Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Ik wil hier geen kabeldiscussie, maar ik respecteer je mening, ik deel hem echter niet met je. Dat het bij stefan slechter klinkt kan, ik denk dat in stefan's set een VD of Cardas golden cross een beetje overdone is ivm zijn setopbouw. Ook mag ik bekend veronderstellen dat bij speakers als de BE10 en bijbehorende high end versterkers alles wordt blootgegeven wat op het cd schijfje of lp staat. Dan hoor je dus ook beter de verschillen van kabels. Ik zou mij zwaar bekocht voelen als de speakers die Stefan heeft net zo gedetailleerd klonken, net zo zuiver als de mijne.

Maar ik heb de VV nu meer dan 100 uur aanstaan en dan hoor je een praktisch ingespeelde VV, die in staat is om een enorme dynamiek en gedetailleerdheid te combineren met een muzikaal festijn.
Als ik dan de sat. reciever aanzet die met audioquest emerald speelt mis je ogenblikkelijk de brilliantie, net zoals ik de dvd>Onkyo>VV gebruik, deze heeft quadlink Cardas, je mist iets, brilliantie.... en dat zijn de VD kabels. Ja belachelijk duur ben het met je eens al kan het nog veel  duurder, maar een eenmalige uitgave in een koop gedaan, ja dan krijg je een leuk prijsje en valt alles nog wel mee.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Maximus_Aurelius

Ik wil hier een heel klein punt aan toevoegen.
Een Cardas Golden cross en de golden reference zijn 1 van de neutraalste kabels die er op de markt zijn.Er geven bijna geen neutralere kabels.
In principe geeft hij gewoon door wat je versterker doet en wat je cd-speler doet.
Is je systeem muzikaal dan zal deze dit doorgeven , is je set warm en dynamisch dan geeft een Cardas golden reference en golden cross dit zo door.

Is je systeem al neutraal dan blijft het neutraal en komt er geen kleur in.

Ik heb nu zelf een golden reference tussen mijn Lindemann VV en Eindversterker maar het is waar Lindemann bekent om staat ultra muzikaal en dit komt er bij deze kabel uit.Ik heb veel kabels getest en conclusie Cardas golden reference en golden cross zijn een van de neutraalste kabels die er op de markt zijn.Er is er nog eentje en die is wel vele malen goedkoper in interconnect.(TMR Ramses)

Ik geef Frank2 gelijk betreft de set van Stefan dat zo'n kabels een beetje overdone zijn.En zo wie zo Primare is neutrale klankkleur , heb zelf een i21 gehad.Maar zoals al eerder hier is aangegeven overal klinkt het anders , maar ik blijf erbij dat Cardas GR en de GC een van de neutraalste kabels op de markt zijn en in principe moet dit op alle sets gaan maar of het in je eigen klankbeeld ligt dat is een tweede ;D en daar kun je over discusieren en dit is een never ending story ;D
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

frank2

Zoals destijds mijn dealer zei tegen mij; Cardas golden Cross is een heel goede kabel wij hebben Vitual Dynamics deze kabel is net zo goed alleen goedkoper. Er zullen heus wel kleine verschillen zijn en Cardas bekoort mij nog steeds, maar Cardas was destijds wel duurder dan VD daarom heb ik VD gekozen en heb daar nooit spijt van gehad. Maw. het schijnen gelijkwaardige kabels te zijn.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Maximus_Aurelius

VD Nite op 1meter XLR = 1820 euro
Cardas GC  1meter XLR = 1160 euro

:P :P :P de Nite serie is niet goedkoper  ;) zelfs de golden reference is goedkoper en er zit ook een groot prijsverschil in.De golden reference kost 1meter 1320 euro.
Zelfs met gewone cinch is de Golden cross goedkoper dan de VD Nite.Bij cardas zit er geen prijsverschil tussen cinch en xlr , ik zie bij VD wel.

De VD david die is ietsiepietsie duurder ;D 1170 euro op 1 meter XLR , bij cinch is de David goedkoper.;D

Citaat van: frank2 op november 19, 2007, 21:08:56
Zoals destijds mijn dealer zei tegen mij; Cardas golden Cross is een heel goede kabel wij hebben Vitual Dynamics deze kabel is net zo goed alleen goedkoper. Er zullen heus wel kleine verschillen zijn en Cardas bekoort mij nog steeds, maar Cardas was destijds wel duurder dan VD daarom heb ik VD gekozen en heb daar nooit spijt van gehad. Maw. het schijnen gelijkwaardige kabels te zijn.

Dus VD heeft een prijsverhoging doorgevoerd en Cardas heeft een prijsverlaging doorgevoerd ;D ;D ;D
Gelukkig kunnen de prijzen dus niet alleen stijgen maar ook dalen ;D

Maar het kan zijn dat ik eens een keer zijn dat ik een VD ga testen.Dit is en blijft leuk om te doen en de beste optie.
Ik ben voor alles in , ik zoek niet alleen bij bekende merken maar ook bij grote publiek onbekende merken maar dan zijn ze toch wel weer bekend ;D
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Oud lid

Wat heet neutraal. Ik vind de Cardas Golden Reference niet neutraal klinken. Die kabel maakt van alles een grote stroom zalf. Ik heb het over de interconnect.

Erwin B

Maximus_Aurelius

Citaat van: Erwin B op november 19, 2007, 22:12:45
Wat heet neutraal. Ik vind de Cardas Golden Reference niet neutraal klinken. Die kabel maakt van alles een grote stroom zalf. Ik heb het over de interconnect.

Erwin B

Dit is mogelijk maar misschien een tip voor in de toekomst als je zoiets zegt schrijf dan ook even erbij met welke apparatuur je speelt en welke LS je heb en welke bekabeling je ertussen heb.

Daarom zeggen we ook niet voor niets dat dit smaken verschillen is en ik onderbouw ook al dat de Cardas meegaat in welke apparatuur men heeft.Hij laat het precies horen wat je apparaten doen. ;) Maar ieder zijn eigen mening over alle soorten kabels ;D

Maar ik ga hier niet verder op in omdat dit een topic is van Frank2.Het ging eventjes over kabels en er kwam VD naar boven toe ;D
🎶🎶🎶

🎶🎶🎶

Peerless Monster

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 19, 2007, 22:20:35
Dit is mogelijk maar misschien als je zoiets zegt dat je dan ook even erbij zegt met welke apparatuur je speelt en welke LS je heb en welke bekabeling je ertussen heb.

Daarom zeggen we ook niet voor niets dat dit smaken verschillen is en ik onderbouw ook al dat de Cardas meegaat in welke apparatuur men heeft.Hij laat het precies horen wat je apparaten doen. ;)

Ik denk dat je dat alleen kan bepalen als je een bepaalde referentie hebt en of je dan dezelfde referentie hebt... Ik betwijfel het ;).
Zo kan iedere kabel wel bepalen wat een set kan ;).
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

tiptop

Ik vind mijn Xindaks de allerbeste die er zijn ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Oud lid

Ik heb die gehoord met Accuphase DP 77, Primare I21 en Von Schweikert VR1. En met Primare CD21, Primare I21 en Von Schweikert VR1. Luidsprekerkabel Kimber 4 VS.

Ik heb niet gezegd dat ik de kabel slecht vind! Hij heeft ook goede eigenschappen. Veel lucht tussen de instrumenten, mooie toon van instrumenten. Maar hij polijst te veel. In mijn oren. Alles subjectief.

Erwin B

frank2

Ik heb vandaag bij mijn dealer een platenspeler geleend om eens te kijken wat het verschil is tussen deze en mijn eigen platenspeler de project 1.2.
Het betreft de thorens 160mk2 met denon 301 element.
eerste indruk: het element is beter dan mijn eigen ortofon 520 en dat is hoorbaar, betere scheiding van instrumenten e.d. meer rust. Maar het is het nog lang niet, daar ben ik al wel achter.Het moet op een veel hoger nivo komen. Dus suggesties zijn welkom.

advr

dat gaat richting Avid misschien, of LP12 en probeer eens een Nottingham Analogue Hyperspace (massa loowerk en super laag), Transrotor. ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Oud lid

Dat zijn wel spelers uit een hele andere "Preisliga".

Dan denk ik eerder aan NA Interspace, Transrotor Woody of zo iets.

Erwin B

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

bones

Citaat van: frank2 op november 23, 2007, 18:59:44
Dus suggesties zijn welkom.

Rega vanaf P7 (+€2k) P9 (+€4k). 
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

frank2

Ik had gehoopt dat zo'n speler als ik nu te leen heb het werk zou doen, maar ja das dus ijdele hoop. Het wordt dus een speler a la tranrotor of vpi scout met een element van min. 500 euro. Dus dat wordt sparen.
(en het mag ook 2e hands zijn)

scrutinizer

Citaat van: frank2 op november 23, 2007, 18:59:44
Het moet op een veel hoger nivo komen. Dus suggesties zijn welkom.

Je bedoeld dus eigenlijk vergelijkbaar met de ZZ8?.....Daar komt wat meer bij kijken dan alleen een aanschaf van een goede tafel.
Het handelt zich hier om een 'elektrisch, mechanisch, akoestisch instrument', dus een extreem (indien kwaliteit gewenst) nauw samenspel van enerzijds; de mechanisch, akoestische koppeling met zijn omgeving, goede keuze arm/element combinatie, dit i.v.m. de eigen resonantie freq. van het systeem, een perfecte geometrie, VTA, en VTF.
Dit laatste bijvoorbeeld is een zwaar onderschat deel, welke zelfs afhankelijk van temparatuur reageert d.m.v. het demper materiaal.   
Anderzijds; is een keuze voor het element niet alleen afhankelijk van merk en smaak, maar zijn de phonokabel en  elektrische parameters van het gekozen element ook van belang voor de load en drive van de phonostage in gebruik.
Al deze parameters samen vormen dus de 'totaal kwaliteit' van een analoog systeem.
En hoe goed een Thorens TD160 mk2/ tp16/ Denon DL301 voor dat geld ( ondanks gemod.) ook is...... in my opinion not totally up for that task.

Suggesties!! Informeer jezelf goed en neem daar de tijd voor. ;)

Anton 

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

frank2

De tijd neem ik er zeker voor. Ik zou alleen zo graag is een zeer goede platenspeler+element hier willen horen.
De Belles 28a heeft een goede phono ingang voor zowel MM als MC elementen, en bij de laatste kun je dmv weerstanden in de vorm van stekkers op een aparte ingang ook nog de ohm aanpassen.
Ik begrijp dat zo'n (betaalbare) platenspeler niet zo perse de bow zz8 hoeft te benaderen maar de thorens klinkt ook slechter in verhouding tot mijn sat. reciever. van 185 euro. Het kan ook zijn dat het element niet mijn smaak is, dat weet ik nu al bijna zeker en de ondergrond op dit ogenblik is ook niet perfect, maar ik had er meer van verwacht.

Toch eens naar de audiowinkel in delden gaan die hebben ook een leuke keuze mbt platenspelers.

scrutinizer

Frank
In welk opzicht speelt de sat. receiver beter dan de Thorens combinatie?
Of met andere woorden kun je omschrijven wat er aan mist in jouw beleving?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

frank2

De sat speelt ivt de thorens veel egaler, niet vlak, maar tonaal beter, de thorens heeft uitschieters bij "dynamiek" tonen die tonaal niet passen, een soort galm. Verder is het middengebied slechter, je beleeft geen plezier aan het beluisteren. Ik kan het moeilijk omschrijven. Maar de platenspeler lijkt meer op mijn instapmodel dan op een goede platenspeler.

scrutinizer

Citaat van: frank2 op november 24, 2007, 15:08:50
De sat speelt ivt de thorens veel egaler, niet vlak, maar tonaal beter, de thorens heeft uitschieters bij "dynamiek" tonen die tonaal niet passen, een soort galm. Verder is het middengebied slechter, je beleeft geen plezier aan het beluisteren. Ik kan het moeilijk omschrijven. Maar de platenspeler lijkt meer op mijn instapmodel dan op een goede platenspeler.
Dat lijkt mij meer een ontspoor gedrag van het element.
Trouwens een draaitafel vervoeren om hem daarna te plaatsen in een set geeft zonder controle van de belangrijke parameters vrijwel onmogelijk 'goede' spoor eigenschappen. Vooral bij sub geveerde tafels.
Welke toonarm zit er op deze Thorens TD 160, één met magneet antiskating (draaiknop met uitlezing rechts van het scharnierpunt van de arm) of een anti-skating met een gewichtje aan een draadje hangend over twee gegroefde staafjes boven het contra gewicht?

frank2

een met anti skating. gewicht op de arm staat op 1,7.

advr

dit is ook leuk ;D

gezien je van lekker laag houdt en de Ushers daar wel raad mee weten zou ik richting "massa loopwerk" gaan ipv een zwevend chasis 8)

scrutinizer

Citaat van: frank2 op november 24, 2007, 20:35:21
een met anti skating. gewicht op de arm staat op 1,7.
Het zijn allebij anti-skating systemen van Thorens, maar ik ga er van uit dat dit het magneet systeem is.
Trouwens 1.7 gram is aan de zware kant, de nominale naalddruk van een DL 301 is 1.4 gram en als er een v/d Hul tip onderzit zelfs lichter.
Wat geeft de schaal aanduiding van de antiskate aan?
En waar sluit je het element momenteel op af? 

frank2

anti skating heeft 1 draaiknop en 2 verdelingen: bovenste: 2,5 onder 1,7. is niet onderling te regelen. Je vraag waar sluit je het element op af snap ik eerlijk egzegd niet. Maar als je bedoelt hoe hij is aangesloten op mijn VV dan is dat op de MC ingang met een weerstand van 100 ohm, deze kan ik wijzigen naar 10, 20, 50 100 en 150 ohm en meervouden daarvan.

Nu is dit een geleende platenspeler, die mij dus niet bevalt, ik zal eens vragen of ze een scout met element willen klaarmaken, ze hebben zat staan alleen zit er geen element in.
Probleem is dat ik weinig verstand van platenspelers heb. Ik vraag mij af waarom mij destijds is gezegd dat er geen duurder element in mijn project 1.2 kon.
Wat zou er gebeuren als ik mijn project pak en daar een element van 500 euro in laat zetten? en kan dat niet wat zijn dan de bottlenecks?

scrutinizer

Citaat van: frank2 op november 25, 2007, 08:45:47
anti skating heeft 1 draaiknop en 2 verdelingen: bovenste: 2,5 onder 1,7. is niet onderling te regelen. Probleem is dat ik weinig verstand van platenspelers heb. Ik vraag mij af waarom mij destijds is gezegd dat er geen duurder element in mijn project 1.2 kon.
Wat zou er gebeuren als ik mijn project pak en daar een element van 500 euro in laat zetten? en kan dat niet wat zijn dan de bottlenecks?

Hoeft geen probleem te zijn!! Deze arm laat vrijwel alle justeer mogenlijkheden toe, met uitzondering van het horizontaal azymuth stellen van het element.
Je moet dan wel het aandachtspunt wat meer leggen bij de akoestische opstelling van je draaitafel naast het optimaliseren van in een afstellingen van het element. ;)
Ik heb bijv. met de Sumiko Bleu Special in zowel Rega als de Project draaitafel een leuke ervaringen gehad.
Prettige klankeigenschappen met goede spoor eigenschappen, met als nadeel erg kwetsbaar te zijn door zijn open structuur ( geen behuizing ala 'Grasshopper' v/d Hul)
Btw de dubbele schaal aanduiding op de dwarsdrukregeling van de Thorens arm staan voor het gebruik van een 'sferisch' of 'elliptische' naaldvorm. :)
Wat niet weg neemt dat de mechanisch akoestische eigenschappen, de optimale (en constante) draaisnelheid en de nauwere toleranties van plateau en armlagering van een draaitafel in samenwerking met het element de totaal haalbare kwaliteit bewerkstelligen. ;)