Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 10:02:47
Ik ben het voor een groot gedeelte wel met je eens fabian, smaalgebonden is het belangrijkste, maar een set van wilson watt puppy's van 30.000 euro en een cat versterker van 24000 euro hoef misschien niet je cup of tea te zijn maar je zult wel toegeven dat zo'n set erg goed klinkt. Vanuit zo'n perspectief dien je ook de begin titel te zien.

Met een 'juiste' match en de nodige aandacht heb je dan een goed functionerend systeem .....maar een Stereo Referentie :-X.
Laat ik het anders omschrijven .... Ik heb veel systemen beluisterd, goede benaderingen gehoord maar nooit alles in een set gecombineerd ervaren.
Ik blijf in ieder geval zoekend naar mogelijkheden de hardware/akoestiek zo te optimaliseren dat software (onze Referentie :-X) de beperkende factor is. ;).
Tussentijds beluister ik met veel plezier mijn systeem/muziek ..... Wat een mooie hobby, hé ;)

Citaat van: frank2 op juli  4, 2009, 12:03:59
eigenlijk wel, maar het is wel waarheid, tot nu toe bij 1 ander een betere set gehoord, verder nog nergens, trouwens niet alleen ik vind dat maar meerdere mensen die hier hebben geluisterd en die "verstand" van het audio gebeuren hebben.

De manier waarop jij >Reference Stereo Systeem< omschrijft komt mij eerder over als een statement dan jouw persoonlijke voorkeur.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zee

Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 10:49:16
Iemand die zoveel geld uitgeeft voor een audio set heeft echt wel de akoestiek aangepast en draait echt geen top 40 muziek.
(tenminste degene die dit heeft en waar ik geluisterd heb)

Grappig, want mijn ervaring is juist anders....
Heb vaak genoeg luisterbezoekjes meegemaakt bij mensen met een peperdure set welke stond opgesteld in een badkamerakoestiek en waarop dan telkens dezelfde van de paar CD's die ze hadden werd afgespeeld.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Anton, ik denk wel dat je voor 50% gelijk hebt, 50% is maakgebonden, 50% is meer een statement wel in verhouding geplaatst. Daarmee bedoel ik dat ik hier op het forum zovaak  verhalen lees waarin het dan gaat over een "ding" van 400 euro wat dan weer enorm veel beter is. Ik wil niet zeggen dat dat niet zou kunnen maar ik speel ondertussen in een andere categorie. Dat dit tevens inhoud dat slechtere cd's of een ander kabeltje of tweak meteen invloed heeft op geluid vind ik juist het leuke aan de hobby. Dat anderen dat niet (willen) horen kan betekenen dat hun set daar niet toe in staat is en daar krijg je dan lange discussies over.
Vanuit die optiek gezien en om een discussie op gang te brengen heb ik mijn set anders genoemd, en zo te zien werkt het.

Dat neemt niet weg dat ik ook goed kan genieten van een eenvoudig setje, ooit eens de kleine en goedkoopste usher speakers beluisterd op een versterker die ook niet al te duur was, het klonk zo goed dat ik rustig een half uur kon luisteren. Ook ooit eens de KEF reference beluisterd, dat klonk zo slecht dat ik na 3 min. al vertrok. (beide beluisterd bij een dealer)

Maar wat ik tevens ermee wil zeggen is dat velen en dat gold ook voor mij nog nooit een goede set hebben beluisterd en daardoor krijg je hier op het forum soms discussies die echt nergens op slaan.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Koen K

Citaat van: Zee op juli  6, 2009, 11:10:32
Grappig, want mijn ervaring is juist anders....
Heb vaak genoeg luisterbezoekjes meegemaakt bij mensen met een peperdure set welke stond opgesteld in een badkamerakoestiek en waarop dan telkens dezelfde van de paar CD's die ze hadden werd afgespeeld.

En als het dan nog leuke muziek was...

scrutinizer

Frank,

Mensen zijn enthousiast over hetgeen ze binnen eigen referentiekader hebben leren kennen, of de apparatuur die ze zelf bezitten.
Vaak word er m.i. gereageerd vanuit een vorm van zelfbescherming. ;)

Tussen de regels doorlezen dan maar...... dan is iedereen happy. :smile:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

tiptop

Leuke tekst in je signature, scrutinizer. ;D

@Frank,

Naast dat je set heel erg goed zal zijn en dat je er zelf ontzettend content mee bent, is het toch een beetje bont om je eigen set hier op het forum als referentieset te bestempelen.

Het geeft de indruk dat je je eigen set tot het ultieme hebt uitgeroepen, waar anderen naar mogen steven.

Zelfs de set met Wilson Alexandria's mkII, Ayre versterking en Wadia speler, van bijna een half miljoen euro, die geweldig was is niet voor iedereen een referentie, domweg omdat ook die niet perfect een reproductie gaf van de werkelijkheid. (al komt ie er wel erg dicht bij)

Bescheidenheid siert de mens zeg maar. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Overigens wel helemaal super dat het je gelukt is om zelf een set samen te stellen die het voor jou helemaal is  :clapping:

Ik had daar ehhh toch wat meer moeite mee de afgelopen 5 a 6 jaar dat ik daarmee bezig was  :-[

tiptop

Citaat van: Audioloog op juli  6, 2009, 12:38:49
Overigens wel helemaal super dat het je gelukt is om zelf een set samen te stellen die het voor jou helemaal is  :clapping:

Ik had daar ehhh toch wat meer moeite mee de afgelopen 5 a 6 jaar dat ik daarmee bezig was  :-[

Iets te impulsief geweest mischien ;) ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Koen K

Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 11:16:00
Anton, ik denk wel dat je voor 50% gelijk hebt, 50% is maakgebonden, 50% is meer een statement wel in verhouding geplaatst. Daarmee bedoel ik dat ik hier op het forum zovaak  verhalen lees waarin het dan gaat over een "ding" van 400 euro wat dan weer enorm veel beter is. Ik wil niet zeggen dat dat niet zou kunnen maar ik speel ondertussen in een andere categorie.

Iedereen speelt in een categorie, maar niet iedereen is, euh, laten we zeggen, enthousiast genoeg om zijn eigen categorie de hoogste te vinden.  :dry:

Citeer
Dat dit tevens inhoud dat slechtere cd's of een ander kabeltje of tweak meteen invloed heeft op geluid vind ik juist het leuke aan de hobby. Dat anderen dat niet (willen) horen kan betekenen dat hun set daar niet toe in staat is en daar krijg je dan lange discussies over.

Je blaast hoog van de toren, zeker gezien het feit dat de verschillen waar jij het over hebt nog nooit bewezen zijn. Ik snap niet waarom je vindt dat jouw eigen beleving om de een of andere reden meer waard is, hoger in aanzien zou moeten staan of meer waarheid in zich heeft dan die van anderen.

Citeer
Vanuit die optiek gezien en om een discussie op gang te brengen heb ik mijn set anders genoemd, en zo te zien werkt het. Dat neemt niet weg dat ik ook goed kan genieten van een eenvoudig setje, ooit eens de kleine en goedkoopste usher speakers beluisterd op een versterker die ook niet al te duur was, het klonk zo goed dat ik rustig een half uur kon luisteren. Ook ooit eens de KEF reference beluisterd, dat klonk zo slecht dat ik na 3 min. al vertrok. (beide beluisterd bij een dealer)

Ik ken geen KEF Reference ;D ;D

Citeer
Maar wat ik tevens ermee wil zeggen is dat velen en dat gold ook voor mij nog nooit een goede set hebben beluisterd en daardoor krijg je hier op het forum soms discussies die echt nergens op slaan.

Tjonge jonge. Lees je post eens terug en zie hoeveel zelfvoldaanheid en afkeuring jegens anderen er vanuit gaat. Echt onvoorstelbaar :(

frank2

Fabian, het klopt, erg bescheiden is het niet, maar voor velen zou deze set een goed referentiekader kunnen zijn. Mijn referentiekader is alweer anders, maar ik weet dat ik die nooit zal kunnen halen omdat ik weiger enorme sommen geld er voor neer te tellen, als ik die trouwens al zou hebben.

Waarom deze overmoedige titel? Om velen eens wakker te schudden, jij bent weer een van de weinigen die het referentiekader de laatste tijd behoorlijk hebt uitgebreidt.
Ik vind het nl. erg jammer en dat lees ik hier op het forum erg vaak, dat mensen naar een sponsor of dealer gaan die 2 of 5 merken heeft, ze luisteren en ze komen thuis met een set en die is dan super want bij de dealer klonk het erg goed, componenten waren op elkaar afgestemd. enz. Deze mensen hadden eerst ook bij andere dealers moeten gaan luisteren maar meer verschillende componenten en dan pas....
Mijn dealer zegt nooit dat klinkt goed, hij zegt altijd neem maar mee en luister zelf. Mijn dealer zegt nooit dat verkoop ik niet, maar zorgt ervoor dat ik het kan beluisteren.
Zo kan ik zelf de set samenstellen, en aldoende leert men.

Maar ik kan ook de titel weer veranderen in stereo set, maar dat heeft iedereen al.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

hifiman

Citaat van: tiptop op juli  6, 2009, 12:40:45
Iets te impulsief geweest mischien ;) ;D
Buiten dat, moet ik bekennen dat ik zonder de deskundige hulp die daarbij op mijn pad is gekomen het me waarschijnlijk anders nooit gelukt was.  :-X Daarbij wel opmerkend dat door al het gestoei van de afgelopen jaren ik wel veel beter ben gaan "begrijpen" waar ik  nu eigenlijk naar op zoek was, daarnaast veel geleerd met vallen en opstaan. Nu ben ik voor mijn doen  :D erg tevreden, maar dan nog zou ik het zeker geen referentie set willen noemen. Mijn tevredenheid houdt namelijk rekening met wat er gezien budget, akoustiek en dergelijke redelijkerwijze maximaal verwacht mag worden.

Kan natuurlijk ook zijn dat Frank de lat een stuk lager legt dan een kritisch figuur als ik  ;)

Maar onder de streep gaat het erom dat Frank tevreden is, of de term referentie set correct is vraag ik mij ook af, maar dan kan ik mij wel weer vinden in Bjorn's opmerking: het is ZIJN referentieset  ;)

frank2

Citaat van: Koen K op juli  6, 2009, 12:43:21

Tjonge jonge. Lees je post eens terug en zie hoeveel zelfvoldaanheid en afkeuring jegens anderen er vanuit gaat. Echt onvoorstelbaar :(

Jammer dat je het negatief interpreteert, dat is juist niet mijn bedoeling. Door schade en schande heb ik de afgelopen jaren erg veel geld weggegooid, terwijl als ik weet wat ik nu weet, dit niet nodig was geweest.
Ik heb totaal geen afkeuring tegenover anderen, probeer juist anderen te behoeden voor (dure) fouten die ik ooit gemaakt heb.

frank2

Citaat van: Audioloog op juli  6, 2009, 12:51:17

Kan natuurlijk ook zijn dat Frank de lat een stuk lager legt dan een kritisch figuur als ik  ;)

Maar onder de streep gaat het erom dat Frank tevreden is, of de term referentie set correct is vraag ik mij ook af, maar dan kan ik mij wel weer vinden in Bjorn's opmerking: het is ZIJN referentieset  ;)

Geloof me als ik zeg dat ik zeeer kritisch ben, en inderdaad het is een erg goede opmerking van bjorn.

Ik heb nu wel het geluk dat ik inderdaad erg tevreden ben, de sound die al die apparaten incl. speakers geven is dusdanig dat ik erg tevree ben en zelfs na enkele maanden nog steeds "wow" kan roepen omdat het zo goed klinkt.

Koen K

Frank, als jij zegt dat het niet negatief bedoeld is geloof ik dat uiteraard. Maar:

Waarom dan denigrerend doen over "dingen van 400 euro"?
Waarom dan stellen dat jij "in een andere categorie" (waarmee vermoedelijk bedoeld wordt: tientallen malen hoger) speelt?
Waarom dan zeggen dat non-believers niet kunnen / niet willen horen?
Waarom dan veronderstellen dat velen nooit een goede set hebben gehoord? Zie jij soms aan de samenstelling van (bijvoorbeeld) mijn setje hoe het klinkt? En dat het dan niet goed is?

scrutinizer

.
Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 12:50:00

Maar ik kan ook de titel weer veranderen in stereo set, maar dat heeft iedereen al.

( Re: Frank2's (>) Reference Stereo System (Nu Virtual Master 3.0 singlewire speakercable) )

This will do the trick.

Anton

frank2

Citaat van: Koen K op juli  6, 2009, 13:02:38
Frank, als jij zegt dat het niet negatief bedoeld is geloof ik dat uiteraard. Maar:

Waarom dan denigrerend doen over "dingen van 400 euro"?
Waarom dan stellen dat jij "in een andere categorie" (waarmee vermoedelijk bedoeld wordt: tientallen malen hoger) speelt?
Waarom dan zeggen dat non-believers niet kunnen / niet willen horen?
Waarom dan veronderstellen dat velen nooit een goede set hebben gehoord? Zie jij soms aan de samenstelling van (bijvoorbeeld) mijn setje hoe het klinkt? En dat het dan niet goed is?

1. puur een voorbeeld had ook 50 euro of 1000 euro kunnen zijn.
2. als je een set hebt van 20.000 euro kun je deze niet vergelijken met een set van 2000 euro. De set van 2000 euro kan zeer goed klinken, maar een set van 40000 euro zal toch een andere categorie zijn
3. vele non believers horen geen verschillen simpel omdat hun set dat niet weergeeft, de set die ik vroeger had deed dat ook niet. (overigens is dit een andere discussie die ik niet voor de zoveelste keer ga voeren, 1 klein voorbeeld: mijn achter buurvrouw had haar dvd speler via scart aangesloten op de tv, ze kon niet geloven dat hdmi beter was, totdat ze het zag.
4. eigen ervaring, wat niet wil zeggen dat alles beneden mijn set niet goed klinkt, dat is onzin, ik zal ook nooit zeggen dat het niet goed is, ik zal zeggen wat er beter kan als je wilt investeren. En zoals ik al schreef, ik kan genieten van de kleinste usher luidsprekers van 400 euro en ik kan gillend weglopen van speakers van KEF reference die 8800 euro kosten

frank2

Ik heb vandaag de Cardas Rodium bruggen verwisseld met de Cardas koper. Het verschil is (gelukkig) niet groot maar de bekkens e.d. worden iets "zachter" waardoor de set toch iets anders klinkt, meer gedistingeerd zou ik zeggen.

Koen K

1. Dat begrijp ik, maar waarom zo denigrerend over goedkope dingen?

2. Wat je hier stelt is niet waar. Ik heb dure, weinig indrukwekkende sets gehoord en eveneens goedkope, ongelooflijk goede sets. Het beste setje dat ik ooit gehoord heb zal in totaal amper 3000 euro gekost hebben en dat klonk véél beter dan de duurste set (die zal met gemak 200.000 euro gekost hebben) die ik ooit gehoord heb.

3. De Scart / HDMI metafoor gaat volledig mank, aangezien daar wel degelijk verschillen tussen zitten die gewoon meetbaar zijn. Analoge interlinks zijn een ander verhaal, omdat de "verschillen" daar niet meetbaar en niet blind hoorbaar zijn. Maar goed, die discussie zullen we inderdaad maar niet weer gaan voeren.

4. Maar je stelt ondertussen wél dat alles beneden je eigen set staat en dat jij degene bent die de onverlichten kan helpen op zoek naar de audiograal...

Trouwens, bovenstaande komt hopelijk niet negatief over naar jou als persoon. Da's namelijk geheel niet de bedoeling. Ik val een beetje over je standpunt, maar verder no problemo ;)

frank2

Als je mij een set kunt laten horen van 3000 euro die beter klinkt dan mijn eigen set, dus een goede definitie, natuurgetrouw, sprankelend, enz. kom ik graag bij je langs want ondanks vele zoektochten heb ik die nooit gehoord, wel goede sets maar geen sets die beter klonken dan zoals jij noemt 200.000 euro.
Kwaliteit in de audiowereld daar betaal je voor, een set kan heel goed klinken, kijk/luister maar eens bij kingpin, goed uitgewogen set, speelt zeer goed, kun je goed naar luisteren. Maar een speakerset van 1200 euro kan helaas niet op tegen een speakerset van 16000 euro. Je hoort gewoonweg meer, er is een mooier geluid. De wilson watt puppy's die ik ooit gehoord heb klonken ook veel beter dan mijn eigen speakers.
Inherent aan de klasse speakers en het bijbehorende prijskaartje.

Maar nogmaals: Ik heb niet het beste, maar ik ben er tevreden mee, en ik pretendeer niets alleen wil ik mensen als ze dat willen graag behulpzaam zijn. En velen hebben nog nooit een dure hele goede set gehoord en kunnen niet geloven wat ze horen. Ik heb er (ongelofelijk dure sets) verschillende mogen beluisteren bij mensen thuis en dat werkt zeer verhelderend, deze mensen zijn net als ik door schade en schande wijzer geworden en kunnen zeer goede tips geven om je set te verbeteren of opnieuw aan te kopen.

Koen K

Uiteraard kost een goede speaker meer geld om te maken. Toch zijn er ook veel producten die gewoon niet goed zijn maar waar toch heel veel geld voor wordt gevraagd omdat ze zo high end zouden zijn.

Om die set waar ik het over had eens te beluisteren zou je je op hififorum moeten aanmelden en Wattsound? (met vraagteken) een PM moeten sturen. De set ziet er absoluut niet uit, maar daar moet je maar even niet op letten ;)

reMC

Citaat van: Zee op juli  6, 2009, 11:10:32

Yep, het alsmaar draaien van zogenaamde "referentie-cd's" vind ik persoonlijk nou niet echt de slimste manier (understatement) om apparatuur/systemen te beoordelen...

frank2

volledig met je eens, deze ref. cd's klinken bijna altijd goed, maar bij mij moeten ook mindere cd's of verzamelcd's goed klinken.
Diana krall heb ik genoeg, klinkt subliem, maar ook Dire straits. Madness of m. jackson moeten klinken.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op juli  6, 2009, 10:49:16
Iemand die zoveel geld uitgeeft voor een audio set heeft echt wel de akoestiek aangepast en draait echt geen top 40 muziek.
(tenminste degene die dit heeft en waar ik geluisterd heb)

...................alleen het laatste is jammer genoeg waar... ;)
Ik ben dan wel reuze benieuwd bij hoeveel mensen met een "dure" set jij hebt geluisterd....en dan ook nog bij hoeveel je akoustische maatregelen aantrof.

Mijn persoonlijke ervaring is gelijk aan 1 persoon (Toine) met een akoestische aanpassing van de...........tientallen audiofielen.
Voor de rest ervaar ik akoestische maatregelen alleen in de bekende serieuzere audiowinkels.
Ik vergeet er nog 3 die werken met prettige resonantiematerialen een zeer mooie bijdrage aan het geluidsbeeld.

Kijk ik bedoel natuurlijk niet een gordijn ophangen of tapijt kiezen........hoewel het wel onder EHBO valt... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

)p(

Citaat van: Erik van Voorst op juli  6, 2009, 19:01:22
....en dan ook nog bij hoeveel je akoustische maatregelen aantrof.

Bitter weinig...blijft altijd verbazingwekkend...

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juli  6, 2009, 19:23:37
Bitter weinig...blijft altijd verbazingwekkend...
De getrouwde audiofielen hebben een excuus he  ;)