Into The Pit... bij GPO

Gestart door GPO, augustus 29, 2006, 00:01:47

Vorige topic - Volgende topic

GPO

Terwijl ik dit typ rijd 'Berserker' terug naar huis. Berserker luistert, net zoals ik, graag naar metal  >:D.  Bovendien hebben we allebei JBL speakers  >:D >:D. Genoeg reden om elkaar eens te ontmoeten. :) :)

Hij was erg geinterresseerd hoe de JBL Northridge serie (die ik dus heb) zou klinken tov de veel duurdere (maar ook oudere) JBL Ti-series. Ter vergelijk had hij zijn surround-speakers meegenomen (de Ti-1000).

Allereerst even wat CD's geluisterd op mijn set. Het huis vulde zich met klanken van o.a.:
- Rammstein
- Children Of Bodom
- Arch Enemy
- Deicide
- At The Gates
- Dissection
- Death
- Opeth
- Metallica

Hierna de Ti-1000's & stands uit de auto gehaald, binnen neergezet en aangesloten. Wat mij meteen opviel, is dat het hoog van TI's toch wel sprankelender is. Het midden is een ander verhaal; dat klinkt op de Northridge gewoon veel zwaarder; een gitaar-muur wordt een grotere gitaar-muur.... op de TI's werd het een wat kleiner muurtje  ;D.

Ook bleek opeens bepaalde CD's inderdaad toch slechter opgenomen dan dat ik altijd hoorde (bv Fear Factory -Archetype). Op goed opgenomen CD's was het een ander verhaal: de TI's waren heel erg goed in staat om alle details op de CD 'Symbolic' van Death te laten horen (zoals bijvoorbeeld de akoestische gitaar). Erg tof om dat zo te horen!

Ik ben nu wel heel benieuwd geworden naar de JBL Ti-3000!

Al met al vond ik het een leuke en leerzame avond.

Sowieso is het altijd leuk om iemand over de vloer te hebben met interresse in audio en Metal, toch vaak een combinatie die niet altijd voor mogelijk gehouden wordt  :D.

GPO
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Berserker

Het is inmiddels alweer de volgende dag, en ik heb de avond "in the Pit" bij GPO overleefd  ;)

Ik vond het ook een leuke en gezellige avond, maar vooral ook leerzaam. Onlangs heb ik in een ander topic laten zien, dat ik een flinke downgrade heb gemaakt op het gebied van apparatuur. Ik ben van een Tag Mclaren AV192R met een Parasound A52 eindversterker naar een Marantz AV9000 processor gegaan met een MM9000 bijpassende eindversterker. Ik ben erg blij met de keuze die ik heb gemaakt, en het is een stuk beter voor de beurs.

Ik kijk niet zozeer naar prijskaartjes, en status van artikelen. Zolang het maar goed klinkt, en mij tevreden houd, dan is het goed. Veel andere mensen zouden bij voorbaat de Northridge E90 speakers al afkeuren, want ze kosten "maar" €639,- euro per paar. Ze zitten een hele klasse lager dan mijn oude Ti1000's, maar ik wilde ze niet meteen afschrijven, en ik vond het bovendien leuk om weer eens bij een metal en audio liefhebber over de vloer te komen.

Mijn ervaringen kort beschreven:
Zoals GPO ook al aangaf, is het hoog maar ook het midden veel detailrijker van de Ti1000's ten opzichte van zijn JBL E90 speakers. Het geluid klinkt wat meer open. Het geluid kwam ook beter de kamer in, en klonk ruimtelijker. Er was natuurlijk niet zoveel bas te horen als op de Northridges, en de Ti1000's gaan ook niet zo diep. Maar de bas die je hoort is nog vrij behoorlijk voor die kleintjes, en je hoort een mooie strakke en detailrijke bas.

Dit zijn allemaal goede eigenschappen van de Ti1000's t.o.v. de E90's. Maar ik moet toch ook echt tot de conclusie komen dat de E90's sommigen dingen echt beter doen voor metal en rock dan de Ti1000's. Zo gaf GPO al aan dat de gitaren op de E90 speakers lekker groot en vol klinken. Echt een muur. En bij de Ti1000 werd het allemaal wat "zieliger". Niet meer zo bruut en boos. De Ti1000's laten genadeloos goed horen of een cd wel of niet goed geproduceerd is. Daar heeft de Northridge E90 niet zoveel last van. Het voordeel is dat de slechtere cd's op de E90's dus ook goed klinken, maar het nadeel is dat de echte top-cd's (qua opnamekwaliteit dan ;)) niet erg uitblinken. Alles klinkt grotendeels even goed. De cd Rammstein-Mutter is bijvoorbeeld erg goed opgenomen, net als die cd van de band Death waar we naar hebben geluisterd. Deze cd's klinken op de Ti1000's gewoon veel beter, omdat de Ti1000's die toelaten. Maar Arch Enemy en de cd Fear Factory -Archetype zijn een stuk slechter opgenomen en dit hoor je dan ook gewoon.

Wat me ook erg opviel was dat bijvoorbeeld de bekkens van een drum, veel meer levendig en open naar voren kwamen op de Ti1000's. Op de E90 speakers hoorde je ze zelfs bijna niet, en ze klonken niet zo realistisch. Ook als er even een klein akkoestisch gitaarstukje door al het brute hak en beuk-werk heen kwam, hoorde je deze heel erg mooi en levendig op de Ti1000 speakers, terwijl dit op de JBL E90 helemaal niet zo mooi eruit sprong.

Conclusie:
Voor het geld zijn de JBL E90 speakers gewoon hartstikke gaaf, en klinken ze helemaal niet verkeerd. Alleen jammer dat GPO al aangaf dat de bijpassende center speakers (EC35) een beetje geknepen klinkt, en niet zo goed matcht met de fronts. Hierdoor kan je niet zo'n goede surround set bouwen met deze speakers, of je moet dus met 3 zuilen gaan werken voor de front left, front right en center kanalen. Ik vind dat ze vooral voor metal erg geschikt zijn, dus GPO heeft zeker geen slechte aankoop gedaan. Veel mensen heb ik wel eens negatieve dingen horen zeggen over de afwerking van deze speakers. Dat vond ik dus ook helemaal niet, ze zien er best gaaf en netjes uit. Als je de beschermkappen erop laat, zijn het ook best rustige speakers om te zien, omdat je dan niet die alluminium gekleurde speaker-randen ziet. Het geluid van de E90's kan omschreven worden als warm, maar ook best donker. Dit kan dus jammer zijn voor de goede opnames, die sprankelen dan niet meer zo. Maar voor crappy ongenomen cd's kan dit juist wel lekker zijn. Ze geven metal tenminste lekker boos en bruut weer, en dat vind ik toch wel lekker. Maar even voor de duidelijkheid, mijn JBL Ti3000's (de grote broertjes van de Ti1000's) blijven voorlopig lekker staan. Hoe leuk ik de E90's ook vind binnen hun prijsklasse, ik ben toch wel erg blij met de Ti3000's. Dit is overigens een compleet andere speaker dan de Ti1000, iets waar ik me erg over verbaasde. De klankkleur van het midden en het hoog is gewoon iets anders, en natuurlijk gaan de Ti3000's veel lager.  >:D

Groeten Tom
Momenteel thuisbioscoop-loos.......Slechts enkele componenten over: NAD M25 | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Jinsu

Hoi,

Hmm, no offence maar ik vind de CD's van Arch Enemy wel van goede kwaliteit ;D . Ik heb ze er de laatste tijd regelmatig in liggen ;) . Maar jullie 2 kunnen best een keer langskomen met dezelfde CD's. Moet het wel van te voren weten, er is voor 4 man in het totaal plaats, mocht er dus nog iemand zijn die van stevigere muziek houdt.

* Een eigen bron (CD/SACD/DVD/DVD-Audio) kan meegenomen worden, speakers vergelijken is i.v.m. plaatsgebrek niet makkelijk te realiseren.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Berserker

Hey Jens,

Die cd van Arch Enemy die ik heb (Wages of Sin) is van een hele andere kwaliteit dan die jij hebt (de titel weet ik even niet meer). Wages of sin is crappy opgenomen, net als die Fear factory cd van GPO. Als ik de smaak van GPO zo even kan inschatten denk ik dat hij jouw set echt veel te kaal vind klinken. En als ik jouw smaak even goed inschat, vind jij de Northridges helemaal nix. Veel te dof, en geen detail en het geluid is niet open en komt niet uit de speakers. Zo zou je het ongeveer zeggen denk ik  ;)

Groeten Tom
Momenteel thuisbioscoop-loos.......Slechts enkele componenten over: NAD M25 | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Jinsu

Hoi,

Ik heb die JBL's ook eens gehad, maar dat is al een hele tijd geleden. Het niet uit de speakers komen kan ook andere oorzaken hebben ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

GPO

Berserker,

Ik denk dat je jouw ervaringen goed verwoord.

Het klopt in ieder geval met mijn beeld van de E90 tov ti1000. Ik moet wel zeggen dat sinds deze luistersessie ik toch wel de ti1000 een erg interressante speaker vind (ook zeker voor metal). Wat je ook al aangaf, is dat de levendigheid van de ti1000 lekker aanwezig is en dat is toch ook niet verkeerd voor metal-opnames. Vooral bij Death bleek deze eigenschap een prominente rol te spelen.

Het is vooral die openheid van de tweeter en het midden-gebied die nog door mijn hoofd heen maalt  ;D. En het gebeurt niet vaak dat een speaker in mijn hoofd blijft hangen (wordt ook zo zwaar op een gegeven moment  :) ...).

Mocht je ooit plannen hebben om die ti1000's weg te doen, dan hou ik mij in ieder geval aanbevolen!

groeten

GPO
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Martin_M

Zijn er geen foto's van de Pit??

Leuke verhalen jongens. Toch wel herkenbaar met de eraringen die wie jaren terug hadden toen we op zoek waren naar andere speakers. Wij kwamen toen trouwens ook uit op JBL's (LX-66)

Grappig;
ik probeer even een foto van de LX-66 te vinden en dook in de stapel met oude brochures. Vond ik de JBL brochure van de Ti serie uit 1991-92. Nostalgisch gevoel ;D.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Berserker

Citaat van: Jinsu op augustus 29, 2006, 21:49:09
Hoi,

Ik heb die JBL's ook eens gehad, maar dat is al een hele tijd geleden. Het niet uit de speakers komen kan ook andere oorzaken hebben ;) .

MvGr,

Jens

Zo,zo. Weer een kant van Jens geleerd die ik nog niet eerder had ontdekt. Je hebt me nooit eerder verteld dat je Northridges hebt gehad!  ;) Anyway, ik denk dat met andere apparatuur en andere bekabeling er nog veel meer uit deze speakers te halen is. Maar budget speelt natuurlijk ook een rol, en alles moet je in verhouding blijven zien: je gaat geen kabels van 400 euro aan een paar speakers van een dikke €600,- hangen. Nu heeft GPO nog goedkope Gamma kabels aan zijn speakers hangen, dus het kan zeker nog wel wat beter! Maar alles moet in verhouding blijven.

Citaat van: GPO op augustus 30, 2006, 13:00:12
Berserker,

Ik denk dat je jouw ervaringen goed verwoord.

Het klopt in ieder geval met mijn beeld van de E90 tov ti1000. Ik moet wel zeggen dat sinds deze luistersessie ik toch wel de ti1000 een erg interressante speaker vind (ook zeker voor metal). Wat je ook al aangaf, is dat de levendigheid van de ti1000 lekker aanwezig is en dat is toch ook niet verkeerd voor metal-opnames. Vooral bij Death bleek deze eigenschap een prominente rol te spelen.

Het is vooral die openheid van de tweeter en het midden-gebied die nog door mijn hoofd heen maalt  ;D. En het gebeurt niet vaak dat een speaker in mijn hoofd blijft hangen (wordt ook zo zwaar op een gegeven moment  :) ...).

Mocht je ooit plannen hebben om die ti1000's weg te doen, dan hou ik mij in ieder geval aanbevolen!

groeten

GPO

Ik sta bekend om mijn snelle upgrades  :P dus het zou best wel eens kunnen dat over een half jaartje mijn hele Ti serie weer de deur uit gaat. Als ik ze weg doe tegen die tijd, dan zal ik zeker aan jou denken. Altijd leuk om erbij te hebben. Ze doen bepaalde dingen gewoon erg goed!

Citaat van: Martin_M op augustus 30, 2006, 13:53:55
Zijn er geen foto's van de Pit??

Leuke verhalen jongens. Toch wel herkenbaar met de eraringen die wie jaren terug hadden toen we op zoek waren naar andere speakers. Wij kwamen toen trouwens ook uit op JBL's (LX-66)

Grappig;
ik probeer even een foto van de LX-66 te vinden en dook in de stapel met oude brochures. Vond ik de JBL brochure van de Ti serie uit 1991-92. Nostalgisch gevoel ;D.

Voor foto's moeten we bij GPO zijn. Ik heb er die avond geen foto's van genomen. Ik denk dat er maar een paar merken echt goed zijn voor metal (in de goedkopere tot middenklasse). JBL hoort daar zeker bij! Ze doen gewoon iets met het geluid, waardoor het zo lekker klinkt. Die LX-66 heb ik helaas nog nooit gehoord. Wel de TLX5000 van een vriend van mij, maar die zijn denk ik weer heel anders?? GPO vertelde me dat de TLX serie destijds toch echt een instap serie was.

Groeten Tom