Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Koen K

Sommige kamers hebben het niet (echt) nodig 8)

hifiman

)p(

Citaat van: Audioloog op juli  7, 2009, 09:42:53
De getrouwde audiofielen hebben een excuus he  ;)

Het is maar net welk niveau je nastreeft...een topset zou hier ook nooit tot zijn recht komen... ;)

peter

frank2

Akoestiek is zeker belangrijk, maar er zijn ook huizen te vinden waar de akoestiek redelijk goed is. Ik heb het geluk in zo'n huis te wonen. En ja ik ben getrouwd en mijn vrouw zou het niet waarderen als ik met basstrapps en andere dempingmaterialen in huis zou komen. Dus ik ben naar Ikea geweest en heb een groot vloerkleed gekocht wat nu op de stenen vloer ligt.

Wel ben ik er van overtuigd dat als Toine hier zou komen ik de akoestiek nog zou kunnen verbeteren, maar alles staat in de huiskamer en daar wil ik gewoon kunnen wonen. Verder vind ik het een erg groot nadeel dat je zo'n iemand moet inhuren kost een hoop geld en je weet van te voren niet of je dat er weer uithaalt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: )p( op juli  7, 2009, 10:09:16
Het is maar net welk niveau je nastreeft...een topset zou hier ook nooit tot zijn recht komen... ;)

peter

erg zwart/wit denken is dat.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

)p(

reMC

Citaat van: )p( op juli  7, 2009, 10:09:16

Ja, je kunt beter een tandje lager gaan (goedkopere speaker, serie lager etc.) als dat beter in je akoestiek past. Kan 200% meer plezier opleveren...

Koen K

Mee eens. En dan vooral omdat de frustratie zo groot zal zijn als je vele tienduizenden investeert en er uiteindelijk een matig resultaat voor terugkrijgt.

frank2

Citaat van: )p( op juli  7, 2009, 10:13:54
Hoezo?

peter

Ik denk weet zeker dat een topset in een "slechtere" akoestiek altijd nog beter klinkt dan een middelmatige set in diezelfde "slechte" akoestiek. Maar wat ReMC zegt zou ook kunnen, die middelmatige set verbloemd beter de akoestiek.

Gelukkig is mijn akoestiek redelijk goed. De wanden en plafond zijn van gipsplaat, ik heb een houtskeletbouw, stenen vloer met een groot dil vloerkleed en als ik luister doe ik de gordijnen half dicht, zodat de glazen pui geen weerkaatsing van het geluid geeft.

Koen K

Heb je weleens metingen gedaan van de frequentieoverdracht in je kamer? Dat kan verhelderend werken. Ik kwam er op die manier achter dat mijn (kleine) kamertje lang zo slecht niet is.

(ik zou de grafiek onder de +/- 60 Hz niet al te serieus nemen. De speakers gaan heel erg diep, maar 1 Hz @ 0 dB halen ze niet ;D )

reMC

Citaat van: frank2 op juli  7, 2009, 10:21:21
Ik denk weet zeker dat een topset in een "slechtere" akoestiek altijd nog beter klinkt dan een middelmatige set in diezelfde "slechte" akoestiek. Maar wat ReMC zegt zou ook kunnen, die middelmatige set verbloemd beter de akoestiek.

Het heeft niet alleen met verbloemen te maken. Bijvoorbeeld een speaker die te groot is voor de kamer zal zijn energie niet kwijt kunnen (even simpel gezegd). Een kleine luidspreker zal dan o.a. stukken coherenter en rustiger klinken. Ik kan situaties bedenken waar een JM Reynaud Emeraude stukken beter zal klinken dan de JM Reynaud Concorde ;)

Geld uitgeven aan dure apparatuur is zooo makkelijk. Een gebalanceerde set in combinatie met de eigenschappen van de kamer daarentegen... ;)

frank2

Nee ik doe geen metingen, ik luister muziek want dat is nl. waarom de set hier staat. Metingen zijn niet interessant tenzij je een probleem hebt waar je je aan stoort, bijvoorbeeld een bassboost probleem.
Ik heb geen storende factoren in de muziek dus een meting is niet relevant. De speakers geven het geluid weer zoals het moet worden weergegeven en het is aan mij dus puur smaakgebonden, om te kijken of ik iets meer/minder hoog of midden wil en dat tweak ik dan dmv. een ander merk kabel of een upgrade van de kabel, maar ook een mogelijkheid is de cd speler "uit te draaien" mijn cd speler heeft een wieltje waardoor de achterste poten van de grond komen, dit geeft een ander geluid, op dit ogenblik gebruik ik dit niet.
Maar ook de houtkeuze waarop de set staat speelt een rol.

frank2

Citaat van: reMC op juli  7, 2009, 10:27:33
Het heeft niet alleen met verbloemen te maken. Bijvoorbeeld een speaker die te groot is voor de kamer zal zijn energie niet kwijt kunnen (even simpel gezegd). Een kleine luidspreker zal dan o.a. stukken coherenter en rustiger klinken. Ik kan situaties bedenken waar een JM Reynaud Emeraude stukken beter zal klinken dan de JM Reynaud Concorde ;)

Geld uitgeven aan dure apparatuur is zooo makkelijk. Een gebalanceerde set in combinatie met de eigenschappen van de kamer daarentegen... ;)

Mijn kamer is bovengemiddeld groot, dus mijn speakers kunnen hun energie erg goed kwijt. Je mag als je een keer in de buurt komt rustig komen luisteren, ik beschouw je wel als een expert.

Koen K

Citaat van: frank2 op juli  7, 2009, 10:31:13
Nee ik doe geen metingen, ik luister muziek want dat is nl. waarom de set hier staat. Metingen zijn niet interessant tenzij je een probleem hebt waar je je aan stoort, bijvoorbeeld een bassboost probleem.

Natuurlijk staat de set er om muziek te luisteren, maar waarom de meest basale manier om je geluid te verbeteren niet toepassen?

Citeer
Ik heb geen storende factoren in de muziek dus een meting is niet relevant. De speakers geven het geluid weer zoals het moet worden weergegeven en het is aan mij dus puur smaakgebonden, om te kijken of ik iets meer/minder hoog of midden wil en dat tweak ik dan dmv. een ander merk kabel of een upgrade van de kabel, maar ook een mogelijkheid is de cd speler "uit te draaien" mijn cd speler heeft een wieltje waardoor de achterste poten van de grond komen, dit geeft een ander geluid, op dit ogenblik gebruik ik dit niet.
Maar ook de houtkeuze waarop de set staat speelt een rol.

Kortom, je gelooft niet dat metingen iets over het geluid zeggen? Want ik mag toch hopen dat het kantelen van een CD-speler of omprikken van een kabeltje geen meetbare verschillen geeft. Of ben je niet geïnteresseerd in zo neutraal mogelijke weergave?

frank2

Citaat van: Koen K op juli  7, 2009, 10:37:04
Of ben je niet geïnteresseerd in zo neutraal mogelijke weergave?

Daar komt het weer, wat is neutraal, dat bestaat eigenlijk al niet. Pak een paar verschillende opnames op cd en let dan voor de gein eens op de drum of gitaar. Geen enkele is gelijk, de een heeft een vette drum de ander een droge drum.

Maar algemeen gezegd, mijn speakers geven een neutraal beeld, niets wordt " overgedimensioneerd" weergegeven. Maar Koen laat ik ook zeggen ik ben niet tegen een meting, maar ik zie het nut er niet van in als er geen "probleem" met het geluid is.

Stel jij meet hier mijn ruimte; stel er zit een piek in bij 200 hz, maar het stoort niet.... waarom dan veranderen? Omdat de meting zegt dat er een piek in zit dus het is niet neutraal? Nee ik zou niets veranderen, pas als ik mij ergens aan erger neem ik maatregelen en dan zou een meting handig kunnen zijn.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nope...niet mee eens ...er zijn zat mogelijkheden alleen denk ik dat er diverse andere redenen zijn om het niet te doen.

1. Men vindt het teveel gedoe en geen leuk uitzoekwerk m.a.w. het is niet zo makkelijk als zaterdagmiddag naar een Hifi zaak rijden en in te laden

2. Men laat veel liever een kabel met goud zien dan een plafond van 3000 euro...

3. Men denkt nog steeds dat het met een gordijn en een kleed afdoende is.

4. Men denkt dat dure apparatuur minder last ervan heeft.

5. Men denkt dat equalizers het probleem heden ten dage prima oplossen.

6. Men denkt dat het interieur er erg op achteruitgaat dus de vrouw blijft nee roepen.

Enfin dat moest ik ff kwijt  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Koen K

@ Frank: Dat neutraal al vanaf de bron niet bestaat ben ik helemaal met je eens. Maar ikzelf ben wel geïnteresseerd in een zo 'neutraal' mogelijke weergave van wat er op een CD of LP staat. Of ik nu wel of niet last heb van eventuele afwijkingen, als ik ze weg kan halen zal ik het zeker doen. Naar mijn ervaring is het namelijk zo dat je op die manier een verbetering kan aanbrengen waarvan je niet eens wist dat die "nodig" was. :)

Maar ik snap jouw redenering wel. Die is natuurlijk ook helemaal legitiem. ;)

@ Erik: Ja, daar ben ik het mee eens. M.i. wordt er te vaak even in de handjes geklapt, en ja hoor, het galmt niet dus de akoestiek is in orde ::)

frank2

Ik ben het ook met Erik eens.

Helaas heb ik de apparatuur niet om een frequentie sweep te maken. (anders zou ik het zeker een keer doen) Wel weet ik dat mijn speakers neutraal klinken, maar ook dat ligt weer aan de definitie wat vind iemand neutraal.... Avalons schijnen neutraal te klinken..... enz....

Koen K

Misschien kan er bij jou ook een keer iemand met een TACT / Lyngdorf langskomen... Of je zou eens een KRK Ergo moeten kunnen proberen voor een poosje. Die kunnen dat ook ;)

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2009, 10:51:13

2. Men laat veel liever een kabel met goud zien dan een plafond van 3000 euro...

Enfin dat moest ik ff kwijt  ;D

::) ...   read again ... and think.:laugh:

;)

Anton.
Ps. Wat een geneuzel :yawnee:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik bedoel hier een dure flashy interlink aan de mede audiofiel laten zien maakt dan meer indruk dan een nietszeggend plafond vloer of aangepaste muur. ;).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

Citaat van: Koen K op juli  7, 2009, 11:03:30
Misschien kan er bij jou ook een keer iemand met een TACT / Lyngdorf langskomen... Of je zou eens een KRK Ergo moeten kunnen proberen voor een poosje. Die kunnen dat ook ;)

Ik heb geen hoge pet op van lyngdorf; ik lees teveel dat dit systeem de bas te iel maakt. Verder is het apparaat niet muzikaal genoeg (heb ik van horen zeggen!!!) en zijn mijn pre/pro van een ander kaliber.

Ik moet trouwens niet eraan denken een plafond van 3000 euro, kreeg meteen echtscheiding ;D

En mijn kabels zie je gelukkig niet. Het enige wat hier thuis nogal in het oog springt zijn mijn Ushers, ze zijn (helaas) niet erg klein. Maar ze produceren een erg mooi geluid.

blue-eyes

Citaat van: Koen K op juli  7, 2009, 11:03:30
Roomcorrectie in apparatuur is niet heilig.
Heeft ook nadelen in dynamiek, etc. Ik heb bewust indertijd de roomcorrectie uitgezet.
Maar iedere situatie is anders. En sowieso is het leuk om te laten zien.

Fysieke roomcorrectie is "the real thing" ;)

Je gaat wel wat kort door de bocht Frank, laat gewoon eens meten, al is het voor je bevestiging. Je hebt het nu goed voor elkaar, misschien is er nog meer mogelijk dan je met app. kan realiseren.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

reMC

Ik deel bovenstaande ervaringen vwb Lyngdorf....