Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Oh als iemand wil komen meten graag hoor, ik zeg daar geen nee op, het levert vast iets op wat ik nog niet weet en als dat kan betekenen dat daardoor de muziek nog mooier wordt.....altijd.

(maar je wilt niet weten hoe erg het is om die vreselijke Virtual Dynamics kabels aan en af te koppelen.)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op juli  7, 2009, 11:10:38

Ik moet trouwens niet eraan denken een plafond van 3000 euro, kreeg meteen echtscheiding ;D

Kijk dit zegt eigenlijk alles......zo denken bijna alle audiofielen ;D

Geld (samen) aan het huis uitgeven om een beter leefklimaat te bewerkstelligen zorgt eerder voor een echtscheiding dan een (solo) dure uitgave voor de installatie... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

dan ken je mijn vrouw nog niet.....

Maar mijn akoestiek is redelijk goed, en ik weet als je een speciale verf gebruikt voor het plafond het nog iets beter kan klinken. Mijn dealer vertelde mij enige tijd geleden dat ik een redelijk goede akoestiek heb, omdat mijn plafond halverwege verlaagd is vanwege de uitbouw.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Koen K

Roomcorrectie is zeker geen "graal" in audioland, maar:

- Het is handig om te kijken hoe de frequentie-overdracht van je kamer is.
- Het kan handig zijn om de laatste puntjes op de i te zetten in een fysiek zo ver mogelijk geoptimaliseerde kamer.

scrutinizer

Niet waar ik op doelde, Erik.

Net als in jouw eigen systeem/akoestiek .... zijn het optellingen van .... Jij maakt naast je akoestische aanpassingen ook gebruik van goud/zilver signaalgeleiders in de set.

Verder akoestiek is complex .... gaan we voor looptijden of de perfecte frequenz respons. ;)
Voorzover ik er naar kijk; ... wanneer er geen 'extreme' excessen in deze parameters aanwezig zijn.......lekker laten zo en gebruik maken van de goede eigenschappen.

Materialen gebruikt voor absorbtie hebben geen voorkeur voor de goed of slecht informatie dragende moleculen ;) ....er wordt m.i. al snel overmatig, en teveel in één bepaalde bandbreedte toegepast.

Diffusie daarentegen top, mits in extreme toegepast.
Ik bedoel dus breedbandig en in veel akoestische segmenten opgedeeld aangebracht, op min.60% van de vlakken.

Cuánto cuesta....... :-X

Anton.    

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Klopt allemaal.

Maar ik ging bij mezelf te rade hoe ik er vroeger over dacht....veel goud in het zicht om te imponeren...guilty your honor  :police:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2009, 11:41:35
Klopt allemaal.

Maar ik ging bij mezelf te rade hoe ik er vroeger over dacht....veel goud in het zicht om te imponeren...guilty your honor  :police:

Gelukkig heeft de natuur het goed met ons voor. :hehe:
Onze hersenen absorberen en verwerken daarna alleen datgeen wat we toelaten .... zo in het verloop van ons leven.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Bijgaand 2 foto's zodat je goed kunt zien hoe de indeling en het plafond is.

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

I Know, you have been here before. But you should listen again, there have been many changes since your last visit.

advr

yes I know, I have to come again but don't have the time at the moment, maybe after my holiday :o :(
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

i hoor wel van je..

Ik ga ondertussen door met de laatste puntjes op de i te zetten.

- nieuwe luidsprekerkabel; virtual dynamics master 3.0 single wire (besteld)
- testen van de bruggen; Cardas rodium of koper
- nieuwe blu-ray speler? (pioneer br 51)
op een later tijdstip:

- nieuw johan netsnoer voor de voorversterker (testen of het goed blijft klinken of dat het overkill wordt)
- nieuw VD netsnoer voor de eindversterker (bij voorkeur een David of master netsnoer)
- nieuw stekkerblok
- indien aankoop bluray: nieuwe interlinks, van johan

dan is alles klaar......

solitaire

Citaat van: frank2 op juli  7, 2009, 10:31:13
Nee ik doe geen metingen, ik luister muziek want dat is nl. waarom de set hier staat. Metingen zijn niet interessant tenzij je een probleem hebt waar je je aan stoort, bijvoorbeeld een bassboost probleem.
Ik heb geen storende factoren in de muziek dus een meting is niet relevant. De speakers geven het geluid weer zoals het moet worden weergegeven en het is aan mij dus puur smaakgebonden, om te kijken of ik iets meer/minder hoog of midden wil en dat tweak ik dan dmv. een ander merk kabel of een upgrade van de kabel, maar ook een mogelijkheid is de cd speler "uit te draaien" mijn cd speler heeft een wieltje waardoor de achterste poten van de grond komen, dit geeft een ander geluid, op dit ogenblik gebruik ik dit niet.
Maar ook de houtkeuze waarop de set staat speelt een rol.

Dit riekt wel sterk naar "wat ik niet zie/hoor is er niet" ... Daarbij, naar mijn ervaring is het erg moeilijk, zeker in je eigen setup, zo te luisteren dat je de set-inherente fouten hoort. Je brein 'verbeterd' voor je het weet ... Meten, en zo te moeten kijken en interpreteren wat je hoort, is ook niet mijn 'ding' (ik luister ook liever). Maar eens een prof wat zaken laten doormeten kan erg verhelderend werken.

De weergave van een set is zo goed als de zwakste schakel, en de akoestische / akoestisch-mechanische schakel is de meest voorkomende zwakke schakel IMO. Zelfs zeer sterke sets staan vaak in een zeer zwakke akoestiek, helaas. Het is relatief efficient te verbeteren ! (ik trek ter plekke mijzelf het boetekleed aan :unhappy:) Wanneer je echter leeft in/met je 'persoonlijke nirvana', is het jezelf openstellen voor het mogelijk aanwezig zijn van een zwakke schakel al een mooie stap (te veel gevraagd vaak voor bezitters van 'Gold Reference Highest End' sets :confused:). Het is echt een aanrader eens te zoeken naar de zwakste schakel van de setup: al klinkt het wellicht negatief, iedereen heeft er een, en als je 'm gevonden hebt kan je 't verhelpen.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Geloof me als ik je zeg dat dat een van de eerste dingen was, de zwakste schakel lokaliseren. Probleem kan echter zijn dat je niet weet waar die zit. In mijn geval zullen deze zitten in de stroomvoorziening met name pre/pro en stekkerblok.

Qua akoestiek, ook al zou ik 'm kunnen verbeteren, dit zal gevolgen hebben voor de huiskamer en dien tengevolge niet uitvoerbaar zijn. (weerstand van mijn vrouw en een beetje van mij)

Maar eerlijk gezegd; het zal een modificatie van de huiskamer worden en dat wil ik niet.

Verder denk ik dat ik alle zwakke plekken opgelost heb en degene die er nog zijn daarvan weet ik het, kwestie van geld betalen voor verbeteringen. Ik heb eerst andere prioriteiten.

solitaire

ah ... prioriteiten ... dat komt ook iedere A/V'o-fiel bekend voor denk ik :confused:

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

frank2

Ik ben nog 1 ding vergeten, doordat ik nogal veel kabels bij wenw audio inruil zit er ook nog een mogelijkheid in om zeer schappelijk een blu ray speler te kopen. Ik wil gaan voor de Pioneer BDP 51.
(Het enige bezwaar wat er zou kunnen zijn is dat hij gekopieerde dvd's (DVD+R) niet goed afspeelt, vandaar elders op het forum vragen hierover)
Gelukkig heb ik nog nooit een bluray film gezien, alleen zo'n samsung demo, anders was ik waarschijnlijk verkocht.

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op juli  8, 2009, 16:24:49
Ik ben nog 1 ding vergeten, doordat ik nogal veel kabels bij wenw audio inruil zit er ook nog een mogelijkheid in om zeer schappelijk een blu ray speler te kopen. Ik wil gaan voor de Pioneer BDP 51.
(Het enige bezwaar wat er zou kunnen zijn is dat hij gekopieerde dvd's (DVD+R) niet goed afspeelt, vandaar elders op het forum vragen hierover)
Gelukkig heb ik nog nooit een bluray film gezien, alleen zo'n samsung demo, anders was ik waarschijnlijk verkocht.

Dit kun je toch zelf uit proberen. Je neemt verschillende dvd+R mee en je test het. Ik zie niet helemaal het probleem ;)
Zelf heb ik dit ook gedaan met blu-ray's en dvd's bij mijn Denon 2500BT.
Er zijn toch (bijna) geen merken meer die spelers op de markt brengen waarbij de gebrande schijfjes niet afspeelt.Het kan wel een keer voorkomen dat een x merk schijfje het niet doet , maar dat hoeft niet specifiek aan de speler te liggen. Nu bij de blu-ray spelers zijn ook firmware updates waarbij de ondersteuning in originele en gebrande schijfjes verbeterd wordt.
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

frank2

Mijn dealer heeft normaal geen blu ray spelers. Dus van te voren testen gaat dan een beetje moeilijk.

Maximus_Aurelius

Citaat van: frank2 op juli  8, 2009, 18:18:34
Mijn dealer heeft normaal geen blu ray spelers. Dus van te voren testen gaat dan een beetje moeilijk.

Dan ergens anders proberen en hem daar kopen of daarna bij je dealer kopen.Het laatste is lullig of kan lullig zijn maar that's life. Ik ben er geen voorstander van en ik denk op het bedrag van wat de pioneer 51fd kost dat het dan niet veel euro's zal schelen waar je hem doet testen en dat je hem daar koopt , dan heeft de dealer pech ;) had hij hem maar op voorraad moeten hebben.Als men zegt hij is hier ook te krijgen en hij heeft hem niet staan dan is het risico wat hij loopt dat je hem ergens anders koopt. ;)
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

frank2

Normaal ben ik het met je eens, in dit geval is het zo zoals ik al schreef, ik lever nogal wat VD kabels in en koop er 1 VD kabel voor terug. Ik houd dus geld over en dat wil ik aan de bluray spanderen.

tiptop

Vandaag te horen gekregen dat er opeens een bdp-lx52 voor me klaar staat, Frank.

Goede nieuws van de opvolger van de 51 is dat hij zeker dvd+ afspeelt. Aan de andere kant is nog nergens bekent of er meerkanaal analoog uit op zit, laat staan of hij dan ook de hdaudio formaten ondersteund.

Morgen maak ik de doos open om fysiek te kijken hoe de achterkant er uit ziet. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Martijn M

Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 14:11:00
Als je mij een set kunt laten horen van 3000 euro die beter klinkt dan mijn eigen set, dus een goede definitie, natuurgetrouw, sprankelend, enz. kom ik graag bij je langs want ondanks vele zoektochten heb ik die nooit gehoord, wel goede sets maar geen sets die beter klonken dan zoals jij noemt 200.000 euro.
Kwaliteit in de audiowereld daar betaal je voor, een set kan heel goed klinken, kijk/luister maar eens bij kingpin, goed uitgewogen set, speelt zeer goed, kun je goed naar luisteren. Maar een speakerset van 1200 euro kan helaas niet op tegen een speakerset van 16000 euro. Je hoort gewoonweg meer, er is een mooier geluid. De wilson watt puppy's die ik ooit gehoord heb klonken ook veel beter dan mijn eigen speakers.
Inherent aan de klasse speakers en het bijbehorende prijskaartje.

Wat dit betreft ben ik het pertinent met je oneens. Tot op zekere hoogte bestaat er correlatie tussen prijs en kwaliteit, maar dit verband wordt bij hogere prijzen steeds vager en soms is het zelfs omgekeerd. Een Watt/Puppy is weliswaar duurder dan een Usher BE10, maar zeker niet beter! De BE10 is één van de mooiste conventionele 3-wegsystemen die je kunt kopen, ongeacht prijs. Ik heb heel wat uurtjes doorgebracht met de BE10 en ook de Watt/Puppy5 heb ik eens goed beluisterd; de Usher is een vele malen neutralere luidspreker dan de Wilson. Metingen zeggen je niet veel, maar ik kan je zeggen dat de metingen mijn luisterervaringen duidelijk onderstrepen.

Citaat van: frank2 op juli  7, 2009, 16:13:07
Geloof me als ik je zeg dat dat een van de eerste dingen was, de zwakste schakel lokaliseren. Probleem kan echter zijn dat je niet weet waar die zit. In mijn geval zullen deze zitten in de stroomvoorziening met name pre/pro en stekkerblok.

Qua akoestiek, ook al zou ik 'm kunnen verbeteren, dit zal gevolgen hebben voor de huiskamer en dien tengevolge niet uitvoerbaar zijn. (weerstand van mijn vrouw en een beetje van mij)

Maar eerlijk gezegd; het zal een modificatie van de huiskamer worden en dat wil ik niet.

Verder denk ik dat ik alle zwakke plekken opgelost heb en degene die er nog zijn daarvan weet ik het, kwestie van geld betalen voor verbeteringen. Ik heb eerst andere prioriteiten.

Als ik je verhalen in dit topic lees, kan ik niet anders dan concluderen dat jij een zwakke schakel herkent aan z'n prijs en wat anderen over het ding zeggen. Dit is voor mij de wereld op z'n kop. Ik zou juist de klank als basis nemen en als een bepaald aspect van de klank je niet bevalt kun je vervolgens gericht op zoek gaan naar een verklaring of oorzaak van wat je hoort. Grote klankveranderingen bewerkstellig je vervolgens enkel door het veranderen van je luidsprekers, opstelling en/of akoestiek. Het wisselen van apparatuur en kabeltjes helpt enkel om een set af te maken, maar zal onmogelijk helpen bij het oplossen van fundamentele problemen of klankeigenschappen die je niet prettig vindt.
Dutch & Dutch

Zee

Wat Frank nog mist is de ervaring van een luistersessie waarbij een eenvoudige set staat opgesteld in een top-akoestiek. Wanneer hij dit zou beluisteren zou hij ook tot inzicht komen dat het met, pak 'm beet, iets van 2000 euro mogelijk is een geluid neer te zetten dat heel voorbij hetgeen gaat dat hij thuis is gewend. En dan blijkt dat als je in die set componenten/kabels gaat wissel voor de meest exotische exemplaren het allemaal niets uitmaakt! De akoestiek bepaald, i.c.m. de speakers, gewoon voor 99% het resultaat.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

reMC

Citaat van: keyser op juli  9, 2009, 10:38:43
Wat dit betreft ben ik het pertinent met je oneens. Tot op zekere hoogte bestaat er correlatie tussen prijs en kwaliteit, maar dit verband wordt bij hogere prijzen steeds vager en soms is het zelfs omgekeerd. Een Watt/Puppy is weliswaar duurder dan een Usher BE10, maar zeker niet beter! De BE10 is één van de mooiste conventionele 3-wegsystemen die je kunt kopen, ongeacht prijs. Ik heb heel wat uurtjes doorgebracht met de BE10 en ook de Watt/Puppy5 heb ik eens goed beluisterd; de Usher is een vele malen neutralere luidspreker dan de Wilson.

Is toch niet iedereen met je eens ;)

Martijn M

Mee eens. Je moet echter niet vergeten dat een goed gebouwde luidspreker wel veel geld kost. De BE10 is echt een staaltje van goed ontwerp en een degelijk gebouwde behuizing. Een speaker die zo breedbandig, neutraal, kleuringsarm en dynamisch als deze is vind je gewoon niet voor €2000.
Verder ben ik van mening dat het, als het gaat om de akoestiek, moeilijk is om in al te absolute termen te spreken. Er bestaan weliswaar slechte akoestische ruimtes en belabberde luidsprekeropstellingen, maar als je al een redelijke akoestiek hebt, maken aanpassingen aan de akoestiek de klank veelal anders maar niet perse beter. Akoestische aanpassing betekent vaak dat je een meer gedempte akoestiek krijgt. Een meer gedempte ruimte laat je beter horen wat er opgenomen is. Je hoort het geluid dat de luidsprekers produceren, zonder al te veel vertroebeling door de akoestiek. Dit maakt de klank heel schoon en precies, met een scherp afgetekend stereobeeld. Het gaat echter ten koste van levendigheid en ruimtelijkheid. Je merkt het vaak al als je zo'n ruimte binnenloopt.
Ik geef de voorkeur aan een zo normaal mogelijke akoestiek. Een kamer waarvan de akoestiek je niet opvalt als je er binnen komt. De klank is in een dergelijke ruimte misschien niet zo clean en precies als in een relatief dode ruimte, maar op de lange termijn toch prettiger. Zaken waar ik waarde aan hecht zijn over het algemeen (afhankelijk van het type luidspreker gaat dit niet altijd op) een vrije opstelling van de luidspreker en luisteraar en een symmetrische kamerindeling.
Dutch & Dutch