamerakoestiek proberen te verbeteren zonder dat de leefbaarheid in het geding komt.

frank2

vandaag even naar wenw audio geweest samen met mijn vrouw om de bon en de betaling van de speakerkabels en platenspeler te regelen. Komen we binnen, ziet mijn vrouw de Usher 708 (mijn back speakers voor surround) staan in een berkenkleur. Wij hebben de mahoniekleur. Oh zegt ze die zijn mooier.
Na de betaling vraagt ze meteen aan Karel: " kosten die?, oh zegt karel ruil ze maar om na het noemen van de vraagprijs.

Dus nu hebben we nieuwe Usher speakers in de juiste kleur. Ben er erg blij mee staan ook mooier.

Toch weer een perfecte service van wenw, dat vind je nergens, de andere had ik al een half jaar.
1e foto: nieuwe speaker, 2e foto, oude speaker.

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Trouwens bijna vergeten; ook te leen een +/- 500 gr. zware platenpuck. En ja hoor je hoort meteen verschil. Het is schoner het geluid, strakker, iets minder mids, frisser. Beter dus. Prijs 50 euro.

Dat zal dit jaar de laatste stereo aankoop zijn.
Nu is mijn vrouw bezig voor mij een expedit van de zweedse meubelboer in elkaar te zetten, hier komen de platen in.

Kwabbernoot

Lijkt je dat nu wel een goed idee? Een halve kilo op je lager laten rusten? Bij een massa loopwerk zou ik er minder problemen mee hebben maar dat is jouw spelert niet. Ik zou eerder gaan voor een platenklem ipv een gewicht.

Groeten...

frank2

sorry, verkeerd, de platenpuck weegt precies 340 gram. Vlgs de dealer en een platen audiofiel is/zou dat geen probleem moeten zijn.
Maar hier ben ik een onbekend in, dus Kwabbernoot jij mag me adviseren.

De platenkast staat inmiddels, morgen zal ik 2 foto's plaatsen.

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op oktober 24, 2009, 20:29:01
sorry, verkeerd, de platenpuck weegt precies 340 gram. Vlgs de dealer en een platen audiofiel is/zou dat geen probleem moeten zijn.
Maar hier ben ik een onbekend in, dus Kwabbernoot jij mag me adviseren.

De platenkast staat inmiddels, morgen zal ik 2 foto's plaatsen.

:laugh: Geweldig.
Maar effe serieus. Bij een massa loopwerk is het lager ontworpen om een groot gewicht te dragen. 340 g meer zou dan niet zo'n probleem mogen zijn. Dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat jouw draaier er niet tegen zou kunnen. Indien het mogelijk is om op de spindel van jouw platenspeler een platenklem vast te zetten zou ik dat zeker overwegen. Wellicht kun je ergens zo'n klem lenen en het uitproberen. Als je dan geen verschil hoort bij het gebruik van beiden zou ik voor de klem gaan.

Groeten...

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op oktober 24, 2009, 15:44:41
vandaag even naar wenw audio geweest samen met mijn vrouw om de bon en de betaling van de speakerkabels en platenspeler te regelen. Komen we binnen, ziet mijn vrouw de Usher 708 (mijn back speakers voor surround) staan in een berkenkleur. Wij hebben de mahoniekleur. Oh zegt ze die zijn mooier.
Na de betaling vraagt ze meteen aan Karel: " kosten die?, oh zegt karel ruil ze maar om na het noemen van de vraagprijs.

Dus nu hebben we nieuwe Usher speakers in de juiste kleur. Ben er erg blij mee staan ook mooier.

Toch weer een perfecte service van wenw, dat vind je nergens, de andere had ik al een half jaar.
1e foto: nieuwe speaker, 2e foto, oude speaker.

Hee wat leuk.
Ik zie het precies voor me hoe je vrouw dat vraagt ;).
Nou zo zie maar, vragen loont altijd.
Wat doet hij met de jouwe nu? ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

verkopen als laatste paar, de berkenhout versie was geloof ik ook het laatste paar. Niet duur en die X708 klinken echt goed. Iets voor jouw Rens?

Robiwan

Citaat van: frank2 op oktober 24, 2009, 19:21:43
Trouwens bijna vergeten; ook te leen een +/- 500 gr. zware platenpuck. En ja hoor je hoort meteen verschil. Het is schoner het geluid, strakker, iets minder mids, frisser. Beter dus. Prijs 50 euro.

Dat zal dit jaar de laatste stereo aankoop zijn.
Nu is mijn vrouw bezig voor mij een expedit van de zweedse meubelboer in elkaar te zetten, hier komen de platen in.

Grappig dat ik heel andere ervaringen heb met een platenpuck :D En dat met 2 draaitafels. Of liever gezegd nauwelijks verschil in geluidskwaliteit, ja zelfs een verslechtering, vooral het middengebied. Daarnaast vind ik zo'n puck erg onhandig in het gebruik, zeker zo'n opschroefbare. Kortom gewoon proberen of het wat uitmaakt. Zo niet dan niet aanschaffen.

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

frank2

ff 2 foto's

Robiwan

Citaat van: frank2 op oktober 25, 2009, 09:30:55
ff 2 foto's

ziet er wel goed uit :wub:

Nog even over de geluidskwaliteit van jouw draaitafel. Kun je nog even kort het verschil aangegeven in klank tussen de Benz Ace en de Goldring?

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

chansig

Wat is de functie van zo'n puck. Het plat drukken van de plaat ? Zal dan toch alleen in het midden gebeuren ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: LPlover op oktober 25, 2009, 09:46:26
ziet er wel goed uit :wub:

Nog even over de geluidskwaliteit van jouw draaitafel. Kun je nog even kort het verschil aangegeven in klank tussen de Benz Ace en de Goldring?

Robin

Kort gezegd: het verschil tussen een kleine transistor radio en een grote gettoblaster. Om een beetje het idee te krijgen. Het element Ace is van een compleet andere klasse. (of kleine monitor versus grote vloerstaander)
Maar de goldring speelt alles netjes af, alle platen klinken neutraal, maar het element sprankelt niet. De Ace, dynamiek, helder hoog, diepe bas, levendig. Slecht opgenomen platen; dat hoor je meteen. Met de Ace krijg je daarnaast detail, microdetail, aanslagen op de bekkens hoor je ookduidelijk, bij de goldring hoor je de aanslag niet, maar meer het geluid erna.

@hans:
de functie van zo'n puck is de plaat vaster op de draaitafel te leggen, en dat resulteert in een andere geluidbeleving, microdetails worden beter hoorbaar, alles wordt schoner, ik vind dat een verbetering. En hoe het werkt is niet belangrijk als het maar werkt. Zo heb ik dunne plankjes hout hier liggen, geleend, die resulteren als je ze onder de speler legt, onder de voetjes, dat het geluid droger wordt, hetzelfde als bij die magnetische voetjes. Ik vind dat niet zo mooi. Maar je hoort verschil terwijl je denkt dit kan eigenlijk niet. Dus ik probeer veel dingen werkt het en vind ik het een verbetering pas ik het toe, anders wordt het weer verwijderd.