Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Morgen zullen wij de 2 LS kabels beide aan de tand voelen. De results komen hier natuurlijk te staan, en worden op de 27 ste hier vermeld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

hifiman

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Een review schrijf ik later wel, maar tijdens de luistersessie waren er grote verschillen tussen de luidsprekerkabels te horen.
Denk hierbij aan het volgende: een overheerlijke zwarte perfect gezette pure koffie zwart zonder melk, of een overheerlijke romige kop cappucino.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: frank2 op september 27, 2009, 10:57:30
Een review schrijf ik later wel, maar tijdens de luistersessie waren er grote verschillen tussen de luidsprekerkabels te horen.
Denk hierbij aan het volgende: een overheerlijke zwarte perfect gezette pure koffie zwart zonder melk, of een overheerlijke romige kop cappucino.
Ik vind beiden niet te zuipen, dus ik zal maar aan wat anders denken  :D  ;)

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september 27, 2009, 10:57:30

Hahaha prachtige vergelijking Frank!
Ik dronk mijn koffie gisteren zwart ;)
Het was reuze gisteravond.
We hebben beiden weer veel geleerd.
Met name de bruggen voor mij echt een openbaring.
Je hoort dan zo goed dat de laatste schakel in de set zo ontzettend belangrijk kan zijn.
Prachtig!

Ik ga zo mijn kabels weer aansluiten, om weer eens de vergelijk te trekken met wat ik gisteravond hoorde.
En nu op zoek naar bruggen :).
(als het het vermogen het toelaat, want het huis komt eraan!)

Ik ga zo ook een fun stukje schrijven.

Grtz,
Rens
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Gisteren kwam rond 7 uur s'-avonds een rode bolide onze straat inrijden en daar waren de kabels vastgehouden door Peerless Monster, beter bekend als Rens. Na een begroeting door de honden en mijn vrouw en ik, na de koffie en gezellig gebabbel besloten we eerst naar de aangesloten kabels te luisteren de Virtual Dynamics Master 3. Eerst via mijn platenspeler en daarna via de cd speler. Een heerlijk vol geluid vulde mijn kamer, muzikaal en lekker klinkend. Voor Rens was dit een nieuwe kabel dus na enkele nummers gedraaid te hebben besloten we omdat hij de sound van de VD wel gehoord had de kabels te verwisselen.
Daarna dezelfde muziek weer opgezet......

Wat klonk dat anders, de heavens gate ultrasilence klinken zooooo anders, enorme diepte in het geluid, een precisie die ik nog nooit zo gehoord had, natuurgetrouwheid fantastisch. Maar aan de andere kant wat klonk het "plat", een viool klonk zoals een viool zou moeten klinken maar de klankkast van de viool was weg, de volheid van de stemmen, de klankkast van de bas alles was weg, maar de precissie was goed. De kabels klonken zeer goed alleen er was een enorme overdaad aan details. De Be10 van Usher heeft tenslotte beryllium tweeters en mids!! en deze gaven alles ongekeurd door, met een enorme drive. Al gauw is deze hoeveelheid teveel, al klonk het zo goed en gedetailleerd. De volheid van de muziek miste ik wel.

Mijn conclusie was al gauw een beetje van de HG en een beetje van de VD en het is perfect. Dat zal een utopie blijven want die kabel is er vast wel maar zal in een hogere regio liggen dan de huidige kabels.

Na het weer aansluiten van de VD Master, was het volle geluid er weer, de diepte was er (bijna) niet meer maar wel de muzikaliteit.
Om toch weer een beetje richting de HG te komen besloot ik om aan een zijde van de LS terminals naast de koperen brug ook een rodium plug aan te sluiten, dus tegelijk, alleen op de + richting. Dit gaf zoals ik al wist een mooiere hoogweergave en daardoor kwam er weer wat diepte in het beeld, al was het nog lange bij na niet de deipte van de HG.

Ondertussen was het alweer 12 uur, met sigaretten pauzes meegerekend, en veel gepraat over de best wel grote verschillen van de bruggen werd het tijd om af te sluiten. Ondertussen had mijn vrouw alle programma's op nederland 1 gezien en was er weer bij komen zitten, na nog wat gezellig kletsen over van alles en nog wat deden onze honden Rens uitgeleide uit de woning en begaven de beide baasjes na het opruimen zich vermoeid maar wel voldaan naar boven om van een heerlijke nachtrust te genieten. Het mannelijke baasje had zelfs geen tijd meer om over de avond na te denken want deze viel meteen in slaap.

Nu vandaag heb ik dan toch maar weer de rodium bruggen op de + aansluiting laten zitten, heb nog even lekker geluisterd en ga morgen wenw maar eens bellen om te zeggen dat ik de master wil kopen, het blijft een heerlijk klinkende kabel, weliswaar met een mindere gedetailleerdheid en diepte dan de HeavensGate maar met een enorme muzikaliteit waardoor je zo heerlijk kunt luisteren, een heerlijke flow, zodat je haast niet genoeg ervan krijgt. ;D

Peerless Monster

Kabel mysterie
Gisteravond was het dan zo ver. Op naar het Oosten van het land. Niet druk op de weg en lekker met de cruisecontrol op 120 km/h. Uur en een kwartier van mijn huis, dus makkelijk te doen. Zeker als je je bedenkt dat het voor een goed doel is; kabels vergelijken.

Vergelijken is vaak moeilijk, omdat iedere kabel, goede en minder goede eigenschappen heeft. Maar ook omdat het op een gegeven moment niet leuk meer is voor je portomonee, om ze te kopen en te verkopen. Je moet ze gewoon direct kunnen vergelijken.

Grappig vind ik ook altijd als mensen geen verschil horen of denken te horen. Luisteren jullie dan niet? Hebben jullie gewoon poep in jullie oren? Niet generaliserend bedoeld, maar zoals wij de kabels gisteren hebben beluisterd, waren de verschillen vrij groot. Geen nuance verschillen, maar echt significante verschillen. Het is een kwestie van smaak denk ik als je de prijzen bekijkt van de bekabeling. En dat bleek ook uit onze luistersessie, want je speelt gewoon op een ontzettend hoog niveau in vergelijking met veel anderen.

Welke kabels zijn vergeleken?
De laatste keer dat ik bij Frank was, is nog niet zo gek lang geleden om zijn nieuwe aanwinsten te beluisteren; de Belles vv en ev. Conclusie was zo ongeveer dat ik dit echt een muziekale combinatie vond. Vloeiend en verfijnd zijn de beste woorden om het versterkerpaar te omschrijven. Prachtig muziekaal. Hierachter hingen de Virtual Dynamics Nite 2 luidspreker kabels. Deze waren tijdens het bezoekje gisteren vervangen door de Masters. Nog duurder, nog beter? Ik had mijn Heavens Gate Ultra SIlence meegenomen voor de grote vergelijk in de set van Frank. We hadden al wat over en weer gePMed en Frank zijn interesse leek getrokken, omdat ik natuurlijk lyrisch ben over mijn kabel en ik denk ook niet onterecht ;D.

Na te zijn begroet door Frank, Anita zijn vrouw en de 2 hondjes en te zijn bijgekletst, zijn we maar begonnen met wat plaatwerk. Uiteraard, want de Roksan staat echt prachtig te pronken. Mooi apparaat die platenspeler, maar Frank vind het element niets. Na Heaven 17 met Temptation te hebben gehoord (wat me overigens verbaasde, want de CD klinkt nergens naar, de LP is echt heel lekker), tot de snelle conclusie gekomen dat het geluid niet sprankelt en zelfs gedempt klinkt. Dat kan zeker beter.  Maar er komt een prachtig elementje voor in de plaats, dus dat gaat helemaal goed komen Frank. Ik ben er van overtuigd!

Op naar de CD's. Ik had 3 CD's bij me waaronder David Munyon Poet Wind, Beirut en Oi Va Voi. Die laatste hebben we vaker gedraaid met het testen. Lekkere muziek is dat toch ook. Zo ongeveer het referentienummer van Oi va voi was die avond Refugee. Het eerste nummmer van de CD Laughter Through Tears. Daarmee kan ik nu makkelijk de kabels naast elkaar leggen. Eerst wat warm gedraaid met de VD Masters en een beetje het geluid leren kennen, want de set was weer anders dan met de NITE 2's. Het geluid was voller geworden. Naar mijn idee ook minder technischer. Muziekaler.

Daarna de HG's aangesloten, een iets wat flexibelere kabels dan de VD's. Ongelofelijk wat zijn die stug. En luisteren maar. Waar moet je op letten, wat hoor je, horen Frank en ik hetzelfde? Allemaal belangrijke vragen natuurlijk, maar je doet maar wat. Je volgt geen protocollen of procedures, je gaat op je eigen oren af en vormt een mening. Genuanceerd natuurlijk, maar je vormt hem wel.
Intussen ken ik Frank zijn smaak behoorlijk en mijn idee van de Heavens gate zou zijn dat het hoog allemaal te gedetailleerd zou zijn. Maar goed dat mocht de pret van een luisteravond niet bederven.

Na het luisteren met de Heavens Gates weer teruggeswitched naar de VD Master.
Ik zal hier puntsgewijs opstellen wat de kabels deden in de set van Frank:

Virtual Dynamic Master:
-   Voller, vooral met stemmen zoals die vn David Munyon. Romig om in de koffietrend van Frank te praten. Ook instrumenten leken meer kast te hebben. Gitaren en violen hadden meer klankkast leek het.
-   Het geheel was in Frank zijn set muziekaler. In mijn set hoor ik dat met de HG's wel, de set van Frank werd wat ieler. Dit is het verschil in drivers voor de middentonen en bassen.  Vooral de middentoner kreeg hier de 'schuld' van.
-   Geen scherpte of een teken van aggressie oid. Zijdezacht hoog.
-   Naar mijn idee wat meer gescheiden links en rechts, maar de HG's zijn bekend om hun podiumwerking en 3D plaatje dat ze neer zetten.

Heavens Gate Ultra Silence:
-   Klinkt technisch veel beter
-   3D was duidelijker aanwezig
-   Diepte in het beeld was nu wel meer aanwezig
-   geen scherpte en ook hier weer zijdezacht hoog, maar wel meer sprankelend. Bijna oogverblindend.
-   Veel meer detail. Vooral microdetails, waardoor het natuurlijker klonk, maar iets minder muziekaal.
-   Meer afbakend rondom instrumenten, stemmen werden monden in plaats van kwakende breedbekkikkers.
-   Neutraler en schoner. Vooral qua bas. Minder bas, maar wel dieper.

Conclusie van ons allebei was dat de Master wat muziek betreft hoger scoorde in de set van Frank. Wat ik thuis wel heb met de HG's, mistte ik bij Frank, die de Master wel weer liet horen. Volheid van stemmen, warmte en wat vetter neer gezet. De HG's zijn neutraler en schoner en gaan ook dieper qua bas, naast de plaatsbare diepte in het beeld. Mijn set zou te warm worden met de Masters. Dat is voor mij wel duidelijk. Maar voor Frank zijn behoefte echt nodig in zijn set.

We hebben ook nog wat geëxperimenteerd met Rodium en koperen bruggen. Maar wat ik daar hoorde sloeg alles. De Rodium brug aan de pluszijde verhoogde het beeld met een 50 cm letterlijk omhoog en het hoog was veel duidelijker aanwezig. Op zowel de + en de – waren koperen bruggen aanwezig. Met zowel aan de plus als aan de min zijden Rodium en koper gaf een veel te veel hoog en het beeld stotte ineen. Grappige bevindigen hebben we daar gisteren op gevonden, maar niet onbelangrijk in de zoektocht van Frank zijn ideale kabel.

Frank en Anita, dank voor jullie gastvrijheid enne Anita, als Frank jarig is zou hij heel graag een looplamp willen hebben ;). Lijkt mij in dit geval het meest coole cadeau dat er bestaat ;D

frank2

dre73

CiteerIk kan het niet beter verwoorden.

zo makkelijk kom je er niet vanaf hoor!! ::)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Zo, na deze nieuwe aankopen (LS kabel en platenspeler) is de set zo goed als af.

voor dit jaar zal er niet veel meer gebeuren. Behalve LP's kopen op de 2e hands markt. Ik heb er gisteren nog 9 gehaald bij wenw.

to do list voor volgend jaar:
- johan netsnoer proberen achter de VV
- blu ray speler
- platenwasmachine

frank2

Citaat van: dre73 op september 27, 2009, 19:28:27
zo makkelijk kom je er niet vanaf hoor!! ::)

woorden kunnen slechts een fractie beschrijven van wat je werkelijk hoort. Ik vind dat de set heel mooi, zuiver, lekker klinkt. Je dient langs te komen om het te ervaren.

dre73

CiteerJe dient langs te komen om het te ervaren.

die optie ga ik graag een keer op in! ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

pm me maar voor een afspraak als je een keer langs wilt komen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september 27, 2009, 15:47:54
Ik kan het niet beter verwoorden.

Onze meningen komen heel dicht bij elkaar, maar dat waren we gisteren ook achter ;).

Mooie set in ieder geval Frank, zo...
Nu nog een beetje uitkristalliseren en de welbekende uitspraak van Genesis dat je je audiofiele rust hebt gevonden!

ivo1986

Peerless Monster

Citaat van: ivo1986 op september 27, 2009, 22:12:25
Even ge-youtubed en erg leuk. Ga ik ook halen.
Leuke review sowieso.

Thnx.
Was ook een hele goede avond voor Frank om te horen wat er een duurdere kabel nog kan doen in zijn set (de HG's waren rond de 6000 euro nieuw).
En ik ben het zeker met hem eens dat hij voor de VD's moet gaan in zijn situatie.
Er zijn wellicht nog betere kabels, maar die brengen allemaal nog meer techniek in het geluid, waardoor het nog beter kan gaan klinken.
Maar dan raakt de muziek ook kwijt, vanwege de nogal analytische middentoner.
Zo is het echt een smaakvolle combi.
Ik ben altijd nog onder de indruk van Belles.
Vloeiend dat is wat voor mij de kernklank is van Frank zijn set.

solitaire

Mooie verslagen ! Zo geschreven dat je de situaties levensecht voor je ziet / hoord. Leuk !

En 'k ga ook even U2ben ;)

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

errug lekkere muziek

frank2

Ik heb de bestelling geplaatst voor de Virtual Dynamics Master 3 en de platenspeler Roksan Radius 5 met ace L element.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op september 30, 2009, 09:27:22
Ik heb de bestelling geplaatst voor de Virtual Dynamics Master 3 en de platenspeler Roksan Radius 5 met ace L element.

Mooi!!
Het volgende item, een looplamp ;)

ivo1986

Peerless Monster

Citaat van: ivo1986 op september 30, 2009, 23:10:17
Vandaag gekocht. Dit weekend eens goed beluisteren.

Veel plezier met oi va voi!
Ik heb er inmiddels al 3 CD's van ;).

advr

Citaat van: Peerless Monster op oktober  1, 2009, 09:51:07
Veel plezier met oi va voi!
Ik heb er inmiddels al 3 CD's van ;).

wordt de cd van Maartje nog uitgebracht ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Als we samen naar Rens gaan in z'n nieuwe huis zal dat cdtje erwel zijn. Kunnen we meteen kijken hoe Maartje klinkt.. ;D