DIY bekabeling

Gestart door Bart_M, maart 25, 2002, 22:16:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart_M

Wel een leuke site als je zelf je kabels wil gaan maken, en sloten met geld wil besparen.
http://www.tnt-audio.com/clinica/tweaks.html

Bart_M

Hi there,

Ik heb van het weekend om eens te testen de TNT Star speaker kabel gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel enig verschil verwachtte te horen, maar niet zoveel.  :o
De kabel doet precies wat op de site staat: minder fel hoog, en wat donkerdere en diepere bassen. Ik ben een gelover geworden.

Volgende week gaan we een test doen bij Cinepaulis om eens te kijken of zijn geluid er ook op vooruit gaat en wat zijn mening is over dit kabeltje.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort de interlinks maken.
Ik laat wel weten wat eruit komt.

Grtn,
Bart

cinepaulis

Yep! Ben zeer benieuwd naar de vergelijking !
Gaaf dat je zelf experimenteerd ! 8)

Ter info: ik heb nu nog 'jan boeren fluitjes' kabel: VLS koper (OFC) 4mm2. Stond toch al op de nominatie om vervangen te worden. ;)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

ik ben ook zeer benieuwd krunk!
laat het allemaal ff weten 8)

SiR-ROUND

Ikzelf wil graag deze proberen:

http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Bij Conrad hebben ze nl. heel mooie coax voor dit doel:



Maar ik wacht nu totdat ik in m'n nieuwe stulpje zit...

SiR-ROUND

Ik weet alleen niet of deze kabel ook een koperen folie heeft... Hmmm... Zo te zien niet damn!

cinepaulis

Ter info:
Gisteren hebben we de zelfbouw kabel van Krunk vergeleken met mijn standaard VLS 4mm2 kabel.

Krunk,

Aan jou de eer om te starten met de bevindingen !  :D

groeten,
paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

#7
Gisteravond bij Cinepaulis een shoot-out gedaan tussen mijn DIY kabels en zijn kabels.
Cinebarkoos was hier ook bij aanwezig.

De resultaten waren verassend.  :o
Ik had 2 soorten kabels meegenomen. 2 kabels waren opgebouwd uit 1,5mm² speakerkabel, en 1 kabel was opgebouwd uit 2,5mm² speakerkabel.
Paul zijn standaardkabel is 4mm².

Mijn mening:
Eerst hebben we de 1,5mm² set erin gehangen.
Deze kabel klink wat donkerder en wat bruiner. De bassen klinken strakker en het klinkt rustiger.
Het hoog wordt wat minder fel, en daardoor lijkt het of de rest van de muziek daardoor wat beter doorkomt.
Al met al een wat "relaxtere" sound.

Daarna hebben we een combinatie gemaakt van 1 van mijn kabels, en 1 kabel van Paul.
Switchen met behulp van de balansknop, liet zeer snel de verschillen tussen deze kabels zien.
Bij Paul zijn kabel "grijpt" het hoog nogal snel aan. Ik kan het niet anders verwoorden.

Daarna hebben we mijn kabel vervangen door de kabel die opgebouwd is uit 2x 2,5mm².
De verschillen werden nu nog duidelijker.  :o Er was een beetje overkill van relaxedheid.  :-\ Te bruin. Dit ging echt ten koste van detail in het hoog.  :(
Dus niet doen.

Eindoordeel: ik vind de kabel die opgebouwd is uit 2 x 1,5 mm² een zeer geslaagde kabel. De dikke variant dus niet. Het moet wel goed in je systeem passen. Heb je al een zwaar geluid, dan is dit waarschijnlijk overkill.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.  ;)

Grtn,
Bart

cinepaulis

Hup dan ! :P

Een korte introductie van de kabel:
Het gaat om 2 speakerkabels die op elkaar zijn geplakt. Als je de doorsnede bekijkt zie je dat beide kabels gespiegeld zijn aangesloten. Uiteindelijk komen beide plussen aan elkaar en beide minnen.
Krunk heeft hiervoor 2 kabels van 1.5 mm2 gebruikt. Dus de totale doorsnede bedraagt 3mm2.
Daarnaast heeft hij ook nog eenzelfde soort kabel, maar dan gemaakt van twee speakerkabels van elk 2.5mm2.

Luistertest:
In eerste instantie gewoon beide stukken kabel eraan gehangen en geluisterd. Wat direct opvalt is het grote verschil in balans tussen laag/hoog. De kabel klinkt heel erg verschillend ten opzichte van de 4mm2 die ik zelf gebruik.
Wat ik met name erg aangenaam vond was dat het lijkt alsof het middengebied meer naar voren komt. Het hoog klinkt minder nadrukkelijk waardoor je je makkelijker kunt concentreren op de midden- en bastonen. Vooral stemmen vond ik zeer aangenaam en hadden een natuurlijke warmte en body die ik toch een beetje mis bij mijn eigen kabel. Positief dus.
Toen hebben we 1 speaker bekabeld met de 'Krunk' kabel en 1 speaker met mijn 4mm2 kabel. Toen met de balans heen en weer gespeeld. Lastig vergelijken, maar je haalt wel het grote verschil naar voren.
Toen de dikkere 'Krunk Cable' (TM) eraan gehangen. En geluisterd naar het nummer 'Have a little faith in me' (wie zingt dat toch ook alweer...John...iets). Hoewel de stem aangenaam en vol klonk met de Krunk Cable vond ik dat de piano veel te donker en te ver weg klonk. Voor mijn gevoel niet realistisch meer. Ik miste 'lucht' om het zo maar eens te omschrijven.

De verschillen zijn zonder meer groot. Maar voor mij persoonlijk vindt ik het eigenlijk een lastige keuze. Met de 2x1.5mm2 Krunk Cable vond ik het op zich al best aangenaam en op bepaalde punten beter dan mijn 4mm2 kabel. De 2x2.5mm2 kabel vond ik te 'zwaar' of 'te dik' klinken voor mijn set. Te weinig luchtigheid en losheid in de muziek.
Mijn 4mm2 komt er echter niet zonder kleerscheuren van af: hij klinkt eigenlijk te dun (of iets te fel, licht eraan hoe je het wilt omschrijven). Ik zou een randje meer warmte in mijn stemmen willen, een subtiel klein beetje minder scherp hoog en dat zonder opofferen van 'lucht' die ik met mijn 4mm2 kabel al wel heb. Hmmm...


En toen ?
Ik zit eraan te denken om zelf ook te gaan experimenteren maar dan met mijn bestaande kabel. Omdat deze nu iets te schel klinkt en het effect van de Krunk Cable het geluid wat warmer maakt, zou dit effect gunstig kunnen zijn voor mijn kabel.
Van de andere kant: de 2x2.5mm2 Krunk Cable klonkt juist weer veel te zwaar. Dus wat zou mijn 2x4mm2 kabel dan gaan doen ? :-X


Testmateriaal o.a.:
Private Investigations - Dire Straits
Have a little faith in me - ? (akoustisch van 2meter sessies)
Liverpool - Suzanne Vega (2meter sessies)
Substitute for love - Madonna (Ray of light CD)

Testapparatuur:
Marantz SR-870 receiver
Marantz DP-870 Dolby Digital / DAC
Philips CD-930 CD speler
B&W Nautilus 805
VLS 4mm2 OFC speaker kabel

groeten,
Paul

[attachment deleted by admin]
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

CaveMonkey

John Hiatt natuurlijk!!! Hoe DURF je dat te vergeten ;)

cinepaulis

 :-[ Shame on me !
Thanks CaveMonkey !

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

Hoi Paul

Als je de zelfde kabel gaat halen als je nu hebt alleen dunner krijg je meer laag en een iets warmer midden laag gebied waar de onderkant van de stem is te vinden

Rob

SiR-ROUND

Ahhhh!!! Eindelijk!!!

Rob, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen en kennis van kabels en "fairy dust"...

Meer laag met de dunnere kabel snap ik alleen niet...

Mijn CAT5 tempert zeg maar de hoeveelheid laag zonder essentieele dingen weg te laten... Dat was een openbaring... In principe is de CAT5 een stuk dunner qua kopermassa...

Bart_M

Mijn eerste review aangevuld en aangepast! ;)

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Rob,

Volgens mij klopt dat ook niet, een dikkere kabel zou een betere laagweergave moeten hebben.

Toch ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 19, 2002, 20:03:55Volgens mij klopt dat ook niet, een dikkere kabel zou een betere laagweergave moeten hebben.

De bas werd ook beter bij de dikkere kabel, maar het ging ten koste van het hoog.

Grtn,
Bart

Rob_Dingen

Hoi

Een dikere kabel geeft beter laag dat klopt wel enigzins
Maar waarom met een dunnere kabel meer laag
Dat is heel simpel je verandert namelijk de Q factor van het systeem door een weerstand in serie te zetten tussen de speaker en versterker wat resulteerd in meer laag
Dus dat kan het verschil zijn wat je hoort in het laag makelijk te onderbouwen

Rob

cinepaulis

Hoi Rob!
Hmmm....leg eens uit van die Q-factor ?

Effect Nr 1:
Een dunnere kabel zou meer weerstand kunnen hebben dan een dikkere. Daardoor zou je dempingsfactor veranderen, toch ?
Dempingsfactor hangt ook mede af van je speakers en je versterker, toch ?

Effect Nr 2:
Maar een dikkere kabel heeft een lagere weerstand waardoor je minder verlies hebt van met name lage frequenties. Toch ?

Effect Nr 3:
De capaciteit en zelfinductie van een kabel spelen toch ook een rol of niet ? De standaard 4mm2 kabel heeft normale plastic of PVC (weet ik niet precies wat het is) isolatie om de koperen geleiders.
Die vieraderige kabel van Krunk heeft ook meer isolatie materiaal. Kan dus best zijn dat de capaciteit anders is van beide kabels. Misschien dat dit ook bijdraagt aan de klankverandering ?

Ofwel: ik heb het idee dat er absoluut meer factoren een rol spelen dan alleen de kabeldoorsnede. Ik weet alleen niet wat de relatie is tussen al deze factoren.
- Wat voor invloed heeft de capaciteit van een kabel ?
- Wat voor invloed heeft de zelfinductie van een kabel ?
- Wat voor invloed heeft de lineaire weerstand van een kabel ? (behalve minder efficientie)

("Welcome to the world of Cable Voodoo" ;D )

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Robbo

#18
En de Q factor is.... ???



- edit : Paul was we net voor :) -


Grtz,
Rob