Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: frank2 op januari 18, 2009, 09:08:30
2e hands ongeveer 3 tot 400 euro.

Vraag: wie weet 2e hands een goed loopwerk? Zou een 2e hands marantz cd 17 dat kunnen zijn. Hij moet net zo mooi klinken als mijn Bow zz8 als loopwerk, dus rust, gemak.
Ik heb mijn marantz cdr6000 (cd+opname speler) en even achter gehad, daar zit de rust niet in, fractioneel meer onrust in het midden-hoog.

Een mooi oud Philips loopwerk...ben je voor 150 euro klaar en je hebt een toploopwerk.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Ik heb vanochtend eens op mijn gemak zitten luisteren naar de verschillen tussen de DAC+loopwerk Bow zz8 en alleen Bow ZZ8. Aangesloten op precies dezelfde kabels. (dus veel verplaatsen, aan en af sluiten) Muziek van dire straits en klassiek waarvan ik weet dat het een goede opname is.

Tussen de Bow alleen en dac zitten duidelijke verschillen daar ben ik nu achter, het is geen kwestie van beter of slechter het is meer een kwestie van verschil in geluid. De Bow is langzamer, meer analoog, gedetailleerd, helder. Warmer in het geluid. (bij hard volume klinkt het iets minder mooi) De Dac; is snel, accuraat, rustiger, dynamiekrijk, minder warm, strakker. (vlgs mijn dealer; meer technisch geluid) Volume kan echt flink open gezet worden, dan nog "krijst" het niet in je oren. Bij zware baspartijen hoor je die snelheid, strakheid, toch klinkt de dac mooi helder.

De Bow en de DAC zijn aan elkaar gewaagd, alleen wat er uit komt is een andere sound, wat ik mooier vind weet ik nog niet.

Bij aansluiten van de DDC op de DAC  is het afspelen via de DAC gewoon aanmerkelijk beter.

Voorlopig is dit het gene wat opgevallen is, een conclusie verbind ik nog niet aan de DAC. Daarvoor moet ik langer luisteren. Wel valt ook op dat slecht opgenomen cd's zoals de nieuwe van ilse de lange (compressie) bij de DAC toch nog wat aan dynamiek geeft, terwijl bij de Bow het vlak klinkt.

Vlgs Huub een eigenaar van ook een ps audio digital link 3, duurt het een week voor het apparaat goed ingespeelt is, ik heb 'm nu 2 dagen staan.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

tiptop

Citaat van: frank2 op januari 18, 2009, 11:31:20
De Dac; is snel, accuraat, rustiger, dynamiekrijk, minder warm, strakker. (vlgs mijn dealer; meer technisch geluid)

Zei ik toch :hehe:

Klinkt detailrijk, dynamisch, maar tegelijkertijd koeler/technischer en dus emotielozer. dat vind ik van alle producten van PS audio. Wel jammer want het ziet er schitterend uit. :notify:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

oud_account_1

Citaat van: tiptop op januari 18, 2009, 17:40:01

Klinkt detailrijk, dynamisch, maar tegelijkertijd koeler/technischer en dus emotielozer. dat vind ik van alle producten van PS audio. Wel jammer want het ziet er schitterend uit. :notify:
Dan moet je de Ultralink die Audioloog te koop heeft staan eens proberen, daarvoor geldt dat niet.
Althans dat emotieloze, het ding is wel degelijk detailrijk ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

frank2

Citaat van: tiptop op januari 18, 2009, 17:40:01

Let wel het verschil tussen warm en minder warm in geluid zijn bij bovengenoemde apparaten niet groot, het is meer een "detail" bij a/b vergelijk met weliswaar mindere kabels aan de Bow hoor je het verschil wel maar groot is het niet.
Het is moeilijk te omschrijven, op dit moment is de PS Audio iets sterieler maar veel is het niet, toch geeft het een ander geluid, strakker, helder, rustig. Ik wil ook erg graag eens een ander loopwerk er aan hangen zo'n CEC TL-2x lijkt me wel wat.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: squadra op januari 18, 2009, 17:46:22
Dan moet je de Ultralink die Audioloog te koop heeft staan eens proberen, daarvoor geldt dat niet.
Goede tip  ;D

frank2

sorry, ik lees veel de digilink 3 schijnt een behoorlijke upgrade tov. de ultralink te zijn.

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 18, 2009, 18:20:57
Goede tip  ;D
Als ik jou was zou ik 'm niet verkopen.
Alhoewel dat eigenlijk niet helemaal klopt, ik heb 'm aan jou verkocht
Maar ik ben jou niet, dus dan klopt het weer wel ;D

Citaat van: frank2 op januari 18, 2009, 18:23:53
sorry, ik lees veel de digilink 3 schijnt een behoorlijke upgrade tov. de ultralink te zijn.
Dat gaat waarschijnlijk over een andere Ultralink, deze is vrij zeldzaam.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

tiptop

Tuurlijk zijn het mischien geen grote verschillen. Maar het gaat waarschijnlijk niet om de vraag of ze groot zijn, meer of ze essentieel zijn.

Een verschil hoeft niet groot te zijn om toch net die emotie te geven of juist weg te laten, waar je zo naar zocht of gevoelig voor bent. (denk ik)

Hier speelt nu iets soortgelijks.

Het verschil tussen de 2 digitale kabels van Pink Faun en Siltech.

Siltech klinkt correcter. minder versmeerd en de energie die vrij komt van instrumenten hoor je ook daadwerkelijk allemaal apart. Toch vind ik met wisseling van cd's de een of de ander fijner klinken en is een keuze maken erg moeilijk. Bij de meeste geef ik echter voorkeur aan de Pink Faun.
Terwijl bij technisch luisteren de Siltech wint.

Dus hoewel de Siltech detailrijker en correcter klinkt, vind ik tegelijkertijd de emotie wat minder overgebracht worden. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

frank2

Ik ben het in principe eens met je. De enige reden is dat ik nog geen def. uitspraak doe, is dat ik zo gewend ben geraakt aan de Bow dat alles wat anders is/klinkt vreemd is. Ik moet er eerst aan wennen en dan bepalen of ik het geluid mooi vind of niet. Het is hier geen kwestie van " verbetering" maar meer van verschil van geluid. Al zijn er wel verbeteringen bijv. dat ik de muziek harder kan zetten, maar er zijn ook andere verschillen. Ik ben er nog niet uit, dus ik neem rustig de tijd.

tiptop

Groot gelijk :bigsmile:

Bij twijfel gewoon wachten, totdat de twijfel echt weg is. :)

Makkelijk praten natuurlijk, maar ik ben er voor mezelf ook te vaak ingetrapt (mijn eigen ongeduld/impulsiviteit) ;D

En doe nu ook meer mijn best om te doen wat verstandig is. :)

maar jij kan dat volgens mij wat beter lijkt me ;)

chansig

Citaat van: frank2 op januari 18, 2009, 21:16:20
Al zijn er wel verbeteringen bijv. dat ik de muziek harder kan zetten, maar er zijn ook andere verschillen. Ik ben er nog niet uit, dus ik neem rustig de tijd.

Zou dat ook kunnen komen omdat de DAC zachter uitstuurt dan de cd speler ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Dan zou je dat auditief moeten merken. Je gehoor weet heus wanneer het geluidsniveau vrijwel gelijk is aan de situatie daarvoor. (+- mischiien 0,2 db of wat, maar dat is niet relevant voor het gevoel harder te kunnen spelen, want de versterker zou nog harder moeten werken als de dac zachter uitstuurt, en juist eerder gaan vervormen ipv later.)

Hier heb ik dat nu in mijn kabelvergelijk. Met de ene kabel klinkt het op een bepaald niveau nog steeds strak en gedetailleerd en met de ander er tussen merk ik dat bij het zelfde volume er stress in de weergave ontstaat. Scherper hoog, ongedefinieerder beeld. (en gehoormatig echt hetzelfde volume)

Bij de betere kabel kan ik zelfs nog veel harder en dan hoor je dat je op een niveau komt dat de versterker gaat vervormen. (en al aardig tegen de pijngrens van mijn oren aan. ;)

Maar jij gelooft daar niet in, toch Hans. :hehe: ;)

chansig

Geen kwestie van geloven...kwestie van weten. Maar Frank wil dit niet in zijn topic...

Mijn vraag blijft staan..kan zijn dat ik het verkeerd lees: Maar ik dacht gelezen te hebben dat hij zijn volume knop verder kan opendraaien...Ik denk dan aan uitsturing. Zoals jij het beschrijft kan het inderdaad ook bedoeld zijn.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

tiptop

Citaat van: chansig op januari 19, 2009, 14:12:37
Geen kwestie van geloven...kwestie van weten. Maar Frank wil dit niet in zijn topic...

Mijn vraag blijft staan..kan zijn dat ik het verkeerd lees: Maar ik dacht gelezen te hebben dat hij zijn volume knop verder kan opendraaien...Ik denk dan aan uitsturing. Zoals jij het beschrijft kan het inderdaad ook bedoeld zijn.

Gr Hans
Dat kan ik me goed voorstellen ;)
Kan je mischien beter kwijt in dat andere topic, over einde van de oorlogen over kabels. 8)

frank2

Twee zaken: 1 doordat het strakker klinkt kan ik het volume gewoon harder zetten zonder dat het "krijst" in het middentoon gebied. Of anders gezegd zonder dat bepaalde klanken irritant beginnen te worden.
2. De uitsturing van de DAC is harder dan de uitsturing van de cd soeler, dus eerst het geluid zachter zetten, even wachten en dan weer harder andersklinkt de dac altijd beter omdat het volume harder is. Daar trap ik niet in.

tiptop

Citaat van: frank2 op januari 19, 2009, 19:24:30
Twee zaken: 1 doordat het strakker klinkt kan ik het volume gewoon harder zetten zonder dat het "krijst" in het middentoon gebied. Of anders gezegd zonder dat bepaalde klanken irritant beginnen te worden.
2. De uitsturing van de DAC is harder dan de uitsturing van de cd soeler, dus eerst het geluid zachter zetten, even wachten en dan weer harder andersklinkt de dac altijd beter omdat het volume harder is. Daar trap ik niet in.
Hoezo intrappen?

Is toch jouw set, jouw topic, jouw hobby, jouw beleving?! ;)

Je hoeft toch niks te bewijzen of te verklaren over wat je dan voelt of ervaart. Lekker genieten zou ik zeggen :thumbs-up:

frank2

Dat klopt, maar als het geluid van een apparaat luider is dan van het ander klinkt dat luide apparaat altijd beter, daar trap ik niet in. De DAC moet zich bewijzen in de vorm van wat ie kan. Gisteren lekker zitten luisteren, klassiek klinkt echt lekker, vooral als je niet op het volume let, hij stond op 5 voor 12. Zo hard staat hij normaal nooit. Het klinkt echt heel zuiver, schoon en snel. Dat is ook precies hetgene waar ik aan moet wennen, ik ben gewend dat het warmer klinkt (als is dat niet veel, eerder miniem) maar vooral de zuiverheid en het schone geluid is een kwestie van wennen. Vandaar dat ik ook nog geen beslissing neem. Ik kan meestal pas weer op vrijdag/zaterdag en zondag luisteren.
De rest van de week staat de dac voor de tv aan en dat klinkt ook erg goed (zelfs met een dig. coax kabel van vd. hul)

Wat ik graag wil uittesten is een goed loopwerk ipv de bow en kijken wat dat doet. Veranderd daardoor het geluid erg veel of weinig, hoe veranderd het geluid..... vragen vragen. Ik heb Karel al gemaild of hij niet even wat wil klaarzetten, kan ik dat ook nog even testen.

frank2

REVIEW PS AUDIO DIGILINK III D/A CONVERTER

Deze d/a converter staat nu een week bij mij thuis en staat continue aan. Zoals mij al was gezegd door Huub uit maastricht begint de d/a converter muzikal te worden na een week. Dit kan ik beamen.
Nu na 1 week luisteren en vergelijken met de Bow ZZ8 direct aangesloten op dezelfde kabels, (virtual dynamics nite 2) vallen mij kleine dingen wel op. Ten eerste is dit duidelijk een snelle dac  en zijn de verschillen tussen de Bow en de DAC klein, meer nuance verschillen. Toch zijn ze wel duidelijk hoorbaar. De Dac projecteert de stemmen meer op de voorgrond maar ze blijven helder, er is geen agressiviteit. Er zit meer dynamiek in het geluid, meer diepte, ook detaillering, accuratesse is iets groter. Bij patricia hoor je belletjes deze klinken helderder, mooier dan via de Bow. Musikaliteit is er gelukkig wel, de sound is neutraal met meer een neiging naar warm dan naar koel.
Zeker voor het geld is dit een zeer goede Dac, hij houdt makkelijk de Bow bij die toch aanmerkelijk duurder is ( de bow werd ook als loopwerk gebruikt, als de dac rechtstreeks was aangesloten)
Is het een blijvertje? Dat weet ik nog niet, om de geluidskwaliteit hoef ik deze niet te kopen, ze zijn beide even goed met een paar nuanceverschillen (welke toch mooi meegenomen zijn) die investering in DAC+loopwerk en kabels niet of waarschijnlijk niet waard zijn. (een beetje twijfel is er nog, het klinkt wel super)
Maar als een ander loopwerk zoals bijv. een cec tl-2 beter gaat klinken en ik XLR balanced kabels ga gebruiken dan wordt het een ander verhaal. Dat ga ik dus nog testen.
Ik heb nl. wel meteen het voordeel dat de DAC aanmerkelijk beter klinkt dan de DCC en de sat ontvanger (al is de laatste rechtstreeks aangesloten ook redelijk goed)

Deze Dac van ps audio is in ieder geval aanmerkelijk beter dan de bel canto dac 2. Iedereen die zo'n DAC zou kopen heeft opeens de geluidskwaliteit van eenpure high end cd speler en dat voor 1400 euro.
nb: het loopwerk is wel van belang, een goedkope cd speler als loopwerk klinkt echt niet zo goed als een loopwerk van een dure cd speler. Maar dan nog, de upgrade is giga als je er een dac achterzet ipv. blijven spelen met de cd speler. Een zeer gemakkelijke upgrade welke ook nog (redelijk) betaalbaar is.
Zeker het overwegen waard.

Ik ga dus nog experimenteren met een ander loopwerk als dat erg goed bevalt dan gaat de Bow de verkoop in.

tiptop

Leuk dat ie bevalt :)

Heb je al een loopwerk op het oog?

frank2

Nee ik heb nog geen loopwerk op 't oog. Maar ik wil eerst eens een "goed" loopwerk bij wenw halen om eens te beluisteren wat dat doet. Vlgs Karel zou een cec tl-2 een verbetering zijn maar een cec 5100 niet. CEC schijnt vlgs velen wel goede loopwerken te maken. En tweedehands nog betaalbaar.
Echter Karel heeft geen cec tl-2 in de winkel staan, dus ik dacht om te proberen aan een krell loopwerk of een standalone cd speler die een zeer goed loopwerk heeft.

tiptop

De mijne is ook een hele goede vor niet te veel geld. ;)

Stello CDT-200.

Dubbele voeding, stevige aluminium kast, hele goede aansluitingen, gebalanceerde uitgang (en RCA natuurlijk), een dedicated cd-loopwerk van Philips, goede interne componenten.

Alle voorwaarden voor een mooie weergave dus. :)

frank2

tsja, ik ken het loopwerk niet, maar kan hij zich meten met het loopwerk van de Bow speler?

advr

ik ben erg tevreden over mijn North Star 192 loopwerk :music:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Hoi Ad,

dank je wel voor de tip. Vanavond ga ik het loopwerk van north star ophalen en de extremo dac voor een serieus vergelijk. Het is wel nieuwe apparatuur welke nog maar 20 uur gespeld heeft. Ben erg benieuwd vooral naar het loopwerk of dit beter of gelijk is aan het loopwerk van de bow.
De extremo dac kan ik mooi vergelijken met de ps audio dac. Mij werd verteld door Karel dat de extremo dac nog gedetailleerder is dan de ps audio, daardoor ook meer steriel, en dat hoeft voor mij niet, dus ben erg benieuwd.