Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Op de platenspelers kom ik later wel weer terug, ik heb al wel in de gaten dat het zo'n "nieuwerwetse" wordt met acryl enzo ;D  Ik vraag mij zelfs af of een scout wel voldoende zal zijn met topelement of dat ik nog duurder moet gaan Aries 3 bijvoorbeeld. Maar dat komt volgend jaar wel, ik moet ook nog mijn huis schilderen.

Wel blijf ik en ben ik zeer enthousiast over de Belles apparatuur. Net weer enkele cd's opgezet die ik al langer niet gehoord had, o.a. poulo conte en jean michel jarre/concerts in china remasterd en dan fishing junksets... je hoort echt elke snaar, het wordt totaal geen brij... en het blijft muzikaal ongeloofelijk wat klinkt dat ding goed. Ik kan geen enkel "probleem" gebied vinden, het is gewoon perfect. Tsja het is lang geleden dat ik iets perfect vond.... 8)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

DV79

Hi Frank,

ik heb inmiddels je hele topic gelezen. Duurde even maar is ook een aardig lang verhaal, daarom niet minder interessant en zeker erg leuk om te lezen 8).

Je hebt al een aantal reacties naar mij toe gegeven over de Usher speakers ivm speakers waar ik naar op zoek ben.
Nu noem je in je laatste post o.a. waar ik naar op zoek ben:
Citaat van: frank2 op november 26, 2007, 19:30:38
...... langer niet gehoord had, o.a. poulo conte en jean michel jarre/concerts in china remasterd en dan fishing junksets... je hoort echt elke snaar, het wordt totaal geen brij... en het blijft muzikaal ongeloofelijk wat klinkt dat ding goed .......

Ook je eerdere vergelijk tussen de WB Curve en de Usher 8871 spreekt me aan.
Ik ben natuurlijk wel in een totaal ander budget aan het kijken en misschien mag ik een dergelijk geluid ook wel helemaal niet verwachten voor dat geld ???

Maar het gaat me meer om het soort geluid dat de Ushers in het algemeen hebben. Ik neem aan dat er een vergelijk gemaakt kan worden met de verschillende series? Of is dat iets te makkelijk gedacht? Mogelijk ken je de 6x lijn helemaal niet.
Ik wil ze ook zekere zelf gaan luisteren. Je topic spreekt me daar meer dan voldoende voor aan  ;)
Ik mis ook tot op heden een 'Wow' gevoel alhoewel ik ook niet weet of ik dat mag verwachten voor een budget tot zo'n € 2500.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

frank2

Het grappige is dat zeker bij de Dancer serie het geluid typisch Usher geluid is door de hele serie heen. Natuurlijk zijn er verschillen maar die zijn verklaarbaar vanwege de prijs. Typisch Usher geluid wil niet zeggen dat er een zware/kleine kleuring in het geluid zit maar meer dat je meteen herkent dat het Usher is, zuiver sprankelend, natuurgetrouw met een stevig fundament. Hoewel ik de monitor van Usher nog niet gehoord heb verwacht ik dat deze ook in lijn met de rest van de Dancer serie zal zijn.

Ook heb ik al een paar keer de CP serie beluisterd. Ook hier zal je ervaren dat het weer typisch Usher is, fundament, mooi hoog en midden. Voor 2500 euro weet ik zeker dat je met Usher een mooier geluid kan verwachten dan met WB. tenzij je het geluid van WB gewoon mooier vind, dat is persoonlijk. De WB maakt zeker mooie speakers alleen het spreekt mij gedeeltelijk aan, wat ik miste vond ik destijds bij Usher speakers.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

DV79

bedankt, ik ga vandeweek proberen die afspraak te maken om de Ushers te luisteren.
Ik moet ze een keer luisteren voor ik een volgende stap ga zetten.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

bones

Citaat van: DV79 op december  2, 2007, 00:25:41
Ik mis ook tot op heden een 'Wow' gevoel alhoewel ik ook niet weet of ik dat mag verwachten voor een budget tot zo'n € 2500.

Met een dergelijk budget raad ik je aan om de nieuwste telg van de Usher Be serie te gaan beluisteren. Ik heb ze net als Frank nog niet gehoord, maar de importeur vertelde me van de week dat hij in een week tijd 6 setjes heeft verkocht. Dat maakt hij niet vaak met een speaker van Usher mee. Check Usheraudio.com dan kan je zelf nalezen dat het, gezien de prijs, fantastische speakers moeten zijn. Ze zullen een Be10 niet halen, maar ja die zijn bijna 6x zo duur en ook iets kamervullender.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

DV79

Citaat van: bones op december  2, 2007, 21:21:54
Met een dergelijk budget raad ik je aan om de nieuwste telg van de Usher Be serie te gaan beluisteren. Ik heb ze net als Frank nog niet gehoord, maar de importeur vertelde me van de week dat hij in een week tijd 6 setjes heeft verkocht. Dat maakt hij niet vaak met een speaker van Usher mee. Check Usheraudio.com dan kan je zelf nalezen dat het, gezien de prijs, fantastische speakers moeten zijn. Ze zullen een Be10 niet halen, maar ja die zijn bijna 6x zo duur en ook iets kamervullender.

Bedankt voor de tip Bones. Ik wil zeker de BE-718 ook gaan luisteren naast de 63xx speakers.

frank2

afgelopen vrijdag was ik voor de gezelligheid even bij mijn dealer in enschede. Ik heb daar uitgebreidt gesproken met robbie 73.
Naar aanleiding van alle gesprekken ga ik volgend jaar dus ook mijn stekkerblok vervangen voor een vibex blok. (nadat ik het eerst uitgetest heb)
Het schijnt vlgs de geleerden een behoorlijk verschil te maken. Op dit ogenblik is mijn stekkerblok van MF electronics.

Dus 2 dingen: een platenspeler, waarschijnlijk een vpi scout met een element van 700 euro
een vibex blok en een interlink om de platenspeler aan te sluiten.
Ook moet zo'n platenspeler ergens op staan, dus daar dienen ook voorzieningen voor gemaakt te worden.

Verder moet ik mijn huis nog schilderen en krijg ik geloof ik 1,25% meer loon dus dat tikt flink aan.
We zien wel hoever we komen.

frank2

Zo na een redelijk lange tijd weer iets nieuws te melden.
Op de website van mijn dealer stond dit vermeld: AUDIO PRISM Quiet Line MKIII per 4 stuks 100 euro. Nu heb ik er daar 1 van en dmv. een testapparaat is hier thuis gebleken dat de stroom nogal "verstoord" wordt door o.a. de verwarming. e.d. Het apparaat bleef piepen meer dan in sommige andere huizen. De dealer raadde mij destijds al aan om van deze apparaatjes te gebruiken maar hij had ze niet meer. Er schijnt nu een bestelling onderweg te zijn dus het zal nog wel een paar weken duren en dan koop ik er meteen 4 met een optie op nog eens 4. om te proberen of het geluid dan positief beinvloed wordt, zoniet gaan er weer 4 terug.
Dus dat is afwachten.
Ook heb ik gevraagd om eens een " echte" platenspeler op proef hier neer te zetten zodat ik het verschil eens kan horen tussen mijn eigen project 1.2 en een VPI. Dan kan ik in de toekomst daar verder mee.

Zo'n audio Prism doet hetzelfde als een Kemp sns plug.

tiptop

Hoi Frank,

Ben benieuwd wat je van een "betere"platenspeler vind :)

Die SNS-plug heb ik ook gehad. Hier merkte ik er helemaal niks van. :P Maar wel weer een ervaring rijker :D

Succes met uitproberen :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

frank2

Eindelijk is het zover; er staat een vpi platenspeler met grado element klaar. Deze kan ik ophalen en dan eindelijk eens beluisteren wat het verschil kan zijn tussen een eenvoudig en een betere platenspeler.
Ik zal natuurlijk mijn bevindingen posten.
Als het (zeer) positief uitvalt kan ik tenminste gaan sparen voor zo'n platenspeler en voor een sat HD reciever.

Ik houdt jullie op de hoogte

scrutinizer

Citaat van: frank2 op januari 25, 2008, 16:32:24
Eindelijk is het zover; er staat een vpi platenspeler met grado element klaar. Deze kan ik ophalen en dan eindelijk eens beluisteren wat het verschil kan zijn tussen een eenvoudig en een betere platenspeler.
Ik zal natuurlijk mijn bevindingen posten.
Als het (zeer) positief uitvalt kan ik tenminste gaan sparen voor zo'n platenspeler en voor een sat HD reciever.

Ik houdt jullie op de hoogte
Beetje slordig van een dealer om een tafel als een VPI Scout, met ik neem aan een JMW arm en Grado Reference Master Wood, niet zelf te komen instaleren :-\.
Blijft wanneer de kennis daar is ::)....mijn inziens het verschil van een redelijk overblijvende ervaring na het transport, tot een op de plek goed werkend en afgesteld geheel met een daarbij behorend goede indruk van het product. ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

Ik denk dat je nu te snel oordeeld. Ik koop nog geen platenspeler wil gewoon eerst eens luisteren om te beoordelen wat de verschillen zijn. Het is nl precies zoals je schrijft aanmerkelijk beter dat een platenspeler geinstalleerd wordt, dit zal in de toekomst als de plannen zekerder worden ook gebeuren, dat is mij door de dealer al verteld. Maar voor een eerste kennismaking lijkt het mij niet nodig.

-madison-

Citaat van: frank2 op januari 25, 2008, 18:36:57
Ik denk dat je nu te snel oordeeld. Ik koop nog geen platenspeler wil gewoon eerst eens luisteren om te beoordelen wat de verschillen zijn. Het is nl precies zoals je schrijft aanmerkelijk beter dat een platenspeler geinstalleerd wordt, dit zal in de toekomst als de plannen zekerder worden ook gebeuren, dat is mij door de dealer al verteld. Maar voor een eerste kennismaking lijkt het mij niet nodig.

Is dat niet juist het belangrijke? Juist op die manier kun je denk ik een goed vergelijk maken, tussen een "eenvoudige" en deze, denk ik toch wel een stuk duurder/"betere", VPI platenspeler.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

frank2

Ben ik met je eens, een eerste kennismaking is het belangrijkste. Maar de vpi is een nogal simpele platenspeler die niet echt veel fine tuning nodig heeft (vlgs. mij)

frank2

Zo hij is binnen, een vpi scout met nordost interne bekabeling en een element van grado the statement reference (tenminste zo heet ie geloof ik) standaard netsnoer en een musical fidelity interlink (niet de beste maar ze hadden niet anders)

eerste indruk: wow wat klinkt en kan een plaat zuiver klinken. Wel een redelijk warm geluid.. Ik zal later hier mijn bevindingen schrijven, daar is het nu te vroeg voor.

NOTE: ik heb na telefonisch contact te horen gekregen dat het hier een nieuw element betreft, dus ben nu aan het inspelen. Ik heb een lp met 8 nrs erop en die ga ik aan een stuk door laten spelen. Dan haal ik wel geen 100 uur, maar ik doe m'n best.... (250x de lp opzetten gaat ook vervelen ook al luister je naar iets anders)

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

frank2

Nou Molle, dat zal nog even duren, ik schat eind deze week dat ik op 60 uur zit ongeveer.

Maar de eerste surprise is er al: een LP die beter klinkt dan de CD. Thomas Dolby-flat earth. In vergelijking klinkt de CD iel, niet vol een rare gewaarwording. Ik heb al voor mezelf besloten dat ik de speler toch maar 2weken houdt anders weet ik nog niet hoe die klinkt, zal het wel met Karel eens worden. (de dealer)

bmateijsen

De VPI scout is inderdaad warm, maar ook Grado staat niet bekend als een koud element ;).
Veel plezier met testen! Want buiten de klankkleur zal het wel een draaitafel zijn die veel laat horen.

Citaat van: frank2 op januari 26, 2008, 08:55:28
Zo hij is binnen, een vpi scout met nordost interne bekabeling en een element van grado the statement reference (tenminste zo heet ie geloof ik) standaard netsnoer en een musical fidelity interlink (niet de beste maar ze hadden niet anders)

eerste indruk: wow wat klinkt en kan een plaat zuiver klinken. Wel een redelijk warm geluid.. Ik zal later hier mijn bevindingen schrijven, daar is het nu te vroeg voor.

NOTE: ik heb na telefonisch contact te horen gekregen dat het hier een nieuw element betreft, dus ben nu aan het inspelen. Ik heb een lp met 8 nrs erop en die ga ik aan een stuk door laten spelen. Dan haal ik wel geen 100 uur, maar ik doe m'n best.... (250x de lp opzetten gaat ook vervelen ook al luister je naar iets anders)

frank2

Dank je Bjorn, ik denk dat het element nog veel draaiuren moet maken. Een vergelijk met supertramp cd>vpi daar wint de cd het glansrijk. Grappig hoe veel verschil er is tussen cd opnames, omdat Thomas Dolby slechter klonk.
Ik ga nu ook nog geen bevindingen tov de VPI schrijven, al heb ik het VERMOEDEN dat als het element ingespeeld is de VPI+Grado erg goed zal klinken, en mijn cd speler het moeilijk krijgt. Dan heb ik het nog niet over het grote prijsverschil in voordeel van de VPI.
(adviesprijs +/- 8000 euro en 3400 euro bow>vpi)

bmateijsen

Niet alle platen zijn altijd even mooi, dat ligt erg aan de staat van de plaat, maar ook aan de persing en evt. opname.

Groet,

Bjorn

Citaat van: frank2 op januari 27, 2008, 11:01:18
Dank je Bjorn, ik denk dat het element nog veel draaiuren moet maken. Een vergelijk met supertramp cd>vpi daar wint de cd het glansrijk. Grappig hoe veel verschil er is tussen cd opnames, omdat Thomas Dolby slechter klonk.
Ik ga nu ook nog geen bevindingen tov de VPI schrijven, al heb ik het VERMOEDEN dat als het element ingespeeld is de VPI+Grado erg goed zal klinken, en mijn cd speler het moeilijk krijgt. Dan heb ik het nog niet over het grote prijsverschil in voordeel van de VPI.
(adviesprijs +/- 8000 euro en 3400 euro bow>vpi)

frank2

eerste onvolledige review:
Het element heeft nu 21 uur gespeelt, elk half uur opstaan en opnieuw opzetten, maar je moet er wat voor over hebben.
Wat valt op tov de sat reciever en cd speler: het geluid is voller, minder helder dan ik gewend ben. Vooral de bastonen klinken eigenlijk mooier, voller meer diepte, nergens is scherpte maar het had wat helderder voor mij gemogen, waarschijnlijk ligt dit aan de grado. Wel klinkt het ontzettend zuiver en mooi, elk detail wordt weergegeven op een ietwat rustige manier, waardoor de dynamiek mijn inziens ook wat minder is dan ik gewend ben.
Het totaal plaatje luistert heerlijk weg met veel detail, mooi weergeven, een heerlijke bas, strak, maar wel vol. Ja een platenspeler is toch wat anders dan een cd speler. Wel ben ik er enthousiast over maar ik zou eerst een ander element willen horen. Ik zal deze platenspeler ook zeker nu niet kopen maar het heeft mij wel een inzicht gegeven over hoe goed een platenspeler kan zijn, en dan zeg ik dat klinkt aanmerkelijk beter en is goedkoper dan vele cd spelers, deze kunnen aan dit geluid niet eens tippen.
Helaas heb ik dus weer een cd speler die er wel aan kan tippen. Maar ik moet voor mijzelf nog gaan uitmaken of het 2 a 3000 euro waard is, mijn collectie is niet zo heel groot.

Ik zit eraan te twijfelen of een iets goedkoper model met een goed element niet bijna hetzelfde presteert, of dusdanig klinkt dat ik het mooi vind. Een denon 301 of zoiets is voor mij niets, maar een platenspeler van 8 a 900 euro + element van 600 of 400 euro hoe zou dat klinken? Of 2e hands....
Ik ga er rustig over nadenken en geniet nog van de VPI totdat hij weer terug moet.

bmateijsen

Het grootste deel van de performance van een draaitafel zit in het loopwerk, daarna in de arm, dan in het element...
Waarbij het element natuurlijk wel goed moet matchen met de arm en loopwerk. Verder is de combinatie met phono-pre ook erg belangrijk.

Citaat van: frank2 op januari 29, 2008, 18:44:09
Ik zit eraan te twijfelen of een iets goedkoper model met een goed element niet bijna hetzelfde presteert, of dusdanig klinkt dat ik het mooi vind. Een denon 301 of zoiets is voor mij niets, maar een platenspeler van 8 a 900 euro + element van 600 of 400 euro hoe zou dat klinken? Of 2e hands....
Ik ga er rustig over nadenken en geniet nog van de VPI totdat hij weer terug moet.

frank2

Als ik in deze setup alleen een ander element zou kiezen dan zou het dus helderder kunnen klinken maar wel net zo natuurgetrouw?
Of anders gezegd: als ik een gyrodeck met dit element grado statement ref. zou beluistern wat zijn dan de verschillen?

bmateijsen

Zo makkelijk is dat niet 1, 2, 3 te interpreteren... Maar bovenstaand antwoord is wel een indicatie wat de meeste performance uitmaakt.
Natuurlijk zorgt een goed element wel voor een betere detaillering, coherentie over het totale frequentiebereik.

Citaat van: frank2 op januari 29, 2008, 19:21:25
Als ik in deze setup alleen een ander element zou kiezen dan zou het dus helderder kunnen klinken maar wel net zo natuurgetrouw?
Of anders gezegd: als ik een gyrodeck met dit element grado statement ref. zou beluistern wat zijn dan de verschillen?

frank2

Als aanvulling op de review kan ik nu zeggen dat het element nog steeds volledig in ontwikkeling is. Het ietwat donkere is verdwenen en de helderheid neemt toe in de vorm van een bijna schelheid, of het ligt aan de laatste 2 platen die ik draaide; abba -arival en the fixx.
Ik heb wel sterk het vermoeden dat dit toch wel een superb element is, dat de draaitafel goed is dat wist ik al, stille groeven zijn echt stil. Elk detail komt duidelijk naar voren, tsja toch maar verder met inspelen gaan het geeft toch voldoening het gaat langzamerhand beter klinken, teller staat nu op 24 uur spelen.