Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Nu de W&M hdmi kabel gebruikt wordt voor de sat reciever naar de tv, trouwens het beeld wordt door zo'n hdmi kabel aanmerkelijk beter dan scart, gebruik ik nog steeds de vivanco voor de dvd speler.
Die gaat nu weg, heb ondertussen bij av123 benelux opnieuw een W&M hdmi kabel besteld en de oude kabel gaat naar mijn buurvrouw die stomverwonderd was dat na aansluiting van de vivanco het beeld van hun dvd speler opeens zo veel beter was.

Verder ben ik niet van plan om dit jaar nog meer aan te schaffen, er zijn andere prioriteiten.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

naar aanleiding van een gesprekje met m'n buurman over casettebandjes, bedacht ik mij dat ik nog steeds al jaren in de kast heb staan een nakamitchi. Deze heb ik even in het topic gezet wat is het waard... en dat blijkt niet erg veel te zijn.
Vandaag heb ik de nakamischi 582Z achter de onkyo/belles gezet (ivm te weinig aansluitingen op de belles VV) en tot mijn verbazing klinkt dat ding nog zo goed met meer dan 18 jaar oude cassettebandjes, ooit opgenomen via CD, de opnames via LP zijn wel slechter omdat de platenspeler niet een van de beste was, dat ik hem weer in de woonkamer gezet heb, heerlijk om die oude muziek, vaak niet eens verkrijgbaar op CD opnieuw te luisteren. En het verbazingwekkende is toch wel dat de geluidskwaliteit dicht bij de kwaliteit van de satelliet ontvanger zit, soms nog beter zelfs.

Bijgaand een foto van dit nostalgische deck:
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

tiptop

Uit de tijd dat ze nog onverwoestbare kwaliteit maakte ;D

Leuk zo'n brokje nostalgie. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

frank2

Helaas heeft de eject knop van de nakamischi het begeven, dus ik kan geen cassettebandjes ermeer in of uit doen.
Maar lekker luisteren was het wel, alleen steeds via de Onkyo, terwijl ik liever luister via mijn Belles voorversterker. Daar was nog 1 ingang vrij maar die is balanced, dus verloopstekkers gehaald bij wenw audio en even een kabel geleend. Ik heb nl. ook nog een DCC deck van Marantz en zoals bekend speelt die naast DCC bandjes ook cassettebandjes af.
Alles aangesloten; tsja als je dan beluisterd hoe goed cassettebandjes nog klinken uit 1988 t/m 1993; ooit opgenomen via een marantz cd 80, het blijft bijna ongeloofelijk, helder, vooral musikaal, tsja mijn huidige cd speler speelt mooier, vooral het dynamische bereik is aanmerkelijk beter, maar je kunt heerlijk luisteren naar deze oude bandjes.
Dus heb ondertussen omdat de rapport kanel van wenw te kort is een W&M audiokabel van 2.5 meter beste;d bij roderick (av123) dus die zal binnenkort wel komen.

frank2

ik zal hier morgen (woensdag) een kleine review geven van de W&M interlink.

frank2

review interlink van W&M AC01:
Ik heb deze vergeleken met de rapport interlink MN800 welke ook nieuw uit de doos kwam. App: belles voor/eindversterker, DCC marantz82, bekabeling virtual dynamics nite2.
Prijs W&M: 119,= euro voor 2,5 meter. Prijs Rapport 1,5 meter: 250 euro

Nadat ik de Rapport interlink vervangen had door de W&M interlink en dezelfde muziek weer opzette een oud nummer van 10CC-life is a ministrone viel een ding gelijk op; er was opeens aanmerkelijk meer hoog. Na het beluisteren van diverse soorten muziek kan ik naast de goede afwerking met WTB pluggen geloof ik, stekker die je moet aandraaien, wat de rapport ook had, het volgende wel zeggen:
De kabel van W&M is aanmerkelijk meer open, helderder dan de rapport, met een evenwichtige opbouw, bassen en midden klinken zoals ze horen te klinken, maar het hoog is naar mijn mening minder gedefinieerd dan de rapport en de klankechtheid van bekkens en andere hoge tonen is bij de rapport mooier, bij de W&M is dat alles wat harder, niet met sis klanken, maar het verschil wat je vaak hoort bij een goedkope speaker en een dure speaker in het hoog, gelukkig niet storend maar het valt wel op.
Deze kabel vind ik toch beter klinken dan de Rapport waarom? na het beluisteren van vele soorten muziek vond ik deze Rapport kabel lekkere diepte geven en een zeer bescheiden maar mooi hoog, echter tevens vond ik ook dat het wel iets helderder had gemogen zoals de virtual dynamics dat doen die weliswaar honderden euro's duurder zijn. De W&M voldoet wel aan die wens, hij is open en helder, er is diepte maar ies minder, en het hoog had wat verfijnder en meer gedefineerd mogen zijn, maar hij luistert wel lekker.

Als je vind dat je set dus te schel klinkt, of te rauw zou ik een Rapport bekabeling adviseren, maar heb je een set die helder klinkt, zou ik als je niet teveel geld wilt uitgeven zeker een W&M aanbevelen, want deze is zeker niet duur en geeft op paar kleine puntejes na een mooi en helder geluid.

nb: deze review zet ik ook in het topic van W&M bekabeling.

UPDATE:

nadat de kabel 100 uur heeft ingespeeld zijn er toch verschillen die mij noodzaken deze review aan te vullen.
Omdat mijn cd speler de Bow ZZ8 mijn referentie is heb ik daarop met 1 nummer mijn conclusie getrokken die ik hier schrijf; het nummer is "if you go away van patricia kaas" ooit is deze zangeres mij aangeraden door Bjorn en het is goed opgenomen muziek waarin het hele spectrum van frequenties voorbij komt, een mooie diepe bas en hele fijne hoge tonen naast de bekkens.
Mijn standaard bekabeling zoals eerder vermeld is Virtual Dynamics, hele open klinkende kabels die echter een prijskaartje hebben die ongeveer gelijk is aan Cardas.
Als je het nummer met beide kabels vergelijkt, schrik je toch wel. Tenminste ik deed dat wel. Hoe is dit mogelijk, hoe doen ze dat, bij W&M. Ja met een topset (tenminste ik mag geloof ik wel zeggen dat ik dat heb, mijn speakers kosten over de 10.000 euro... en de versterking is ook high end, hoor ik gelukkig verschillen anders zou ik mij behoorlijk bekocht voelen, maar zijn ze groot? NEE!!! de W&M is minder gedefinieerd zet het beeld iets kleiner neer, het beetje extra, het beetje meer diepte het sprankelende dat doet de Virtual D. iets beter, maar zo'n kabel kost ook rond de 1000 euro en die vergelijk ik met een kabel van rond de 100 euro!! Vergeet maar wat ik schreef over de hoge tonen, dat zit nu wel goed, de volheid in geluid is teruggekomen zoals ik dat gewend ben, de bassen klinken niet minder, zijn praktisch gelijk. Het is zelfs zo dat de hoge tonen, triangels iets harder klinken dan ik gewend ben, maar de echo van stemmen zijn iets minder.
Het is dat ik de Virtual Dynamics kabels heb, voor ik geloof 3000 euro heb ik alles bekabeld, maar had ik deze kabels nooit gehoord, dan had ik W&M bekabeling gekocht was ik aanmerkelijk goedkoper uitgeweest.  Het verschil tussen beide kabels is aanwezig maar is eigenlijk klein en als je naar de prijs kijkt zijn de W&M kabels aanmerkelijk beter. Ik raad iedereen aan om op te houden met de dure Nordost, of Cardas of Audioquest en eerst deze kabels eens te proberen, zeker als je een set hebt in de mid-end prijsklasse, tenzij je natuurlijk graag teveel wilt betalen.

Deze kabels zijn te goed voor de prijs die ervoor gevraagd wordt, ik zou dus zsm deze kabels kopen voordat de fabrikant erachter komt dat ze te goedkoop zijn!
conclusie: had ik dit maar eerder geweten ze leveren een erg goede prestatie die zeker of zelfs eroverheen  mee kan komen met kabels als Nordost of bijvoorbeeld Cardas, laat ze echter wel eerst inspelen, ongeveer 100 uur dan klinken ze nog beter.

chansig

Wat houd je tegen om je eigen bekabeling te verkopen...je houd sowieso aardig wat geld over voor bijvoorbeeld leuke cd's...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

dat is heel simpel, de Virtual Dynamics zijn beter, er zit net wat meer sprankeling in, iets meer rust, het is gewoon beter, een klasse beter. Maar in verhouding tot de prijs wordt het een ander verhaal.
Ik gebruik de W&M nu voor m'n DCC deck, en ik heb 'm ook aangesloten op m'n cd speler als test. Tsja het is zeker voor de prijs een erg goede kabel, maar de VD zijn gewoon beter, al is het verschil niet erg groot.

chansig

Ik vroeg het omdat je in je vorige post schreef: had ik dit maar eerder geweten...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Dan zou ik toch voor de VD gaan als ik jou was, Frank.
In een set zoals jij hebt en van zo'n prijs, dan zou ik daar geen compromiën in willen maken, als ik jou was. ;)

Sorry, per ongeluk een stukje overgeslagen in de pagina. :-[

Als je toch aan het aanraden bent, dan kan ik daar Xindak luidsprekerkabel bij doen. :) Mijn NO er voor verkocht.

Misschien ook wat om te proberen Frank :)

Ook hun digitale cfd kabel en blauwe F-serie  kabels zijn erg goed voor hun prijs.

De nieuwe cfa 1 interconnect wil ik ook nog proberen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

frank2

hier stond iets anders maar dat was een probeersel waarvan ik dacht dat ik het niet had ge-upload.

robbie73

heee frank en wat is dan leuk  ???

tiptop

Waarschijnlijk dat ik Xindak een uniek product wil maken ;D

Waarschijnlijk zoiets als wat Frank voor Usher doet ;D

Maar dat is omdat we allebei gewoon enthousiast zijn geworden door onze ervaringen met deze merken. ;)

frank2

Usher is oke, maar er zijn meer dingen in het leven.
wel zit ik er aan te denken om tzt mijn onkyo te verkopen en dan een 2e hands primare surr. processor + 2 kanaals eindversterker aan te schaffen om mijn surround beter te krijgen. (4.0 oplossing)
Of om een marantz 8500 of type hoger te kopen, maar ik denk dat de eerste optie beter zal zijn.
Ook om mijn achter speakers ooit te vervangen voor Usher ipv canton.

tiptop

Verstandig ;) 8)

Weet je wat ook nog mooi kan zijn. Yamaha's nieuwe lijn surroundversterkers. Klinken erg goed. Heb er al een paar neergezet en was toch wel onder de indruk van het geluid :)

frank2

Deze week staat mijn set op de voorpagina van Hifi.nl.

citaat:

Hallo Frank,

Jouw geluidsinstallatie staat deze week op de voorpagina van HiFi.nl in de rubriek Set van een lezer. Je ziet ze niet vaak, versterkers van Belles. Fraai, neem ik aan, maar ook gewoon te koop in onze hoek van de wereld? Of eigen import?

ik heb een mail teruggestuurd.

tiptop

frank2

Omdat ik regelmatig wat lees over een losse DAC ben ik weer eens naar wenwaudio geweest om een DAC te lenen. Ik kreeg een Bel Canto DAC2 mee.
Deze kost nieuw 1500 euro. Ik kreeg een 2e hands mee.

De bevinding: aangesloten eerst de sat. ontvanger geprobeert, geen verschil met de analoge uitgang van de sat ontvanger zelf (dezelfde kabel aanluiting gebruikt) Toen de DCC rechtstreeks en via de DAC geprobeert. Hier waren wel duidelijk verschillen, de DAC gaf meer dynamiek, breder geluid, wel een beetje agressief in mid-hoog. Toen ook nog even mijn BOW ZZ8 via coax aangesloten; nee dat haalde hij niet met de Bow. De laatste was rustiger in mid-hoog, de dynamiek was hetzelfde. Ook aangesloten op m'n dvd speler: cd ingelegd: wow een groot verschil deze DAC met de onkyo ingebouwde DAC. Deze is aanmerkelijk beter (bel canto2) Het klinkt bijna zo goed als de Bow.
Eindconclusie: Voor "goedkope" cd spelers, of dvd spelers die als cd speler gebruikt worden is een losse DAC voor ongeveer 600 euro een uitkomst. (2e hands) Helaas voor mij zal ik mij moeten orienteren op een nog betere DAC.

2e mogelijkheid: Bow verkopen, dvd speler als transport en een echt goede DAC voor cd's en de Onkyo verkopen en een goede 2e hands Marantz surr. reciever voor in de plaats. Bijv. de 9600

frank2

Ik heb vast een lijstje gemaakt:
relatief  goedkoop:  PS audio Ultralink III  (1300euro), Bel Canto DAC 3 (2500 euro)
duurder: Blue Circle Audio BC501 DAC ( 4100 euro), Reimyo DAP 77 DAC (5100 euro), Audio Aero Prima DAC (4300 euro)

mag ook tweedehands, mijn dealer gaat voor mij op zoek. Als inderdaad blijkt dat ik een mooier geluid krijg met een DAC, gaat mijn Bow in de verkoop. (CD transport gaat dan via mijn Pioneer dvd speler)

frank2

Ik heb net de PS Audio digital link 3 DAC besteld voor een proefsessie. Zogauw hij bij wenw audio binnen is kan ik 'm komen ophalen voor een proefsessie.
Als hij beter is dan de ingebouwde DAC van mijn Bow zz8 gaat deze in de verkoop en wordt de PS Audio aangeschaft en gaat dan de DCC, CD speler en sat ontvanger van beter geluid voorzien. (het enige nadeel is dat er 1 aansluiting (optical of coax) te weinig op zit, dus 1 apparaat zal ik even van kabel moeten verwisselen.

Bij een test tussen cd transport op respectievelijk dvd speler, marantz cd speler en bow cd speler via de bel canto dac2 hoorde ik geen noemenswaardig verschil.

Fatalfelix

Leuk om te horen dat je die PS Audio Dac op bezoek krijgt. Ben erg benieuwd hoe het presteert aangezien ik heb interessant vind voor streaming audio vanaf de pc  :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

frank2

Ik zal zoals altijd een review hier schrijven, als ik 'm beluistert heb.

tiptop

Hoi Frank,

Waarom probeer je de Xindak dac8 niet? Of de 9 als die uit komt?

Mijn collega heeft 'm vergeleken met diverse ingebouwde dac's die ook erg goed zouden zijn (Cambridge audio 840, Ayre 7, Cyrus 8, Mark levinson).
De enige die marginaal beter presteerde was de Mark Levinson). De rest deed het een stuk minder!

Zeker het proberen waard lijkt me en de prijs is ook erg schappelijk. (750 euro op dit moment, dacht ik).

Ik ben er ook niet voor niets erg enthousiast over ;)

Deleted member

Citaat van: frank2 op januari  2, 2009, 15:43:47
Ik heb net de PS Audio digital link 3 DAC besteld voor een proefsessie. Zogauw hij bij wenw audio binnen is kan ik 'm komen ophalen voor een proefsessie.
Als hij beter is dan de ingebouwde DAC van mijn Bow zz8 gaat deze in de verkoop en wordt de PS Audio aangeschaft en gaat dan de DCC, CD speler en sat ontvanger van beter geluid voorzien. (het enige nadeel is dat er 1 aansluiting (optical of coax) te weinig op zit, dus 1 apparaat zal ik even van kabel moeten verwisselen.

Bij een test tussen cd transport op respectievelijk dvd speler, marantz cd speler en bow cd speler via de bel canto dac2 hoorde ik geen noemenswaardig verschil.

Hey Frank,

Zoals je wellicht al weet komt PS Audio later dit jaar (waarschijnlijk eind februari) met een nieuwe DAC, de PerfectWave DAC of kort de PWD. Wellicht ook nog even het wachten waard!  :)

Wellicht ook interessant voor je, in deze review wordt de PS Audio DL3 DAC vergeleken met de Bel Canto DAC3: http://powerplayadmin.psaudio.com/~psaudio/uploads/files/TONEaudio_DLIII.pdf

frank2

Dank je wel, en nee dat wist ik niet.